oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 12:40:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016?  (Luettu 20635 kertaa)
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« : 13 Huhtikuu 2013, 10:55:46 »

Viime vuoden lopussa hyväksytyssä, vuonna 2016 voimaan tulevassa uudessa L-luokkien (siis myös moottoripyörien) tyyppihyväksyntäasetuksessa päänvaivaa aiheuttaa monikin seikka, mutta erityisen epäselvästi asetukseen oli kirjoitettu markkinavalvontaa koskeva osuus. Siinä muun muassa sen tarkemmin yksilöimättä ilmoitettiin, että muita kuin tyyppihyväksyttyjä osia tai komponentteja ei tyyppihyväksyttyihin ajoneuvoihin saa jatkossa olla markkinoilla, mikä olisi käytännössä pahimmillaan voinut tarkoittaa loppua prätkänrakentelulle.

Nyt Brysselistä kajahtaa taas uuden asetuksen muodossa. Tällä kertaa meidän puolestamme ajattelevat keskittyvät nimenomaan tyyppihyväksyntään ja markkinavalvontaan. Nyt tarjolla on muun mukavan lisäksi lista tyyppihyväksynnällä valvottavista osista ja komponenteista. Vaikka pahimmat pelot jäävät toteutumatta, ei silti rakentelijan kannalta liian hyvältä näytä.

1.1.2016 jälkeen tyyppihyväksynnän alaisia osia ja komponentteja ovat mm. jarrut, peilit, istuimet, äänimerkinantolaitteet, suurimmat tehon tai nopeuden rajoittimet, OBD-laitteet, matkustajan kädensijat ja jalkatapit sekä kilpiteline - täydellinen listaus luokkaa L3e koskien alla. Jos siis vaikkapa pyörän töötti porsii, ei jatkossa saa hakea tarvikekaupasta uutta tilalle. Sen sijaan on ostettava marmoritiskiltä asetuksen mukainen töötti, jotta liikenneturvallisuus ei vain vaarantuisi.

Rakentelijan kannalta EU:n säätämisvimma on vähintäänkin murheellista, sillä mitä enemmän hyväksyntiä vaaditaan, sitä vähemmän rakentelulle ja erityisesti todelliselle käsityölle jätetään tilaa. Varmasti markkinoille saadaan hyväksyttyjä peilejä ja kilpitelineitä, mutta sillä ei kovin pitkälle pötkitä. On murheellista, että päättäjät tuntuvat sovittavan motoristeja samaan muottiin, sillä niin monelle olennainen osa harrastusta on nimenomaan rakentelu ja oman pyöränsä personointi. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että uuden tyyppihyväksyntäsäännön pyöriä ei paljon tarvitse muunnella, ainakaan laillisesti. Teoriassa rakentelu toki onnistuu, sillä tyyppihyväksytystä pyörästä saa kansallisin säännöin rakentaa ns. muunnellun moottoripyörän, jolloin koko pyörän tyyppihyväksynnän voimassaolo lakkaa, eli osienkaan ei tarvitse olla hyväksyttyjä. Kun kuitenkin yleisessä tiedossa on TraFin täydellinen haluttomuus poiketa Brysselin säännöksistä milliäkään, ovat tyyppihyväksynnästä poikkeavat moottoripyörät todellakin vaarassa jäädä teorian tasolle. Onneksi vanhaa kalustoa on Suomenniemi pullollaan.

Huomioon kannattaa ottaa myös aiemmin esille nostamamme pointti siitä, että pian käsissämme on kahdet osamarkkinat - toiset hyväksytyille osille, toiset hyväksymättömille. Hyväksymättömiä osiahan saa toki tuoda EU:n alueelle ja myydä esimerkiksi kilpakäyttöön. Kuka osien myyntiä ja käyttöä valvoo ja millä resursseilla? Vaikka, kuten olemme aiemmin todenneet, ei muutoksia ole tehokasta valvoa määräaikaiskatsastuksin, herää pieni pelko siitä, että ehkä tässä on se viimeinen naula katsastusarkkuun.

Kuka tästäkin asetuksesta hyötyy? Jälleen perusteina on tuttu kaksikko, (liikenne)turvallisuus ja ympäristönsuojelu. Jokainen voi tosiaan itsekseen miettiä, kuinka paljon aiheutuu vaaraa vaikkapa siitä hyväksymättömästä äänimerkinantolaitteesta. Olisivat Brysselin perhanat edes rehellisiä ja suoraan sanoisivat, että säädämme tällaisen asetuksen, jotta suurien moottoripyörä- ja osavalmistajien edut eivät pääse vaarantumaan…


Tyhjentävä luettelo L3e-luokan ajoneuvon EU-tyyppihyväksyntää koskevista vaatimuksista
A. Ympäristö- ja käyttövoimaominaisuuksia koskevat vaatimukset
Ympäristötestausmenetelmät, jotka liittyvät pakokaasupäästöihin, haihtumispäästöihin, kasvihuonekaasupäästöihin, polttoaineenkulutukseen ja vertailupolttoaineisiinX
Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus, suurin vääntömomentti, moottorin suurin yhteenlaskettu jatkuva tehoX
Meluun liittyvät testausmenetelmätX
B. Ajoneuvon toimintaturvallisuusvaatimukset
ÄänimerkinantolaitteetX
Jarrut, mukaan luettuna lukkiutumattomat ja yhdistettyt jarrulaitteetX
SähköturvallisuusX
Valmistajan lausuntoon sovellettavat vaatimukset, jotka koskevat toimintaturvallisuusjärjestelmien, osien ja varusteiden kestävyystestaustaX
Etu- ja takasuojarakenteet-
Ikkunat, tuulilasinpyyhkimet ja -pesimet sekä huurteen- ja huurunpoistolaitteetJos asennettu
Kuljettajan hallintalaitteet, myös hallintalaitteiden, ilmaisimien ja osoittimien merkinnätX
Valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennus, myös automaattisesti kytkeytyvät valotX
Näkyvyys taakseX
Kaatumisen varalta asennetut suojarakenteet (ROPS)-
Turvavöiden kiinnityspisteet ja turvavyöt-
Istuinpaikat (satulat ja istuimet)X
Ohjattavuus, kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyysX
Renkaiden asennusX
Ajoneuvon suurimman nopeuden rajoittamista koskeva kilpi ja sen sijainti ajoneuvossa-
Ajoneuvossa matkustavien turvajärjestelmät, kuten ajoneuvon sisävarusteet, pääntuet ja ajoneuvon ovet-
Suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ja/tai rakenteellisesti toteutettu ajoneuvon nopeuden rajoittaminenJos asennettu (A1 & A2 - squid huom)
Ajoneuvon rakenteellinen kestävyysX
C. Ajoneuvon rakennevaatimukset ja yleiset tyyppihyväksyntävaatimukset
VirittämisenestojärjestelytX
Tyyppihyväksyntämenettelyjä koskevat järjestelytX
Tuotannon vaatimuksenmukaisuutta koskevat vaatimuksetX
Kytkentä- ja kiinnityslaitteetJos asennettu
Luvattoman käytön estävät laitteetX
Sähkömagneettinen yhteensopivuusX
Ulkonevat osatX
Polttoaineen varastointiJos asennettu
Kuormalavat-
Massat ja mitatX
Ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä (OBD - squid huom)X
Matkustajien kädensijat ja jalkatuetJos asennettu
Rekisterikilven tilaX
Korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavat tiedotX
SeisontatuetX
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 13 Huhtikuu 2013, 13:18:27 »

Täältä puuttuvat perseennäyttö- ja oksennushymiöt.
tallennettu

jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #2 : 13 Huhtikuu 2013, 19:10:05 »

Markkinoilla ei tällähetkellä valitettavasti ole E-hyväksyttyjä em. hymiöitä
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #3 : 14 Huhtikuu 2013, 19:35:23 »

Kyllä, jokaikisen tämän tason direktiivin sanelee suurteollisuus. Brysselin Saatanan Isoa Lainsäädäntövipua vääntää määrättömän ahne vivun varteen liimautunut businesslobby, joka tarvitsee keppihevosen toisensa jälkeen tarjotakseen markkinoille uutta myytävää. Mieluiten myydään sitä, mikä on lainsäädännöllä määritetty ainoaksi markkinoille kelpaavaksi tavaraksi, ja kappas vain, sitä sattuu saamaan juuri meidän hyllystä. Liikenneturvallisuus ja ympäristö kelpaa oivallisesti keppihevoseksi vielä pitkälle seuraavien sesonkien katalogiin. Ja se tuuman paksua sikaria imevä teollisuusläski nauraa ihra vahingonilosta tutisten, kun se tietää, että tavallinen persu kiroaa tästä kaikesta, ei sitä irstasta teollisuusläskiä, vaan viherhippiä ja kukkahattutätiä. Jos joku luulee, että viherhippi ja kukkahattutäti, olipa sitten ituetujärjestön jäsen tai kukkahattuviraston virkamies, päästetään oikeasti säätämään EU:n kokoisen talousliiton saatikka maailmankaupan sääntöjä, on hän todellakin realiteettitarkistuksen tarpeessa.

Niin, persiestä ne on tuommoiset direktiivit. Jopa persiemmästä kuin hymiöt.
« Viimeksi muokattu: 14 Huhtikuu 2013, 19:38:45 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #4 : 06 Toukokuu 2013, 12:07:18 »

Kukkaan ostais MätBoy:n multa pois, ei taija tulla päivää että sen omavalmisteen saapi kilpiin suomessa suomalaisin testein ilman ulkomailla käyntiä.
tallennettu
reservoir
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #5 : 13 Toukokuu 2013, 23:09:14 »

Kumma kun huudellaan innovaatioden perään,sitten perään keksitään lakeja tasapäistämiseen.
Kyllä näitä asioita hoitaa aika yksikertaiset ihmiset. Vai sekoittaako ahneus puhtaan järjenjuoksun...
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto