oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
14 Huhtikuu 2024, 06:43:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • AKEn melunmittausprojekti: 04 Syyskuu 2007
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00  (Luettu 23751 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 29 Elokuu 2007, 12:37:24 »

VTT suoritaa AKE:n toimeksiannosta melunmittausta Keimolan nesteellä (pohjoiseen päin menevällä puolella) tiistaina 4.9.2007 kello 18:00 eteenpäin. Mittaustuloksia käsitellään anonyymisti, kuljettajien taikka pyörien yksilöintitietoja ei kerätä. Kuljettaja saa toki tietää mittaustuloksen. Jos sataa kaatamalla, mittausta ei voida tehdä. Sitten katsotaan toinen päivämäärä.

Koko juttu: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=202.0
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu 2007, 14:23:02 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 04 Syyskuu 2007, 15:29:36 »

Kohta se on... Cool
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 04 Syyskuu 2007, 18:21:39 »

Melunmittaus etenee hyvin. Suurkiitos kaikille paikalletulijoille!

Kuva (c) Waaralan Wintteri.


* 04092007.jpg (8.43 kilotavua, 160x120 - tarkasteltu 1639 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu 2007, 19:07:40 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 05 Syyskuu 2007, 08:35:10 »

105-127 dbA:n tuloksia? Oliko yhdessäkään EU-kilpeä ja vertailuarvoa? Odotamme mielenkiinnolla VTT:n johtopäätöksiä. Tätä vasten ei liene kutenkaan sattumaa, että paikallaan mitattava testimenettely pohjautuu muihin kuin amerikkalaisille merkeille tehtyihin testauksiin. ACEM saanut lobattua "hyvät" testit  Virnistää. Tosin ei noi amerikkalaisten omat valvontamenetelmät kauheasti objektiivisuudellaan vakuuta (60 metrin päästä ei saisi moottori kuulua, kenen korva, mikä sää jne). Kiitos kuitenkin talkoolaisille sivusta seuranneenkin puolesta . Mutu on aina mutua ja sen voittaa huonokin tieto.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 05 Syyskuu 2007, 08:37:46 »

Ei se nyt niin tieteellistä toimintaa ollut Keimolassa, siteeraan tähän Wintterin kirjoitusta toiselta foorumilta:

Lainaus käyttäjältä: Wintteri
Mölyt on mitattu. Alustavia tuloksia ja analyyssia...

Mitatut pyörät tuottivat kyseisellä mittaustavalla lukemia välillä 105 - 127 dB(A). Hiljaisimmatkin tuon 105. Kuulostaa paljolta? Asialle on pari selitystä. Siis sen ohella, että suurimmassa osassa mitatuista oli mökäputket kiinni... 

Ensinnäkin mittaus pitäisi tehdä siten, että koneessa on 1/2 maksimikierroksista. Jos muistan oikein, evolaisen (Big Twinin) maksimikierrosluku vakiona on 5200 rpm, eli mittauksen aikana pitäisi olla 2600 rpm. Koska kierroslukumittaria ei yleensä ole, tempaistiin korvakuulolta, järjestelmällisesti liian kovilla kierroksilla, mikä näkyy tuloksissa. 500 kierrosta lisää merkitsee helposti myös 5-10 dB(A) lisää. Yhdessä mitatuista pyöristä oli rundikello, minkä perusteella tämä epätieteellinen johtopäätös saatettiin tehdä.

Toiseksi mittaustapa "syrjii" harvakäyntisiä koneita, joissa sylinteritilavuus on suuri. Desibelit ovat äänenpainetta. Harvakäyntisessä koneessa pakosykäyksiä tulee harvoin, mutta kerralla tulee enemmän kamaa. Tuhatkuutioisessa rivinelosessa yhden sylinterin tilavuus on 250 ksm, Big Twinissä 670 ksm. Tämä näkyy myös tuloksissa. Ohiajotestissä erot tasoittuvat.

Johtopäätöksiä? No, ensinnäkään mittausta ei voi lain tarpeisiin tehdä, ellei ole tarkkaa tietoa kierrosluvusta. Toiseksi tällä mittaustavalla pitäisi säätää raja-arvot eri tavoin erilaisille moottoreille, muuten ei yhdenvertaisuus toteudu. Vaikeaksi menee...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 05 Syyskuu 2007, 09:04:04 »

Juu, kovaääniseltä näyttää. Osittain onkin sitä, mutta ainakin vanhemmat ohiajotestin hyväksytysti (alle 86 dB(A)) suorittaneet Harliskat tuottavat tuossa paikallaan tehtävässä mittauksessa 105-110 dB(A). Näin ollen raja-arvojenkin pitäisi asettua niin korkealle, että siitä menevät läpi kaikki sellaiset pyörät, jotka menevät läpi myös ohiajotestistä. Teimme pikku vertauksen erosta ohiajotestin ja staattisen testin tulosten välillä. Erotus oli yli 20 dB(A).

Toinen juttu tuossa on tosiaan tuo kierrosluku. 500 kierrosta lisää merkitsee helposti myös 10 dB(A) lisää. Ellei kierroslukua voida luotettavasti todentaa, mittaustulosta ei voida hyödyntää valvonnan tarpeisiin.

Joukossa ei tainnut olla ensimmäistäkään täysin vakioputkilla varustettua kapinetta. Metelin osalta alkuperäistä vastaavia putkistoja oli kuitenkin jokunen. Buellin tyyppikilvessä luki 96 dB(A). Ei mene läpi siitä.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #6 : 05 Syyskuu 2007, 11:05:45 »

Tätä vasten Brittien 99 dbA:n raja yksittäishyväksynnöille ei tunnu enää rakentelijan taivaalta Pyörittää silmiään. Mutta katsotaan nyt se Gauss, kun näyttää toi käyrän loppupää karkaavan kohti nousevan auringon maata.. Tais mennä Keimolassa väeltä kahvit kurkkuun kun kaupungin parhaat saundit saapu soitimelle Virnistää Virnistää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 05 Syyskuu 2007, 11:33:19 »

...Tais mennä Keimolassa väeltä kahvit kurkkuun kun kaupungin parhaat saundit saapu soitimelle Virnistää Virnistää

Niinhän sitä luulisi mutta aukealla paikalla ei 126dB:kään kuulu kovin pitkälle. Yllättävää, mutta totta. Sellaiset pyörät joita olen tottunut pitämään kovaäänisinä (esim. Wintteri) eivät kuulostaneet juuri miltään parinkymmenen metrin päästä kuultuna.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 05 Syyskuu 2007, 11:38:22 »

Ei multa ainakaan kahvit kurkkuun menny, päinvastoin, herkkä sävelkorvani nautti täysin siemauksin! Cool

Harliskan putkiin saa tunkea aika paljon tavaraa ennen kuin 99 dB(A) alittuu tuolla mittaustavalla. Tuon rajan alle meneviä tarvikeputkia ei juuri markkinoilla ole. Itse voi toki jotain villoja tarviketorviin tunkea, mutta aika kaukana ollaan silti.

Wokkipannuissa 99 dB(A) ei sensijaan ole lainkaan mahdoton. Syy tähän mainitaan aikaisemmassa viestissä.

Se, että staattinen mittaustapa syrjii yksiä ja suosii toisia rakenteita, pitää ymmärtää, sisäistää ja ottaa huomioon, jos säädöspohjalle jotain tehdään. Syrjintävaikutus ei rajoitu vain Harliskoihin, myös esimerkiksi supermototyyppiset yksipyttyiset kärsivät tästä mittaustavasta samalla tavoin. Myös kierrosluvun toteaminen on tavalla tai toisella ratkaistava, muuten käyttökelpoisia tuloksia ei staattisella mittauksella saada. Aivan erityisesti mielessä kannattaa pitää se, että liian tiukaksi kiristettyjä rajoja ei noudateta, kuten nyt on asia.

Gaussin käyrä on ihan ok mittapuu, jos leikkuri vedetään riittävän lähelle itää. Muussa tapauksessa homma jatkuu entisellään, tosin sakkotulomomentti budjetissa hieman kasvaa. Epävarma

Ja perskules Hemuli, nyt lähti huilut orkesteriin! Virnistää
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 05 Syyskuu 2007, 11:56:06 »

B-foorumista löytynyttä: Moottoriradoilla on omat melurajansa eri aktiviteeteille ja kellonajoille. Moottoriliitto on tehnyt omat ohjeensa mittaukselle:
016.3.1 Mittausmenettely

Mikrofoni on sijoitettava 50 cm:n etäisyydelle 45 –asteen kulmassa äänenvaimentimen ulostuloaukosta ensisijaisesti vaakatasoon, kuitenkin vähintään 20 cm maanpinnasta. Moottorikelkoille 100 cm:n etäisyydelle 90-asteen kulmassa.

Melunmittauksen aikana voidaan käyttää vähintään 30 cm: mittaista jatkojohtoa tulpanjohdossa. Sen toisessa päässä on tulpan kytkentähattua vastaava liitin ja toisessa päässä vastukseton tulpanhattu. Tämä siksi, että tulpanjohdosta kierrosluvun mittaavan laitteen käyttö olisi helppoa. Mikäli ajokin sytytysjärjestelmän tekniset ratkaisut estävät edellä mainitun menettelyn, on kierrosluku mitattava muilla tavoin, esimerkiksi värähtelyyn perustuvalla mekaanisella laitteella.

Jollei moottoripyörässä tai –kelkassa ole vapaavaihdetta, se on sijoitettava telineelle siten, että pyörä pääsee vapaasti pyörimään. Moottorikelkka on sijoitettava metrin korkeudella maasta sijaitsevalle tasolle, voimansiirto telalle on poistettava käytöstä. Kuomujen on oltava paikoillaan.

Melunmittauksen aikana ajaja on moottoripyörän tai –kelkan päällä normaalissa ajoasennossa. Mittaajan ja ajajan lisäksi tapahtuman välittömässä läheisyydessä ei saa sijaita muita henkilöitä. Mittauksessa ajaja nostaa tasaisesti kierroksia kunnes ajokille määrätty kierrosluku saavutetaan. Sillä hetkellä mittarin lukema kirjataan. Mittaus suoritetaan jokaisesta äänenvaimentimen ulostuloaukosta. Mittauspaikalla taustamelu 5 metrin säteellä ei saa ylittää 80 dB/A. Mittauspaikan tulee olla mahdollisimman avoin.

Mikäli mittauksen toteuttaminen vaatii aikataulujärjestelyjä, siitä on ilmoitettava etukäteen lisämääräyksessä. Jos mitattavia moottoripyöriä / -kelkkoja on paljon, olisi järjestettävä useampi säännöt täyttävä mittauspaikka ja riittävästi välineistöä.

Ensisijaisesti on käytettävä hyväksyttyjä mittavälineitä. Sellaisia voi saada käyttöön esim. katsastusasemilta. Mikäli kohdan 016.3.6 mukaista mittalaitetta ei ole, on mittaus suoritettava muilla välineillä. Sellainen voi olla esim. desibelimittarilla varustettu matkapuhelin. Tällöin sallitaan +1dBA säännön melurajoihin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #10 : 05 Syyskuu 2007, 12:13:18 »

Ei multa ainakaan kahvit kurkkuun menny, päinvastoin, herkkä sävelkorvani nautti täysin siemauksin! Cool
Tuskin tarkoitinkaan kuulovaurioisia kuskeja itseään Virnistää

Lainaus
Se, että staattinen mittaustapa syrjii yksiä ja suosii toisia rakenteita, pitää ymmärtää, sisäistää ja ottaa huomioon, jos säädöspohjalle jotain tehdään. Syrjintävaikutus ei rajoitu vain Harliskoihin, myös esimerkiksi supermototyyppiset yksipyttyiset kärsivät tästä mittaustavasta samalla tavoin. Myös kierrosluvun toteaminen on tavalla tai toisella ratkaistava, muuten käyttökelpoisia tuloksia ei staattisella mittauksella saada. Aivan erityisesti mielessä kannattaa pitää se, että liian tiukaksi kiristettyjä rajoja ei noudateta, kuten nyt on asia.
Tätä pitää pohtia. Se että rakenteen johdosta meteliä tulee katkonaisesti kovaa, ei tarkoita samaa kuin että keskimäärin meteli mielletään kohtuulliseksi. Se kun on juuri se hetkellisen metelin korkein taso, joka rikkoo ärsytyskynnystä. Joten johtopäätös, että hädäristä tulee enemmän meteliä on myös osittain oikea.. Se on myös ikävää jos Gaussin käyrän itäpäässä on vain tietyntyyppisiä pyöriä, jotka muutoin eivät taasen ole mikään iso riski liikenteessä noin turvallisuusmielessä. Alustavat tulokset selittävät kuitenkin hyvin myös miksi valtaosa Ruotsissa katsastuksessa hylätyistä on HD-merkkisiä ja melu on yleisin hylkäyssyy..

Lainaus
Ja perskules Hemuli, nyt lähti huilut orkesteriin! Virnistää
Johan sunkin pyörä rankattiin kategoriaan södet pikkupäryttimet Virnistää
tallennettu
tossu
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #11 : 05 Syyskuu 2007, 15:53:24 »

Muutamia kuvia mittauspaikalta ...


* melu1.JPG (64.91 kilotavua, 319x240 - tarkasteltu 1218 kertaa.)

* melu2.JPG (32.06 kilotavua, 319x240 - tarkasteltu 1960 kertaa.)

* melu7.JPG (28.11 kilotavua, 319x240 - tarkasteltu 1975 kertaa.)

* melu11.JPG (53.76 kilotavua, 319x240 - tarkasteltu 1987 kertaa.)
tallennettu
Fxsts03
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #12 : 09 Syyskuu 2007, 00:24:00 »

Tässä pari kuvaa mölymittauksista:




T. Timo Konttinen
tallennettu
tossu
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #13 : 09 Syyskuu 2007, 14:10:37 »

Vajaan 4 min. pituinen "videokooste":
http://www.youtube.com/watch?v=8YgIbb2Ubig
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu 2007, 09:00:44 kirjoittanut tossu » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto