oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Huhtikuu 2024, 19:56:10 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rungon vaihto erimalliseen?  (Luettu 14860 kertaa)
miksu
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 25 Heinäkuu 2008, 18:13:13 »

Kaik män! Onneksi osasin aavistella ja pidin kopion viestistä itselläni, kiitokset ylläpidolle häirikön poistosta, kaikenlaisia sitä vapaana onkin.

Olen suunnitellut pikku projektia lähitulevaisuudessa ja ainoa asia, joka askarruttaa on homman laillinen puoli. Täällä tuntuu olevan pääasiassa kopteriväkeä mutta asiantuntemusta varmasti voi soveltaa muuhunkin, eli selitänpä vähän.

Olen ajatellut vaihtaa reksiteröidyn Honda XR400 enduropyörän teräsrungon alumiiniseen Honda CR125 tai 250 malliseen. Koska runko poikkeaa malliltaan, tarvitsee myös tankki, istuin, takarunko ja katteet vaihtaa vastaaviin. Prosentteina simppeli homma vaikka vaihtaisi enemmänkin.

1. Pyörä on otettu käyttöön -98, joten EY-tyyppihyväksyntää ei kokonaisuudelle ole ja mikään ei estä rungon vaihtamista malliltaan poikkeavaksi, joskin geometrialtaan hyvin samanlaiseksi? Mitään poikkeuslupia ei tarvita.

2. CR125/250 ei ole tieliikennekelpoinen luonnollisestikaan, joten rungolla ei liene sen kummempia hyväskyntiä tai ainakaan käytettävä yksilö ei ole peräsisin tieliikennekelpoisesta laitteesta. Eli tarvitseeko rungolle olla muuta kuin omistajat tiedossa?

3. Jotta homma onnistuu, pitää runkoa työstää jonkin verran. Rungon voi mahdollisesti jättää niin vakioksi, ettei muutoksilla ole merkitystä (moottorin kiinnikkeet vain), mutta onko rungon kantavien rakenteiden muokkaaminen mahdollista (lähinnä kehdon alaputkien). Hitsaaminen on teetettävä joka tapauksessa ulkopuolisella, koska itse en kykene alumiinia hitsaamaan, joten jotain kelpuutuksia saattaisi olla hitsarillakin. Muualta täältä käy ilmi, että hommaan ei ole yksiselitteistä vastausta, joten varman päälle kannattaa ottaa. Selvitykset täytyy tietenkin olla tavoista ja materiaaleista.

4. Jos hankin ennen muutoskatsastusta pyörälle vaihtoehtoisia rengastuksia, vaikuttavatko ne mitenkään prosentteihin? Pyörää on sittemmin (2005) alettu valmistaa 17" kiekoilla, mutta ei teittävästi tuotu Suomeen, saas nähdä miten tähän suhtaudutaan. Jos eivät mene "vaihtoehtoisina" niin sitten taitavat kuluttaa prosentteja, jolloin ei laillisesti pienempiä renkaita saa alle runkomutoksen jälkeen. Onneksi prosentit taitaa riittää sentään eturenkaan pienetämiseksi 19" kokoon.

Lakiviidakko vaikuttaa suhteellisen simppeliltä, mutta olen melko varma, että se on vain hämäystä Hymyilee leveästi

Suuret kiitokset asiantuntevista (paremmista kuin konttorilla) henkilöistä ja heidän kommenteistaan.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu 2008, 23:52:55 »

Alumiinin hitsaus on oma taiteen lajinsa, kuten alu metallinakin. Mulla ei ole alusta riittävästi tietoa, jotta osaisin sanoa mitään varmaa siitä. Sen kuitenkin tiedän, että alun hitsaamisessa saattaa tapahtua jännittäviä asioita, alun tietyt ominaisuudet saadaan aikaan tietyllä lämpökäsittelyllä ja ne voivat kadota hitsattaessa. Oletettavasti CR:n runko on kuitenkin hitsaamalla koottu, joten periaatteessa siihen voi tehdä myös hitsaamalla muutoksia ilman, että materiaalin ominaisuudet muuttuvat olennaisesti. Aluhitsarit kertokoot lisää, mun osaaminen tällä alueella päättyy tähän.

Sinänsä rungolle ei ole olemassakaan mitään hyväksyntävaatimuksia; rungon vaihtaminen on periaatteessa sallittua jopa tyyppihyväksyttyihin vehkeisiin. Kopterilain ajogeometriavaatimukset on kuitenkin täytettävä, jättö, maavara jne. Ja prossat menee, luonnollisesti... Pyörittää silmiään

Jos alkuperäiset vanteet vaihtaa mihin tahansa muihin vanteisiin, prossat menee. Vaihtoehtoisilla rengaskoilla (-koi?!) ei ole mitään tekemistä prosenttien kanssa.

Webmaster voisi selvittää turkkilaisen hakkerin kotipaikkakunnan. Olen järjestellyt sopivan annoksen napalmia pudotettavaksi määräämääni osoitteeseen.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 26 Heinäkuu 2008, 09:02:36 »

Ensimmäisenä tuosta rungon vaihdosta tulee mieleen se, onko piikin krossipyörän runko tarpeeksi tukeva nelisataselle tieliikenteeseen tarkoitetulle pyörälle? Sitä kun vaan välillä kuuntelee juttuja nykypäivän krossipyöristä, kuinka niiden rungot on ihan kaatiskamaa yhden hyvin ajetun kauden jälkeen. Niissä kun säästetään painossa kaikissa mahdollisissa paikoissa.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 26 Heinäkuu 2008, 09:40:52 »

ja salliiko pykälät rungon vaihdon pienemmästä laitteesta peräisin olevaan? muistaakseni ainakin keulaa (ja varmaan muitakin osia) vaihdettaessa on huomioitava että "uusi" osa on peräisin teholtaan ja painoltaan vastaavasta tai suuremmasta pyörästä. tai sitten tämäkin on niitä tietämättömien perättömiä väitteitä (itse jouduin ko. asioita katsurille vakuuttamaan...)
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
miksu
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 27 Heinäkuu 2008, 07:01:51 »

Näin itsekin tulkitsin lakia, eli on mahdollista, eikä pitäisi olla mitenkään erityisen hankalaa. Kiitokset siitä. Kummallista kyllä jos ei mitenkään rajoiteta edes rungon järeyttä kun jarrut ja muut härpättimet pitää kaikki olla samat tai vahvempaa, näköjään ihan sama meneekö se joskus heitossa kahtia...

Sinänsä piikinkin runko on ihan vissisti riittävän vahva tie- ja kevyeen endurokäyttöön. Esimerkiksi nykyinen runko on varmasti heikompi kuin piikin alurunko. Eihän krossiradalla kestä mikään kun tarpeeksi loikitaan, aika hyvä jos kauden pysyy kasassa ilman hitsailuja, kun moni muu ei kestäisi edes kierrosta. Teho taitaa olla aika lailla sama noissa, moottori on piikissä varmaan reilut 20kg ja nelisatkussa 38kg, joten tuosta se isoin ero tulee.

Tuossa vielä vastaavanlaisia, muta vain hieman isommassa teholuokassa http://cr500riders.com/cgi/yabb/YaBB.pl?board=AF Ilmeisen hyvin kestävät, vaikka tehoa on aivan järkyttävästi. Olisi muuten aika makee vehje joku -91 valkokilpi CR500 alurungolla, olisi nykyiset supermototkin kuin polkumopoja tuohon verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu 2008, 07:05:06 kirjoittanut miksu » tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #5 : 27 Heinäkuu 2008, 16:18:22 »

Moottoripyörä on kolaroitu ja ohjauksen laakeriputki (emäputki) on murtunut. Vanha runko on korvattava uudella. Moottoripyörään on mahdollista vaihtaa joko alkuperäistä vastaava tai alkuperäisestä poikkeava runko. Alkuperäisestä poikkeavan rungon tulee kuitenkin olla tarkoitettu vähintäänkin saman painoiselle ja tehoiselle moottoripyörälle kuin alkuperäinenkin. Vaihdettavaan runkoon tulee meistää pyörän alkuperäinen valmistenumero ja numeron päihin lisätään varmennemerkinnät katsastustoimipaikalla.
AKE:n sivuilta lainattu. Eli rungon pitää olla vähintään samanpainoiselle ja tehoiselle tarkoitettu.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto