oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Huhtikuu 2024, 05:53:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: VIN numero / valmistajan kilpi (HD:n muovitarra) mistä uusi?  (Luettu 54157 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #15 : 11 Toukokuu 2007, 10:53:18 »

Lakihan nyt sanoo mitä sanoo. Aina se ei sano mitään erityisen järkevää. Hyvänä esimerkkinä kopterilaki, joka on pääosin puppahuuhaata.

Laki on toisaalta myös paljon muuta kuin yksittäinen vaatimus valmistajan kilvestä. Lakiin kuuluu esimerkiksi iso kasa erilaisia yleisiä periaatteita, joita mm. EY-tuomioistuin ja kotimaiset tuomioistuimet sangen usein soveltavat päätöstensä perusteina.

Tässä asiassa tilanne on se, että valmistajan kilpi on tuhoutunut, eikä uutta saa. Jos katsastuksessa edellytetään sellaista, mitä ei voi saada, on kyseessä muun ohella kohtuuttomuus. Tuomioistuimet ymmärtävät tämän asian hyvin. Ja niin pitäisi ymmärtää hallintoviranomaistenkin, jotta joka asiaa ei tarvitsisi ratkoa tuomioistuimissa, jotka muutenkin ovat jo ylikuormitettuja.

Oikea menettelytapa asian ratkaisemiseksi menee niin, että katsastuksessa otteeseen kirjataan merkintä valmistajan kilven tuhoutumisesta. Tarvittaessa otteeseen voidaan myös merkitä kilven tietoja. Tässä tapauksessa niitä ei kuitenkaan ole syytä "ostaa" maahantuojalta, koska pyörän hyväksymisen kannalta oleelliset tiedot löytyvät rekisteröintitiedoista. Valmistenumero, tyyppihyväksyntänumero ja valmistajan nimi. Ne pitäisi olla otteella jo muutenkin, joten lopputuloksena riittää maininta valmistajan kilven tuhoutumisesta. On myös muistettava, että koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä ei vielä tuolloin ollut voimassa.

Yleisemmin voi vielä sanoa, että vaatimus valmistajan kilvestä, johon liittyy oikeusvaikutuksia, ei ole järkevä. Vaatimus pyörään meistetystä valmistenumerosta sen sijaan on, mutta muiden tietojen pitäisi olla rekisteritiedostossa. Ne merkitään rekisteritietoihin ensirekisteröinnin yhteydessä vaatimuksenmukaisuustodistuksen perusteella sekä liitetään ja yksilöidään pyörään valmistenumeron perusteella. Jatkossa riittää sitten rekisteriote ja valmistenumero.

Näinhän se esimerkki passistakin toimii: tiedot ovat passiasiakirjan ohella viranomaisen ylläpitämässä rekisterissä ja ne yksilöidään henkilöön mm. naamataulun muodon perusteella. On myös mahdollista saada uusi passi, jos vanha tuhoutuu...

Kyllä siellä Brysselissä ollaan taas niiiiiiin viisaita... Virnistää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #16 : 11 Toukokuu 2007, 15:07:13 »

Helppoa sanoa mikä on järkevää mikä ei, varsinkin takautuvasti. Se että nyt 12 vuoden jälkeen alkaa olla rekisteritiedot pikkuhiljaa yhtenäisiä ympäri Euroopan ei ole kuitenkaan mikä pikku juttu ja näitä pikkuasioita, joilla 300 miljoonan asukkaan yhtenäismarkkinat ajoneuvoissa on saatu pyörimään on muitakin ja jostain ne on täytynyt laittaa liikkeelle. Varmaan ajoneuvossa olevasta tyyppihyväksyntänumerostakin jossain vaiheessa voidaan luopua EU-tasolla, samoin kuin VIN-numerosta (ja passista) kun sirut on arkipäivää, mutta tässäkin asiassa luulempa, että enempi vahinkoa syntyisi, jos tuhoutuneita leimoja ym. käytäisiin vain kuittailemassa konttorilla. Olisi kiva siis löytää se oikeusistuin, joka katsoo 154 euroa kohtuuttomaksi yksittäistapauksissa ylläpitää mm. tätä vaatimusta.

Eria asia on, että tarra/kilpi, jonka pitäisi vastata tiettyjä vaatimuksia, mutta ei sitä tee, on itsessään määräystenvastainen ja asia saattaisi kuluttaja-asiana jäädä valmistajan vastattavaksi..



tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 11 Toukokuu 2007, 15:49:48 »

Jos sillä 154 eurolla saisi uuden kilven, asia olisi varsin toisenlainen. Mutta kun ei saa. Sillä saa tietoja, jotka viranomaisella pitäisi muutenkin jo olla.

On tietenkin selvää, että tuomioistuinprosessi voi päättyä miten vain. Vaan on siinä tuomioistuimella perustelemista, kun pitää selittää, miksi pitää maksaa 154 euroa paperista, joka ei tuo katsastukseen mitään lisäarvoa, eikä pyörästä sittenkään tule vaatimustenmukaista - se kilpihän puuttuu edelleen. Pyörittää silmiään
tallennettu

smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« Vastaus #18 : 29 Toukokuu 2007, 23:26:01 »

Ei nyt käynyt edellä ilmi se, että saakos tuollaisen ajoneuvon välttämättömien tietojen kilven valmistaa/valmistuttaa itse.
Ennen sen tuhoutumista, vaikka silloin kun on maalaamassa pyörän runkoa?
Ja sitten valmiiseen peliin samat tiedot omaava tieto-kilpi takaisin.
Vai onko tuolle kilvelle joku direktiivi joka myöntää sen valmistusoikeuden vain valmistajalle?

Noita alumiinisia (myös tarrana) saa teetettyä yksittäin kappaleinkin, joten...?

tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #19 : 30 Toukokuu 2007, 08:34:41 »

Tuossa ketjun aloitusviestissä ilmeisesti viitataan aiempiin yrityksiin tehdä/teettää kilpi itse... Virnistää

Autojen vastaavassa direktiivissä sallitaan kilven vaihtaminen toiseen, periaatteessa myös kilven tietojen merkitseminen vain rekisteriotteelle. Prätkien osalta direktiivi ei tätä mahdollisuutta tunne. Jurristit puhuvat oikeusaukosta... Iskee silmää

Jonkinlainen ratkaisuhan sekin olisi, jos kilven saisi tehdä itse ja konttori varmentaisi. Sikäli kuitenkin huono ratkaisu, että sillä kilvellä ei ole todellisuudessa mitään virkaa, metelimerkintää lukuun ottamatta kaikki muut tiedot löytyvät muualtakin. Ja kilvessä olevalla metelimerkinnällä taas ei ole mitään tekemistä pyörän hyväksyttävyyden kannalta. Hymyilee
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #20 : 30 Toukokuu 2007, 08:55:34 »

Tuossa ketjun aloitusviestissä ilmeisesti viitataan aiempiin yrityksiin tehdä/teettää kilpi itse... Virnistää

Autojen vastaavassa direktiivissä sallitaan kilven vaihtaminen toiseen, periaatteessa myös kilven tietojen merkitseminen vain rekisteriotteelle. Prätkien osalta direktiivi ei tätä mahdollisuutta tunne. Jurristit puhuvat oikeusaukosta... Iskee silmää Jonkinlainen ratkaisuhan sekin olisi, jos kilven saisi tehdä itse ja konttori varmentaisi.
Soveltaisin runkonumeron korvaamisen menettelyitä ->konttorille ennen tietojen kopiointia ja varmennettavaksi
Lainaus
Sikäli kuitenkin huono ratkaisu, että sillä kilvellä ei ole todellisuudessa mitään virkaa, metelimerkintää lukuun ottamatta kaikki muut tiedot löytyvät muualtakin. Ja kilvessä olevalla metelimerkinnällä taas ei ole mitään tekemistä pyörän hyväksyttävyyden kannalta. Hymyilee
Tämä on siis vain juristin henkilökohtainen mielipide eli niin kauan kuin itse the ajoneuvolaki (ei siis edes virkamiesten komeroisssaan salamyhkäisesti laatima asetus tai vanha päätös rakenteen muuttamisesta, jotka alempiasteisina voitaisiin tuomioistuimessa ohittaa) kilpeä vaatii niin ottamatta kantaa itse mielipiteen sisältöön, ei mielipiteellä ole väliä itse asian kannalta!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #21 : 30 Toukokuu 2007, 09:20:42 »

Siinähän sitä viedään kilpi konttorille kopioitavaksi juuri ennen onnettomuutta, tulipaloa jne... Hymyilee

Joo, noi mun jutut on usein vain mielipiteitä, jotka eivät tietenkään sido ketään. Muista mielipiteistä ne eroavat siinä, että ne ovat perusteltuja. Cool

"Opinions are like assholes - everybody's got one."

-  Clint Eastwood
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #22 : 30 Toukokuu 2007, 11:45:31 »

Kunhan yritän palauttaa homman itse asiaan, ettei mene mielipiteiden kanssa puuhasteluksi;D
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto