oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Huhtikuu 2024, 06:11:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutoskatsastus turbolle  (Luettu 74231 kertaa)
j.t.v
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 25 Toukokuu 2008, 19:28:23 »

Pyörä on HD1340 FXR vm.88,tarviiko muuta paperia muutoskatsastukseen turbolle kuin tehopaperin?
Eikös tossa tuu suoraan se 20% menetelmä,mut tarviiko todistusta et on malli sarjan tehokkaimmalla/suurimmalla koneella?
Kun eihän näitä oo tehty kun 1340cc koneella.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 25 Toukokuu 2008, 21:32:44 »

Tuon ikäistä ei päästöt koske joten sikäli helppo nakki. Koeta metsästää jostain joku tehtaan esite missä maininta suurimmasta sallitusta tehosta niin homma helpottuu entisestään.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 26 Toukokuu 2008, 09:03:19 »

Ainakin poliisimalleja on tehokkaammalla koneella lähtenyt tehtaalta, jos siis FXR:ää on tehty kyttämallisena. Siitä olisi parempi laskea se +20% kuin vakiosta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 26 Toukokuu 2008, 10:58:43 »

Sellainen malli löytyy, tyyppi on FXRP.

Täältä lisätietoa eri mallien spekseistä: www.hdfxr.dk/public/misc/CompareModels.aspx?ModelId=8272
« Viimeksi muokattu: 26 Toukokuu 2008, 11:00:23 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 26 Toukokuu 2008, 11:06:04 »

Lainataan vähän Jussin topikkia Virnistää ...

Mites nyt kun AKE on antanut konttoreille menettelyohjeeksi noudattaa moottoripyörien moottorinvaihdossa samoja prosenttirajoja kuin autoilla (25% tilavuutta, 20% tehoa ja 15% painoa) niin tämähän tekee käytännössä kaikki Harrikkaan tehtävät virimoottoreiden vaihdot mahdottomiksi. Lähtökohta on niin aliviritetty että tuohon 67 hevoseen lisätään 20% niin saadaan huimat 80 hp. Tänä päivänä markkinoilla olevista yli 100cid koneista tulee järjestään yli sata heppaa takapyörätehoa eikä se kuitenkaan tee pyörästä vaarallista.

Mikään lakihan ei kuitenkaan säädä tästä asiasta mitään?

Jaa kuinka niin oma lehmä ojassa?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 26 Toukokuu 2008, 12:31:18 »

...menettelyohjeeksi noudattaa moottoripyörien moottorinvaihdossa samoja prosenttirajoja kuin autoilla...
Rautis / Wintteri: Mitkäs ne olikaan ne ehdotetut prätkien rajat ja missä vaioheessa ne on rattaiden jauhomossa? Meneekö ne samaan putkeen testausraportin kanssa?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 26 Toukokuu 2008, 12:34:34 »

Lisättäköön vielä että näihin maatalousmoottoreihin saa helposti viritettyä ilman muutoskatsastusta vaativia muutoksia reilusti yli 20% lisää tehoa. Eräästäkin vakiokuutiotilavuuksisesta ja vakiokansilla varustetusta evosoftailista jarrutettiin viime syksynä dynossa yli 90 heppaa takapyörältä - samaan aikaan tehdas ilmoittaa KONETEHOKSI 67 hp.

Minkälaiset seuraamukset tulee katsastuskonttorille joka AKE:n ohjeesta huolimatta käyttää maalaisjärkeä ja hyväksyy muutoskatsastuksessa edellä mainituista prosenttirajoista poikkeavan moottorin?

Leikitellään vaikka ajatuksella että Harrikkaan vaihdettaisiin vakion 1340cc/67hp moottorin tilalle 2030cc/120hp mahtimylly. Toki muutos on prosentuaalisesti varsin iso mutta tehollisesti ollaan vasta kesympien japanilaisten matkapyörien tasolla. Samaan aikaan pyörän rakenne on kuitenkin rankasti ylimitoitettu kestämään aivan minkälainen voimakone tahansa.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 26 Toukokuu 2008, 16:06:09 »

Rautis / Wintteri: Mitkäs ne olikaan ne ehdotetut prätkien rajat ja missä vaioheessa ne on rattaiden jauhomossa? Meneekö ne samaan putkeen testausraportin kanssa?
Eikös työryhmän määräaika ala olla lopuillaan. Jos nyt heinäkuun jälkeen päästään pureksimaan niin tiedetään mitä on ehdotettu.. Tässä vaiheessa lähinnä on tiedossa, että asiat ei ole aina niin yksinkertaisia, jotta niistä saisi rautalankamallia soveltumaan kaikkiin tapauksiin. Se miten harkinta ja tapauskohtainen ratkominen sovitetaan yleiseen, yhtenäiseen ja ennakoitavaan säädösformaattiin jää nähtäväksi.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 28 Toukokuu 2008, 10:34:00 »

Listalla oli muutama ominaisuus jossa riittävää liikkumavaraa olisi mahdollista saavuttaa kytkemällä ajoneuvon teho-painosuhde raja-arvoihin mukaan. Mm. tehomuutoksien osalta tällaiselle ajattelulle saatettaisiin jopa lämmetä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 28 Toukokuu 2008, 11:48:44 »

Teho-painosuhde on monissa tapauksissa järkevämpi tapa arvioida moottoritehon kasvattamisen hyväksyttävyyttä muutoskatsastuksissa kuin suhteellinen tehon kasvattaminen. Ongelmaksi tässäkin tulee kuitenkin se, että teho-painosuhteelle asetettava raja-arvo joudutaan asettamaan "huonoimman vaihtoehdon" mukaan, mistä seuraa, että monet sellaiset muutokset, jotka rakenteellisesti olisivat ok, ylittävät raja-arvon.

Jos esimerkiksi Sukisuki GS 500:seen laitetaan Hajapusan kone, lopputulos ei nyt vaan ole hyvä. Sen sijaan jos Harliskaan laitetaan amerikanpojan mörkömoottori, niin tietyin edellytyksin lopputulos on rakenteellisesti aivan ok, vaikka teho kasvaakin huomattavan paljon.

Jos jollakulla on hyviä ajatuksia siitä, miten asiaa pitäisi laissa säännellä, niitä vastaanotetaan suurella kiitollisuudella!
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 28 Toukokuu 2008, 13:33:38 »

Tähänhän on helppo ratkaisu josta on jo puhuttukin. Teho/painosuhde 1hv/2kg tai sitten prosentuaalinen osuus tehtaan tehoista - kumpi sitten ikinä onkaan ko. pyörälle suotuisampi vaihtoehto. Teho/painosuhteessahan ongelmaksi muodostuvat nykykyykyt, esim. uudessa tonnisessa Kawasakissa on kaupan hyllystä 200hv/175kg.

Wintteri tietysti nykäisee tähän stetsonistaan sen viisisataa kiloa painavan Uralin johon EI VAAN VOI asentaa 250 heppaista konetta, mutta onko se kuitenkaan se korsi joka katkaisee lainsäätäjäkamelin selän? Voihan siihen teho/painosuhdetta käyttävien moottorinvaihtojen rajoitukseksi pistää "ei kuitenkaan yli 100% tehonlisäystä" jolloin Uralia ei pysty virittämään kohtuuttomasti mutta esim. Harrikkaan voi laittaa ameriikan mörkömoottorin josta lähtee 124 heppaa.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu 2008, 13:37:16 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 28 Toukokuu 2008, 13:39:24 »

No mutta sieltähän se tuli: teho-painosuhde yhdistettynä suhteelliseen sulkusäännökseen. Tattis herra H!

Mutta riittääkö 100 % mörköoopperan librettoon? Pyörittää silmiään
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 28 Toukokuu 2008, 13:43:55 »

Riittää. Etkö lukenut sähköpostiasi minkä lähetin eilen? Vakio evo bigtwinissä on tehtaan ilmoituksen mukaan 67 hp ja mörkömoottori laulaa pääsääntöisesti heppa per kuutiotuuma. Voihan siihen toki pistää vähän liikkumavaraa mutta jos ajatellaan pyörän alkuperäistä käyttötarkoitusta niin silloin olisi syytä pistää jo vaatimuksia muiden komponenttien päivityksistä mikäli määrätyt rajat ylittyvät ja se taas tietää entistä vaikeampiselkoista lakitekstiä.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 28 Toukokuu 2008, 13:47:22 »

Tehoraja max 20% kasvu tai vaihtoehtoisesti teho-paino -suhteelle pitää hakea joku raja-arvo.

Laskin mukaan nesteet (+27kg) ja kuski (+88kg) jotka yhdessä latistavat teho/paino -suhdetta jo melkoisesti. Muistaakseni EU:n testigunther direktiivilaskelmissa painoin noin 85-90kg, muistaako joku oikean painon?

Esimerkkilaskelma vakioista ja rakennetuista (luvut melko hihasta) peleistä teho/painoineen alla:

Suzuki Hayabusa 1300Yamaha R6 600ccKTM Super Duke 990ccHarley_Davidson FXST (1500cc)
Kuivapaino220kg166kg184kg300kg
Teho (bhp)180hp127hp120hp70hp
Teho taka-aselilla -10%162hp114hp108hp63hp
Teho/paino -suhde0,7360,6890,5870,210
Oikea paino (nesteet + kuski = +105kg)325kg271kg289kg405kg
Oikea teho/paino -suhde0,4980,4220,3740,156
Teho + 20%194hp137hp130hp76hp
20% rajalla teho/paino-suhde0,5980,5060,4480,187
Oikea rakennetun teho250hp170hp200hp160hp
Oikea teho/paino-suhde0,7690,6270,6920,395
Teho/paino-suhteen oikea muutos54,32%48,73%85,19%153,97%

Tästä voi nyt jo päätellä kaikenlaista. Joku jolla on oikeat luvut tarkistakoon laskelmaa, tempaisin nämä sikapikaa netistä. Multa saa sähköpostitse XLS:n jolla näitä voi laskeskella.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu 2008, 13:58:04 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 28 Toukokuu 2008, 14:01:17 »

160 hummaa harrikasta? Mulle samoja lääkkeitä Virnistää ...

Okei, onnistuuhan toi ahtamalla mutta onko sellainen kone enää katukelpoinen? Ei voida lähteä siitä että kaikki mikä on mahdollista pitää olla myös laillista. Pitää kuitenkin muistaa että rekisterissä olevan moottoriajoneuvon pitää olla periaatteessa kenen tahansa ajettavissa, ei pelkästään muutoskatsastushetkellä rekisteriin merkityn omistajan.

Itse pyöriä rakentaneena ja niillä ajaneena en pidä Wintterin ehdotusta 1hp/2kg yhdistettynä 100% sulkuun mitenkään rajoittavana tekijänä. Se tietäisi esim. H-D:lle noin 130hp maksimitehoa mikä kattaa 99% tarjolla olevista moottorivaihtoehdoista. Sitä paitsi tämän rajan yli menevistä moottoreista joutuu joka tapauksessa hakemaan dynolaput koska sellaisia ei saa suoraan kaupan hyllyltä jolloin teholukema saadaan valmistajan ilmoituksesta - ja jokainen tietää että dynosta saa ihan minkälaisen todistuksen haluaa...

Sitten tietysti pitää keskustella puhutaanko moottori- vai takapyörätehoista. Siinä valossa 100% ei välttämättä riitä sillä tehtaan ilmoitukset ovat pääsääntöisesti konetehoja kun taas aftermarketvalmistajat pyrkivät ilmoittamaan takapyörätehoja.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto