oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
12 Toukokuu 2024, 11:17:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pyörän rakentaminen ja vakuutus (vakuutusyhtiö)  (Luettu 11027 kertaa)
evilHR
Jr. Member
**
Viestejä: 32



« : 15 Lokakuu 2008, 13:01:08 »

Kokeilin tuota hae toimintoa, mutta itse en ainakaan ihan selkeää vastausta löytänyt tähän asiaan.

Tässä kun rakentelen (kevyesti) mopoani, niin rupesin miettimään sitä, että onko jollakin kokemusta siitä, miten vakutusyhtiöt ovat suhtautuneet tähän asiaan esim. korvaustapauksissa kun vakuutettua pyörää on modifioitu.

Eli siis mistä muutoksista tulisi ilmoittaa vakuutusyhtiölle (turbon tuomista tehoista varmastikin) ja onko jotain rajoja tms. olemassa ns. ohjeeksi.

Funtsin vaan, että kun saan Fighterin valmiiksi ja vedän sen kehälle kaiteen väliin, niin rupeeko vakuutusyhtiö osoittelemaan pienellä printattua että kasko ei päde kun vaihdoit minivilkut ja peräkatteen. (Ei varmaankaan)  Mutta siis onko tällainen riski olemassa jossakin tapauksessa ja onko jollakulla omakohtaista kokemusta tästä?

Ajattelin vaan olla varautunut tähänkin puoleen tässä projektissani.
tallennettu

Yamaha TRX 850 -96 Street Fighter
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 15 Lokakuu 2008, 13:12:58 »

Vakuutusyhtiöt ovat perinteisesti karsastaneet sekä wanhoja että rakennettuja pyöriä. Ja jos kyseessä on ollut sekä wanha että rakennettu ameriikanvalmiste niin ylipäätään koko vakuutusten saaminen on ollut kiven alla. Tämä siitäkin huolimatta, että lain mukaan pakollinen liikennevakuutus on pakko myöntää (kaskoa ei ole pakko myöntää).

Sanomattakin lienee selvää, että myös v-yhtiön mukaan lakia on noudatettava ja mm. muutoskatsastukset on suoritettava (katso Milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? (14.5.2007)).

Harrastajia on silloin tällöin peloteltu vaihtoehdolla, että jos laittomalla ja muutoskatsastamattomalla pelilä ajaa kuprut niin v-yhtiö voisi näillä perusteila luistaa vastuistaan. Asiassa lienee osittain perää, ainakin jos v-yhtiö voi näyttää, että muutostyö on jotenkin syyllinen itse vahinkoon ja esim. katsastamalla vahinko olisi voitu välttää koska ongelma olisi (ehkä) huomattu jo ennen vahinkoa. Mulla ei kuitenkaan ole tiedossa ennakkotapauksia tämän asian tiimoilta joten faktaa on vaikea kaivaa.

Ne v-yhtiöt, joiden kanssa homma on toiminut, ovat suostuneet vakuuttamaan pelejä sovitusta summasta dokumentoituaan muutokset. Vaatii myös asiakkaalta nuhteetonta profiilia ja puhdasta partaa. Harvojen ja onnekkaiden hommaa siis tuo vapaaehtoisen vakuutuksen saaminen rakennettuun pyörään.
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu 2008, 13:26:07 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 15 Lokakuu 2008, 13:26:17 »

Kaivelin arkistoja: Rakennetulta prätkältä vakuutuskorvaukset pois (31.08.2005) ...tämä kuitenkin päättyi 'onnellisesti'.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
janne63
Newbie
*
Viestejä: 3



WWW
« Vastaus #3 : 02 Marraskuu 2008, 21:27:02 »

Siirsin juuri vakuutuksen IF yhtiöön josta sain jopa täyskaskon -86 Electraan.Pyörä on lievästi rakennettu ja liian "vanha" täyskaskolle.Mutta kun kaikki vakuutukset siirtyi ko.yhtiöön niin jopas irtosi kaskokin ja erittäin edulliseen hintaan,128 egee (liikennevakuutus naurettavaan 70 egen hintaan).Eikä mopoa tarvinnyt edes käydä näyttämässä.
tallennettu
PeWe/WHMC
Uutislähteet
*****
Viestejä: 47


In brothers we trust.


« Vastaus #4 : 03 Marraskuu 2008, 18:13:33 »

Itselläni on vm 2000 FXSTD, jossa muutos%:tti 42% otteessa ja vakuutus Pohjolassa kasko ja liikenne.
Kesällä 2007 jäin ko pyörällä auton jyräämäksi ja pyörään tehtiin mittava remontti. Itse olin syytön ko onnettomuuteen ja syyttömyyteni todettiin syyttäjää myöten.
Korvauslupa saatiin vastapuolen vakuutuksesta(If) ja kaikki oli ok kunnes tuli korjaamon laskun maksun aika. Vakuutusyhtiöt pompottelivat asiaa edes takas hetken mutta asia saatiin kuitenkin kunnialla loppuun. Suosittelen kuitenki että, jos jollekin käy vastaava onettomuus(toivottavasti ei) niin kannattaa säilyttää kaikki dokumentit niin MIKÄLI tulee jotain epäselvää on asioiden selvittäminen on helpompaa.

Onnettomuudesta viisastuneena hain pyörälleni täys'arvovakuutuksen tämän kauden alussa ja se oli sinänsä ihan mielenkiintoinen operaatio mutta siihenkin saatiin lopulta onnellinen lopputulos.

Pohjolasta minulle kerrottiin että he eivät myönnä rakennettuihin pyöriin vakuutusta mikäli vaihdettuja osia on yli 35%:a. Tämä varmasti vaihteleen riippuen yhtiöistä mutta suosittelen kuitenkin selvittämään asiaa etukäteen suoraan vakuutusyhtiöstä ennen kuin rupeaa suurempia muutoksia tekemään, jottei jää kallis kampe ilman asian mukaista vakuutusta.

Kaiken kaikkiaan itse olen tyytyväinen saamani palveluun Pohjolasta ja mielestäni vakuutuskin on kilpailukykyinen hinnaltaan.

Kesää odotellessa.

PeWe Virnistää
tallennettu

PeWe/WHMC
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto