oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Huhtikuu 2024, 05:26:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä ovat bommittajien luokat eri näyttelyissä?  (Luettu 20246 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 22 Heinäkuu 2007, 09:24:48 »

Prätkien rakentamisella on Suomessa jo pitkät perinteet. Osana tätä rakentelukulttuuria ovat prätkänäyttelyt joissa harrastajat tapaavat toisiaan, vaihtavat kokemuksia ja ajatuksia rakentamisesta sekä usein myös palkitsevat toisiaan. Myös rakentelutyylit ovat vakiintuneet tiettyjen pääsuuntien mukaisesti.

Aina välillä mukaan ehtii joku, joka sekoittaa ja rikkoo sopivasti kaikkia tyylejä luoden kokonaan uutta ja vieden harrastusta eteenpäin. 90-luvun lopulla alkanut laajempi japaninpyörien customointi ja tämän mukainen streetfighter buumi on tästä hyvä esimerkki. Kadulla havannoidun ja b-iltojen perusteella tämä rakentelusuuntaus on hyvässä vedossa ja pyöriä on paljon.

Näyttelyiden järjestämisen kannalta perinteisessä tyylien luokitelussa on puolensa. Osallistujat ja yleisö saavat tilaisuudesta enemmän irti ja harrastusta on helpompi esitellä. Sekä Custom- että Chopper –luokkiin riittäänkin aina tulijoita, jopa niin, että muutamissa tilaisuuksissa näitä on jaettu vielä alaluokkiin esimerkiksi koneen valmistajan perusteella. Sensijaan bommittamisen kotiluokissa, Streetfightereissa ja erityisesti Cafe Racereissa ei yleensä ole tungosta.

Erityisen harmillista tämä on silloin, kun tilaisuuden järjestäjä on haalinut selkä ruvella kunnon palkinnot sponsoreilta ja sitten yhteen luokkaan saadaankin vain pari osallistujaa. Tietty näille muutamille tämä tarkoitaa helppoa voittoa ja palkintoja mutta kunnia ja todellien saavutus voidaan tietty kyseenalaistaa jos cafe racerin 3-palkintoa ei pystytä edes jakamaan kilpailijoiden vähyyden takia.

Onko nyt niin, että tämä vanha luokkajako ei ole enään toimiva vaan tilalle nousee lähivuosina jokin toinen tapa lähestyä tätä asiaa? Jotta sekä cafe racer ja street fightereihin saataisiin tulijoita pitäisikö näyttelyjen yhteydessä pitää näytösajoa eturenkaalla sekä kuminpolttoa? Pitäisikö nämä kaksi luokkaa vain yhdistää vai keksiä joku uusi luokka?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #1 : 22 Heinäkuu 2007, 18:35:45 »

Ihan oletuksena heitän, että harva pommituspyöriä harrastava edes tietää mitä jokin "cafe racer" tarkoittaa tai mistä nimitys tulee. Vaikutteet haettu jostain muualta kuin Ace Cafe:sta. Mielestäni myös sukupolvikysymys.

Sinällään Cafe Racer -luokka olis sopiva esitellä jotain 50-80 -lukuista tai sen henkistä pää edellä -kalustoa. Et teoriassa luokka olis ihan hyvä olla, mutta käytännössä ei näytä saavan osallistujia.

Mikäli Street fighter -luokan rinnalle halutaan saada toinen moderni luokka, niin voisko se olla Supermoto?

Mut mielestäni luokkajako ei kuitenkaan ole syynä cafe racer tahi street fighter -luokkien verenvähyyteen. Paremminkin voisi kysyä kokevatko pommittajat näyttelyn/yhdistyksen omakseen?   
tallennettu
TM
Vieras
« Vastaus #2 : 23 Heinäkuu 2007, 09:39:43 »

Ehdottomasti Cafe Racer ja Street Fighter luokat tulee säilyttää erillään.

Ei uudehkoa buellia voi kutsua kahvilakilpuriksi, ellei sitä ole modattu todella radikaalisti...

Nythän nähtävästi Suomen näyttelyissä , jopa melkein vakio buellilla on pärjännyt cafe luokassa, ja samalla pelillä ei pärjäisi Street Fighterissa vaikka ko. peli sinne kuuluisikin. No tietty luokat täytyy täyttää, jotta saadaan palkinnot jaettua. Surullinen

Jos jokin luokka ei täyty, niin palkinnot talteen ja TUOMARIT valitsevat yhden vähistä (vaikka kahdesta) pyöristä ja antavat tunnustuspalkkinon tai sitten kolme palkintoa yhdelle, jotta rupeaa tulemaan tunkua luokkaan  Virnistää

Vähyyteen Cafe luokassa varmaan vaikuttaa se, ettei niitä suhteessa hirveesti rakenneta verrarruna suuressa suosiossa olevaan fighter tai custom tyyliin.

Jotain täytyisi keksiä, että etenkin cafe luokkaan saataisiin tungosta.

Yritetään nostaa Cafe luokan suosiota, Kilpurit näytille tallista! Tarvitsen kilpakumppaneita ensikaudelle  Virnistää

Itse allekirjoittanut tuo kaudelle 2008 juurikin valmistuneen kahvilakilpurin Cafe Racer luokkaan ja tarkoituksena olisi viedä se useaan Suomessa pidettävään näyttelyyn.

Ja lupaan tuoda seuraavan projektin kaudelle 2009/2010  Iskee silmää

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 23 Heinäkuu 2007, 11:54:46 »

...Paremminkin voisi kysyä kokevatko pommittajat näyttelyn/yhdistyksen omakseen?   

Uskoisin että Santtu puhuu ihan koko maan tilanteesta, ei niinkään MMAF:n Helsinki Bike Showsta. Nimittäin ei niitä faittereita ole näkynyt missään muuallakaan, American Car Show Helsingissä oli ainoa paikka missä oli hyvin myös katutaistelijoita. Ai niin, sinnehän kaikki pyörät tuotiinkin trailereilla... Virnistää

Itse väittelin ennen HBS:ta Café Racer-luokan järjestämisen mielekkyydestä, nyt täytyy vissiin kääntää takki kun ensi kesän näyttelyyn näyttää tulevan meidän perheestä yksi osallistuja ko. luokkaan Iskee silmää.
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #4 : 09 Elokuu 2007, 09:47:15 »

Hei Hemuli, olihan Forssassakin fightereita, joista paras (mun tietysti  Pyörittää silmiään) jopa ajettiin näytille Virnistää
Luokkajakoja jos miettii, noissa japsipeleissä on mun mielestä muutama havaittava "koulukunta". Stunt, pyörät jotka on rakennettu temppuiluun, tai muistuttamaan temppupyörää. Race, kiihdytyskäyttöön rakennetut pyörät(tai niitä muistuttavat). Turbo, pyörät joissa on kyseinen vekotin (tämä menee ehkä sisälle tuohon fighteriin) . Perinteinen fighter, katupyörät joita on "oikeasti" rakennettu, ei vain riisuttu (vrt. stunt). Supermoto. Kevarit. Oldskool, "vanhat" n. -85 ja vanhemmat.
Tuosta osallistumisvähyydestä mietiskelin: Viimevuoden HBS:n ratsiat, kuka kaivaa verta  nenästään turhaan. Tänä vuonnahan asia oli toisin mutta ei voi tietää. (toisaalta ilmeisesti HKI:n b-illat on aika poliisivoittoisia). Tuomarointi on tärkeää, sitä Santtu varmaan myös ajatteli tuossa luokkajaossa. Jos tuomaristo ei tunne alan uusimpia juttuja, ei "paras" tulekaan palkituksi, ainakaan harrastajien mielestä.

MMAF koetaan ehkä vieläkin pelkästään HD-meiningiksi, "ainoa oikea" instanssi fightereille on ilmeisesti B-lehti. Huomaa kyllä, että MMAF on HD-pohjilta ponnistava, mikä ei mua henk.koht haittaa, koska pidän kaikenlaisista pyöristä. Mutta nuorta rakentajaporukkaa voisi enemmänkin valistaa MMAF:sta ja sen näyttelyistä. 
Ai joo, pakko lisätä: Kun tämä pyörän rakennus on varsin visuaalista touhua.. Tuo Maffin fighterpaita pikkuisen tökkiin (vaikka sellaisen kannustuksena hankinkin Iskee silmää). Paidan suunnitellut (loistava)taiteilija on julkisesti tunnustautunut enemmän chopper-mieheksi, mikä ehkä näkyy t-paidan fighterinkin designissa.   
Sellasta,
J
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu 2008, 10:39:33 kirjoittanut JK1 » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 09 Elokuu 2007, 10:55:15 »

Hei Hemuli, olihan Forssassakin fightereita, joista paras (mun tietysti  Pyörittää silmiään) jopa ajettiin näytille Virnistää

Jaa, meinaatko sitä BlingBling-Jawaa? Virnistää Vai etkö puhukaan PickNickistä... Forssan Bike-Expossa en ollut.

Lainaus käyttäjältä: JK1
Huomaa kyllä, että MMAF on HD-pohjilta ponnistava...

Kaikki aktiiviset fighter-hemmot ovat erittäin tervetulleita osallistumaan MMAF:n toimintaan. Onhan se homma pakostakin HD-vetoista - niinkuin moni muukin vapaaehtoistyö tässä maassa - kun ei aktiiveja muualta löydy. Onhan toki MMAF:n hallituksessa parikin kilpakuskia joista ainakin toinen voitaneen lukea pommitajien hengenheimolaiseksi.   

Lainaus käyttäjältä: JK1
Mutta nuorta rakentajaporukkaa voisi enemmänkin valistaa MMAF:sta ja sen näyttelyistä.

Tästä olen kanssasi 101% samaa mieltä. MMAF:n esille tuominen on äärimmäisen tärkeää ja sitä varten meidän pitäisi näkyä paremmin eri tapahtumissa vuoden aikana. MMAF:llä ei kylläkään ole kuin yksi ainoa oma näyttely, Helsinki Bike Show, mutta olemme olleet mukana vierailevina tähtinä muutamassa muussa kesän aikana. 
 
Lainaus käyttäjältä: JK1
...Tuo Maffin fighterpaita pikkuisen tökkiin (vaikka sellaisen kannustuksena hankinkin Iskee silmää). Paidan suunnitellut (loistava)taiteilija on julkisesti tunnustautunut enemmän chopper-mieheksi, mikä ehkä näkyy t-paidan fighterinkin designissa.

Osittain samaa mieltä tästäkin. Mutta - eipä tullut yhtään varteenotettavaa ehdotusta Fighter-miehiltä kun niitä kilpailun muodossa pyydettiin. Tässäkin HD-harrastajat voittivat aktiivisuudessa muut ryhmät kuus-nolla.
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #6 : 09 Elokuu 2007, 20:34:55 »

Joo, aivan. Tuosta fighteri-henkilöiden aktiivisuudesta meinasin kanssa mainita. Porukka ei nähtävästi koe MMAF:ää vielä omakseen, ei viitsitä panostaa. Sitten HD-hemmot hoitaa hommat Hymyilee leveästi. Mutta jos saa koittaa valistaa, niin kannan oman korteni kekoon?

J
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 09 Elokuu 2007, 21:35:03 »

Kyllähän se käy. Ja tervetuloa vaikka joskus MMAF:n hallituksen kokoukseen, ne ovat avoimia kaikille jäsenille.
tallennettu
sh
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #8 : 20 Lokakuu 2007, 20:53:31 »

Voin tuoda pyörän MMAF-näyttelyyn ensi kesänä ja muihinkin näyttelyihin. Tänä kesänä piti tulla, mutta olin Alabamassa. Tosin se ei taida olla ihan perinteinen pompperi-pyörä. Muutoskatkasatus on vähän "kesken" ja sliksi takarenkaana, joten ajamalla se ei näyttelyihin tule... 
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto