oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 03:06:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pakoputken E-hyväksyntä?  (Luettu 66267 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #15 : 28 Helmikuu 2009, 10:25:13 »

Melun osalta vaatimustenmukaisuus pitää sisällään kaksi asiaa: mittaustavan ja raja-arvot. Jotta BSAU kelpaisi, sen ja E-vaatimusten mittaustavan ja raja-arvojen pitää vastata toisiaan. BSAU:n mittaustapa ja raja-arvot selviävät sieltä standardista, E-vaatimukset puolestaan direktiivistä. T2 ja T3 merkitsevät ymmärtääkseni eri raja-arvoja (T2 = 82 dB(A) ja T3 80 dB(A)), uusissa (1996 ja uudemmat) pitää olla T3. Tämäkin varmistuu sieltä standardista.

Direktiivi löytyy katsastuskonttorilta, joten sitä sun ei tarvii ottaa mukaan, mutta BSAU-standardia konttorilta tuskin löytyy. Sieltä British Standards-saitilta löytyy tosin jostain maininta, jonka mukaan BS AU 193 T3 on "equivalent" suhteessa EU-vaatimuksiin, mutta konttorin ei tarvitse uskoa kaikkea mitä netissä lukee. Voit tietysti kokeilla...

Siispä: osoitat, että BSAU = E ja että putki on BSAU-merkitty. Tähän tarvitset

- BSAU-standardin
- direktiivin
- putken, jossa on se BSAU merkintä ja
- pyörän (pyörän käyttöönottoajankohta määrittää, minkä vuoden E-vaatimuksia (ja BSAU-standardia) sovelletaan)

Näin tämä onnistuu varmasti, mutta käytäntö voi vaihdella konttorikohtaisesti. Ei nämä rakenteluasiat vaadi kuin vähän rohkeutta... Virnistää
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #16 : 28 Helmikuu 2009, 13:42:33 »

Kiitos.

Pyörä on kuten aijemmin mainitsin uusi (ei ole edes saapunut vielä) eli vm09.
Tällöinhän tuohon pitäisi olla *T3 merkinnällä ja putkessa on siis vain *T2. = (Valmistaja puhuu soopaa)

Ja vasta T3 olisi E merkin arvoinen? ---> Eli ei onnistu?  Huh
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 28 Helmikuu 2009, 21:12:34 »

En ole nähnyt sitä BSAU standardia, joten en varmasti tiedä. Mutta Brittien oma lainsäädäntö edellyttää -09 pyörän putkesta T3-merkintää, joten luulisin T3:n vastaavan 80 dB(A) raja-arvoa.
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #18 : 03 Maaliskuu 2009, 12:01:04 »

Lainaus
They are all tested to the latest British Standard (T3 for bikes over 125 cc) and meet the UK legal requirement of 82dB at the test standards (bear in mind they are tested in the open at a distance with 45 degree angle and limited rev range which is what the tests require)
The marking is not legally required but we have always kept the earlier one as is convention in the UK - but they are definitely legal and very carefully tested to make sure of this as we can be heavily fined if even 1 pipe leaves the factory that is not legal!!

The problem is that no markings are required under UK law and no papers or format for papers even exists in the UK - we simply have to test to the standard and produce each pipe accordingly
This is true in many other EU countries too by the way - homologation papers only exist in just under half the member states but under EU law those that do have them still have to accept testing from those that don't including the UK!!

Näin valmistaja selvittää kun kysyin että miksi merkintä on T2 eikä T3.
Yritin kysellä EU lakia johon hän viittaa lopuksi.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #19 : 04 Maaliskuu 2009, 10:57:36 »

EU-vaatimuksissa ohiajotestin raja-arvo on 80 dB(A).
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #20 : 04 Maaliskuu 2009, 15:21:12 »

Niin on.

Pitääkö tässä vaan todeta myyjälle että lopeta ämpyily?
Möit laitonta laillisena.  Vihainen
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #21 : 04 Maaliskuu 2009, 15:26:54 »

No Briteissähän tuo lienee laillinen.

Olisi kiinnostavaa nähdä tuo standardi, siitä asia selviäisi.
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #22 : 05 Maaliskuu 2009, 12:04:34 »

Tenttasin vielä että miksi noissa ei ole sitten E-11-merkintöjä ja sain ihan järkevän vastauksenkin.

Lainaus
The reason is simple (and why only 2 UK companies use E marking as standard across their range) -cost. To get the BS testing done is around £300 per model. To get the E mark testing done has to go to one of only 3 labs in the UK that can do it and costs between £1200 and £3000

Most UK companies that do any e marking do it in Spain or Italy anyway as it's much cheaper there - though you have to take a bike over which costs - but still much lower than the UK.

We simply cannot afford to E test every model we make - with Triumph you simply do not sell 5000 pipes a year for one model as you do with Honda etc so to pass on the cost would be unreasonable

The pipes we make are as we always say legal and tested to theBSAU standard. There is no disputing this and no room for any officials to argue. They are correctly tested and marked to UK law and as a member state this is accepted in all EU countries. We have sold these pipes to every EU country including Germany, Austria and Finland - all of which are very tough on modification to bikes and all have accepted our pipes for several years

Löytyykö ennakkotapausta että Brittihyväksynnällä saa leiman Suomessa?
Mistä saa viranomaisen lausunnon asiaan?
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu 2009, 13:18:55 kirjoittanut AimoPamaus » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #23 : 05 Maaliskuu 2009, 13:23:52 »

Ennakkotapauksia tuskin on käräjille asti viety. Myöskään sitovaa ennakkoratkaisua et saa mistään etukäteen. AKE:n pitäisi kyllä antaa ohjeita kysyttäessä, mutta taitaa olla pojilla kiireitä...

Kuten sanottu: jos BSAU vastaa EU-vaatimuksia, saat putken muutoskatsastettua, muussa tapauksessa et saa (ainakaan laillisesti). Tuo lörpötys siitä, että yhdessä EU-maassa hyväksytty tuote hyväksytään automaattisesti myös muissa jäsenmaissa, ei pidä paikkaansa. Valitettavasti. Surullinen

Muuten, sikäli hyödyllistä meillekin tuo kirjeenvaihtosi engelsmannien kanssa, että saimme taas yhden merkinnän luetteloon EU-vaatimusten huonosta soveltumisesta muuhun kuin suurimittaiseen sarjatuotantoon. Britit ovat sentään sen verran viisaita, että ovat laatineet omat kansalliset lakinsa tämäntyyppistä valmistusta varten, Suomessa tälle viisauden tasolle ei olla vielä päästy.
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #24 : 05 Maaliskuu 2009, 17:18:29 »

Tämän EU:n piti olla juuri tuota mitä lontoon setä selittää, mutta toisin kävi.
Hyvä jos tästä on jotain hyötyäkin.

Jos ei kerran muu auta ja käräjöimään en ala, niin sitten minusta tulee sitten tavallinen maantierikollinen.  Itkee
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #25 : 05 Maaliskuu 2009, 18:53:37 »

Maltahan vielä hetki. Kyselin MMAF:n hallitukselta mielipidettä, josko MMAF hankkisi tuon standardin omistukseensa. Sen luettuamme olemme viisaampia.
tallennettu

AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #26 : 05 Maaliskuu 2009, 20:32:41 »

 Järkyttynyt Loistavaa!!  Toivon että hallitus myöntyy.
Olisihan tämä monenkin etu jos asia perkataan perin pohjin.

Asia on kiinnostanut minua ihan alusta asti juuri periaatteen vuoksi, ja leiman haen mikäli se vaan jotenkin onnistuu.
 
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu 2009, 20:36:11 kirjoittanut AimoPamaus » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #27 : 10 Maaliskuu 2009, 16:27:53 »

Ilmoitan, että diktaattoripuheenjohtajamme antoi luvan tilata ao. standardin MMAF:n kustannuksella. Palaamme aiheeseen, kun paperi on saapunut postilaatikkoon ja olen sen lukenut.
tallennettu

Vitone
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #28 : 10 Maaliskuu 2009, 19:03:22 »

Ilmoitan, että diktaattoripuheenjohtajamme antoi luvan tilata ao. standardin MMAF:n kustannuksella. Palaamme aiheeseen, kun paperi on saapunut postilaatikkoon ja olen sen lukenut.
Tässä on erinomainen esimerkki miksi minäkin liityin jäseneksi. Pienen ihmisen asialla  Hymyilee
tallennettu
AimoPamaus
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #29 : 12 Maaliskuu 2009, 21:10:40 »

Ilmoitan, että diktaattoripuheenjohtajamme antoi luvan tilata ao. standardin MMAF:n kustannuksella. Palaamme aiheeseen, kun paperi on saapunut postilaatikkoon ja olen sen lukenut.

Hieno homma.  Virnistää
Seuraan mielenkiinnolla.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto