oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Toukokuu 2018, 02:13:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Marathon MC tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuus- todistusta?  (Luettu 33957 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 210


« : 15 Huhtikuu 2009, 19:53:58 »

Miksi?

Osoittaa pyörän täyttäneen käyttöönottoajankohtanaan voimassa olleet EU-vaatimukset. Vaaditaan rekisteröintikatsastuksessa.

Vaatimustenmukaisuustodistus tunnetaan myös nimillä CoC (Certificate of Conformity) tai ECE-paperi.

Milloin tarvitaan?

  • EU-alueelta tuotu 1.1.1991 tai sen jälkeen käyttöönotettu pyörä, jos valmistajan kilvessä ei ole E-tyyppihyväksyntänumeroa (11 merkkiä, alkaa e-kirjaimella)
  • USA:sta tuotu 4.4.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettu pyörä
.
Milloin ei tarvita?

  • Mistä tahansa tuotu ennen 1.1.1991 käyttöönotettu pyörä
  • Mistä tahansa tuotu pyörä, jos valmistajan kilvessä on E-tyyppihyväksyntänumero
  • USA:sta tuotu pyörä, joka on käyttöönotettu välillä 1.1.1991-3.4.1999, jos runkoputkessa on FMVSS-tarra (valot, ohjauslukko ja nopeusmittari on muutettava EU-normien mukaisiksi). Jos tarraa ei ole, voi valmistajan edustajalta pyytää joko uuden tarran tai CoC-paperin.
.
Mistä saa?

  • Valmistajalta tai valmistajan edustajalta
  • Hyväksytyltä tutkimuslaitokselta (TÜV, Dekra ym.)
.
Salvage- ja destruction title USA:sta tuonnin yhteydessä?

Salvage titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistus haettava 30.4. mennessä, tämän jälkeen valmistaja ei enää anna todistusta. Destruction titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistusta ei saa lainkaan (katso Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire (7.4.2009)). Muilla merkeillä ei ole tiedossa ongelmia.


* Tekniikka-Vaatimstmuktod-20090415-small.gif (13.89 kilotavua, 588x435 - tarkasteltu 11147 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu 2009, 17:03:08 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 21 Huhtikuu 2009, 08:55:18 »

Jotkut ovat kyselleet että miltä se FMVSS-tarra nyt sitten näyttää, ohessa huonot kuvat ko. lätkästä parista eri kulmasta. Tuon valkoisen palkin kohdalla on pyörän runkonumero.

Kuvista kiitos Chopper Freak Oy:lle.





tallennettu
tyny
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #2 : 23 Huhtikuu 2009, 15:33:04 »

Entä kun kyselin AKE:lta vuosimallia 1992 Salvag Titlellä olevaan H-D:hen että kelpaako rungossa olevat tarrat varmasti , ettei tarvitsisi turhaan hommata vaatimuksenmukaisuustodistusta. Sain vastauksen. Moottoripyörässä oleva EPA-tarra riittää päästöjen toteamiseksi, mutta
melutason osalta tarvittaisiin todistusta vaatimustenmukaisuudesta , (lähetin tarrassa olevan merkinnän 80dBA AT 2750 RPM)
koska kyseinen merkintä ei vielä riitä, koska se ei kerro, onko melumittaus suoritettu direktiivissä 78/1015/ETY tai E-säännössä 41 määritellyllä tavalla. 
Kävin katsastuskonttorilla sanoivat etä JOSPA ne tarrat kelpaisi (ota näistä nyt selvä).
Hommatakko todistus vai luottaakko runkoputkissa oleviin tarroihin että ne kelpaa rekisteröintikatsastuksessa???.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 23 Huhtikuu 2009, 17:09:51 »

Tässä linkit AKE:n ohjeisiin, joista käy ilmi paljon muutakin kuin vastaus ylläolevaan kysymykseen:

Yksittäin maahantuodun ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden osoittaminen rekisteröintikatsastuksessa

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/57C0E735-F7FD-4CFD-8C62-8BB2531BD725/0/15672082008_Vaatiohje.pdf

Taulukko yksittäiskappaleena maahantuodun, muualle kuin Euroopan markkinoille tarkoitetun L-luokan ajoneuvon tarkastukseen

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf

Jälkimmäisen linkin taulukon kohdassa 37 "Melutaso ja pakojärjestelmä" todetaan, että US-taso käy 16.6.2003 saakka käyttöönotetuissa. Osoituksena US-tason täyttymisestä toimii nimenomaan se tarra, johon kysyjä yllä viittaa. Näin ollen tulkitsen asiaa niin, että katsastusmies on (jälleen kerran) antanut virheellistä tietoa asiakkaalle.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 08 Toukokuu 2009, 09:13:25 »

Jepjepin Kurko lähestyi seuraavanlaisella tiedotteella:

Lainaus käyttäjältä: Kurko
hellou!

jos jollain teillä / tutuillanne sattuu olemaan ns. usasta tulleita salvage pyöriä ja tarvitsette niihin ece todistuksen ( vastaavus todistus ) kauttamme niitä saa myös jatkossa, sumekoltahan asia tuntuu olevan käsittääkseni erittäin hankalaa..??

Kun pyöräsi on katsastus kunnossa, toimitat pyörän Joensuun tai Mäntsälän liiterillemme, ja noin 2-3 vko. pyörässäsi on suomi katsastus todistus.

Hinta 2250¬ sis.katsastuksen. ( hinta voi tuntua kovalta, mutta joudumme viemään pyörän testilaitokseen jne.. )

Ystävällisin terveisin;

Jep Jep Oy
Janne "Kurko" Kervinen

Ukkolantie 7
80130 Joensuu
Finland

Varmistin vielä perään että tämä koskee siis SALVAGE-titlellä tuotuja laitteita, Certificate of Destruction ym. käsitellään tapauskohtaisesti - ei niitäkään suoralta kädeltä tyrmätty.
tallennettu
PeteX
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #5 : 18 Toukokuu 2009, 17:09:09 »

auttakeehan tyhmää  Huh

90-luvun härrikkä tarkoitus hankkia ja toi fmvs-tarra jäi hiukan epäselväksi..

lukeeko tarrassa tosta hyväksynnästä mitään, myyjä lähetti tälläiset kuvat rungon tarrasta





onko tuo SE tarra vai pitääkö pyytää myyjältä lisää infoa..?

eu-maasta toi pyörä on tulossa mutta alunperin jenkkimalli joten valot ja vilkut pitää vaihtaa hyväksytyiksi. Alkuperäiset putket riittävät melunvaimennukseen, vai pitikö niissäkin olla erkki-merkki ?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 19 Toukokuu 2009, 09:16:18 »

Tuo on justiinsa SE tarra!
tallennettu

jmak
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #7 : 05 Kesäkuu 2009, 00:00:58 »


Salvage- ja destruction title USA:sta tuonnin yhteydessä?

Salvage titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistus haettava 30.4. mennessä, tämän jälkeen valmistaja ei enää anna todistusta. Destruction titlellä oleville Harrikoille tai Buellille todistusta ei saa lainkaan (katso Salvage Titlellä maahantuotujen Harrikoiden kanssa kiire (7.4.2009)). Muilla merkeillä ei ole tiedossa ongelmia.

Saako lukihäiriöinen vielä pätkän rautalankaa, kumpi oikea(mpi) tulkinta nykytilanteesta salvage HD:n tuonnissa jenkeistä:

a) edelleen voi tuoda maahan salvagen, jos käyttöönottopäivä jenkeissä 1.1.1991-4.4.1999, tällöin ei tarvita vaatimustenmukaisuustodistusta rekisteröintiä varten vaikka titlessä lukeekin salvage, vai
b) enää ei saa mitään salvage titlellä varustettua HD:ta rekisteriin vaikka käyttöönottopäivä olisi mikä vaikka käyttöönottopäivä olisi mikä...

Vai vielä löytyy jokin syvällisempi totuus?  Iskee silmää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 07 Kesäkuu 2009, 11:10:29 »

Eihän salvage-title ole Suomeen rekisteröimisen este, saahan meillä rekisteriin myös kotimaisen kolaripyörän. Ongelma tässä on että pyöriin joissa ei ole tuota FMVSS-tarraa - tai sitten ne ovat niin uusia - tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistus jota maahantuoja ei siis enää myönnä kolaripyörille.

Eli kyllä salvage pitäisi mennä edelleen kilpiin jos vaan tuota paperia ei tarvita.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 07 Kesäkuu 2009, 22:31:32 »

Toisin sanoen salvage title sinänsä ei ole rekisteröinnin este olipa pyörä sitten vuosimallia 1909 tai 2009. Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen on kuitenkin jälkimmäisessä tapauksessa huomattavasti edellistä vaativampaa... Iskee silmää
tallennettu

Cromfel
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #10 : 05 Lokakuu 2009, 16:45:51 »

Aattakee tyhymää. Millä todistan että pyöräni jarrut vastaavat EU alueen varaosajarruja varaosanumerolla? Siis löytyykö niistä joku numero mitä vertaan varaosaluetteloon  Huh Vai riittääkö että jarrut näyttää samalle Hymyilee leveästi Jäi vähä roikkumaan tuo että mitä niissä nyt sitten pitää todistaa / miten voin sen vastaavuuden käytännössä todeta.
tallennettu

Harley-Davidson FXSTC 1340 Softail Custom -99
Harley-Davidson XL 1200 C Sportster -98
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 06 Lokakuu 2009, 08:37:10 »

Millä todistan että pyöräni jarrut vastaavat EU alueen varaosajarruja varaosanumerolla? Siis löytyykö niistä joku numero mitä vertaan varaosaluetteloon  Huh

Hankkiessasi kaupasta jarruosat niissä on yleensä mukana varaosanumero. Tai sen saa kaupasta. Tehtaan huoltomanuaalissa taas on kuvaukset mitkä jarrutosat on missäkin mallissa. Tässä yksi tapa.

Toinen on se, että sulla on mallin X jarrut mallin Y pyörässä. Verrataan siis X ja Y mallien jarruja toisiinsa. X:n ja Y:n huoltokirjoista selviää, että onko niissä samat / vastaavat jarrut tai jarrujen osat. Usein on.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 06 Lokakuu 2009, 11:35:24 »

Eli yksinkertaisemmin - ainakin Harley Davidsonin tehtaan parts catalogissa mainitaan erikseen jos "international"-malleissa on varaosanumeroltaan jenkkiversiosta poikkeavia osia. Jarruja koskevat sivut mukaan konttorille ja siitä tavaamaan että jenkki/international-malleissa samat osat.

Itse jarrusatuloissa ei ole mitään numeroita.
tallennettu
Cromfel
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #13 : 06 Lokakuu 2009, 17:26:19 »

Selevää pässinlihaa, kiitos!
tallennettu

Harley-Davidson FXSTC 1340 Softail Custom -99
Harley-Davidson XL 1200 C Sportster -98
Suomineiti
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #14 : 01 Joulukuu 2009, 19:44:56 »

TUV -paperi on hyvä muistaa. Saksasta saa kohtuuhintaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto