oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Huhtikuu 2024, 06:39:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Verotuksesta  (Luettu 9337 kertaa)
Peter
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« : 23 Kesäkuu 2007, 23:31:47 »

Ostin viime vuoden marraskuussa Saksasta yksipyttynen 650cc paukutin, mallia -92. Katselin tullin sivulta, että sellaisesta joku oli maksanut noin 500 euroa. Keväällä hain moponi germaanien maasta, ja vein tullattavaksi ja sitten katsastukseen. No katsastus meni leikten, en tarvinnut edes ottaa vekotinta ulos pakusta. Ja ajolupa oli selvä pyy. No, nyt tulikin Tullilta veropäätös : 666 euroa ja 12 senttiä. Myyntihinnaksi Tullin nerot ovat saaneet 2600 euroa. (Kauppakirjasta ilmenee, että olen maksanut 2400 euroa.)
 Autovero on siis 2600:stä laskettu 21 %, eli 546e, sitten546:sta ALV 22% eli 120,12 e = 666,12 e.

Siteeran Tullin kirjeestä:

" Yleinen pyyyntihinta 3791 euroa
  Tavanomaiset alennukset 1137 euroa (30% pyyntihinnasta)
  Yleinen myyntihinta 2600 euroa.

Tullihallitus on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samalaisten käytettyjen, Suomessa ja rekisteröityjen ajoneuvojen yleisitä pyyntihinnoista.
Arvonmäärityksessä on käytetty alla olevia hintahavaintoja. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0,8% / 5000km) ja vuosimallin (n. 9,2% / vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa. Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen keskiarvona.
Yleinen myyntihinta on saatu vähentämällä tavaomaisia alennuksia vastaava määrä pyyntihinnasta. Yleinen myyntihinta on leikattu alempaan sataan euroon..."


ja sitten on Tullilaitoksen bongaamia myynti-ilmoituksia samanmerkkisestä pyörästä Motopalstasta tai Motonetistä 6 kpltta, vm -92 ja -93. (Miksi hitossa -93 Huh Huh) Onko siis niin, että jos ihmiset pyytää myytävistä pyöristään "liian paljon" niin maahantuojat joutuvat maksamaan enemmän veroa  Vihainen Huh
Miksi veroa ei laskettu 1. todellisesta kauppahinnasta ja 2. miksi hintavertailussa oli käytetty -93-mallisia moottoripyöriä, eikä yhtään -91 mallisia... Herää selvästi epäilyt että Tulli kiskoo verorahoja sen minkä kerkiää.
Yritin etsiä Tullin sivuista se, mistä oli tämä verotuspäätös -92-mallisesta ja oliko se nyt 520 euroa, mutta en löytänyt kun en enään muistanut mikä kuukausi oli kysymyksessä. Miksi muuten Tullin tietokonenerot eivät osa laittaa moottoripyörät merkkikohtaiseen pinoon, koko vuodelta, ja jos kuukausi on niin tärkeä, niin vaikka perään sulkuihin...Olisi mielenkiintoista tietää miten vuodessa samanikäisen käytetyn moottoripyörän arvo voi nousta niin paljon...On myös sangen kummallista, että kun ostin tarvikeosan EU:n ulkopuolelta, verot laskettiin kauppasummasta, mutta jostakin syystä tämmönen Tullillekin helppo menetelmä ei kelpaa Huh Järkyttynyt Vihainen Järki, hoi älä jätä...
Tietysti aion valittaa tästä.
Eikös SMOTO ja MMAF vois painostaa politiikkoja jotta saataisiin nämä asiat kertaheitolla kuntoon, eli
VERO LASKETAAN KAUPPAKIRJAN OSTOHINNAN MUKAAN. Olisi ostajallekin mukavaa kun tietäis etukäteen paljonko joutuu pulittamaan...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 24 Kesäkuu 2007, 10:41:35 »

Aikoinaan vero laskettiinkin kuitissa olevan summan perusteella. Tämä sitten vuorostaan johti siihen että kuitteja tehtailitiin "sopivammille" summille. Ja kun huomattiin että pieni huijaus menee läpi niin lopulta ne kuitit oli ihan vessapaperikamaa - tyyliin kymppitonnin pyörä satasella. Eli osa porukasta kusi hyvän systeemin vituiksi.

Nykyinen verotuskäytäntöhän perustuu siihen, että moottoriajoneuvosta ei saa kantaa enempää veroa kuin mitä vastaavan, uutena Suomeen rekisteröidyn ajoneuvon hinnassa on veroa jäljellä. Tämä perustuu EU-tuomioistuimen Suomelle antamaan määräykseen. Niinpä esim. -57 ja vanhemmista ei peritä veroa ollenkaan koska silloin ei autoveroa tunnettu.

Tähän poikkeuksena on asetettu ikäraja 25 vuotta, jota vanhempien moottoriajoneuvojen katsotaan omaavan "keräilyarvoa" ja niiden veroa ei lasketa pyyntihintojen perusteella vaan uuden vastaavan josta vähennetään ikävähennykset. Lopputuloksena varsin kohtuullinen vero.

Ehkä sillä hetkellä kun tulli on määritellyt oman pyöräsi veroa, ei -91 malleja ole ollut tarjolla. Jos pystyt löytämään samanlaisen ja -ikäisen pyörän verotuspäätöksen josta käy ilmi että samasta pyörästä on aikaisemmin maksettu vähemmän veroa niin siitä vaan, valitusta kehiin.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto