oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 02:08:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kiinnikkeitä runkoon?  (Luettu 16230 kertaa)
Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« : 29 Marraskuu 2009, 15:49:57 »

Oli jo mukamas valmiit suunnitelmat minkälaisen pyörän rakennan, mutta niin vain muuttui suunnitelmat kesken kaiken.
Nyt olisi ajatuksena hieman cafe-racerin tyylinen pyörä ja sitä varten tarttis vaihtaa jalkatappien ja polkimien paikkoja, ja sekin vielä kun ne tulis hieman alkuperäistä leveämmälle. Ja nyt olis noihin liittyviä kysymyksiä:
-Saako jalkatappeja varten hitsailla uudet kiinnikkeet noin vain? (itse jalkatapit olis ostokamaa)
-Mitä laki sanoo, kun ne tapit tulis alkuperäistä leveämmälle?
-Kun sitten jarru- ja vaihdepoljin tulee eri paikkaan, joutuu niille tekemään uudet vivustot, saako ne tehdä itse?

Ja vielä ekstra kysymyksenä: hyväksytäänkö itsetehty äänenvaimennin, vai pitääkö niissä olla joku e-hyväksyntä tms?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 29 Marraskuu 2009, 22:57:29 »

-Saako jalkatappeja varten hitsailla uudet kiinnikkeet noin vain? (itse jalkatapit olis ostokamaa)
-Mitä laki sanoo, kun ne tapit tulis alkuperäistä leveämmälle?
-Kun sitten jarru- ja vaihdepoljin tulee eri paikkaan, joutuu niille tekemään uudet vivustot, saako ne tehdä itse?
Saa. Kopterilaki eli http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332 antaa osviittaa. Juuri näihin pykäliin on tosin tulossa APU2:n http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMuut-Omavalm-Loppuraportti-200806.pdf myötä paljon parannuksia. Odottelemme lopullisia pykäliä piakkoin tuleviksi, tosin mikään ei ole varmaa ennen kuin laki on ministerin toimesta kuitattu.

Ja vielä ekstra kysymyksenä: hyväksytäänkö itsetehty äänenvaimennin, vai pitääkö niissä olla joku e-hyväksyntä tms?
Itse saa tehdä, vaatimustenmukaisuuden näyttäminen onkin toinen juttu. Milloin pyörä on käyttöönotettu ekaa kertaa, vaatimukset määräytyvät sen mukaan?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : 30 Marraskuu 2009, 09:30:28 »

Kiitoksia Santulle. Tosiaan unohtui laittaa tuo pyörän ikä ja sehän on -84.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 30 Marraskuu 2009, 11:27:35 »

sillon ei tartte vaimentimeen mitään hyväksyntiä, kunhan ei ylitä melurajaa. se taas riippuu myös kuutiotilavuudesta. (käytännössä katsastukseen sen verran hiljanen putki että kuullostaa kivalta.)
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
JJM
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : 02 Joulukuu 2009, 14:19:18 »

Hassu juttu sinänsä tuo mitä laki sallii / kieltää rungon hitsauksen suhteen.

Iso kirja sanoo että. "Lisävarusteiden ja laitteiden asennusta varten tarvittavat kiinnityskorvakkeet on kiinnitettävä runkoon puristusliitoksella, joka kiristetään ruuvien avulla. Korvakkeita ei saa kiinnittää hitsaamalla eikä runkoon saa tehdä reikiä."

Jalkatapit (ja vaikka mitä muuta paitsi jarrut) saa kuitenkin kiinnittää uuteen paikkaan hitsaamalla.

Eiköhän se runkomateriaali vaan kärsi joka hitsauksesta yhtä paljon.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 02 Joulukuu 2009, 14:33:00 »

Nää on näitä vanhan lain sekavuuksia, eiköhän ne ole yhdenmukaistettu APU2:ssa. Eipä ole vielä tähän mennessä tullut hylkyä konttorilla vaikka kaikki korvakkeet on hitsattu kiinni. Osataan sielläkin käyttää maalaisjärkeä - jos kerran runkomuutokset on sallittu niin miksi ei sitten jonkun mitättömän korvakkeen hitsaamista? Tosin on päinvastaisiakin tapauksia, esim. Motojussi joutui kiinnittämään sähköcagivansa moottorin puristusliitoksilla runkoon kun inssi tuijotti tuota pykälää kuin piru raamattua.
tallennettu
Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #6 : 03 Joulukuu 2009, 09:05:26 »

Iso kirja sanoo että. "Lisävarusteiden ja laitteiden asennusta varten tarvittavat kiinnityskorvakkeet on kiinnitettävä runkoon puristusliitoksella, joka kiristetään ruuvien avulla. Korvakkeita ei saa kiinnittää hitsaamalla eikä runkoon saa tehdä reikiä."

Juuri tuon takia tätä kysyinkin, on mielestäni hieman epäselvästi ilmaistu, se mitkä kuuluu "lisävarusteisiin ja laitteisiin"

Onko muuten kuulunut mitään siitä APU2:sen voimaanastumisajankohdasta?
« Viimeksi muokattu: 03 Joulukuu 2009, 09:07:29 kirjoittanut Sube » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto