oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Huhtikuu 2024, 11:30:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 2008 vain ruiskukoneita?  (Luettu 14366 kertaa)
smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« : 05 Kesäkuu 2007, 07:58:24 »

Vuodesta 2008 eteenpäin uusissa moottoripyörissä tulee olla ruisku, eli kaasari poistuu käytöstä.
Kuulemma myös pako-aukon enimmäiskokoa on rajoitettu halkaisijaltaan 14mm.!!!

Mistähän löytyy faktaa asiasta (selkokielisesti)?

H-DCF sivuilla myös keskustelua asiasta
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=20341

edit:typo
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu 2007, 11:02:48 kirjoittanut smuige » tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu 2007, 08:08:44 »

En muista, että tällaisesta olisi ollut mitään keskustelua. Ehkä Wintteri & Rautis muistaa tarkemmin?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu 2007, 09:46:22 »

Vuodesta 2008 eteenpäin uusissa moottoripyörissä tulee olla ruisku, eli kaasari poistuu käytöstä.
Kuulemma myös pako-aukon enimmäiskokoa on rajoitettu kalkaisijaltaan 14mm.!!!

Mistähän löytyy faktaa asiasta (selkokielisesti)?

H-DCF sivuilla myös keskustelua asiasta
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=20341

Päästönormit muuttuvat tiukemmiksi, mutta ruiskua ei nimenomaisesti vaadita.
Ruiskulla uusien tiukempien normien alittaminen on helpompaa mutta kaasuttimellakin se on mahdollista. Mm. Ural tullee jatkamaan kaasuttimilla. Tämä tieto on saatu heidän myyntikonttoriltaan Itävallasta.

Muutos on tällainen:  yli (ja tasan) 150 cc pyörillä CO 5,5 g/km --> 2,0 g/km;  HC 1,0 g/km --> 0,3 g/km; NOx 0,3 g/km --> 0,15 g/km
ja alle 150 cc pyörillä CO 5,5 g/km --> 2,0 g/km;  HC 1,2 g/km --> 0,8 g/km; NOx 0,3 g/km --> 0,15 g/km

Pidän tuota pakoaukko juttua Trollina. Voin selvittää onko se totta, mutta parempaakin tekemistä olisi.

Hv
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 07 Kesäkuu 2007, 09:35:27 »

Päästötasot ovat kuten yllä ja enemmän tietoa löytyy aiemmasta viestiketjusta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=42.0

Päästödirektiivi ei ota kantaa itse tekniikkaan, jolla päästötasoihin päästään (mutta toki valmistelun aikana on selvitetty, että jollain tekniikalla tasot saadaan alitettua), joten jos joku vaihtaa ruiskuun ja toinen on pakotettu tekemään toista, niin se on vain välillinen seuraus, mutta ei siis itse vaatimus. Mutta käytännössä direktiivi siis "pakottaa" tekemään isojakin muutoksia pyöriin. Eli englanniksi varmasti puhutaan requirementseistä eli  vaatimuksista.

Ainoa "tekninen" vaatimus, mikä kovenee on, että jatkossa joka katissa (pakosarjassa) tulee olla e-merkintä ja pytyn mallimerkintä ja nämä tulee 2009 alkaen pakolliseksi myös kaikkiin varaosina myytäviin. Lisäksi merkinnän on oltava selvästi luettavissa ja pysyvä sekä näkyvä myös silloin, kun osa on asennettuna paikalleen. (huom: Uusia tyyppejä vaatimus jo koskee)
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 07 Kesäkuu 2007, 09:52:21 »

Ainoa "tekninen" vaatimus, mikä kovenee on, että jatkossa joka katissa (pakosarjassa) tulee olla e-merkintä ja pytyn mallimerkintä ja nämä tulee 2009 alkaen pakolliseksi myös kaikkiin varaosina myytäviin. Lisäksi merkinnän on oltava selvästi luettavissa ja pysyvä sekä näkyvä myös silloin, kun osa on asennettuna paikalleen. (huom: Uusia tyyppejä vaatimus jo koskee)

Niin siis tämä vaatimushan ei voi koskea sellaisia pyöriä, joissa alun pitäenkään ei ole ollut katalysaattoria. Direktiivin otsikossakin puhutaan varaosakatalysaattoreista. Katteja tuli prätkiin yleisesti 2004 ja siitä eteenpäin. Tätä vanhempia direktiivi ei koske, ja vanhempiin rakkineisiin saa siis laittaa muitakin kuin e-hyväksyttyjä putkia. Toki päästö- ja meluvaatimukset pitää (pitäisi) tällöinkin täyttää.

Formalismi sucks. Pyörittää silmiään
tallennettu

smuige
Jr. Member
**
Viestejä: 25


WWW
« Vastaus #5 : 08 Kesäkuu 2007, 09:53:07 »

Mulla on -91 Buellissa katalysaattori...  Järkyttynyt  Itkee  Vihainen
Joo, korkeanpaikanleirillä.
tallennettu

Keep on Rockin'
Walkka MC vuodesta 1986
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 11 Kesäkuu 2007, 11:04:55 »

Jossain kalifornian vehkeissä tais olla katteja jo 1980-luvulla. Direktiiviperusteisesti niitä alkoi olla vasta 2004 ->.

Mä taidan mennä matalan paikan leirille!
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto