oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Huhtikuu 2024, 23:59:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: AJS runkomateriaali ja hitsaus  (Luettu 20616 kertaa)
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« : 07 Kesäkuu 2007, 14:17:16 »

Tervehdys,

Tarkoitus olisi muuttaa keulakulmaa vm 1952 AJS:stä. Originaali jäykkä. Kuulin, että olisi jotain tinaseos (?) materi9aalia rungossa...?

Olenko kuullut oikein, vai onko korvissa vaikkua? Jos oikein, miten asia vaikuttaa hitsaukseen?

Kiitos

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu 2007, 11:38:11 »

kiinnostava kymysys...yritin googlettaa,mutta en löytänyt muuta mainintaa rungosta,että normaalia tavaraa olisi...tuo tinaseos voisi olla joku rungon pinnoituksessa käytetty aine,näin epäili naapurissa asuva "guru",joka on puuhaillut brittiläisten parissa enempi...jotenkin oudolta tuntuu tinaseos,mutta rapsuttele jostain puukon kärjellä runkoa,heitä vettä(siis sitä hanasta tulevaa)päälle ja katso aamulla kukkiiko...jos ruostuu,niin se on rautaa,jos ei,niin se on jotain muuta...jos runko on pinnoitettu jollain ja rautaa alla,niin pinnoite hiotaan pois sauman tieltä sotkemasta.etenkin jos on tinaa,niin isommalta alalta poistettava,ettei lämmön vaikutuksesta valahda kesken hitsauksen...näin ei lahkeet ja pinna pala...
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #2 : 08 Kesäkuu 2007, 16:25:33 »

nonniin...tieto lisää tuskaa,mutta onneksi ei tässä tapauksessa...ajs runko on normaalia mustaa rautaa,jonka hitsaukset on tehty messinki juotoksilla.messinki vaan hiotaan pois ennen hitsausta,jos ei halua juottamalla tehdä uusia saumoja...royal endfieldin runko on taas tuota mystistä "sekoitemetallia",jonka korjaaminen on kuulemma hankalampaa...tietolähteeni mukaan endfieldiin on helpompi tehdä uusi runko,kuin vanhaa ratkennutta paikata...
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #3 : 10 Kesäkuu 2007, 13:37:47 »

KIIITTOOOS!

Helpottaa elämää kummasti. Syssyllä alkaa sitten runkotalkoot. Kesä paukutetaan bobber stuukissa Hymyilee

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
JanneK
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu 2007, 12:55:40 »

Aihetta hiukan sivuun vetäen, mutta kun nyt näkyi olevan keskustelua noista runkomateriaaleista niin onkos tietoa tuollaisen 60-luvun alun Triumphin rungon matskusta?

-Janne
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #5 : 01 Heinäkuu 2007, 17:25:43 »

nyt joudun vähän selittelemään...olin braasniekoissa lauantai ehtoolla ja nautittiin muutakin,kuin kansalaisluottamusta...siellä keskustelin erään herran kanssa,joka on perehtynyt triumppeihin ja hänen navetan ylisiltään löytyy moisia härveleitä tusina...mutta nyt tulemme "ongelman ytimeen",sillä en muista,syystä tai toisesta,mitä hän höpisi,mutta runko on rautaa,tietyin poikkeuksin...sen tiedän että jälkituotantona saa runkomateriaalin valita näistä -rauta,alumiini ja ruostumaton teräs...kelpo "googletus" toi moisia tuloksia...valmiita "chopperi"runkoja tuntui löytyvän ja orginaalin kopioitakin...mutta palatakseni kymysykseen,niin tod.näk. runko on rautaa...joissain malleissa oli sinkkiä,tahi vastaavaa mönjää sivelty suojaksi...tähänkin pätee kansanviisaus -jos se on rautaa,niin se ruostuu...
tallennettu
JanneK
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #6 : 11 Heinäkuu 2007, 21:38:52 »

Ruostuu kyllä ja magneettikin kiinni ottaa, eli eiköhän tuo jonkinlaista rautaa ole joo. Ajattelinpa vaan, että millaisiakohan lisäainesuosituksia mahtaisi olla jos tuollaista runkoa lähtisi hitsailemaan?

-Janne
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #7 : 12 Heinäkuu 2007, 14:08:23 »

täältä löytyy tietoa http://www.esab.fi/fi/fi/support/upload/Hitsauslisaainesuosituksia.pdf lisäksi ameriikan kielellä löytyy jotain tietoa http://www.aws.org/w/a/
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto