oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
30 Huhtikuu 2024, 06:16:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Onko kilpiä lähtenyt pakoputkimuutosten takia?  (Luettu 26399 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« : 06 Elokuu 2007, 15:00:28 »

Tietooni on tullut että mm. Bomber-iltojen yhteydessä on moottoripyöristä poistettu rekisterikilpiä virkavallan toimesta - syynä mm. liian kovat äänet ja muutokset pakoputkistossa.

Pitääkö paikkansa ja missä laajuudessa lappuja on lähtenyt?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 06 Elokuu 2007, 15:08:13 »

Ainakin yksi tämänkaltainen tapaus on jo raportoitu ja työstämme sitä taustalla, julkisesti omistajan tai tapauksen yksityiskohtia ei tietenkään käsitellä.

MMAF siis kuulisi mielellään kaikista teknisten "puutteiden" perusteella annetuista sakoista: MMAF kerää tietoa rakentelun perusteella annetuista sakoista (4.6.2007) ...oli se sakko aiheellinen tai aiheeton tai jo maksettu tai ei.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 06 Elokuu 2007, 15:21:06 »

Taitaa olla tämä case:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=c6367c3a4eee6516a8a9d0a5d8ce36f5;act=ST;f=23;t=72426

Sakkohan tosta muutoskatsastamattomuuden takia tulee, mutta muuten on kyllä aika tragikoominen tapaus... Hymyilee leveästi
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 06 Elokuu 2007, 21:56:55 »

Heh, luinpa tuon orgin jutun kokonaisuudessaan läpi... Ihan turhaan MMAF on edes olemassa, näkyy olevan koko maa "asiantuntijoita" täynnä - sen verran absoluuttisia totuuksia siellä jaeltiin...
tallennettu
Don Quijote
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #4 : 14 Elokuu 2007, 08:53:32 »

Siinä "uhrin" ekassa viestillä oli hyvä linkki lakitekstiin, miten ääniä virallisesti pitäisi mitata.
Laitan sen tähänkin jos jollekulle oli vaikka hyötyä aiheesta:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31978L1015:FI:HTML
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 14 Elokuu 2007, 12:39:58 »

Yllä oleva direktiivi vuodelta 78 on kumottu ja voimassoaleva sekä aina ajantasainen löytyy:
http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/1997/fi_1997L0024_do_001.pdf
kahlaa lukuun 9

Ja niille jotka eivät jaksa kahlata tässä alla jollekin editoitavaksi teksti (raja-arvo joka pitäisi alittaa löytyy siitä tyyppikilvestä ainakin uusilla) Ja vielä keskusteluun liittyen, niin poliisinhan ei sitä raja-arvoa tarvitse alittaa/ylittää, vaan poliisi voi aina lähettää asiakkaan toimittamaan autenttinen testitulos katsastuskonttorille muutoskatsastukseen kehoittamalla. Poliisin tuloksen ei siksi tarvitse edustaa välttämättä tätä mittaustapaa. Mikä sekin kertoo siitä, että todellakaan ajoneuvojen teknisen kunnon ja määräystenmukaisuudenvalvonta poliisin tekemänä ei ole sama asia kuin vuosikatsastus. Lisäksi alkuperäisen keskustelun pohjalta jää vaikutelma, ettei se valvonta poliisin suorittamana ole myöskään tunneneutraalia kuten edellyttää sopisi, jos poliisin valvonnan rooli määräaikaiskatsastuksen korvaajana olisi niin yksiselitteinen kuin annetaan ymmärtää.
************'
konsolidoitu (ajantasaistettu) direktiivi 97/24 luku 9 jne:

Moottoripyörän ääni sen ollessa paikallaan (liikenteessä olevan
ajoneuvon tarkastuksen mittausolosuhteet ja -menetelmä)
2.2.1 Akustisen paineen taso moottoripyörien läheisyydessä
Lisäksi liikenteessä olevien mottoripyörien myöhempää tarkastusta
varten akustisen paineen taso mitataan pakojärjestelmän suuaukon
läheisyydestä tässä seuraavien määräysten mukaisesti, ja
mittauksen tulos kirjataan kokeen pöytäkirjaan lisäyksen 1 B
tarkoittaman asiakirjan myöntämistä varten.
2.2.2 Mittauslaitteet
Mittaukset suoritetaan tarkkuussonometrillä 2.1.2.1 kohdan mukaisesti.
2.2.3 Mittausolosuhteet
2.2.3.1 Moottoripyörän kunto
Ennen mittausten alkua moottoripyörän moottori saatetaan normaaliin
toimintalämpötilaansa. Jos moottoripyörässä on automaattisäätöisiä
tuulettimia, näihin laitteisiin ei saa koskea melutasomittauksen
aikana.
Mittausten aikana vaihdetanko on vapaalla. Siinä tapauksessa, että
vaihteistoa ei saa vapaalle, moottoripyörän vetopyörän tulee antaa
pyöriä tyhjää, esimerkiksi nostamalla se tuelle.
2.2.3.2 Testialue (kuvio 2)
Testikenttänä voi käyttää mitä tahansa sellaista aluetta, johon ei
kohdistu suuria akustisia häriöitä. Betonin, asfaltin tai minkä
tahansa muun kovan pinnoitteen, joka heijastaa ääntä hyvin,
peittämät tasaiset pinnat ovat erityisen sopivia; jyrättyjä maakenttiä
ei saa käyttää. Testikentän tulee olla mittasuhteiltaan vähintäänkin
sellainen suorakulmio, jonka sivut ovat 3 metrin päässä moottoripyörän
ääriviivoista (ohjaustankoa lukuun ottamatta). Tämän
neliön sisällä ei saa olla mitään suurta estettä, kuten esimerkiksi
havainnoitsijan ja kuljettajan lisäksi toista ihmistä.
Moottoripyörä asetetaan edellämainitun neliön sisään niin, että
mittausmikrofoni on vähintään yhden metrin päässä mahdollisista
rajakiveyksistä.
2.2.3.3 Yleistä
Ympäristömelun ja tuulen aiheuttamien mittauslaitteiden lukemien
on oltava vähintään 10 dB(A) pienempiä kuin mitattavat melutasot.
Mikrofonissa saa käyttää sopivaa tuulensuojaa, jos suojan vaikutus
mikrofonin herkkyyteen on otettu huomioon.
2.2.4 Mittausmenetelmä
2.2.4.1 Desibeleinä (dB) ilmaistu painotettu (A) maksimaalinen melutaso
mitataan 2.2.4.3 kohdassa määrätyn toiminta-ajan kuluessa.
Jokaisesta mittauskohdasta käsin suoritetaan vähintään kolme
mittausta.
2.2.4.2 Mikrofonin sijoittaminen (Kuvio 2)
Mikrofoni tulee sijoittaa pakoputken suuaukon korkeudelle, eikä se
saa missään tapauksessa olla korkeammalla kuin 0,2 metrin päässä
testialueen pinnasta. Mikrofonin kalvo tulee suunnata kohti pakokaasujen
poistoaukkoa, ja se tulee sijoittaa 0,5 metrin etäisyydelle
tästä aukosta. Mikrofonin maksimaalisen herkkyysakselin tulee
olla samansuuntainen testiradan pinnan kanssa ja muodostaa
45 ± 10 asteen kulma siihen pystytasoon nähden, johon pakokaasujen
poistosuunta kuuluu.
Tähän pystytasoon nähden mikrofoni tulee asettaa sille puolelle,
jolla saadaan aikaan mahdollisimman suuri etäisyys mikrofonin ja
moottoripyörän ääriviivojen (ohjaustankoa lukuun ottamatta)
välillä.
Mikäli pakojärjestelmässä on useampia aukkoja, joiden keskipisteet
eivät ole kauempana kuin 0,3 metrin päässä toisistaan,
1997L0024 — FI — 10.09.2003 — 002.001 — 410
▼B
mikrofoni tulee suunnata kohti sitä aukkoa, joka on lähinnä moottoripyörän
ääriviivoja (ohjaustankoa lukuun ottamatta) tai kohti
sitä aukkoa, joka on korkeimmalla testiradan pintaan nähden. Jos
aukkojen keskipisteiden välinen etäisyys on suurempi kuin 0,3 m,
joka pakoaukon suhteen tehdään erilliset mittaukset ja ainoastaan
korkein arvo otetaan huomioon.
2.2.4.3 Toimintaolosuhteet
Moottorin kierrosluku vakautetaan yhdeksi seuraavista arvoista:

S
2
mikäli S on suurempi kuin 5 000 rpm,

3S
4
mikäli S on pienempi tai yhtäsuuri kuin 5 000 rpm,
jossa ”S” on lisäyksessä 1 A olevassa 3.2.1.7 kohdassa tarkoitettu
kierrosluku.
Heti kun vakautettu kierrosluku on saavutettu, kiihdytysohjain
viedään nopeasti tyhjäkäyntiasentoon. Melutaso mitataan sellaisen
toimintajakson aikana, johon kuuluu kierrosluvun pitäminen
vakautettuna hetken ajan sekä koko hidastusjakso, ja pätevä
mittaustulos on se tulos, joka vastaa äänitasomittarin maksimilukemaa.
2.2.5 Tulokeset (testausseloste)
2.2.5.1 Lisäyksessä 1 B tarkoitetun asiakirjan myöntämiseksi laaditussa
testausselosteessa on osoitettava tilanteet ja vaikutukset, jotka
ovat mitaustulosten kannalta tärkeitä.
2.2.5.2 Lähimpään täyteen desibeliin pyöristetyt arvot on otettava mittauslaitteesta.
Jos desimaalipilkun jälkeinen luku on 0—4, tulos pyöristetään
alaspäin, ja jos se on 5—9, tulos pyöristetään ylöspäin.
Huomioon otetaan vain kolmen peräkkäisen mittauksen jälkeen
saadut arvot, joiden väliset erot eivät ole suurempia kuin 2 dB(A).
2.2.5.3 Näistä kolmesta mittauksesta saatu korkein arvo muodostaa testaustuloksen.
1997L0024 — FI — 10.09.2003 — 002.001 — 411
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu 2007, 12:41:56 kirjoittanut rautis » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 14 Elokuu 2007, 13:14:17 »

Jos pakoputkisto on jo muutoskatsastettu, poliisi ei voi minkään mututuntuman tai Nokia-mittauksen perusteella komentaa "asiakasta" uudestaan konttorille. Sillä todellakin on merkitystä, miten poliisi tien päällä noita mittailee ja millä raja-arvoilla.

Mistä lie syntynyt kuvitelma, että meininki katsastuskonttorilla olisi "tunneneutraalia"... Hymyilee leveästi Poliisin tunneneutraaliudesta pääsee sentään nauttimaan ilmaiseksi, mutta konttorilla siitä pitää etukäteen maksaakin... Järkyttynyt Hymyilee

Poliisin tienvarsivalvonta ei tietenkään ole sama asia kuin vuosikatsastus, eikä siitä - siunatkoon - sellaista pidä tehdäkään. Poliisin tienvarsivalvonta rangaistus- ja muine toimenpidemahdollisuuksineen toimii ns. yleisestävyyden periaatteella: pidä laitteesi liikennekelpoisessa kondiksessa tai voit saada sakot. Poliisilla on myös mahdollisuus suorittaa tehostettua valvontaa esimerkiksi renkaiden kuntoon jne. Vastuu ajopelin kunnosta on kuitenkin omistajalla.

Koska todellista liikenneturvallisuushyötyä ei vuosikatsastuksesta ole missään voitu osoittaa saavutettavan, voisi tämän keskustelun kenties jo lopettaa tarpeettomana ja keskittyä muutoskatsastusvaatimusten kuntoon saattamiseen...?
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 14 Elokuu 2007, 14:34:49 »

Jos pakoputkisto on jo muutoskatsastettu, poliisi ei voi minkään mututuntuman tai Nokia-mittauksen perusteella komentaa "asiakasta" uudestaan konttorille.
Miksei voisi, jos on syytä epäillä että paperit ja putket eivät vastaa?? Sehän on poliisin tehtävä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 14 Elokuu 2007, 14:56:01 »

Itse vastasit kysymykseesi: jos on syytä epäillä. Mutu ei ole syy. Ja ei, poliisikoulussa ei asenneta poliisien korviin itsekalibroituvia desibelimittareita. Hymyilee
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #9 : 15 Elokuu 2007, 08:06:04 »

Itse vastasit kysymykseesi: jos on syytä epäillä. Mutu ei ole syy. Ja ei, poliisikoulussa ei asenneta poliisien korviin itsekalibroituvia desibelimittareita. Hymyilee
Ja se nokialainen antaa ihan saman syyn epäillä kuin jokin muukin käteväksi todettu laite. Se on helppo testata muutamalla pyörällä, että missä rajat kulkee ja korreloi, laittaa siihen pieni toleranssi ja vetää johtopäätös: syytä epäillä, sekä lähettää konttorille. Ja jos mittaustapa ei miellytä niin ainahan voit esittää virallisempaa järjestelmää, mistä itse asiassa sainkin idean, että noita virallisia mittauksia ja niiden mukaan ylityksiä voisi sanktioida vähän niin kuin ylinopeudet (ja meluasteikko kun on logaritminen, niin olisi helppo porrastaa sakotkin 70,-,140,-, 280,- jne). Lapun taas saisi kouraan heti matkalla, niin säästyisi konttorilla käynnin vaiva. Selvästi loistava päivä uusille hyville ideoille, joten jatka inspiroimistani samaan tahtiin Virnistää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 15 Elokuu 2007, 11:35:25 »

Se nokialainen antaa arvoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Varsinkin, jos sen tunkee sinne putken sisään ja huudattaa konetta täysillä, kuten tossa linkin casessa kävi.

"Syytä epäillä" liittyy komennukseen konttorille ja edellyttää tietynlaisen kynnyksen ylittämistä. Vähimmäisvaatimuksena tälle lienee jonkinlaisen hyväksytyn mittalaitteen käyttö (vrt. promillemittari) sekä asianmukainen mittaustapa. Eihän tuo vaikeaa ole, mutta yllä mainitussa tapauksessa nyt vain eivät taidot riittäneet... Virnistää

Jos muutoskatsastuksesta on jo merkintä otteella ja poliisi silti haluaa kirjoittaa sakon, "syytä epäillä"-kynnys ei enää riitä. Sanoisin lonkalta, että sakolle on tässä tapauksessa peruste vasta sitten kun direktiivin mukainen mittaus on suoritettu ja pyörä todettu hylätyksi.

Hommahan voidaan toki kirjoittaa lakiin toisinkin. Epäilen kuitenkin, että harrastajakuntaa tyydyttävää ratkaisua ei löydetä. Epävarma

Jotenkin tämä keskustelu tuntuu aika turhalta. Meteli ei oikeasti ole ongelma niin kauan, kun asutusalueilla maltettaisiin ajella ihmisiksi. Moottoripyörän pitää kuitenkin tuntua, näyttää, tuoksua, maistua ja kuulostaa moottoripyörältä. Cool
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #11 : 15 Elokuu 2007, 12:42:50 »

Epäilen kuitenkin, että harrastajakuntaa tyydyttävää ratkaisua ei löydetä. Epävarma
Kaikilla on ongelmia ja jokainen saa johonkin ongelmaan ratkaisun. Valvonnan vaikeus on ihan yhtäläinen ongelma kuin joustamattomat puppahuuhaa pykälät. Win-win tilanteessa kaikille pitäisi jäädä kohtuullisen tyydyttävä mieli. Jos ei jää, mietitään lisää.
Jotenkin tämä keskustelu tuntuu aika turhalta.
Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto