oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
30 Huhtikuu 2024, 00:00:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: rungonnumerosta ja käyttöönottopäivästä  (Luettu 19538 kertaa)
metku
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 02 Syyskuu 2008, 09:47:40 »

Terve tietäjät.

Vaihdoin juuri pyörää -75 FLH ja 1200 kuutiota ja rekisteriotteessa ensimmäiseksi käyttöönottopäiväksi on merkitty heinäkuu 1975. Valmistenumeron mukaan runko on kuitenkin vuodelta 80 ja tuo rungonnumero on merkitty myös  rekisteriotteeseen. Moottorin numeron mukaan kyseessä on tosiaankin FLH 1200, mutta numero ei täsmää rungon mukaan. Siinä ei tietysti mitään ihmeellistä ole vanhassa vehkeessä.

Moottorinnumeroa ei ole merkitty rekisteriotteeseen ja tuli vaan mieleen, että tuleeko ongelmia jossain vaiheessa "poikien" tehdessä tarkastusta. Olen kuitenkin neljäs omistaja suomessa, edellinen kaveri ostanut pyörän arvostetusta liikkeestä hämäläisestä linnakaupungista.
Tuli vaan mieleen että jos vertaavat käyttöönottopäivää ja runkonumeroa niin yhtälö tuntuu mahdottomalta. Ei tietysti olisi mitään ongelmaa jos olisi merkinnät otteessa, mutta kun ei ole. Vai olenko ihan väärässä.
 
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 02 Syyskuu 2008, 15:14:36 »

Eli minkä mukaan ko. pyörän identiteetti loppu pelissä on määritelty? Mitä lukee rekisteriotteessa valmistenumeron kohdalla? Siinä pitäisi olla se moottorin numero.
tallennettu
metku
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #2 : 02 Syyskuu 2008, 15:44:19 »

Rekisteriotteessa lukee valmistenumeron kohdalla rungonnumero, joka VIN tietojen mukaisesti sanoo pyörän olevan vuodelta -80. Moottorinnumeroa otteessa ei ole missään kohtaa näkyvissä.
Olisiko mahdollisesti moottori ja pyörä muuten vuodelta -75 ja sitten runko vaihdettu jossain vaiheessa saksanmaalla. Kuitenkin rekisterissä täällä suomessa ihan hyväksytysti eli ei kai siinä sitten mitään ongelmaa ole.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 02 Syyskuu 2008, 21:16:13 »

Jos valmistenumeron kohdalla on numero joka selkeästi osoittaa pyörän olevan vuodelta 1980 niin silloinhan otteen vuosimalli on väärin. Viitsitkö laittaa valmistenumerosta sen alkuosan näkyviin mistä vuosimalli näkyy? Jätä ne viimeiset numerot pois niin kukaan ei pysty siitä tunnistamaan ko. pyörää.
tallennettu
metku
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 02 Syyskuu 2008, 22:26:25 »

Valmistenumero rek.otteessa ja rungonnumero pyörässä 6H?Huh?J0
jos oikein ymmärsin niin tuo J0 merkitsee vuotta 80 ja 6H alussa malli FL 80 eli 1340?

Moottorin numero alkaa taas 2A??jne....joka merkitsis FLH 1200 jos yhtään tulkitsen oikein asiaa.  Tätä ei siis näy missään rekisterinotteessa, ainoastaan ensimmäinen käyttöönottopäivä heinäkuu 1975.

Mietin vaan, että kun meen rekisteröimään omiin nimiin nyt tällä viikolla, että sais kaikki tarpeelliset mukaan otteeseen jos tarvii jotain muuttaa. Ja tietysti ilman mitään  ekstramaksuja tms.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 03 Syyskuu 2008, 07:32:20 »

Kyllä siinä nyt jotain hämärää on, pyörän identiteetti kun menee sen valmistenumeron mukaan jonka olet ihan oikein tulkinnut vuodelle 1980. Jos se olisi 1975 johon on vaihdettu runko, pitäisi valmistenumeron kohdalla lukea se moottorin numero. Mitä pitäisi tehdä? En tiedä...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 03 Syyskuu 2008, 07:51:37 »

Itse en ehkä tekisi mitään, ainakaan vielä näillä pohjatiedoilla. Näyttää siltä, että siihen on vaihdettu runko mutta se on syystä tai toisesta jäänyt merkkaamatta. Hankalinta olisi, jos jompikumpi numeroista osoittautuisi interpolin rekisteröimäksi (eli = varastettu).

Tuohon aikaan ei tehtaalla oltu niin säntillisiä noiden numerointien kanssa, netistä etsiskelemällä löytyy paljon poikkeuksia niille VIN-säännöille. On siis hyvin etäisesti mahdollista, että tuo voisi olla myös alkuperäinen tehtaan sotkema jos se löytyy noista poikkeussääntölistoista...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #7 : 03 Syyskuu 2008, 08:04:24 »

Mie välttäisin ajoreittejä, jotka kulkevat kehäkolmosen sisäpuolella. Maakunnissa noilla numeroilla pärjännee.
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 03 Syyskuu 2008, 08:45:45 »

...Näyttää siltä, että siihen on vaihdettu runko mutta se on syystä tai toisesta jäänyt merkkaamatta...

No miten se runkonumero on sitten päätynyt valmistenumeron paikalle?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 03 Syyskuu 2008, 09:06:49 »

Oikea vastaus tähän selviäisi vain tutkimalla laitteen edellistä ulkomaista rekisteriotetta. Muuten ei voi kuin arpoa. Koska käyttöönottovuosi ja koneen numero täsmäävät, haiskahtaa siltä, että laitteeseen on jossain vaiheessa vaihdettu runko, ja jossain seuraavassa vaiheessa runkonumero on lipsahtanut valmistenumeron paikalle papereihin. Toisin kuin Amerikassa, monissa maissa valmistenumerolla tarkoitetaan yleensä nimenomaan runkoon meistettyä numeroa. Amerikassa identiteetti kulki noissa vanhoissa laitteissa kuitenkin koneen mukana, joten soppa on valmis.

Ulkomaisesta rekisteriotteesta pitäisi olla jossain viranomaisilla vähintään kopio. En tiedä, löytyykö se AKE:sta vai siltä konttorilta, joka laitteen on aikanaan rekisteröinyt Suomeen. Jos kysyjä tahtoo saada paperit todellisuutta vastaavaan kuntoon, on aloitettava salapoliisityö ulkomaisen otteen etsimiseksi.

Jos noilla papereilla sattuu törmäämään oikein virkaintoiseen tienvarsitarkastajaan, seuraa riesaa, mutta ei välttämättä mitään muuta. Kysyjän ratkaistavaksi jää, haluaako riesan alkavan nyt heti vai vasta siellä tienvarsitarkastuksessa.
tallennettu

metku
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #10 : 03 Syyskuu 2008, 10:43:16 »

Ryhdyin asiaa selvittelemään AKElta ja ensirekisteröinnin katsastusasemalta.
Parempi ottaa riesa nyt näin syksyllä ja talvea vasten kuin ensi kesän ajokaudella.

AKE:n mukaan ainakin tullin päätöksessä on näköjään painovirhe valmistusnumeron kohdalla, tullin papereissa loppuu JD eikä J0 niinkuin pitäis. Sielläkin eka käyttöönottopäivä vuonna 75.
Katsastusasema kaivaa nyt papereita esiin, millä se on tuotu suomeen eli eiköhän tämä tästä.

Kerron lisää kun saan tietää.
tallennettu
metku
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #11 : 03 Syyskuu 2008, 14:15:29 »

Pikku hiljaa selvenee.
Ensirekisteröinnin suorittanut asema selvittää vuorostaan miksi AKElle lähetetty ulkomaan ote ei näy missään tiedostoissa, kun kuulemma kuvaavat ne nykyään.
Kaikissa alkuperäsissä papereissa pyörä on merkitty otetuksi käyttöön -75. Jossain vaiheessa todennäköisesti saksassa vaihdettu runko, ja jostain kumman syystä sen numero on nyt valmistenumerona, mainintaa vaihdosta ei vaan ole missään tällä hetkellä näkyvässä paperissa.
Pyörä on kaikilta muilta osiltaan kyllä -75 mallinen. No kunhan AKE löytää alkuperäisen saksan otteen kopion jostain niin siitä luulisi selviävän.
Tullin painovirhe on korjattu katsastusasemalla rekisterikatsastuksen yhteydessä kyllä, eikä siinä ole mitään ongelmaa, alkuperäisessä päätöksessä näkyy vain painovirhe.

No ei jaksa tästä ressata, kyllä tässä kuitenkin aika vahvoilla on jos tienvarressa rupeavat oikein tinkaamaan. Paperit muuten kunnossa ja pyörä paukuttaa niinkuin pitääkin. Ei muuta kun baanalle täällä maakunnissa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 03 Syyskuu 2008, 15:16:05 »

Hyvä homma kun asia pikkuhiljaa selvenee. Sellainen seuraamushan tuossa on, että rungosta menee prossat (28), joka pitäisi periaatteessa kirjata otteelle. Sen asian voinee hoitaa tuossa samalla, jos haluat.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto