oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 17:53:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoluokan muutos M1 -> L5e?  (Luettu 27842 kertaa)
Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« : 10 Helmikuu 2014, 09:28:02 »

Propellihattu pyörii päässä...pykälä tietäjät kertokaa, onko mahdollista? Jos on niin kumman mukaan lasketaan muutosprosentit?

Tai mitä pitää huomioida kun muuttaa L3e ajoneuvon kahdella etupyörällä varustetuksi L5e?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 11 Helmikuu 2014, 08:47:24 »

Muistaakseni M-luokista ei voi mennä L-luokkiin, mutta M-luokan sisällä samoin kuin L-luokan sisällä voi tehdä muutoksia. Toisin sanoen autosta ei voi thdä trikea niin, että auto olisi kanta-ajoneuvo ja prosentit laskettaisiin siitä. En vain muista mihin pykälään tämä muistikuvani nojaa, Teemu korjatkoon jos muistan väärin tai mikä olikaan se pykälä...?

Prätkästä trikeksi tai toiseen suuntaan on suoraviivaista kunhan pysytään 50% säännön sisällä (prossalaskuri löytyy dokumenttiarkistosta http://www.mmaf.fi/documents/). Tällöin täytyy täyttää kanta-ajoneuvon käyttöönottohetkellä uudelle ajoneuvoluokalle voimassa olleet vaatimukset. Tämän lisäksi massa ei saa nousta yli kanta-ajoneuvon massan. Olisko siellä vielä jotain muuta, muistaako kukaan?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #2 : 11 Helmikuu 2014, 11:52:17 »

L3e-luokan ajoneuvoa muutettaessa L5e-ajoneuvoksi on hyvä ottaa lähtökohdaksi ennen 2004 heinäkuuta EU-alueelle ensirekisteröity moottoripyörä. Tai sitten oltava rakennussarja johon valmistaja on hakenut hyväksynnät EU-alueelle muunmuassa päästöjen suhteen. Silloin rakennussarja on sidottu tiettyyn pyörämalliin tai malleihin.

Eniten rakentelussa hankaluutta itselle on tuottanut tuo painoraja. Ajatus on jossain määrin ristiriitainen: osia lisättäessä ei paino saa nousta tai ensin menettää kyytiläisen paikan eli 75 kg. Onneksi laki ei vaadi esimerkiksi lokasuojia ja monissa muissakin kapineissa on keventämisen varaa. Kanta-ajoneuvoa ei tarvitse käydä näyttämässä konttorilla jos se on jo ollut Suomen rekisterissä. Sen kuin vain aloittaa rakentelun.

Eräs tuttavani halusi tehdä oman BossHossin ja osti vanhan amerikanauton ja siitä kone sekä omatekoinen runko teräsputkesta. Oli kovin epäuskoinen ja sittemmin pettynyt ettei saanut tehdyksi halpaa muskelipyörää itselleen.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 11 Helmikuu 2014, 12:01:32 »

Tuntuu juu propellihattu tuulettavan... Virnistää

Prosentit lasketaan kanta-ajoneuvon mukaan. Toisin sanoen jos kanta-ajoneuvo on M1, prossat sen mukaan ja jos kanta-ajoneuvo on joku L-luokan rakkine, prossat sen mukaan.

Jos L-luokan ajoneuvoluokka muuttuu (esimerkiksi L3 -> L5), pitää täyttää kanta-ajoneuvon (esimerkissä L3) käyttöönoton ajankohtana voimassa olleet uutta ajoneuvoluokkaa (esimerkissä L5) koskevat vaatimukset.

Kaikkihan on mahdollista. Vaan ei välttämättä helppoa. Kysymykseen "mitä tulee huomioida" löytyy vastaus asetuksesta kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, sieltä liite 1 ja siinä mainitut direktiivit huomioiden kanta-ajoneuvon käyttöönottoajankohta... Näyttää kieltä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=asetus%20rakenteesta%20ja%20varusteista
tallennettu

Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #4 : 11 Helmikuu 2014, 19:43:58 »

Kiitoksia kaikille vastanneille.

Eli autoa ei voi käytännössä käyttää kanta-ajoneuvona. Pitänee käyttää mp:tä kanta-ajoneuvona.

Tavasin noita säädöksiä, mutta jäi muutama kohta auki.

Esim. käytän suomikilpistä -98 vuosimallin 750cc gikseri kanta-ajoneuvona. Käytän pyörästä rungon, moottorin, takahaarukan, takavanteen, tankin ja mittariston. Näillä pitäisi olla riittävät prosentit kasassa.

Rakennan teräs neliöprofiili putkesta spaceframe rungon. Käytän mp-runkoa nk. apurunkona, joka liitetään pulteilla runkoon. Rakenna teräsputkesta tukivarret. Käytän henkilöauton olka-akselia, jarruja, raidetangot, hammastanko ja vanteita. Jne...

Tarvitseeko johonkin näihin rakenteisiin hankkia poikkeuslupa vai riittääkö kun pystyy muutoskatsastuksessa osoittamaan rakenteet tarpeeksi vahvoiksi, yms.?

Kun painoista puhutaan niin puhutaanko omamassasta vai kokonaismassasta?

Idean esikuva on tämä Iskee silmää -> http://www.mride.se/The_T42_turbo.html

« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu 2014, 20:57:30 kirjoittanut Toni I » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 11 Helmikuu 2014, 22:18:08 »

Mä aloin yhtäkkiä olla sitä mieltä, että tommonen täytyy ehdottomasti tehdä... Virnistää

Avaruusrungoista en tiiä mitään, mutta äkkipäätään ajatellen mä tulkitsisin tota ensisijaisesti keulan muutoksena. Koska samalla lisääntyy renkaiden lukumäärä, seuraa ajoneuvoluokan muutos vähän niinkuin sivutuotteena. Loppu on enemmänkin katteita ja sen sellaista.

Tommosesta konversiosta ei ole kovin paljoa suoraan sovellettavia sääntöjä. Keulan ja ohjauslaitteet saa lähtökohtaisesti tehdä itse, käytännössä rakenteita kai pitäisi verrata johonkin Can Amiin. Tai sitten johonkin autojen vastaaviin sääntöihin. Siinä voi olla vähän jumppaa, mutta ei tuo mitenkään mahdotonta ole.

Eiku hommiin siitä! Hymyilee
tallennettu

Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #6 : 15 Helmikuu 2014, 10:36:33 »

Hei, olisiko teillä jollain antaa noiden yli 600cc saippualaatikoiden omamassoja ja kokonaismassoja?
tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #7 : 18 Helmikuu 2014, 15:54:33 »

Hei, olisiko teillä jollain antaa noiden yli 600cc saippualaatikoiden omamassoja ja kokonaismassoja?

-98 750 Gixerin otteessa seisoo omamassana 230 kg ja tekn. suurinpana sallittuna kok. massana 395 kg.
tallennettu
Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #8 : 23 Helmikuu 2014, 14:45:40 »

Kiitoksia paino infosta.

Onko yleisesti kantavuudet aina noin tarkalla(230kg+75kg+75kg=380kg)? Käytännössä ajattelemani triken omamassa pyöriin 300-330kg hujakoilla ulkomaalaisten saittien perusteella, eli saa tehtyä vain yksipaikkaisen?
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #9 : 23 Helmikuu 2014, 20:23:17 »

Triken tekemisessä tuo painoraja on vitsaus.
Paino kun ei saa nousta alkuperäisen ajoneuvon painon yli tai mennään äkkiä kantavuusongelmien puolelle.
Mitä kevyempi aihio niin sitä vähemmän on liikkumavaraa.

Itse en ole mieltänyt trikeä mitenkään urheilulliseksi laitteeksi vaan lähinnä käyttökulkuneuvoksi ja siksi pyrin valitsemaan mahdollisimman painavan lähtökohdan perustekniikaksi. Kuten teräsputkirungon jossa on kiinteä takarunko. Takarunkoa voi käyttää jousituksen tukirakenteena kun käytetään perinteistä stereoperää. Jäykkäperäistä ratkaisua en oikein ymmärrä jos tarkoitus on tehdä käyttöajoneuvoa. Kevyen siitä kyllä saa kun merkittävän osan komponentteja voi jättää pois.

Keventäminen on kuitenkin mahdollista jättämällä vähemmän tärkeitä komponentteja pois.
tallennettu
Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #10 : 29 Huhtikuu 2014, 19:10:39 »

Nyt olisi aihio jo kiikarissa, pitäisi vaan noutaa se parin sadan kilsan päästä. Josko sitä kesän aikana pääsisi aloittelemaan projektia Iskee silmää

Pohdiskelin tota "kantavuus" asiaa, miten säädökset tulkitsee sivuvaunut? Siinähän paikkaluku kasvaa vaikka "kantavuus" pienenee lullan tuodessa lisää pyörän omapainoa. Mihin niissä kokonaismassa dilema perustuu?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 30 Huhtikuu 2014, 10:15:13 »

Olethan huomioinut, että aihio on tarpeeksi vanha (pre 2003)?

Massat perustuvat nykyään valmistajien ilmoituksiin. Jos valmistaja ilmoittaa, että omamassa 200 kg ja kokonaismassa 300 kg, se on sitte siinä, ellei valmistaja suostu antamaan semmosta lappua, että sivuvaunun kanssa tai trikeksi sahattuna kokonaismassa voikin olla jotain ihan muuta...

Tämä on se perseestä oleva jutska tässä. Todellisuudessahan kaikki palikat ovat reippaasti ylimitoitettuja, mistä seuraa, että vaikkapa kolmenkymmenen kilon heitto sinne tai tänne ei vaikuta mitenkään mihinkään.
tallennettu

Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #12 : 02 Toukokuu 2014, 12:09:53 »

Ykköskoppasta busan raatoa metsästelin, mutta ei tuntunut tarpeeksi halpaa löytyä mistään. Sitten tuli eteen raatokuntoinen suomikilpinen -97 TL1000S. Siitä ruvetaan suunnitelmia tekemään, kunhan se saadaan tontille.
tallennettu
Toni I
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #13 : 13 Huhtikuu 2016, 18:00:20 »

Hiljalleen alkaisi olla aikaa tällekin idealle. "Auton"runko osa on 70-luvun formula V piirrosten mukaan tehty. Etu-akseli tulee siis kuplasta kokonaisuudessa. Ei ihan kevyintä kamaa,  mutta pitäisi olla riittävän vahvoja? Kokonaismassa jääneen alle 300kg. Eli yksipaikkaiseksi ilmeisesti saisi? Rek.otteen kokonaismassa on 400kg.

Ideoita ja ongelmia saa kertoilla....


* IMG_20160309_112230.jpg (593.44 kilotavua, 2560x1920 - tarkasteltu 1864 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu 2016, 18:04:56 kirjoittanut Toni I » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto