oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Huhtikuu 2024, 12:17:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Re85/flexifuel  (Luettu 13201 kertaa)
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« : 23 Helmikuu 2014, 21:46:01 »

Lueskelin mielenkiinnolla noita ruiskunsäätö ym. artikkeleita, mutta en onnistunut löytämään mitään sen kummempaa pyörän muuttamisesta käymään re85:lla/flexifuelilla. Vinkatkaapas uteliasta oikeaan suuntaan, please.

Onko pyörä pakko ahtaa jos etanolisotkua aikoo käyttää? Onko järkeä lähteä säätämään 80-luvun veekakkosta flexifuelille?
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #1 : 24 Helmikuu 2014, 22:08:35 »

Jos hyvän lopputuloksen haluaa niin paras aihio on korkeapuristeinen tai ahdettu nelisylinterinen vesijäähdytetty digitaalisella moottorinohjauksella varustettu rivimoottori.

Itse olen ajellut pari vuotta ilmajäähy V-kakkosella mutta vain lämpimällä säällä homma pelaa kunnolla eli kulutus on sellainen että rahaa jää säästöön. Viime vuonna ahdoin sen mekaanisesti mutta projekti on edelleen kesken eikä ole ihan ykkösprioriteetti tällä hetkellä.
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #2 : 25 Helmikuu 2014, 13:21:34 »

Flexifuel taitaa yleensä tarkoitta sitä, että moottori mukautuu enemmän tai vähemmän automaattisesti eri etanolipitoisuuksiin. Eli siis käytännössä voi tankata normaalibensaa, E85:tä tai molempia missä tahansa suhteessa. Tähän sitten käytännössä vaaditaan kohtuullisen fiksu elektroninen moottorinohjaus. Ohjain päättelee etanolimäärän joko erillisellä anturilla tai sitten lambda-anturin tietoja hyväksi käyttäen.

E85-konversio periaatteessa onnistuu kaasarikoneeseenkin. Tosin en ole ihan varma miten hyvin toimivan kokonaisuuden tuollaisesta saisi. Etanoli kun käyttäytyy erityisesti kylmässä sen verran eri tavalla kuin bensa, että kunnollisten säätöjen löytäminen voi olla vähän haastavaa. Mutta tämä nyt oli vaan sellainen sivistynyt arvaus, omakohtaista kokemusta aiheesta ei ole. Samaten kaasarit saattavat olla ruiskutekniikkaa arempia etanolin syövyttäville ja hapettaville vaikutuksille.

Yleensähän näitä viritelmiä puuhaillaan ahdettuihin koneisiin siksi, että niissä hyödyt ovat selkeimmät. Vaparikone kyllä toimii ihan samaan tapaan etanolillakin, mutta niissä hyödyt on yleensä aika pieniä ellei konetta rakenna etanolille ihan sopivasta puristussuhteesta lähtien. Eli jos kone toimii hyvin bensallakin, niin tuskin on varsinaisesti järkeä lähteä muuttamaan sitä E85:lle.  Aikaa, vaivaa ja rahaa palaa, tuloksena kulutus kasvaa ja tankkauspaikat harvenee, toimivuuskin saattaa kärsiä. Mutta jos tuohon haluaa alkaa ihan mielenkiinnosta tjsp, niin mikä ettei, antaa palaa vaan.

tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #3 : 25 Helmikuu 2014, 13:40:20 »

Näillä veijareilla on kuulemma testissä jo versio, joka osaa haistella etanolipitoisuuden lennossa:

http://eflexfuel.fi

Toki autojuttuja, mutta mahtaisiko tuosta mitenkään saada mp-mallia aikaan?
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #4 : 28 Helmikuu 2014, 10:21:49 »

Pitäisi toimia ihan samalla tavalla mp:n koneessakin, kunhan moottorinohjaus on varustettu lambda-anturilla.

Nuo muunnosboksit yleensä vaan ottavat alkuperäiset suuttimien ohjauspulssit sisäänsä ja pitävät suuttimia sopivasti pidempään auki, että syöttömäärä lisääntyy riittävästi. Joissain on sitten vielä lisärikastustoimintoa kylmästartteja varten. Tuo eflexguel:in etanolipitoisuuden haistelu on näköjään tehty niin, että ensiksi purkille opetetaan ruiskutuspulssien pituus bensalla tyhjäkäynnillä. Sitten tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä käsketään purkki tunnistamaan pitoisuus, mikä ilmeisesti tapahtuu säätämällä ruiskutuspulssin pituutta kunnes alkuperäinen ECU on tyytyväinen lambdalla mittaamaansa seokseen. Pulssien pituuksista voidaan sitten laskea etanolipitoisuus ja sille sopivat skaalauskertoimet.
tallennettu
turbomursu
Jr. Member
**
Viestejä: 16



WWW
« Vastaus #5 : 05 Huhtikuu 2014, 18:25:58 »

Kiitos vastauksista. Taitaa jäädä tuo sitten tekemättä ainakin tähän pyörään, kuten jo vähän arvelinkin.
tallennettu

Korjasin sitä ja sitten se ei enää toiminut
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto