oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Huhtikuu 2024, 14:07:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Akselinväli!  (Luettu 29516 kertaa)
jallu68
Newbie
*
Viestejä: 1


Yammu Chopper !


« : 08 Kesäkuu 2009, 12:58:15 »

Sain pyörän vihdoin ja viimein valmiiksi viime viikolla ja ei muuta kuin katsastukseen.
Pyörä olisi mennyt muuten läpi mutta akselinväli oli liikaa 217cm.
Katsastusmies sanoi että jos olisi ollut 210 cm niin olisi voinut päästää läpi.
Onko tähän akselinväli asiaan tulossa mitään muutosta vai jäikö tämän kesän ajot nyt tähän.
ps. Olen kuullut että 217cm. ON mennyt läpi.
tallennettu

Sitä saa, mitä tilaa
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu 2009, 15:42:20 »

...Olen kuullut että 217cm. ON mennyt läpi.

Nää on ihan yksittäistapauksia ja kiinni katsastusmiehen siviilirohkeudesta. Muistan aikoinaan pannukopteria katsastaessani inssin todenneen 205 cm akselivälistä että hän ei voi kirjoittaa otteeseen kuin 200... Koska APU2 ei ole vielä lakimuodossa niin toistaiseksi joudutaan menemään vanhoilla säännöillä.
tallennettu
mausan
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu 2009, 11:40:11 »

Itse aikoinaan keskustelin inssin kans ennen pyörän rakentamista ja sovittiin max akseliväliksi 220 pienellä ehdolla;"jos teet springerin kun se on niin saatanan hyvän näkönen". No tuli 218 ja kehu kovasti. Riippuu tosiaan inssin asenteesta ja pikkasen miten päivä on lähteny käyntiin. Sopikaa isommat muutokset ennen kun alatte töihin.
tallennettu
paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #3 : 09 Kesäkuu 2009, 12:05:33 »

Kävin eilen katsastaan prätkän 202 akselivälille ja kun inssin kans juteltiin aiheesta, meinasi hän jotta akelta olisi tullut ohjeistusta 10% toleranssista tuon 2m max suosituspituuteen. Pitemmällä matematiikalla laskettunahan tuo tekeepi 220. Mikä sitten liene todellisuus, mutta tiedustele ihmeessä asiasta.
tallennettu
-ILKKA-
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #4 : 09 Kesäkuu 2009, 20:19:31 »

Kyllä se 200 cm on jokapuolella Suomea melkolailla yhtä paljon. Pykälissä mainittu vähäinen poikkeama on minulle ketjunsäätövara, mutta Pohojanmaalla kolmekymmentäsenttiä. Katsuri on hyvin vapaa kirjoittelemaan mitä vain mutta AKE:n selvityspyyntöihin saa sitten vastailla ammatinmenettämisen uhalla. Minulla ei ole mitään halua hakea uusia töitä enää tässä iässä. -ILKKA-
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #5 : 09 Kesäkuu 2009, 21:15:42 »

kun sais edes +3.5%, silloin mun keulassa ois jättöä 7cm. nyt 2metrisenä on 28cm jättö.
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #6 : 10 Kesäkuu 2009, 07:17:48 »

Meinaatko että katsastushenkilö keksi tuon 10% toleranssisuosituksen omasta päästä? Mulle se on just sama vaikka olis repässy sen jallun sivulta, mutta on miehellä pokkaa jos sanoo että AKE on heitä näin ohjeistanut. ps. ketjut löysällä 200cm.
tallennettu
mausan
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #7 : 10 Kesäkuu 2009, 08:42:50 »

Mulleki ensin tarjottiin 2m +5cm. Tästä alkoi neuvottelu joka johti lopulta ko lopputulokseen. Käytiin läpi kulmia,jättöjä,rungon muutosta jne. Inssi lupas +10cm ja minä pyysin +10%. Lopulta neuvottelun tulos 220 tietyin ehdoin. Keskustelu käytiin jo syksyllä 2007 kaksi kuukautta ennen pyörän Suomeen tuloa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 10 Kesäkuu 2009, 11:06:41 »

Tämä juttu +10 % toleranssista akseliväliin ei ole hevosmiesten tietotoimiston uutinen, vaan todellakin AKE:n kanssa keskusteltu asia. Emme ole asiasta vielä uutisoineet, koska tahdomme ensin itse testata kuvion toimivuuden. Kunhan prototyypin latausjärjestelmä  Virnistää saadaan toimimaan, käymme MMAF:n hallituksen porukan kanssa koko kuvion korkeimman omakätisesti läpi ja tiedotamme tuloksista hetimiten täällä.

Homma menee niin, että nykyinen kopterilaki on akselivälin osalta kirjoitettu vähän avoimesti. Koska 2 m rajoitus ei perustu mihinkään tekniseen tarpeeseen vaan mutu-stetson-menetelmään, AKE:ssa keskusteltiin mahdollisuudesta ylittää se. AKE oli tässä keskustelussa taipuvainen sallimaan noin 10 % ylityksen 2 m akseliväliin seuraavin edellytyksin:

1. Pyörän keulakulma ei ylitä 47 astetta (tässä kohtaa kopterilaki ei sanamuotonsa puolesta jätä tulkinnanvaraa)

2. Pyörä on MMAF:n testaama (ajokoe, kääntyvyys- ja kallistuskokeet sekä jarrutuskoe).

Koska aihe nyt näin salakavalasti vuoti vertaisverkkoihin Virnistää, ilmoitan, että MMAF:n testiä kyseisen asian tiimoilta tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä privaviestillä allekirjoittaneeseen. Ketjun aloittajan kanssa olen jo ollut yhteydessä.
tallennettu

paso
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #9 : 10 Kesäkuu 2009, 12:54:07 »

Pahoittelen tietovuotoa tietämättäni..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 10 Kesäkuu 2009, 15:46:23 »

Ei nää sinänsä mitään salaisia asioita ole. Oli vain tarkoitus testata kuvion toiminta ensin itse ja uutisoida sitten asia, joka on itse todettu toimivaksi. Toistaiseksi kun yhtään tapausta ei ole vielä yllä mainitulla metodilla leimattu. Kohta on.
tallennettu

Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #11 : 10 Kesäkuu 2009, 19:29:46 »

Meikäläinen on ymmärtänyt,että tuo MMAF:n testausmahdollisuus koskisi vain omavalmisteita. Siis olisiko nyt niin, että identiteetin omaavalla pyörällä voitaisiin akseliväliä venyttää 20 senttiä MMAF:n testillä? Järkyttynyt
 
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 10 Kesäkuu 2009, 21:50:20 »

Meikäläinen on ymmärtänyt,että tuo MMAF:n testausmahdollisuus koskisi vain omavalmisteita. Siis olisiko nyt niin, että identiteetin omaavalla pyörällä voitaisiin akseliväliä venyttää 20 senttiä MMAF:n testillä? Järkyttynyt

Näin on. Edellyttäen tietenkin, että muut vaatimukset täyttyvät (keulakulma, jättö jne.)
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 11 Kesäkuu 2009, 10:23:37 »

Tulee aika korkeita/pitkäperäisiä fillareita jos 47 asteen keulakulmalla meinaa 220 akseliväliin yltää... Ja voisin kuvitella että näissä erikoistapauksissa jopa mitataan se kulma.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 11 Kesäkuu 2009, 12:35:55 »

Rupea vaan sääkin Hemuli hippikopterin rakennukseen. Se on yllättävän kivaa hommaa - kokeile vaikka!!! Virnistää
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto