oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Huhtikuu 2024, 21:06:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: keulan kulman muuttaminen  (Luettu 58036 kertaa)
reppu
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« : 23 Heinäkuu 2008, 21:11:16 »

onnistuuko ilman rungon pilkkomista?esim. pelkillä kolmioilla?
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #1 : 23 Heinäkuu 2008, 21:48:27 »

Riippuu mikä prätkä, amelta saa muutossarjoja mm intruderiin. sarjassa tulee uus keula jossa t-kappaleissa on joku pallonivel viritys joka sit muuttaa oletettua emäputken (ei rungon emäputken kulmaa) kulmaa loivemmaksi.

http://www.chopper-kit.co.uk/ame-chopper-kits.htm
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu 2008, 21:48:49 »

Ainakin Harrikan keuloihin on tarjolla kulmaa muuttavia t-kappaleita mutta ensin lyhyt oppimäärä sellaisesta asiasta kuin etujättö:

Etujättö on mitta joka saadaan kun ohjausakselin suuntaisesti vedetään linja maahan ja toinen linja kohtisuoraan etuakselista alas. Näiden välinen etäisyys on etujättö ja se on käytännössä moottoripyörän hallittavuuteen eniten vaikuttava mitta. Etuakselista kohtisuoraan kulkeva linja tulee aina olla taaempana kuin ohjausakselin kautta vedetty linja, muuten etujättö on negatiivinen ja se vuorostaan tekee moottoripyörän käytöksestä suorastaan vaarallista. Turvallinen etujättö on välillä 50-150 mm.

Mikäli keulan kulmaa muutetaan ohjausakselin kulmaa muuttamalla (runkomuutos), kasvaa etujättö. Jossain vaiheessa jättö kasvaa liikaa ja pyörästä tulee raskas käsiteltävä. Tätä varten on olemassa t-kappaleita joissa ohjausakselin kulma poikkeaa kappaleiden kulmasta. Yleisesti poikkeama on välillä 3-8 astetta. Keulakulman muuttaminen t-kappaleilla vuorostaan lyhentää etujättöä joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa negatiiviseen jättöön mutta oikein käytettynä korjaa runkomuutoksen kasvattaman jätön ohjearvon sisään.

Monesti näkee että koskemattoman rungon keulakulmaa halutaan muuttaa pelkillä t-kappaleilla, tällöin on syytä huomioida ettei etujättö jää liian pieneksi. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että suurimpaan osaan vakiorungoista viiden asteen kappaleet alkavat olla niillä rajoilla missä ajettavuus kärsii mikäli runkoon ei tehdä keulakulmamuutosta.

Sitten on vielä olemassa saksalaisten keksintö jossa ohjausakselin kulma muutetaan runkoon koskematta. Siinä varsinainen ohjausakseli lukitaan paikalleen ja ala t-kappale on kaksiosainen. Runkoon tuleva osa on kiinteä ja siihen akseloituu osa jossa keulaputket ovat kiinni. Ylä t-kappale puolestaan kääntyy eräänlaisen pallonivelen joka mahdollistaa kulman muutoksen sielläkin päässä. Täältä näkyy lisätietoa moisesta keksinnöstä, kaunis se ei ole: http://www.ame-chopper.de/
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #3 : 02 Elokuu 2008, 18:49:45 »

tämä aihe liippaa niin läheltä,että laitan tähän tämän kuvan:
http://www.cheapmetalwizard.net/albumi/buell/295561
kuva esittää mekaanista keulakulmalaskuria,kun tuo raaka rauta on enempi sydäntä lähellä,kuin bitit ja internetin kalkulaattorit...
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu 2009, 21:53:32 kirjoittanut leesseri » tallennettu
streetbob07
Jr. Member
**
Viestejä: 24



« Vastaus #4 : 04 Elokuu 2008, 16:31:44 »

onko street bobiin +6 asteen keula muutos liikaa liikaa ku en haluis pidentää keulaa
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 04 Elokuu 2008, 17:06:07 »

onko street bobiin +6 asteen keula muutos liikaa liikaa ku en haluis pidentää keulaa
Tulee aika matala, jos keulaputket jättää vakiomittaan. Uudet putket ei liene kustannuksena mahdoton kaikkeen muuhun mukaan laskettuina.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 04 Elokuu 2008, 21:54:13 »

Katubobi on jo vakiona aika matala (maavara 125 mm) eli sikäli Santtu on ihan oikeassa. Sen lisäksi olisin huolissani etujätön liiallisesta pienenemisestä, se kun on Dynassa vakiopyöräksi kohtuullisen pieni 119 mm. Toki siinä on varaa lyhentää mutta kuusi astetta on jo aika paljon. Nelosen kappaleet menevät todennäköisesti ilman isompia murheita.

Ihan pikaisesti pyörittelin vähän numeroita Ramben keulakulmalaskurilla ja jos H-D:n sivuilta löytyvillä arvoilla laskee ja lisää sitten siihen kuusi astetta kappaleisiin niin tapahtuu seuraavaa:

Etujättö 119 mm -> 29 mm
Maavara 125 mm -> 83 mm

Eli jättö menee hengenvaaralliseksi. Nelosen kappaleilla se olisi noin 60 mm eli vielä turvallisen rajoissa joskin varsin herkkä ohjattava kovemmissa nopeuksissa.

Nämä laskelmat kannattaa ottaa todella varauksella koska tarkkoja tietoja ei ole käytettävissä. Heitin ihan hatusta keulan pituudeksi 75 cm ja pyörän alkuperäiseksi korkeudeksi ohjausakselin yläpäästä mitattuna 96 cm. Kulmaa muuttavat kappaleet vaikuttavat todella rankasti Dynaan koska tehtaan ilmoituksen mukaan sen alkuperäinen keulakulma on ainoastaan 29 astetta mutta jos tuossa pituusarviossa on pahasti heittoa niin se vaikuttaa jättöön kulmaa muutavilla kappaleilla.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 05 Elokuu 2008, 07:52:10 »

Edit yllä olevaan - olen siis koko ajan olettanut että tämä tavoiteltu kulmamuutos tehdään pelkästään kulmaa muuttavilla t-kappaleilla. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä - samoin noita stetsonista heitettyjä mittoja voi tarkistaa niin tehdään uudet laskelmat.
tallennettu
streetbob07
Jr. Member
**
Viestejä: 24



« Vastaus #8 : 05 Elokuu 2008, 16:11:47 »

kiitos tiedoista pitäis saada pyörään lisää jyhkeyttä ja vähä keulakulmaa muutettua mutta kuitenkin haluisin pitää sen lyhyenä ja vähä madaltaa myös perästä no onneks on tällänen paikka mistä kysellä ku ei amatööri tiedä
tallennettu
JH
Jr. Member
**
Viestejä: 10


XLCH -72


« Vastaus #9 : 09 Elokuu 2008, 12:42:52 »

Mutta jos kulmaa muuttavien t-kappaleiden kaveriksi laittaa kulmaa muuttavat laakerikupit? Silloin päästään turvallisesti isoihinkin astemuutoksiin. Esim. 6 asteen palat ja 3 asteen kupit muuttavat etujättöä samanverran kuin pelkät 3 asteen palat. Pyörittää silmiään
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 09 Elokuu 2008, 14:34:19 »

...Esim. 6 asteen palat ja 3 asteen kupit muuttavat etujättöä samanverran kuin pelkät 3 asteen palat. Pyörittää silmiään

Ei se ihan noin yksinkertaista matematiikkaa valitettavasti ole Iskee silmää - mutta oikeilla jäljillä kyllä olet. Kulmaa muuttavat kupit vastaavat runkoon tehtävää keulakulman muutosta joka osaltaan hiukan kumoaa kappaleiden aikaansaamaan muutosta. Mutta silloin puhutaan jo yhteensä yhdeksän asteen muutoksesta ja kun maavara jäi jo pelkkien kappaleiden vaihdolla varsin matalaksi niin viimeistään tässä vaiheessa pitää keulaputket vaihtaa.
tallennettu
JH
Jr. Member
**
Viestejä: 10


XLCH -72


« Vastaus #11 : 09 Elokuu 2008, 15:15:36 »

Mutta periaatteessa 3 asteiset kupit 3 asteisten palojen kanssa on parempi vaihtoehto kuin pelkät 6 asteiset palat? Ottamatta kantaa keulaputkien pituuteen.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 09 Elokuu 2008, 20:56:43 »

Mutta periaatteessa 3 asteiset kupit 3 asteisten palojen kanssa on parempi vaihtoehto kuin pelkät 6 asteiset palat? Ottamatta kantaa keulaputkien pituuteen.

Katso nyt sitä Hemulin linkittämää keulakulmalaskuria niin rupeaa aukeamaan. Ohjausta ei kannata suunnitella mutulla tai voi mies lähteä väärässä paikassa tangentin suuntaan...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
JH
Jr. Member
**
Viestejä: 10


XLCH -72


« Vastaus #13 : 10 Elokuu 2008, 21:48:06 »

Katso nyt sitä Hemulin linkittämää keulakulmalaskuria niin rupeaa aukeamaan. Ohjausta ei kannata suunnitella mutulla tai voi mies lähteä väärässä paikassa tangentin suuntaan...

Oliko tuossa sitten joku vika? Ei kyllä se aukea. Pyörittää silmiään Mutua tuossa ei ollut sen enempää mitä nyt olen näiltä rakentelufoorumeilta lukenut. Tähän asti kyllä olen luullut että nuo laakerikupit kompensoivat tuota t-kappaleiden kulman tuottamaa ongelmaa etujätössä. En ole tuota käytännössä päässyt kokeilemaan, enkä laskurilla laskemaan, kun ei ole tarvittavia mittojakaan nyt tiedossa. Tähän asti omissa pyörissä on kulmamuutokset tehnyt ja edellinen omistaja ja ainoastaan manuaalisesti mittaamalla olen nuo tarkastanut.
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu 2008, 21:54:16 kirjoittanut JH » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 10 Elokuu 2008, 23:03:20 »

Kyllä se linkki ainakin mulla toimii.

Kuten sanoin niin olet kyllä ihan oikeilla jäljillä, kulmaa muuttavat kappaleet vastaavat runkoon tehtävää kulmamuutosta sillä niiden kanssa ohjausakselin kulma muuttuu -> jättö kasvaa. T-kappaleet taas sitten pienentävät jättöä joten osaltaan ne kumoavat toisensa.

Mitä Santtu taas yritti sanoa, on se että jättö kannattaa aina laskea tapauskohtaisesti - teit sen sitten tietokoneohjelmalla vai harjanvartta ja luotilankaa käyttäen pyörän vieressä. Eikä vaan arpoa että jos laitan nämä ja nämä osat niin jättö on ehkä kohdallaan - vaikka varmasti 99% rakentajista näin tekeekin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto