oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 09:05:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vanhan pyörän (-69) rekisteröinti  (Luettu 23387 kertaa)
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« : 09 Toukokuu 2010, 14:16:18 »

Tarkoitus olisi hankkia vuoden -69 Triumph - usasta tuotu -90 luvun lopulla, suomessa ei ole ollut rekisterissä. Kävin eilen viestilistaa läpi ja sain käsityksen että koska pyörässä on paperit mukana jonka mukaan ollut rekisterissä usassa + tämän jälkeen katkeamaton luovarilista nykyisellä omistajalle, ei rekisteröinnissä pitäisi olla ongelmia vaikka rekisteriotetta ei ole. Olenko oikeassa?
Kävin läpi myös mitä härpäkkeitä tarttee olla. Yhteenvetona lista jos joku vaikka samassa tilanteessa:
- Lähi- ja kaukovalot
- Äänimerkki
- takavalo
- jarruvalo (-67 lähtien pakolliseksi)
- Ohjauslukko (määräys voimaan -68)

Vilkut, nopeusmittari, peilit ei tarvita (peili vaatimus vuoteen -67 saakka, ja taas -84 lähtien.)
Viisammat korjatkaa, jos olen aivan hakoteillä...
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #1 : 09 Toukokuu 2010, 18:28:44 »

Rippuu varmaan pyörän kunnosta ja millainen selvitys rekisteröinnistä on olemassa.

Jos pyörä on alkuperäisessä kunnossa ja selvitykset aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröinnistä on  riittävät pitäisi homma olla kunnossa.

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 09 Toukokuu 2010, 20:46:05 »

Ei sen nyt sentään alkuperäisessä kunnossa tarvitse olla, riittää että yli 50% osista on alkuperäisiä tehtaalla kiinni ruuvattuja palikoita.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 09 Toukokuu 2010, 22:40:22 »

Maahantuontiajankohta ja rekisteröimättömyys epäilyttää, silloin kun oli kaikenlaista säätöä viranomaisten kanssa ja osa ns. epäselvistä pyöristä jäi talleihin makaamaan ja odottamaan parempia aikoja. Onko pelissä varmasti ainakin 50% sitä -69 Trumppaa??
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #4 : 10 Toukokuu 2010, 04:59:54 »

eipä tietenkään tarvi olla alkuperäisessä kunnossa, mutta jos on niin silloin ainakin homma helpompi ja kun rakennetta ei ole muutettu niin teknisesti pyörä on helpompi saada hyväksyttyä.

saahan sen tietysti hyväksyttyä, vaikka sitä olisikin muutettu, mutta aina siinä on mutkia enemmän tai vähemmän.

ja sitten se selvitys, että ollut "rekisterissä" siellä Usa:ssa.
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #5 : 10 Toukokuu 2010, 07:48:01 »

jeps, kiitoksia neuvoista.
Täytyy käydä vielä suurennuslasin kanssa pyörä ja paperit läpi.
Tuo "rekisteröinti paperi" oli ihan virallinen ameriikan rekisteriote.
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #6 : 14 Toukokuu 2010, 17:38:21 »

Kävin pyörän paperit läpi ja ilmeni tullausilmoituksesta että pyörä on tuotu osissa suomeen (sekin vielä..). En kerinnyt tänään vielä tulliin soitella asiasta. Mitä vaikutusta tuolla on asiaan? Eikös pyöriä tuoda osissa harva se päivä amerikalandista?
Paikallisessa konttorissa kävin kyselemässä paperit mukana onnistuuko rekistöinti. Vaativat alkuperäisen rekisteriotteen (ei ole olemassa), sekä tullilta selvityksen tuosta kun osissa on tuotu. Yritin selittää että eikös riitä kun New Hampshiren kunnan virallinen rekistöintitodistus vuodelta -96 oli mukana. Ei riittänyt. Soittelivat vielä tampereellekin jollekin herralle ja varmistivat asian.
Vielä lyhyesti pyörän kulku:
- Vuoden -69 Triumph - Amerikassa rekisterissä (-96) ja siitä rekistöintitoditus mukana
- Tuotu suomeen osissa (-96).
- Suomessa ei ole laitettu rekisteriin - Kahdella omistajalla ollut, molemmista asianmukaiset luovutustodistukset mukana.
Konttorilta sanoivat suoraan että "älä jaksa edes yrittää", mutta ajattelin tutkia asian loppuun asti... tosin ostamaan en pyörää ala ennen kuin on varmaa että saa rekisteriin (tallista löytyy jo sohva millä istua..)
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 15 Toukokuu 2010, 07:08:41 »

Eihän sillä ole mitään merkitystä onko se tuotu kokonaisena vai kilon paloina. Voihan olla esim. että sitä ei ole saatu konttiin ja se on pitänyt palastella pieniksi että menee pienempään tilaan. Näin toin itse aikoinaan ensimmäisen pyöräni jenkeistä. Pääasia että alkuperäistä löytyy yli puolet.

Toi rekisteriotehomma on kinkkinen, tästä on väännetty kättä jo pitkään. Ennen kun ajoneuvoista maksettiin verot heti maahantuotaessa eikä vasta rekisteröitäessä oli tavallista että alkuperäinen ote jäi tullin haltuun. Sitten jos et katsastanutkaan laitetta ennen kuin systeemit muuttui olitkin kusessa kun nyt vaadittiinkin alkuperäistä otetta konttorilla. Mobilistissa oli joku aika sitten juttua kahdesta kuplavolkkarista jotka piti tämän takia käydä katsastamassa Saksassa ja tuoda sitten takaisin Suomeen että ne saatiin kilpiin.

Lisämausteensa tähän soppaan tuo se, että määrätyissä jenkkien osavaltioissa et välttämättä edes saa titleä mukaasi.
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #8 : 15 Toukokuu 2010, 08:01:18 »

Tullaustapa vaikuttaa jatkotoimiin, eli onko tullattu varaosina vai ajoneuvona ? Sillä missä muodossa pyörä kontissa tai matkalaukussa kulkee ei pitäisi olla merkitystä.

Lisämausteensa tähän soppaan tuo se, että määrätyissä jenkkien osavaltioissa et välttämättä edes saa titleä mukaasi.

Titleä ei tosiaan ole edes kaikkissa osavaltioissa ollut käytössä ennen 80-lukua, mutta jos tuosta Triumphista on rekisteröintitodistus vuodelta - 96 ja siitä ilmenee ensimmäinen käyttöönottovuosi, niin eihän siinä pitäisi olla ongelmaa, vai ?
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #9 : 19 Toukokuu 2010, 08:30:18 »

Käytin uskomattomia kuvakäsittelijän taitojani ja otin "rek.otteesta" skannauksen. Mielestäni pyörää ei saa rekisteriin, koska:
 

* Rek.ote.pdf (58.88 kilotavua - ladattu 788 kertaa.)
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #10 : 19 Toukokuu 2010, 08:32:41 »

...jatkuu..
- ei ilmene ensimmäistä käyttöönottovuotta
- myös teksti paperin yläreunassa "registration certificate not valid for title purposes" kai merkkaa että tuolla paperilla ei kovin suurta arvoa ole.
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #11 : 19 Toukokuu 2010, 15:24:29 »

Tuo on kai jonkinlainen "siirtokilpi"-kuitti. Siitä kyllä ilmenee pyörän vuosimalli, year 69 ja kilven numero, plate #####. Ei kyllä vastaa alkuperäistä rekisteriotetta, mutta eikös siinä laissa lue, että " ulkomainen rekisteriote tai muu, ao. maassa ajoneuvojen rekisteröinnistä vastaavan viranomaisen antama selvitys aikaisemmasta rekisteröinnistä, kun kyseessä on yksittäin maahantuotu tai muuttoajoneuvo"
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #12 : 20 Toukokuu 2010, 09:48:36 »

Niin, käsittääkseni tuollainen se lakiteksti on. Kuitenkin todellisuus taitaa olla hieman toista (?).
Hdcf:n palstalta löysin asiaan infoa, ja siellä mainittiin että
Lainaus
”Laillisesti ostettua, maahantuotua ja tullattua ajoneuvoa ei enää saa Suomessa rekisteriin ilman alkuperämaan rekisteriotetta. Kyse ei siis ole katsastuksesta eikä tullauksesta, vaan ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröinnistä.”

sekä
Lainaus
Noin 90 luvun puoleenväliin asti ei ilmeisesti vaadittu alkuperämaan rekisteriotetta rekisteröitäessä ajoneuvo Suomeen, kuten nyt. Tällöin esim. usasta tuotaessa ei rekisteriotetta tai TITLE:ä (title = omistustodistus) ei tullut pyörän mukana, vaan ainoat paperit oli monesti ostokuitti ja tullipaperit. Jos projekti on pitkittynyt ja nyt yrittää rekisteröidä pyörää, niin se ei onnistu. Olen saanut AKE:ta tähän yksiselitteisen vastauksen.

Ja ainakin paikallisen katsastuskioskin mielestä tuo liittämäni todistus ei riitä vaan pitäisi olla se alkup. rekisteriote. Aikas jännää että lakiteksti sanoo noin kuin mainitsit - mutta todellisuus on toinen... 
Oiskohan tässä tapauksessa käynyt juuri noin että kun 90luvun puolessa välissä on systeemit muuttunut (tämä pyörä tuotu suomeen 96) niin onkin huomattu suomessa että enää ei saadakaan rekisteriin...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 20 Toukokuu 2010, 11:51:49 »

Kyselin asiasta ameriikanystäviltä ja he totesivat seuraavaa:

Virnistää Iskee silmää
tallennettu
hirvenjalka
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #14 : 20 Toukokuu 2010, 14:42:02 »

Tänks, Hemuli & Hapi & muut vaivannäöstä.
Tuolla Hemulin postaaman linkin hakemuksessa on seuraava teksti:
Lainaus
"If vehicle model year is 15 years or older, the vehicle is Exempt and no Duplicate Title can be issued"
Tarkoittaako tuo nyt sitä että jos yli 15 vuotta vanha rakkine - ei mahdollista tuotakaan saada? Näin minä huonolla enknallilla sen ymmärrän... Eli ts. ei kai ole tapaa millä tuon saa suomessa rekisteriin. Taisi tie nousta nyt pystyyn.. menee sen verran vaikeaksi.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto