oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Huhtikuu 2024, 16:30:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: trikestä taas!  (Luettu 19040 kertaa)
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« : 08 Marraskuu 2009, 19:40:10 »

olis tuollanen vm. 88 jenkeistä tuotu spora odottamassa tärväystä ja trike visiot on taas tullu uniin...eli jos moista rupeis tekemään niin miten verotus hommat? kun olen kuullut että ajoneuvoluokka muuttuu tehtäessä 2-pyöräisestä 3-pyöräinen? ja omakohtaisia rakennus/byrokratia tarinoita kuunnellaan myös mielellään,ja myös trikeä koskevat lait(akseliväli ym.) asiat kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu 2009, 20:44:38 kirjoittanut hoodee » tallennettu
Erkka
Jr. Member
**
Viestejä: 10



WWW
« Vastaus #1 : 09 Marraskuu 2009, 12:11:43 »

Laitappa hiukan tarkennusta että mites olet ajatellut sen perän/vedon tehdä ?
Jäykällä taka-akselilla vai jousitettuna?

Tuossa alla hiukan noita kaksi ja kolmipyöräisten ajoneuvoluokituksia

Moottoripyörä

Moottoripyörä (L3e- ja L4e) on kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa ei ole sivuvaunua (L3e) tai jossa on sivuvaunu (L4e), ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

Kolmipyörä (L5e)

Moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.


tallennettu
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #2 : 09 Marraskuu 2009, 16:47:05 »

sekin asia on vielä vähän harkinta asteella ja paljon riippuu just noista lupa/laki asioista,kyllähän se jäykkäperä olis asiallinen mutta ajomukavuuden kannalta on erillis-jousitettukin pyörinyt mielessä,ja osto palikkoihin en ajatellut satsata,pääsis toki helpommalla mutta maksaa niin saatanasti.pitäiskö verottaa ensin moottoripyöränä ja sitten muutoskatsastaa vai voiko rekisteröidä suoraan trikeksi? jos jälkimmäinen niin mistä vero määräytyy Huh
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 09 Marraskuu 2009, 17:39:27 »

Ei siinä ajoneuvoluokan muutoksessa L3 -> L5 tarvitse veroja uudelleen maksaa, kunhan kanta-ajoneuvon prossat riittävät. Koska verotusarvon kanssa voi tulla trikessä arpajaisluontoista touhua, kannattanee silti verottaa ensin kaksipyöräisenä ja muuttaa sitten trikeksi.

APU 2:ssa tämmöinen muutos on erikseen sallittu, pitää täyttää kanta-ajoneuvon (L3) käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Jarruille oli jotain omia juttuja kanssa, mutta vm. 1988 pyörässä ei pitäis tulla vastaan mitään, mistä ei selviäisi kohtuudella.
tallennettu

hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #4 : 09 Marraskuu 2009, 17:50:17 »

paska homma vaan kun on kolari peli kysymyksessä mutta pitää palaveerata katsastusmiehen kanssa siitä asiasta enemmän,vaatiiko AKE:lta lupia vai meneekö ihan muutoskatsastuksella? ja onko niin että L5 luokan ajoneuvoa saa ajaa B-kortilla?
tallennettu
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #5 : 11 Marraskuu 2009, 16:24:01 »

koskeeko trikeä samat akseliväli ym. säädökset kuin 2-pyöräistä? ja tuo kortin tarve A vai B? sais rouvan kuskiksi jos B riittää Iskee silmää koitin arkistoista etsiä mutta ei osunu silmään...
tallennettu
Erkka
Jr. Member
**
Viestejä: 10



WWW
« Vastaus #6 : 11 Marraskuu 2009, 22:09:57 »

Korttina L5 luokassa riittää B kortti.
Pikaisesti etsien en löytänyt L5 luokkaan erillisiä säännöksiä akselivälin/rungon muutoksesta...
Koetan asiaa hiukan tutkia lisää...
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #7 : 12 Marraskuu 2009, 11:50:35 »

Ja MUISTAAKSENI jättö saa olla L5 luokassa mitä vain.
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #8 : 12 Marraskuu 2009, 16:48:22 »

joo ja noita rewacoja ym. kun on katellu niin näyttää ainakin keulakulma niin loivalta ettei sekään varmaan ole sama kun 2-pyöräsessä
tallennettu
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #9 : 18 Marraskuu 2009, 20:20:30 »

odotellaan APU-2 lausuntoa jos sieltä sitten löytäis jotain trikeä koskevaa Epävarma...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 20 Marraskuu 2009, 13:21:29 »

Ei sitä tarvitse odotella, täällähän se on ollut näkyvillä koko ajan.

http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMuut-Omavalm-Loppuraportti-200806.pdf

Periaatteessa joitain pilkunviilauksia lukuunottamatta odottelemme uutta lakia tuossa muodossa.
tallennettu
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #11 : 20 Marraskuu 2009, 15:30:13 »

no niin!! jo löytyi ja lukemista riitti,kiitos hemulille
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto