oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
18 Huhtikuu 2024, 09:24:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Poliisille työkalut mopojen ratsaamiseen  (Luettu 28261 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 15 Kesäkuu 2009, 15:48:34 »

Poliisi sai tehokkaan aseen viritettyjen mopojen ratsaamiseen
15.6.2009 10:04

Liikkuva poliisi on ottanut käyttöön uuden välineen viritettyjen mopojen valvontaan. Poliisi on hankkinut helposti liikuteltavia mopometrejä, joiden avulla mopojen huippunopeus voidaan tarkastaa tien päällä ilman koeajoa.

Mopometri laitetaan mopon takapyörään kiinni, ja se mittaa siinä mopon nopeuden. Mopometri auttaa mopojen valvontaa etenkin massatapahtumissa.

Helsingin liikkuvan poliisin mukaan viritetyt mopot ovat lisääntyneet huolestuttavan paljon kevään ja alkukesän aikana. Muutamissa ratsioissa jopa kaikki tarkastetut mopot ovat olleet viritettyjä.

Nykyään mopon virittäminen on varsin helppoa joko pakoputkea tai variaattoria muuttamalla. Virittäminen voi lisätä mopon huippunopeutta jopa useita kymmeniä kilometrejä tunnissa.

Tuo kun kehittyy niin voidaan isommistakin peleistä kiekasta teholukemat pandan mittaritaululle???
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #1 : 15 Kesäkuu 2009, 19:00:39 »

Härvelistä oli joskus kuvaakin pommittajien sivuilla...
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 15 Kesäkuu 2009, 22:10:34 »

Tuo kun kehittyy niin voidaan isommistakin peleistä kiekasta teholukemat pandan mittaritaululle???

Ei sillä onneksi tehoja mitata vaan ainoastaan takapyörän pyörintänopeutta. Toistaiseksi tehon mittaamiseen tarvittava laite on sen verran painava että hento poliisipartio ei sitä ota kierrokselle mukaan...
tallennettu
Oz
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu 2009, 01:53:28 »

Tuossa vaan jää ilmanvastus huomioimatta.  Iskee silmää Tulee kovempia lukemia. Kyllä mun mopo ainaki aikoinaan meni paljon kovempaa, kun kyyhötti matalana eikä pojottanut selkäranka suorana.
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #4 : 20 Kesäkuu 2009, 16:54:18 »

Tuossa mainitsemassani pommimiesten jutustelussa kerrottin laitetta käytettävän "esikarsintoihin". Eli jos "dyno" näytti tarpeeksi kovan lukeman, niin siniseen asuun pukeutunut motoristi suoritti koeajon tutkaan.

EDIT Linkki juttuun, jossa kuva.

http://www.motot.net/blog/Sami/poliisin_mopometri_paljastaa_viritetyt_mopot_b-657_sid-3a89d680bcea9eb3f2c09b293db7b6e4.html
« Viimeksi muokattu: 20 Kesäkuu 2009, 17:08:57 kirjoittanut Juvakka » tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #5 : 21 Kesäkuu 2009, 13:22:05 »


Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...

Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella.
tallennettu

kai se siihen sopii?
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #6 : 22 Kesäkuu 2009, 18:57:37 »

Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...

Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella.


Onkohan tätä asiaa kukaan miettiny ennen? Toi Soliferihan on ajalta ennen kuin L1 ja L2- luokan ajoneuvoille oli mitään määritelmää laissa. Mun ensimopo Ögland Swing meni yli 45km/h että heilahti. Pitäisikö valvontaa maaseuduilla tehostaa, siellä saattaa moni ajella vieläkin tuollaisella laittomalla ajoneuvolla?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 22 Kesäkuu 2009, 19:17:53 »

Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...

Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella.

Se on siten kevytmoottoripyörä ja sellaiseksi rekisteröitävä. Jos kuitenkin kone on alle 50cc ja rajoitat nopeutta sopivasti niin se on mopo.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #8 : 22 Kesäkuu 2009, 22:07:53 »

Siis se on jo nyt käytänössä väriä, satulaa, ohjaustankoa ja puolipuristusvipua vaille kokonainen. Oli aikanaan eka mopo. Sitä vanhemmat oli vielä motskareita ja ajokortilal ajettavia. Nopeusrajoitushan sitä koskee. Sama kuin näitä uusia, mutta silti se kulkee enemmän ja ihan vakiona.

Saa nähä, saanko sen koskaan tehdyksi liikenteeseen asti, mutta onpahan ollut poissa sateesta ja tallessa jo liki 18 vuotta. Odottamassa intoa.
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu 2009, 22:34:16 kirjoittanut TimppaX » tallennettu

kai se siihen sopii?
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #9 : 23 Kesäkuu 2009, 14:32:13 »

Menee nyt OT:ksi, mutta onko nopeuden rajoittamisesa tyyli vapaa?
Eli voiko nopeuden rajoittamisen tehdä ratastusta muuttaen tai kaasaria rajoittaen, mikä tapa nyt parhaiten itselle sopii?
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #10 : 23 Kesäkuu 2009, 16:31:06 »

Menee nyt OT:ksi, mutta onko nopeuden rajoittamisesa tyyli vapaa? Eli voiko nopeuden rajoittamisen tehdä ratastusta muuttaen tai kaasaria rajoittaen, mikä tapa nyt parhaiten itselle sopii?
Jep, tyyli vapaa. Kunhan se on 'kiinteä' eli ei mikään lennossa käännettävä kytkin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #11 : 30 Elokuu 2009, 08:56:45 »

No nyt niitä sitten käytettiin...

http://www.iltalehti.fi/vantaa/2009083010161170_va.shtml
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 31 Elokuu 2009, 08:27:44 »


Huoh. Missä muualla on mahdollista tavata 1000 nuorta samassa porukassa niin, että suurin osa nuorista on selvin päin? Näin rakennetaan luottamusta ja siltoja virkavallan ja nuorison välille, right?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 31 Elokuu 2009, 09:47:36 »

Mua hämmästyttää tämä yllättävän pieni saldo:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Vantaan+moporatsian+saalis+33+sakkoa/1135248922968

Siihen aikaan kun itse ajelin mopolla, viritettyjen mopojen "saalis" olisi meilläpäin ollut 100 prosenttia tarkastetuista... Virnistää
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #14 : 31 Elokuu 2009, 13:07:32 »

vain kaksitoista mopoa viritetty laittomasti...
aika onnetonta toi nyky mopoilu Virnistää
kyllä meilläpäinkin oli harvemmassa ne täysin vakiot mopot.
kaveriporukassa suurinosa mopoista oli aika rajujakin.
harvemmin nykyään noihin hyvin viritettyihin törmää.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto