oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
12 Marraskuu 2024, 18:46:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän hinaaminen moottoripyörällä  (Luettu 23511 kertaa)
Eeki
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 23 Maaliskuu 2011, 20:58:08 »

Morjens,

Ajatelkaas, otin yhteyttä tuttuun moottoripyöräpoliisiin jolta lähdin kyselemään lain kovaa kättä ideaani hinata moottoripyörällä moottoripyörää. Hän ohjeisti ottamaan yhteyttä tänne ja sitten Trafiin. Muistin sillä samalla hetkellä että aikaisemmin olin kuullut MMAF:stä toiminnasta. Mutta poliisi ohjasi ottamaan yhteyttä tänne koska tiesi täällä olevan tietoa jos missä.

Tässä siis ajatukseni.

Tarkoitus olisi hinata isolla matkaendurolla (250kg) KTM EXC enduropyörää (100kg). Tekniikka olisi seuraavanlainen että etupyörän ja takapyörän alle asennetaan kelkka jossa kummassakin kaksi pyörää (huom erilliset kelkat, eivät ole kiinnitettyjä toisiinsa) Etukelkassa vetoaisa ja takakelkka sellaisenaan. KTM kiinnitetään kelkkoihin siten että se pysyy pystyssä (tässä ei tarkempia yksityiskohtia) ja näin ollen kotaria voidaan hinata ja kotarin oma runko toimii kääntyvänä "kärrynä" perässä. Eli pyörien alle omat dollit ja kotari kulkee apupyörillä.

Tämä siis on hinattava laite johon laki ei oikein mitään ihmeellistä osaa sanoa. Sen olen kuullut jo kahdeltakin lakia valvovalta henkilöltä että jos tuolla tiellä liikut niin jokikinen poliisi pysäyttää sut ja se onkin varmaan totta.

Onkos kellään minkäänlaista kokemusta tai viisautta moisesta?

Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu 2011, 06:22:47 kirjoittanut Eeki » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 23 Maaliskuu 2011, 21:50:43 »

Siis et itseasiassa aio hinata moottoripyörää (jolloin se mm. kulkisi omilla pyörillään) vaan sensijaan aiot hinata jonkinlaista peräkärryä jonka päällä pyörä olisi? Onko tästä ajatelmasta olemassa jotain kuvia?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Eeki
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 24 Maaliskuu 2011, 06:28:36 »

Sen verran virkavalta ja katsastuslaitos osasi sanoa että tämä ei ole peräkärry koska minkäänlaista peräkärryä (peräkärryn kriteerit ei täyty) pyörän perään ei asenneta vaan lähinnä apulaite (kaksi erillistä kelkkaa) joiden päälle kotari asetetaan. Näin ollen kysymyksessä on hinattava laite. Kuvat ovat vielä päässä mutta rustaan siitä hiilipiirroksen Hymyilee laitan sen tänne.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #3 : 24 Maaliskuu 2011, 07:09:57 »

Moottoripyörään voidaan kytkeä ainoastaan perävaunu, ei dollia.

Kuvaamasi laite on lähinnä perävaunu, mutta rakenne ei ole täytä vaatimuksia.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 24 Maaliskuu 2011, 09:01:12 »

Ainoa laki, jossa mä tiedän säädettävän moottoripyörän peräkärrystä, on tämä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=asetus%20kaksi-%20ja%20kolmi%2A

Sieltä luku 5a.

Siellä ei rakenteesta sanota oikeastaan juuta eikä jaata.

Enkä mäkään osaa sanoa, mitä eroa on dollilla ja peräkärryllä... Virnistää
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 24 Maaliskuu 2011, 09:13:00 »

Vaikka keksintösi olisi mielekäs ja turvallinen niin se ei mahdu määritelmään moottoripyörän hinaamisesta, eikä se oikein täytä peräkärrynkään tunnusmerkkejä.

En usko, että tällaista on huomattu ajatella ollenkaan silloin kun näitä pykäliä on mietitty. 

Mp:tä saa hinata, mutta hinauksessa hinattavan ajoneuvon kyydissä on oltava kuski ja köysi pitää olla kiinnitetty niin, että se ei vaikuta ohjaamiseen ja se on helposti irroitettavissa hinattavasta päästä.

Mp:n peräkärrystä T-Bone laittoikin jo pykälät.

Asia jäänee siis pysäyttävän poliisin harkintaan. Joko meno pysähtyy siihen tai sitten saat kiitoksia hyvin tehdystä toteutuksesta. Fifty-sixty mahdollisuudet.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Eeki
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #6 : 24 Maaliskuu 2011, 10:11:54 »

Trafin mukaan kysmyksessä olisi kaksiakselinen rakennelma ja pykälien mukaan moottoripyörään saa kytkeä vain yksiakselisen kärryn/tai vastaavan.

Eli se siitä ideasta ja palaan piirustuspöydän ääreen kehittelemään ultrakevyttä traileria kuljetukseen  Hymyilee leveästi
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #7 : 24 Maaliskuu 2011, 10:18:12 »

http://www.supermotojunkie.com/showthread.php?85908-My-Goldwing-Tow-Vehicle

tallennettu
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #8 : 24 Maaliskuu 2011, 21:45:18 »

http://www.discount-trailers.com/motorcycle_trailers.htm

Tuolta lisää ideoita  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto