oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
30 Maaliskuu 2020, 11:59:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: VIN numero / valmistajan kilpi (HD:n muovitarra) mistä uusi?  (Luettu 31787 kertaa)
tumpe
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 02 Toukokuu 2007, 21:08:37 »

Kävin katsastuskonttorilla näyttämässä projekti ja oli noin 10 pointtia mistä ehkä hankalin oli "orkkis" valmistajan kilpi joka vaadittiin. Pyörä on 1996 dyna (kolaripyörä joka on chopattu) tarra oli osittain tuhoutunut kolarissa ja loput meni korjauksen yhteydessä. Onko kellän tieto mistä mahdollisesti uusi tarra tai millaista lääkettä tähän vaivaan? Katsastus mies näytti kuva mapin "wall of shame" kotikonstein fast fix mutta ei kuulema menee läpi.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 03 Toukokuu 2007, 08:28:17 »

Äkkiseltään ei muistu mieleen että tuota tarraa olisi missään rekisteröintikatsastuksen jälkeen vaadittu. Sehän irtoaa & repsottaa uudempienkin mallien runkoputkista jo 20000 km kohdalla...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
tumpe
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 07 Toukokuu 2007, 09:35:50 »

Juttelin Sumekon kanssa ja jos tällainen käytäntö on katsastajalla niin siitä alkaa syntyä ongelmia. Sumekon japsi tuonnit on valmistajasta ilmoitettu että jos tarran hukkaa niin uutta ei saa elikä kaikki bomberit olka varovaisia ettei tarra hukkuu. HD:ltä on saatavana kirjallinen todistus päästöistä, äänestä..... mihin standardiin on valmistettu VIN numeron mukaan, maksaa noin 154 Euroa. Tämä ei tietysti korvaa tarran mutta on ainakin jotain näyttää. Onko kyseinen tarravaatimus jonkun katsastusmiehen "fixu" idea kun naama factori ei ollut kohdalla??.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 07 Toukokuu 2007, 09:44:50 »

Valmistajan kilpeä koskee direktiivi 93/34 ja siinä puhutaan 30 vuoden kestämisestä eli kyseinen ajoneuvo on periaatteessa valmistettu määräystenvastaisesti, jos on noin hötöä. Meistattu VIN-numero rungossa on vaan siis lisäksi (tosin direktiivin vaatimus sekin), mutta tämä "KILPI" on se varsinainen vaatimus, ja usein se on kyllä metallia ja paikassa jossa sitä ei suoraan sää kuluta juuri em. kestävyyssyistä. 
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 07 Toukokuu 2007, 10:03:01 »

Sarjavalmistajat eivät aina noudata noita direktiivejä, mutta hyvä niin... Iskee silmää

Sellaista vaatimusta, jota ei pysty täyttämään, ei tietenkään saa asettaa. Jos tilanne on se, että kolarikorjauksen yhteydessä vaurioitunutta tarraa ei saa uutta edes valmistajalta, ja seurauksena on käyttökielto, on kysymys myös omaisuudensuojan loukkaamisesta. Tosin katsastusmies, poliisi ym. sakki ei yleensä ymmärrä, mitä omaisuudensuojalla tarkoitetaan...

Mahtavat muuten vakuutusyhtiöt olla tyytyväisiä: tarra rikki, pyörä lunnaiksi... Virnistää

Omasta rakkineesta revin sen tarran ihan omin käsin kuuseen. On tosin niin vanha rakkine, että direktiivi ei koske.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 07 Toukokuu 2007, 10:19:18 »

Ubiikki-yhteiskunnassa asia varmaan hoitunee niin soveltaen runkonumeron vaurioitumisen sääntöjä, että tiedot kopioidaan vaurion yhteydessä rekisteritietoihin siellä konttorilla, jossa muutkin korjaukset käydään näyttämässä. Näin valvoja saa ne tien päällä näkyviin suoraan näyttöruudulle. Uudemmissahan kilvestä on luettavissa myös käytönaikaiset päästötasot (ja siis turha kuvitella, että kilven puuttumisen takia valvonnan välttäisi).
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 07 Toukokuu 2007, 14:34:32 »

Jos tarra on tuhoutunut, sen tietoja on sangen hankalaa kopioida otteelle... Otteeseen voisi kuitenkin laittaa maininnan tarran tuhoutumisesta.

On muuten aika erikoista, että tuollaiseen tarraan liitetään oikeusvaikutuksia. Käykös siitä ilmi jotain sellaista, mitä laista ei voi lukea?
tallennettu

Jorkka Juuresharja
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #7 : 07 Toukokuu 2007, 14:55:49 »

Jos tarra on tuhoutunut, sen tietoja on sangen hankalaa kopioida otteelle... Otteeseen voisi kuitenkin laittaa maininnan tarran tuhoutumisesta.
Mitäs jos se tarra on tuhoutunut vähitellen, säässä ja tuiskeessa ja useamman omistajan aikana...? Missä vaiheessa sen repaleet tuomitaan lulukelvottomiksi ja kopioimista tarvitseviksi? Pitäiskö pyörän otteeseen liittää valokuva tästä elämää suuremmasta tarrasta?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 07 Toukokuu 2007, 15:00:59 »

Jos tarra on tuhoutunut, sen tietoja on sangen hankalaa kopioida otteelle... Otteeseen voisi kuitenkin laittaa maininnan tarran tuhoutumisesta.
Juurihan tossa yllä kävi ilmi, miten TIEDOT voi ostaa maahantuojalta, jos itse tarra (jonka ei siis pitäisi edes olla tarra kestääkseen) on hukassa jos kävi niin, että sen jälkeen kun repäisi sen lopunkin tarran irti, imuri imaisi, tuuli vei jne.. Eli se "kilpi" on olemassa nimenomaan niiden tietojen takia ja jos ei ole sitä kilpeä, niin sitten tiedot pitäisi riittää ja halvemmalla siis pääsee, jos on edes riekaleet esittää konttorilla. Lähtökohta kuitenkin on runkonumeronkin osalta, että se uusi meistos käydään varmentamassa konttorilla ennen kuin se korjattava osa pätkästään just siltä kohtaa missä se alkuperäinen runkonumero oli, eikö?
Lainaus
On muuten aika erikoista, että tuollaiseen tarraan liitetään oikeusvaikutuksia. Käykös siitä ilmi jotain sellaista, mitä laista ei voi lukea?
Oikeusvaikutuksia liittyy juuri niihin pahviläpysköihin, joihin niitä on säädetty kuuluvan kuten esim. passiin. Eli ei siinä mitään erikoista ole?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 07 Toukokuu 2007, 15:24:54 »

No tokkiinsa, mutta kilpeen sisältyvät tiedot voi lukea laistakin. Käyttöönottopäivähän löytyy rekisteriotteesta ja sen mukaan määräytyvät -96 prätkän vaatimukset (melu, päästöt jne). Miksi ihmeessä maahantuojalta pitäisi tässä tilanteessa ostaa mitään? Eikö se maahantuoja pysy muuten hengissä? Virnistää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #10 : 07 Toukokuu 2007, 16:27:19 »

On siellä muutakin kuin lakikirjasta löytyvät tiedot. Näitä vaatimuksia siis sovelletaan 1995 alkaen.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1993/L/01993L0034-20060328-fi.pdf
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 07 Toukokuu 2007, 17:49:31 »

Valmistenumero. Se on tarran lisäksi meistettynä Dynassa ainakin kolmessa paikassa.

Tyyppihyväksyntänumero. Sen voi käsittääkseni kaivaa esiin myös valmistenumeron avulla. Löytynee viranomaisilta itseltäänkin. Jokos se muuten lukee nykyisissä rekisteriotteissa?

Melutaso pysähdyksen aikana siellä mainitaan. Se ja mittausmenetelmät löytyvät myös laista. Muuten, minkä vehkeen tyhjäkäynti on 3750 rpm? Tai... hmm... ehkä melutaso pysähdyksen aikana on laadittu liikennevalokiihdytykseen paikallaan kaasuttelemalla valmistautuvalle bomberille... Näyttää kieltä

Valmistajan nimi. Öööh, Harley-Davidson?  Virnistää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #12 : 08 Toukokuu 2007, 08:24:46 »

Tyyppihyväksyntänumero. Sen voi käsittääkseni kaivaa esiin myös valmistenumeron avulla. Löytynee viranomaisilta itseltäänkin. Jokos se muuten lukee nykyisissä rekisteriotteissa?
Täydellistä tyyppihyväksyntänumeroa laajennuksineen ei välttämättä löydy muualta. Aina ei edes valmistajalta. Tähän ajoneuvossa olevaan tyyppihyväksyntänumeroon perustuu myös se, ettei vaatimustenmukaisuustodistusta enää välttämättä tarvi Ey-tyypitetystä ajoneuvosta jos sellaisen tuo Suomeen. Rekisteriotteella on oikea tyyppihyväksyntänumero, jos kaikki on mennyt oikein, mutta otteelle on voinut tulla ennakkorekisteröinnissä vääräkin numero ja siksi aikanaan vaadittiin taas sitä COC-todistusta. Eli oikeudellisesti pitävä on tuo ajoneuvossa oleva. Sama kuin, että passini tiedot löytyy kyllä kuvattomasta kela-kortista ja pahvisesta ajokortista ja varmasti myös viranomaisen rekistereistä, mutta näillä ei voi todistaa henkilöllisyyttään matkustettaessa.
Lainaus
Melutaso pysähdyksen aikana siellä mainitaan. Se ja mittausmenetelmät löytyvät myös laista.
Tarrassa ilmoitettu melutaso, joka on siis eri kuin maksimi sallittu taso ja millä kierrosmäärällä se on mitattu, on yksilöllinen. Periaatteet toki löytyy laistakin, mutta niitä ei voi tien päällä tai konttorilla kukaan päätellä tai keksiä.

Lainaus
Muuten, minkä vehkeen tyhjäkäynti on 3750 rpm? Tai... hmm... ehkä melutaso pysähdyksen aikana on laadittu liikennevalokiihdytykseen paikallaan kaasuttelemalla valmistautuvalle bomberille... Näyttää kieltä
Olisi mulla vastaus tähänkin, mutta nyt ei jaksa enempää  Iskee silmää. Ja ihan vaan offtopic: jos naiselle ei anna viimeistä sanaa, niin viimeistään visa-lasku tekee miehen sanattomaksi Virnistää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 08 Toukokuu 2007, 09:22:48 »

Onkos tuo ymmärrettävissä kannanotoksi siitä, että rekisteriote ei nauti julkista luotettavuutta...? Huh Virnistää

Koska rekisteriotteesta löytyvät sekä tyyppihyväksyntänumero että valmistenumero ja pyörästä meistettynä valmistenumero, ovat ote ja pyörä tietoineen yhdistettävissä toisiinsa, jolloin tarralla/kilvellä ei ole tosiasiallista virkaa.

Jos tyyppihyväksyntänumero on rekisteriotteeseen (vai mikä todistus se nykyään on) merkitty virheellisesti, kysymys on viranomaisen tekemästä virheestä, joka on hallintolain 8 luvussa säädetyllä tavalla oikaistava, jopa viranomaisaloitteisesti. Ja korvauksetta.

Tarrassa/kilvessä lukevalla melutasolla ei tosiaan ole aina mitään tekemistä sen kanssa, täyttääkö pyörä tyyppihyväksyntävaatimukset vai ei. Tyyppihyväksyntämenettelyt ja raja-arvot löytyvät laista, josta ne voidaan lukea tien päällä tai katsastuskonttorilla. Niiden ja vain niiden perusteella ratkeaa tällä hetkellä, kelpaako pyörä rekisteriin vai ei. Mihin sitä tarran metelimerkintää siis tarvitaan?

Passi on pikkuisen eri asia. Ainakaan meikäläisellä ei ole takamuksiin tatuoituna valmistenumeroa... Virnistää

Meidän perheessä viimeinen sana on aina miehellä. Se kuuluu näin: "Kyllä, kultaseni!" Hymyilee
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #14 : 11 Toukokuu 2007, 09:14:50 »

Onkos tuo ymmärrettävissä kannanotoksi siitä, että rekisteriote ei nauti julkista luotettavuutta...? Huh Virnistää


Tyyppihyväksyntänumero löytyy otteelta ja rekisteritiedoista 1.6.2004 alkaen (koko EU:ssa). Rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa se kirjataan ylös myös muilta. Eli isolta osalta pyöriä tyyppihyväksyntänumero täydellisenä löytyy vain ja ainoastaan siitä kilvestä. Ja vaikka tyyppihyvväksyntänumero siis löytyy uudemmista myös otteelta, niin laki edelleen edellyttää myös sitä kilpeä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto