oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 05:24:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: vanhan paperittoman (mutta tullatun) tuontipyörän rekisteröinti.  (Luettu 24090 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 25 Marraskuu 2012, 21:40:02 »

tuli vastaan tapaus, jossa kultaisella 80-luvulla maahan tuotu laite pitäisi saada rekisteriin. laite on aikanaan tullattu ja verotettu, jonka jälkeen rekisteriote on napattu "konttorille" odottamaan katsastusta ja suomeen rekisteröintiä. tätä ei ole kuitenkaan koskaan tehty, vaan pyörä on jäänyt latoon. ajan saatossa paperit on ilmeisesti hävitetty (oliks se 10 vuotta kun niitä oli tapana säilyttää?). no joka tapauksessa nyt laite olisi tarkoitus kaivaa vajasta ja saada liikenteeseen, mutta miten paperityö saadaan hoidettua kivuttomasti? omistajaketju on selvä, ja jopa tullaustiedot pitäisi löytyä, rekisteriote on nyt se puuttuva paperi. kyseessä on 1940-luvun pyörä, tuotu ruotsista.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #1 : 26 Marraskuu 2012, 08:44:56 »

selvitys pyörän aikaisemmasta rekisteröinnistä, eli Ruotsin rekisteriviranomainen on se paikka,josta todistuksen saa jos ollut rekisterissä.

tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 27 Marraskuu 2012, 20:21:44 »

kiitos, tällä mennään.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 08 Maaliskuu 2013, 16:28:58 »

ruotsin viranomaiselta löytyy tiedot pyörästä, ollut rekisterissä ja sittemmin myyty suomeen. sieltä löytyi tiedot muutoksista jne, eli ei epäselvää sen suhteen. myös omistajaketju suomen puolella (maahantuoneesta kaverista lähtien) on selvillä ja luovarit tallessa.
pyörä on nyt katsastettu ja prosenttitarkastettu konttorilla, tulli on ilmoittanut ettei ongelmaa ole verojenkaan puolesta, mutta konttori ei suostu kilvittämään laitetta ilman trafin "lupaa". minkäslaisen luvan trafi voi antaa? luulin että trafi on lakia tulkitseva konttori, ja päätökset tehdään muualla...

nyt siis konttori odottaa trafin "lupaa" (katsuri on sitä tiedustellut, mutta arvatkaa eteneekö asia...) ja sillä välin katsastus vanhenee. se olikin melkein liian helppoa  Huh
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #4 : 09 Maaliskuu 2013, 06:56:33 »

Mikä tuli esteeksi, ettei katsastusta hyväksytty? Oliko tarvittavat paperit aikaisemmasta rekisteröinnistä ok? Oliko pyörä vaatimustenmukainen?

Trafi ei voi katsastuksia hyväksyä tai hylätä, se on katsastustoimipaikkojen vastuulla. Trafin tehtävä on ohjeistaa ja valvoa katsastustoimipaikkoja, lisäksi joitain poikkeuslupia voi Trafi myöntää, mutta nekin on hyvin tarkoin säädelty.

Katsastusmies tietysti kertoo, mikä estää hyväksynnän ja mitä asialle voi tehdä.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 09 Maaliskuu 2013, 09:44:18 »

"rekisteröintikatsastuksen hylkäyksen syy: trafin lupa rekisteröintiin puuttuu. mm. ote puuttuu."

alkuperäistä otetta siis ei ole, koska tulli on sen tuhonnut jo vuosia (vuosikymmeniä) sitten. tullin mukaan rekisteröintilupaa ei näy konttorin koneella, koska noin vanhan tullauksen (1988) ajan tiedot on hävitetty. tullin mukaan ongelman voi ohittaa manuaalisesti, koska verot on maksettu ja laite tullattu asianmukaisesti + luovarit koko ajalta löytyy. pyörä täyttää vaatimukset (käytetty konttorilla ja rekisteröinti siis vireillä).
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #6 : 10 Maaliskuu 2013, 12:58:39 »

Rek. katsastusksen hyväksyntä vaatii se aikaisemman rek.maan otteen tai todistuksen ajoneuvon aikaisemmasta rekisteröinnistä. Oliko se kunnussa, eli onko rek katsasts hyväksytty?

jos katsastus hyväksytty, niin vero asiat pitää hoitaa tullin kanssa, jotta järjestelmään päivittyy verojen olevan ok.

jos verotus tai tullaus on tehty aikoja sitten, voi mutkia aina matkaan tulla, mutta oli se sitten vanha ake,ark tai tulli, niin viranomaisen pitäisi asia selvittää.

tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #7 : 11 Maaliskuu 2013, 07:46:02 »

mainitsemasi asiat ovat kunnossa. katsastuskonttori vaatii kuitenkin sen "trafin luvan", ja ilmeisesti inssi on ollut yhteydessä trafiin, mutta eihän tämmöinen asia siellä kovin pikaisesti etene, jos ylipääänsä etenee... täytynee vaihtaa konttoria kun tuo vireilläoleva rekisteröintikatsastus menee vanhaksi.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #8 : 12 Maaliskuu 2013, 21:34:06 »

Jos selvitykset aikaisemmasta rekisteröinnistä (rekisterinti todistus) ja pyörä täytti vaatimkset ja oli kunnossa niin rekisteröintikatsastus pitäisi hyväksyä.

Katsastaja ei tarvi tietoa verotuksesta eikä tullauksesta, paisi jos kyseessä on muuttotavara, joka on saanut muuttotavarana helpotuksia vaatimuksista.

vero ja tullaus päätöksiä tarvitaan vasta, kun yörä rekisteröidään.

Jos katsastus on hylätty ja laitettu vireelle, niin vire tieto näkyy järjestelmässä, kunnes se poistetaan. Mitä viretietoihin mahtoi olla kirjoitettu, eli mikä on hylkäyksen syy.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #9 : 12 Maaliskuu 2013, 22:08:58 »

"hylkäyksen syy: trafin lupa rekisteröintiin puuttuu. mm. ote puuttuu"

rekisteriotetta ei tosiaan ole, kun se on tuhottu, mutta tiedot pyörän rekisterissä olosta ruotsissa löytyy. sieltä löytyy tiedot muutoskatsastuksesta jne. tulli on ilmoittanut konttorille että ote on hävitetty.

tulli on ilmoittanut konttorille myös että verotuksellista ongelmaa rekisteröinnille ei ole, koska ajoneuvo on tullattu ja verotettu jo 1988. siitä löytyy tieto tullista.

pyörä on täyttänyt vaatimukset ruotsissa, ja katsastuskonttorilla on todettu että täyttää ne myös suomessa. muutosprosentitkin on laskettu, tais olla vähän yli 30. niistä suurin osa menee moottorista, eli ei edes muita suuria muutoksia.

eikös rekisteröinti pitäisi suorittaa katsastuskonttorilla? eli jos rekisteröintikatsastus menee läpi, ja verot on hoidettu niin laite saadaan kilpiin.

pitääkö mun nyt mennä vähemmän nöyränä konttorille ja sanoa miten asia hoidetaan? oon vaan oppinut että se harvoin tuottaa toivottua tulosta. mut ei sekään toimi, että selkeää tapausta ei saada papereihin, ja pyörä seisoo tallissa kesän yli.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #10 : 26 Maaliskuu 2013, 14:52:04 »

kilvissä on!
olipa ikävän nihkeä prosessi, mutta lopulta järki voitti. onneksi löytyi trafin edustaja sanomaan ettei voi antaa tai olla antamatta lupia rekisteröintiin. löytyi sitten inssiltä kanttia tehdä looginen päätös. ei se helppoa aina ole, mutta yksi pieni voitto kuitenkin  Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #11 : 26 Maaliskuu 2013, 18:03:34 »

Hieno homma, että välillä järkikin voittaa.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #12 : 27 Maaliskuu 2013, 09:54:00 »

Onneksi olkoon!!

kovaa hommaa.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto