"6.5.1. Cold starting device. The control shall be so placed as to be reasonably and conveniently accessible to the rider."
No shit...?
Tuo ECE-normi muuten tarkoittaa sitäkin, että omavalmiste käsivaihteella ja jalkakytkimellä on kielletty. Mutta ei merkkivalojen sijoituspaikasta sentään ole muita määräyksiä kuin että niiden pitää olla kuljettajan nähtävissä. Katkaisijoiden sen sijaan on.
Noita saivartelu- ja tasapäistämissäännöksiä kirjoittavien insinöörien ajattelutavassa on se puute, että siinä ei kiinnitetä huomiota siihen, mikä
todellisuudessa aiheuttaa onnettomuuksia. Se ei nimittäin ole sama asia kuin hypoteettinen onnettomuusriski insinöörin suunnittelupöydällä. Herra Foucault kirjoitti eräässä teoksessaan tämäntyyppisestä pikkutarkasta mutta älyttömästä vallankäytöstä sangen osuvasti otsikolla "KURI".
Myös tarpeetonta tasapäistämistä pitäisi välttää. Ei ole perusteltua vaatia merkkivaloja kaikkiin ajoneuvoihin vain siksi, että joku saattaa kokea sellaiset hyödylliseksi. Koko tämän rakentelupuuhan ideana on valmistaa yksilöllisiä ajoneuvoja. Myös Euroopan MP-kattojärjestö FEMA on ilmoittanut kantanaan, että moottoripyörien rakentelua ei missään tapauksessa pidä rajoittaa liian kasuistisella sääntelyllä, vaan innovatiivisuutta pitää päin vastoin kannustaa.
Muistutan, että esimerkiksi naapurimaan chopperkalustossa ei ole yleensä minkään sorttisia merkkivaloja, ei edes vilkkuja. Siitä huolimatta ne ovat suhteellisesti huomattavan aliedustettuina onnettomuustilastoissa. Noita E-sääntöjä kirjoittaneiden olisi sietänyt miettiä sitä.
Pelkkään empiriaan perustuva sääntely ei tietenkään aina toimi: ihmisiä ei pidä käyttää koekaniineina. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö empiiristä tietoa pitäisi hyödyntää silloin, kun sitä on.
Muistutan myös siitä, että rakentelusäännöksillä ei ole järkevää kannustaa harrastajia hankkimaan kohteiksi pelkästään vanhoja ajoneuvoja. Tämän luulisi olevan jokseenkin kaikille selvää.
Samoin komppaan herra H:ta siinä, että ihmisiä pitää kannustaa ottamaan itse vastuuta tekemisistään. Vaikka kuinka paternalistiseksi heittäydytään, ei riskejä silti saada poistettua elämästä. Niitä pitää kyetä hallitsemaan. Empiirisen tiedon avulla voidaan osoittaa kiistatta, että harrastajakunta hallitsee rakentamansa laitteet ilman ylitsevuotavaista paternalismiakin.
Merkkivaloasia ei ole mikään suuren suuri rakentelun este. Sen pieni merkitys ei kuitenkaan tee siitä tarpeellista. Tympii jo valmiiksi kun ajattelee, että tällaisenkin tavalliselle harrastajalle päivänselvän asian vääntämiseen viranomaisille joutuu käyttämään käsittämättömän paljon aikaa ja vaivaa, eikä lopputulos monien viranomaisten luutuneiden ajattelutapojen seurauksena silti ole välttämättä tyydyttävä.