oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
30 Huhtikuu 2024, 09:32:30 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutoskatsastus turbolle  (Luettu 74279 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #15 : 28 Toukokuu 2008, 14:13:29 »

Moottoritehosta puhutaan. Se muunnetaan takapyörätehoksi standardoiduilla kertoimilla, joita on muistaakseni erilaisia (SAE, DIN, ym.) Valitsemalla "sopivan" standardin voi vähän puljata...

Euro-Matti painaa 75 kg.

Ei, en ole lukenut sähköpostiani.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #16 : 28 Toukokuu 2008, 14:48:15 »

160 hummaa harrikasta? <SNIP> Okei, onnistuuhan toi ahtamalla mutta onko sellainen kone enää katukelpoinen?

Hyvinkin. 200hp+ pyörä ei ole mikään tajuttoman vaikea ajaa, riippuen tietty siitä miten tuo teho tulee. Jos se tulee yhtenä piikkinä on luvassa ongelmia. Jos se taas tulee tasaisesti koko kierrosalueella ei ongelmaa ole. Enemmän hankaluutta aiheuttavat erikoiset hallintalaiteratkaisut... Miksi 180hp olisi Harrikassa ongelma mutta vakio Hayabusan 180hp ei ole?

<SNIP> rajan yli menevistä moottoreista joutuu joka tapauksessa hakemaan dynolaput koska sellaisia ei saa suoraan kaupan hyllyltä jolloin teholukema saadaan valmistajan ilmoituksesta - ja jokainen tietää että dynosta saa ihan minkälaisen todistuksen haluaa...
Eikös nää rajat pitäisi hakea niin, että myös ahtajat ja turbottajat voisivat saada pelinsä kilpiin ilman kummallisia kikkailuja? Mutta miten niiden turvallisuudesta voidaan varmistua? Kuten sanoin äkkinäinen tehopiikki on kadulla hankala, tasainen tuotto ei. Määrätäänkö tehokäyrälle kulmakerroinrajat?  ;-)

Moottoritehosta puhutaan. Se muunnetaan takapyörätehoksi standardoiduilla kertoimilla, joita on muistaakseni erilaisia (SAE, DIN, ym.) Valitsemalla "sopivan" standardin voi vähän puljata... Euro-Matti painaa 75 kg.
Jeh, kuten sanoin se laskelma oli melko nopeasti kasaan rykäisty. Mutta muuttamalla muutamaa lukua sinne tänne ei kovin isoja eroja tule.

Euromatilla ja hiukan korjatuilla luvuilla HD:n pitäisi potkia takanakilta noin 203hp että päästään edes vakio Hajapuskan teho/painoon. Ja sehän on tunnetusti nuhainen ja tunkkainen ajettava jo kaksi päällä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 28 Toukokuu 2008, 15:35:19 »

Santtu: kun olet niitä excelmiehiä Virnist&#228;&#228;, niin kaivelepas jostain "heikoimpia tapauksia" ja laskeskele, miten 1 hp/2 kg, enintään 100 % pelaisi niissä. Esimerkiksi 250 cc Virago, Suzuki GS 500, Ural?

Totta on, että teho ei ole vaarallista, mutta se, miten sitä käytetään, voi hyvinkin olla vaarallista. Tilastollisesti on aivan kiistatonta, että tehokkailla pyörillä ajetaan eniten onnettomuuksia. Pelkkä teho ei kuitenkaan ole tilastollisesti ainoa ratkaiseva tekijä, vaan esimerkiksi pyörän tyypillä (kyykkä-custom, katettu-kattamaton) on merkitystä.

Karkeistaen voi sanoa, että jos pyörän omamassa on suuri, siinä ei ole katteita, ajoasennossa kuskilla on selkä suorassa, runko- ja akselistorakenteet ovat reippaasti mitoitettuja ja jarrut ovat kondiksessa, sitä voi virittää suhteellisesti paljonkin ilman, että rakenteelliset ominaisuudet kärsivät tai tilastollinen onnettomuusriski merkittävästi kasvaa. Mutta miten ottaa tämä lainsäädännössä huomioon niin, että hazard-tapaukset voidaan jättää hyväksymättä? Ei tämäntyyppistä pykälää kukaan katsuri tai poliisi taida osata soveltaa, liian paljon liian avoimia käsitteitä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #18 : 28 Toukokuu 2008, 15:53:07 »

Tehdään sellainen kaava, jota vain me MMAF:ssa osataan käyttää ja sitten sorvataan vain lausunto JAA/EI katsurille pällisteltäväksi  Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #19 : 28 Toukokuu 2008, 16:14:32 »

Eiköhän tosta saa jotain kompaktimpaakin. Santun luvut oli kyllä jostain sobrerosta, jossa laidat on kaukana..stetson riittää tässäkin..
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #20 : 28 Toukokuu 2008, 20:02:00 »

Hyvinkin. 200hp+ pyörä ei ole mikään tajuttoman vaikea ajaa, riippuen tietty siitä miten tuo teho tulee...

Nyt en puhukaan välttämättä ajo-ominaisuuksista vaan siitä että noin tehokas HARRIKAN moottori on ahtamatta käytännössä mahdoton toteuttaa niin että sillä voitaisiin ajaa pumppubensalla pidempiä matkoja kuin varttimaili kerrallaan. Ja ahtamallakin tulee rajat äkkiä vastaan, oletko koskaan miettinyt viiden tuuman iskulla varustetun koneen mäntänopeutta kuudessa tonnissa? Tähän kun lisätään puolitoista baaria painetta niin voihan sitä lykätä vaikka käsikranaatin ilman sokkaa sepaluksesta sisään jos tykkää Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n ...  Tallissa siinä naapuripöydällä makasi aikoinaan eräs messuillakin esillä ollut chopper softail jonka koneesta oli viilattu 128hp takapyörältä. Voin taata että se on lähellä maksimia mikä katukäytössä toimii, omistaja on nimittäin sellainen kaveri että jos enemmän olisi saanut niin se olisi laitettu. Ja Habajusan nelisylinterisen lyhytiskuisen korkeakierroskoneen vertaaminen pitkäiskuiseen HD:n koneeseen jonka maksimikierrokset ovat 6500rpm voi sitten lopettaa alkuunsa.

Joku järki lainsäädännössäkin pitää olla, kuten sanoin tuossa yllä niin vaikka jokin on teknisesti mahdollista ei sen tarvitse välttämättä olla laillista. Jos siihen sun homosohvaan lykätään tuollainen 200+ hp kone niin voin vannoa että pyörän runko ei enää pysy moottoritehojen mukana. Olen tuollaisen rungon nylkenyt ja sen jälkeen en harkitsisi siihen enää pientäkään virittämistä. Ja miten sitten muut komponentit? Toimiiko se alkuperäinen hydrakeula niillä nopeuksilla minkä tuollaiset tehot edellyttää? Entäs alkuperäiset yksimäntäiset jarrusatulat? Riittääkö renkaissa nopeusluokitus?

En olisi ikinä uskonut että MINÄ joudun väittämään vastaan tässä asiassa Virnist&#228;&#228; - taidan olla tulossa vanhaksi...
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu 2008, 20:03:57 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #21 : 29 Toukokuu 2008, 07:34:24 »

Ei kaikki Santun luvut ollu sombrerosta, vain osa. Esimerkiksi toi Hajapusan toteutuva 250 heppaa on aivan tavallinen lukema, niitä liikkuu Suomen teillä aika monta nyt jo. Ei tietenkään muutoskatsastettuina, mutta liikkuu kuitenkin ja toimii. Harliskassa toteutuva moottoriteho voi hyvin olla 140 heppaa, sellaisiakin meillä on jo tien päällä. Ja toimii.

Pitäisi pystyä kirjoittamaan sellaiset pykälät, joilla nämä toimiviksi tiedetyt systeemit saataisiin muutoskatsastettua. Samojen pykälien avulla toimimattomat systeemit taas pitäisi pystyä hylkäämään. Se on vaikeaa se. Mitä kompaktimpi paketti, sitä enemmän se on paketoitu heikoimpien ehdoilla ja sitä enemmän se sorsii joitakin tapauksia.

Moottorin virittäminen ei automaattisesti tarkoita huippunopeuden kasvua. Jos Hajapusa kulkee vakiona kolmeasataa ja viritettynä kolmeasataakymmentä, niin ei jarrujen toimintaa ole tarpeen kyseenalaistaa. Samoin jos Harliska kulkee vakiona sataakahdeksaakymppiä ja mörkömoottorilla kahtasataa, ei huippunopeus olennaisesti kasva. Ja jos siinä ei ole katteita, ei huippunopeuden pienellä kasvulla ole sitäkään väliä, kun ei sillä kuitenkaan voi ajaa kahtasataa kuin varttimailin lopussa...
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #22 : 29 Toukokuu 2008, 08:08:35 »

Tulipa vaan mieleen... Voisiko vanhemman (heitetäänpä hatusta -90 Virnist&#228;&#228;) Harrikan vertailumoottorina käyttää näitä uudempien CVO-pyörien koneita, niissähän on tehdasasennuksena 110cid moottori jonka teholukemia en tähän hätään löytänyt, vääntöä on joka tapauksessa 105 ft.lbs kolmellatonnilla mutta arvioisin että vähintään se 90 heppaa noista löytyy.

Tuollainen kone on ympätty mm. Dynaan joka on hyvin lähellä tätä kuvitteellista -90 pyörää Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n ...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #23 : 29 Toukokuu 2008, 08:13:20 »

Nykyisillä säännöksillä periaatteessa voisi. Mutta voisi tulkita toisinkin, koska runko ei ole aivan samanlainen.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #24 : 29 Toukokuu 2008, 08:51:51 »

...koska runko ei ole aivan samanlainen.

Ei niin, se on uudessa mallissa paljon heikompi. Mutta milläs perustelet?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #25 : 29 Toukokuu 2008, 09:02:10 »

Sitten oli aina se lausuntomahdollisuus rajapinnoilla, joissa tarvitaan myös silmämääräistä asiantuntijan arviota. Kehikää jotain, jotta hemulikin saa lehmänsä ojasta Virnist&#228;&#228; (maalla on muuten Valmetit sitä varten ettei naapuriavun odotuksessa tarvii ystävällinen olla, nykyjään jokainen huolehtii omat lehmänsä ja on ystävällinen ihan pelkkää vilpittömyyttään Iskee silm&#228;&#228;)
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #26 : 29 Toukokuu 2008, 09:20:53 »

Yleisön pyynnöstä, laskelmaa tuunattu sombrerotasolta stetsontasolle. Vieläkin kaipailen ihan oikeita lukuja:

Suzuki Hayabusa 1300KTM Super Duke 990ccUral 700 WolfHarley-Davidson FXST 1500cc
Kuivapaino220kg184kg250kg300kg
Teho (hp) kampuralla180hp120hp40hp70hp
Teho/paino -suhde paperilla0,8180,6520,160,233
Todellinen teho takapyörällä -10%162hp108hp36hp63hp
Todellinen paino (nesteet + kuski = +95kg)315kg279kg345kg395kg
Todellinen teho/paino -suhde0,5140,3870,1040,159
Teho + 20% rajalla216hp144hp48hp84hp
Teho/paino-suhde 20% rajalla0,6850,5160,1390,212
Todellinen rakennetun takapyöräteho240hp200hp68hp140hp
Todellinen teho/paino-suhde0,7610,7160,1970,354
Teho/paino-suhteen todellinen muutos48%85%88%122%


Poistin se Yammun kun oli niin samankaltainen tuon hajupaskun kanssa. Lisäsin Hemulin heruttaman Uralin.
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu 2008, 09:32:51 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #27 : 29 Toukokuu 2008, 09:40:15 »

Laskeskelin tuossa muuten samalla, että jos kuski laihduttaa 10kg niin teho/paino -suhde paranee ~2,5-3% mikä taasen vastaa Hajapuskalla jo noin 5hp tehon kasvua takanakilla. Sensijaan HD-miesten ei kannata laihduttaa koska tehon 'kasvu' jää vain noin 1½ kaakkiin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #28 : 29 Toukokuu 2008, 11:10:57 »

Teho 95/1 mukaan ja paino 93/93 mukaan, niin ei tarvii rouvien elopainoja tänne alkaa listaamaan...

ja siis teho-painosuhde kuten 2002/24:
suurin nettoteho/ajokuntoisen ajoneuvon massa*

*mass in running order
means the unladen mass to which the mass of the following
components is added:
— fuel: tank filled to at least 90 % of the capacity stated by the manufacturer,
— additional equipment normally supplied by the manufacturer in
addition to that needed for normal operation (tool kit, luggage
carrier, windscreen, protective equipment, etc).
NB: in the case of a vehicle operating with a fuel/oil mixture:
(a) when the fuel and oil are pre-mixed the word ‘fuel’ must be
interpreted as meaning a pre-mixture of fuel and oil this type;
(b) when the fuel and oil are put in separately the word ‘fuel’ must
be interpreted as meaning only the petrol. In this case, the oil
is already included in the measurement of the unladen mass;
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu 2008, 12:04:46 kirjoittanut rautis » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #29 : 29 Toukokuu 2008, 12:06:08 »

Laskeskelin tuossa muuten samalla, että jos kuski laihduttaa 10kg niin teho/paino -suhde paranee ~2,5-3% mikä taasen vastaa Hajapuskalla jo noin 5hp tehon kasvua takanakilla. Sensijaan HD-miesten ei kannata laihduttaa koska tehon 'kasvu' jää vain noin 1½ kaakkiin.

Muutoin toi oli loistoperustelu saada juoda olutta tänäkin kesänä, melkein yhtä hyvä kuin ettei kevytkolajuoman kanssa nautittu suklaa lihota..
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto