oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 16:49:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: MP-onnettomuuksien kuolemanriskit suoritteiden suhteessa  (Luettu 29304 kertaa)
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« : 14 Elokuu 2008, 11:27:09 »

LVM:n VTT:llä teettämä setvintä kuolemanriskeistä eri liikennemuotojen kesken, ja (alkeellisesti) vertaillen muihin toimintoihin, joissa koipi oikenee. Tässä nyt siis ajamisen määrään suhteutettuja koiven oikenemisriskejä (taulukko 9, sivu 30):

Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 2004–2006
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=57092&name=DLFE-3204.pdf&title=LVM_38/2008

Eipä nuo riskivertailut tietenkään hääviltä näytä mp:n kantilta (vaikka tiedossa on, että laskelmissa käytetyt numerot mp-suoritteista ovat arvauksen varassa). MP-turvallisuuden / -turvattomuuden sisälmykset ovatkin sitten pidempi tarina.

Juupe
 - humppaan itsekseni
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu 2008, 18:44:52 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 14 Elokuu 2008, 19:08:12 »

Mielenkiintoista. Tarkastelujakson aikana prätkien määrähän on lähes kolminkertaistunut mutta kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa.

Onko kukaan kaivanut esiin tuota VTT:n analyysiä kilometreistä?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #2 : 14 Elokuu 2008, 19:19:54 »

Suoritemäärä on nykäisty oletettavasti päästölaskentamalli LIISA:sta / LIPASTO:sta, johon mp-suorite on toki väkerretty valistuneena arvauksena, mutta vain valistuneena arvauksena. Parikolme vuotta sitten piipahdimme (mie, T-Luu ja Hank Stream) siellä ähisemässä paremman tiedon puutetta, kykenemättä juuri vaikuttaa asiaan suuntaan tai toiseen.

Juupe
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 15 Elokuu 2008, 08:14:21 »

Olen minä tämän ennenkin tiedoksi tuonut ja tuon nytkin. Suoritemäärät perustuu joka 4. vuosi tehtävään henkilöliikennetutkimukseen (niin LIISA:ssa kuin muissakin suoritemäärää tarvitsevissa selvityksissä). Luvut ovat siten aina samat neljäksi seuraavaksi vuodeksi huolimatta trendieroista. Sen tarkempia lukuja ei mp:stä edes saada ilman vuosikatsastuksia. Jokainen tulkitseva virkamies tietää taustat samoin alan konsultit (ainakin pitäisi tietää). Eli jos nyt katsellaan pitkää trendiä eikä höyryillä..se on silti vaarallista eikä turvalliseksi muutu ja sitä mieltä on myös FEMA. Sääntöjä noudattavien osalta sitä paitsi nollavisio on jo aika totta. Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu. Nollavision näkökulmasta puhutaan siis enää muutamista kymmenien sijaan.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 15 Elokuu 2008, 08:43:33 »

Öhö.

'The Story: Nollavisio - miten se pitää milloinkin ymmärtää', on tutkijoiden, konsulttien, virkamiesten ja poliitikkojen välisessä pitkän aikavälin tarkastelussa/vertailussa (kotimaisesti + kansainvälisesti) mielenkiintoinen tarina.

Ja moottoripyörien suoritetietoja on todellakin mahdollista hommata muutenkin kuin pelkästään vuosikatsastuksella. Esimerkiksi minä kerron ne omalta osaltani kysyttäessä auliisti, tarkkaan ja veloituksetta.

Ja LIISA:n mp-suoritteita (kuten ylipäätään mallissa tarvittavia suoritetyyppejä) on Mäkelä todellakin aikojen saatossa funtsinut muutenkin kuin pelkästään hlö-liikennetutkimuksen kautta.

Ja täältä voi arvioida, mitä hlö-liikennetutkimus on, ja miten siellä käsitellään esim. mp:tä:
http://www.hlt.fi Kuten muissakin vastaavissa selvityksissä (esim. YTV), mp yleensä käsitellään ryhmässä 'muut kulkutavat' hevosrattaiden ja vesikelkkojen kanssa.

Ja suomalaisten suoritemääräselvitysten systemaattisempi päälähde on tietenkin Tiehallinnon liikenteen  mittaukset (LAM) on the road (jotka eivät kykene mittaamaan mp-määriä), johon yhdistetään ajoneuvojen keskimääräinen kuormitusaste.

Mitä enemmän VTT:n selvitystä plärää, sitä kauemmas kaikkoaa selvityksen pointsi. Pitäisikö liikenne lopettaa, vai pitäisikö kaikki voimavarat kohdentaa liikenneonnettomuuksien poistamiseen, vai mitä viestiä halutaan tuota esille? Myös tiedotteen otsikkoteksti on kummallinen, ei liikenne ole irrallinen tapahtuma vapaa-ajasta ja työnteosta. Lähes kaikki matkat (siis liikenne) liittyvät vapaa-aikaan ja työntekoon. Loput matkat ovat asiointia.

Syntymiseen liittyy 100 prosenttinen kuolemanriski. Ehkä ei olisi pitänyt syntyä rokkaamaan...
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu 2008, 09:42:27 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 15 Elokuu 2008, 08:43:49 »

...Sääntöjä noudattavien osalta sitä paitsi nollavisio on jo aika totta. Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu...

Tähän eriävä mielipide. Pelkästään tämän kesän kuolemaan tai vammautumiseen johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on huomattava osa ollut sellaisia joissa joko vastaan tullut autoilija on kääntynyt vasemmalle tai sitten ajanut kärkikolmion takaa suoraan moottoripyöräilijän eteen. Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 15 Elokuu 2008, 09:00:28 »

Tähän eriävä mielipide. Pelkästään tämän kesän kuolemaan tai vammautumiseen johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on huomattava osa ollut sellaisia joissa joko vastaan tullut autoilija on kääntynyt vasemmalle tai sitten ajanut kärkikolmion takaa suoraan moottoripyöräilijän eteen. Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...

Öhö, eikös tässä autoilija jätä noudattamatta sääntöjä? Kai se sääntöjen noudattaminen koskee kaikkia tienkäyttäjiä... Pyörittää silmiään
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 15 Elokuu 2008, 09:12:27 »

Niinniin mutta arvon Rautis sanoikin että "Nollavisiohan tarkoittaa että liikenteessä pitää saada pysyä hengissä jos niin haluaa ja sääntöihin sitoutuu" - kyllä minä haluan pysyä hengissä ja jopa jossain määrin sitoudun noudattamaan sääntöjä, mutta se ei auta jos vastapuoli ei ole samaa mieltä. Eli oma sitoutumiseni ei vielä tee minusta kuolematonta.

Silti en suostu edes keskustelemaan mistään turvaliivipakosta... Virnistää
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 15 Elokuu 2008, 09:23:57 »

No niin, tulihan sieltä konsultti Juupen analyysi siitä, että mp-suoritemääriä voidaan pitää varsin luotettavina ja Hemulilta vahvistus siihen, ettei pidä uskoa motoristeja kun ne väittävät että suhteellisesti ottaen mp-turvallisuus on hyvällä tolalla. Muuta en kaivannutkaan Virnistää
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #9 : 15 Elokuu 2008, 10:45:42 »

Valitettavasti nollavisiolle ei ole vieläkään keksitty määritelmää, joka päästäisi hourukeksinnön pälkähästä.

Yllä esitetty nykymääritelmä tarkoittaa sitä, että koska syyttömiä ja sääntöjä noudattavia ei voida varjella 1) sääntöjä rikkovien kouhakkeiden aiheuttamilta onnettomuuksilta ja 2) kenen tahansa inhimilliseltä virheeltä muuten kuin totaalisilla toimenpiteillä, niin jos visiosta pidetään kiinni, on kaikki liikkujat siirrettävä ennen pitkään paikasta toiseen paloturvallisten vaahtomuovipallojen sisällä, joita taas ohjataan paikasta toiseen tietokoneella (joka tietenkin on erehtymätön eikä aiheuta onnettomuutta).

Tämän definitiivisen näkemyksen lahjoitan vapaasti hyödynnettäväksi Suomen liikenneturvallisuuspolitiikassa.

Juupe
- Kehä III:n keisari
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #10 : 19 Elokuu 2008, 09:41:40 »

Lainaus käyttäjältä: Hemuli
Yhteinen tekijä näille onnettomuuksille on ollut että autoilija "ei huomannut" motoristia. Missään ei tietenkään sanota moniko näistä autoilijoista esim. puhui puhelimeen onnettomuuden tapahtuessa...

Taas ulkomaille, Britanniassa on lakia muutettu siten, että varomattomuudessa liikenteessä aiheutetusta kuolemantuottamuksesta voidaan tuomita vankilaan, (aiemmin 5000 punnan sakko).
Eli jos vahingon aiheuttaja on tapahtumahetkella puhunut kännykkään, syönyt tai vaikkapa kohentanut meikkaustaan, saattaa häkki heilahtaa.
Tiedä sitten, säästetäänkö tällä henkiä, mahdollisesti. Asenteiden pitää muuttua.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/august/18-24/aug1808-jail-for-mobile-phone-killers/
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #11 : 19 Elokuu 2008, 12:36:04 »

Kyllä periaatteen tasolla homma on todella pahasti vinkurallaan kun autolla / ajoneuvolla voi tappaa ihmisen ja tilanteen voi kuitata suurin piirtein sanomalla että 'Hupsista haijjaa'.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #12 : 19 Elokuu 2008, 14:16:17 »

Ruotsista löytyy mm. tämmöinen yhteistuumainen esimerkkiselvitys, kauniita sanoja rumalla kielellä:

Vägverket Region Stockholm har önskat lära känna målgruppen MC-förare ytterligare... Undersökningen har syftat till att öka kunskapen om målgruppen motorcyklister. Vilka är deras behov och hur kan Vägverket möta målgruppens behov? Hur kan Vägverket nå målgruppen och hur kan Vägverket påverka målgruppen mot ett säkrare trafikbeteende? Undersökningens resultat ska ligga till grund för beslut om kommande riktade åtgärder mot målgruppen motorcyklister för att minska MC-olyckorna.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/689/2006_96_underlag_for_riktade_insatser_inom_trafiksakerhet_for_motorcyklister.pdf

Ja sitten vaikkapa tämmöinen

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N7-2008.pdf
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu 2008, 14:21:59 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #13 : 20 Elokuu 2008, 10:00:14 »

Nyt kun päästiin tässä asiassa ulkomaanosastoille, niin kannattaa tutustua myös USA:n Motorcycle Safety Foundation sivuihin www.msf-usa.org ja sieltä voisi vielä mainita pari erillistä artikkelia:
http://online.msf-usa.org/Perspectives/Article.aspx?aid=AWZW5adLB9ruyJKAtgkxVw%3d%3d
joka on vuodelta 2007, mutta ajankohtainen, sekä

http://online.msf-usa.org/Perspectives/Article.aspx?aid=WeV9MA%2bZ7Lqo9fSIRIsg1w%3d%3d joka on em päivitetty versio tämän ajoakauden alkuun (toukokuu 2008).

MSF suuntaa ohjeistusta ja samalla asennekasvatusta myös autoilijoille, ovat julkaisseet DVD:n ja myös autoilijoiden sivut www.ForCarDrivers.com (ei huonot!)

Mm. tälläisia neuvoja autoilijoille: (Sallikaa vapaa käännös, asia tullee ymmärretyksi)
Tarkkaile moottoripyöräilijöitä - käytä silmiäsi ja peilejä nähdäksesi mitä ympärillä tapahtuu
Keskity ajamiseen Sulje puhelin ja MP3 soitin, laita eväät syrjään, lemmikit paikoilleen.
Käytä suuntamerkkiä Osoita mitä aiot tehdä.
Anna kaksipyöräiselle tilaa Älä ohita liian läheltä äläkä aja aivan kannoilla
Älä heittele tupakantumppeja tai muutakaan tavaraa ulos ajoradalle. Sido taakat kunnolla.

Vastaavalla toiminnalle lienee saumaa myös Suomessa. Olisiko tässä taas vaikkapa SMOTO:lle ja AL:lle yksi valistuskampanjan paikka...? Ja autokouluille ja miksei virallisellekin taholle.

tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #14 : 20 Elokuu 2008, 11:14:23 »

Brittiläisetkin ovat arvioineet motoristit gallupoinnin väärtiksi kohderyhmäksi, ja ovat samalla keränneet tietoa tilastojen luomiseksi, (ml. suoritesuhtaiset onnettomuusriskit):
http://www.dft.gov.uk/162259/162469/221412/221552/228173/316276/motorcyclingstats2007.pdf

Ja saman studyn muheva taulukkosatsi, ml. suoritetietoja:
http://www.dft.gov.uk/172974/173025/221412/221552/228187/316270/motorcyclingstats2007.xls

tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto