oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 12:18:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lisää meteliä metelistä  (Luettu 28737 kertaa)
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« : 10 Toukokuu 2012, 11:57:25 »

MMAF:n delegaatio jalkautui liikkuvan poliisin päämajaan Helsingin Malmille ja piti palaveria suurta kohua herättäneistä äänimittauksista. Poliisin ja MMAF:n lisäksi edustettuina olivat myös Liikenne- ja viestintäministeriö sekä TraFi. Yllättäen delegaatio päästettiin myös ulos poliisitalolta kertomaan palaverin kulusta ja esille nousseista asioista, joten siltä osin pelkomme osoittautuivat turhiksi. Monilta muilta osin ne eivät ikävä kyllä sitä tehneet.

Itse melumittausten suhteen poliisit tuntuvat olevan järkevin suuntaviivoin liikkeellä ja mittauksen teknisessä suorittamisessa ei ole epäselvyyksiä. Mikäli poliisia on uskominen, pitäisi mahdollisten mittausten tapahtua varsin väljin toleranssein - poliisin puuttumiskynnys melun osalta on 3 dB, joka kattaa varsin hyvin erilaiset mittausepätarkkuudet ja -virheet. Ainoastaan virheellinen mittauskierrosluku saattaa aiheuttaa harmaista hiuksia rajojen paukkumisen muodossa. Tätä estääkseen poliisi tulee mittaamaan meluja varmasti riittävän alhaisilla kierrosluvuilla (lue: tarvittaessa tyhjäkäynnillä), ainakin puheissaan. 3 desibelin puuttumiskynnys tarkoittaa toisin sanoen sitä, että lain mukaisiin 106, 103 tai tyyppikilven arvo +5 dB -lukemiin lisätään mittaustilanteessa vielä tuo kolmonen ennen kuin puuttumiskynnys ylittyy. Itse mittaus ei siis ole ongelma.

Ongelma on uusien pyörien puuttuvien e-merkintöjen kanssa ja ne poliisia tuntuvat ensisijaisesti kiinnostavankin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos putkesta tuo autuaaksi tekevä tyyppihyväksyntäleima sattuu puuttumaan, ei meluja tarvitse edes mitata, vaan sanktio on välitön. Eli loppujen lopuksi melut eivät olekaan se, joka kiinnostaa, vaan standardointivimmaisten virkamiesten keksimien hyväksyntien noudattamisen valvominen. Laki on tässä kohtaa yksiselitteinen, mutta taas sopii kysyä, minne on maalaisjärki kadonnut? Missä on konstaapeli Reinikainen? Onko laki itsetarkoitus? Säädetäänkö lakeja, jotta niiden noudattamista voitaisiin valvoa, vai pyritäänkö lainsäädännöllä kehittämään yhteiskuntaa?

Toisaalta uusia pyöriä on paljon ja joka toisessa on aftermarket-putket kiinni, joten ei tarvitse kummoistakaan päättelykykyä ymmärtääkseen, ettei kissalan pojilla ole resursseja eikä intressejä jokaisen pyörän ratsaamiseen. Valvontaa siis tultaneen, kuten poliisi on propagandassaan kertonutkin, suorittamaan muun liikenteenvalvonnan yhteydessä. Riski seuraamuksista kuitenkin kasvaa, joten jos haluaa tutkainta vastaan potkia, olisi kuitenkin viisasta pitää hyllyssä orggisputket tai jotkut e-hyväksytyt putket killereineen päivineen mahdollista katsastuskäyntiä varten.

Ja asiat, jotka muuten kannattaa ihan oikeasti sisäistää, ovat 1) jos putki ei ole e-hyväksytty, vaikka pyörä on tyyppihyväksytty, 2) jos putki on e-hyväksytty ja pyörä tyyppihyväksytty, mutta putkea on muutettu (killeri pois, vaimenninta lyhennetty tms.,) tai 3) jos ei-tyyppihyväksytyn pyörän putkimuutosta ei ole muutoskatsastettu, ei itku auta. Missään edellämainituista tilanteista ei melutasolla ole mitään väliä, eikä poliisin tarvitse nähdä edes desibelimittarin esille kaivamisen vaivaa. Tutkaparista se, joka osaa kirjoittaa, voi siirtyä suoraan katsastusmääräyksen raapustamiseen.

Kilpien viennistä ja sen oikeutuksesta MMAF on poliisien kanssa eri linjoilla. Poliisin periaate on, että muutoskatsastamaton pyörä on katsastamaton ajoneuvo ja sellaisena ajoneuvolain 8 §:n mukaan käyttökiellossa. MMAF ilmaisi kantansa jonka mukaan pitäisi huomioida, mitä ajoneuvolain 84-85 § säädetään ajoneuvon ajokieltoon ja valvontakatsastukseen määräämisestä ja arvioida kilpien viemistä koskevaa harkintavaltaansa aivan eri kantilta. Kilpienvientitoimivallan nimittäin perustaa kyseiset säännöt, eikä suinkaan ajoneuvolain 8 §. Kehotimme ystävällisesti poliisia kohtuuteen toiminnassaan, kilpien viennin taloudelliset vaikutukset ovat nimittäin helposti isommat kuin sakko.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 10 Toukokuu 2012, 13:14:56 »

Linkit ja taustat
Melumittauksia lähiaikoina:
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu 2012, 19:31:23 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 10 Toukokuu 2012, 13:15:51 »

Kauppiaan vastuu ja kuluttanjasuoja?

Kalapbaliikki kilpien viennistä ja sakoista nostanee tapetille myös kysymyksen kuluttajansuojasta ja kauppiaan vastuusta tilanteessa, jossa kuluttaja on hankkinut pyöränsä valmiiksi muunneltuna kaupasta ja kauppakirjaan ei ole kirjattu mitään pyörän vaatimustenmukaisuudesta tai sen puutteesta.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettaja on vastuussa ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta. Tältä osin asia on päivänselvä. Sensijaan kuluttajansuojalaki ja -asetus edellyttää, että kuluttaja voi ostaessaan tuotteen ammattilaiselta vakuuttua siitä, että tuote on lainmukainen ja soveltuu siihen tarkoitukseen mihin se on hankittu.

Asiasta ei saatane selvyyttä ennen kuin joku vie tämänkin asian kuluttajasuoja-asiamiehelle tai jopa raastupaan. Arvaan kuitenkin, että kauppiailla tulee piakkoin kiire lisäillä kauppakirjojen ja -kuittien pieneen pränttiin muutamia pakoputkia koskevia lisälauseita, ihan varmuden vuoksi...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
AAS
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #3 : 10 Toukokuu 2012, 17:15:40 »

Linkit ja taustat
    Melumittauksia lähiaikoina:

    Seinäjoen melumittaus siirtynee sunnuntaille 13.5., eli seuraavaan päivään. Syynä tähän sää -> http://www.foreca.fi/Finland/Seinajoki/details/20120512
    Seuratkaa ilmoitteulua.[/list]
    tallennettu
    Medal
    Newbie
    *
    Viestejä: 2


    « Vastaus #4 : 10 Toukokuu 2012, 20:58:35 »

    " 1) jos putki ei ole e-hyväksytty, vaikka pyörä on tyyppihyväksytty,"


    hmm... Entäs kun on tyyppihyväksytty pyörä mutta putket eivät ole E-leimoilla, mutta kumminkin pyörä on muutoskatsastettu näillä putkilla ? Hymyilee
    tallennettu
    Santtu
    Tättärää
    Administrator
    *****
    Viestejä: 1 431



    « Vastaus #5 : 10 Toukokuu 2012, 21:05:01 »

    Entäs kun on tyyppihyväksytty pyörä mutta putket eivät ole E-leimoilla, mutta kumminkin pyörä on muutoskatsastettu näillä putkilla ? Hymyilee

    No silloinhan voit luottaa muutoskatsastukseen ja homma on ok.
    tallennettu

    Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
    squid
    Uutislähteet
    *****
    Viestejä: 55



    WWW
    « Vastaus #6 : 10 Toukokuu 2012, 22:29:16 »

    Hmm. Mitenköhän tuo on onnistunut. Ei ole tainnut mennä ihan asetuksen mukaisesti. Hyvä, että joskus näinkin päin.

    Ja tosiaan, korjataan samalla myös sellainen asia, että kohdassa 3 väitetään kaikkien ei-tyyppihyväksyttyjen pyörien putkimuutosten vaativan muutoskatsastusta. Ei pidä paikkaansa. Kyseiseen pyörämalliin E-hyväksyttyä putkea ei tarvitse muutoskatsastaa, riippumatta siitä, onko pyörä tyyppihyväksytty vai ei.
    tallennettu

    Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
    Medal
    Newbie
    *
    Viestejä: 2


    « Vastaus #7 : 11 Toukokuu 2012, 11:08:45 »

    Hmm. Mitenköhän tuo on onnistunut. Ei ole tainnut mennä ihan asetuksen mukaisesti. Hyvä, että joskus näinkin päin.


    No trafin ohjeessahan sanotaan karkeasti että jos ajoneuvo on hyväksytty liikenteeseen euro2 tai uudemmilla päästönvaatimuksilla saa siihen vaihtaa ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon käyettäväksi tarkoitetun E-hyväksytyn pakojärjestelmän jnejne....

    ja

    Euro1 ja vanhempien L3e ja L5e luokan ajoneuvojen vaatimusten mukaisuus voidaan todeta päästöjen ja melujen osalta muutokskatsastuksessa ko. mittauksilla.........

    Mistään en oikeen löytänyt kohtaa että Euro1 luokassa tarvittaisiin E-leimalla varustettua putkistoa ja tässä uskossa mentiin muutoskatsastukseen.

    Trafin kantakin oli että jos menee meluista ja päästöistä läpi, se riittää kun kyseessä on Euro1 luokan pyörä. Katsastusmies tätä asiaa kyseli sieltä päin...

    Jokatapauksessa aika naurettavaahan tuo olisikin jos leima jäisi kiinni putken E-leimasta kun pyörään on asennettu ahdin ja kun ei siitä ahtimestakaan nyt niitä E-leimoja hirveämmin löydy.
    No suorastaan naurettavaahan tämä lainsäädäntö aina kylä välillä tuppaa olemaan Hymyilee leveästi

    tallennettu
    workingmen
    Newbie
    *
    Viestejä: 4


    « Vastaus #8 : 11 Toukokuu 2012, 17:52:04 »

    tänään Trafilta tarkistettua tietoa euro 1 tasoisen äänenmittauksesta...


    Rakennemuutosasetus 16§ 4mom nojalla pakoputkistoa saa muokata euro 1 ja vanhemmissa vapaasti tehonkasvattamistarkoituksissa, kun 5mom (konttorin paikallaan mittaus) vaatimukset täyttyvät.



    tallennettu
    Sivuja: [1]
    Tulostusversio
    Siirry:  

    MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
    UUTISIA
    TULEVAT TAPAHTUMAT
    Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
    UUSIMMAT KESKUSTELUT
    YHDISTYS
    Postiosoite:
    PL 115, 00511 Helsinki

    Haukut, ja kehut:
    puheenjohtaja @ mmaf.fi
    sihteeri @ mmaf.fi
    jasenrekisteri @ mmaf.fi
    rahastonhoitaja @ mmaf.fi
    webmaster @ mmaf.fi

    Yhdistyksen säännöt

    Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

    Dokumenttiarkisto