oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 19:53:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uusien pyörien päästömääräykset 1.1.2007 alkaen  (Luettu 40236 kertaa)
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« : 10 Tammikuu 2007, 12:22:33 »

Jos jotakin foorumia asia koskettaa, niin ehkäpä tämä on oikein paikka pienelle yhteenvedolle 1.1.2007 tai sen jälkeen kaikkia ensimmäistä kertaa käyttöön otettavia moottoripyöriä koskevista uusista päästörajoituksista.

Muutama syy, miksi nyt voimaantulleet päästörajoitukset on syytä tuntea erityisesti rakentelua silmälläpitäen (tai miksi rakentelusta kiinnostuneen on syytä pysyä kaukana vm. 2006 ja uudemmista pyöristä):
1)   Päästötasojen leikkaus on päästölajista riippuen 50- 70 %, mihin ei päästä ilman merkittäviä muutoksia moottoritekniikkaan (katteja ja lisää elektroniikkaa). Kaikki Euroopan markkinoilla toimivat valmistajat joutuvat sopeuttamaan valmistuksensa tähän standardiin. Mukana on myös uusi testisykli.
2)   Ympäristödirektiivinä muutokset koskevat koko uusiutuvaa ajoneuvokantaa yhdestä päivämäärästä alkaen, kun yleensä direktiivien tiukennukset tulevat voimaan vain uusille tyypeille sitä mukaa kuin tehtaat niitä tyypittävät. Tämä käytännössä merkitsee vastuun siirtymistä vaatimuksenmukaisuudesta 1.1.2007 (osin jo 1.1.2006) jälkeen tehtaalta sille, joka haluaa rekisteröidä tällaisen pyörän ensimmäistä kertaa.
3)   Tämä nimenomainen direktiivin muutos, jolle on siis jo annettu 5 vuoden siirtymäaika, on syynä siihen, että päästökatsastuksia (ja määräaikaiskatsastuksia) on ylipäätään EU-tasolla alettu valmistella. Käytönaikaisen päästötason seurannan osalta on tässä välissä myös muuten tiukennettu direktiivin vaatimuksia seuraavasti:
a.   Kuhunkin ajoneuvotyyppiin sallittavat pakojärjestelmän/katin osat on valmistajan erikseen tyypitettävä kyseiseen ajoneuvoon kuuluvina ja tieto näistä vaihtoehdoista on saatavissa tyyppitiedoista ja mahdollisesti rekisteritiedoista. Pakojärjestelmässä on myös vastaavat merkinnät, josta pitäisi voida tien päällä tunnistaa onko kyseinen järjestelmä ajoneuvoon soveltuva/sallittu.
b.   Ensimmäistä kertaa tyyppihyväksynnän yhteydessä ajoneuvolle on tehty tarvittavat testit ja ilmoitettu myös käytönaikainen päästötaso, jota voidaan valvoa tienvarsitarkastuksissa huolimatta siitä, että mp-määräaikaiskatsatusta ei olisi voimassa eikä päästötasoja sitä kautta asetettu. Tämä on valvontakeino sen varalle, että merkinnät olisivat järjestelmässä/ajoneuvossa kunnossa, mutta pakojärjestelmää olisi roplattu sisältä käsin. (Esimerkiksi alppimaat tai nähtävyyksistä kuulut kaupungit, jotka kantavat erityistä huolta ilmanlaadustaan tulevat mieleen esimerkkinä paikoista, joissa saatettaisiin tehdä näitä tarkastuksia myös turisteille. Tosin vasta 5 vuoden päästä voisi ajatella liikenteessä olevan siinä määrin näitä uusia pyöriä, että tienvarressa kyttääminen tuottaisi jotain tuloksia. )

Ja miksi olisin erityisen tarkkana ostaessani 1.1.2006 – 1.7.2008 aikana muualla EU:ssa ensimmäistä kertaa käyttöönotettua ja rekisteröityä moottoripyörää johtuu siitä, että tämä direktiivi (97/24/EY, 2002/51/EY jne. muutokset), joka jo itsessään on äärimmäisen sekava vyyhti muutoksia ja siirtymäsäännöksiä koskee tietysti vain rajoitetusti ns. yksittäisiä ajoneuvoja eli ajoneuvoja, joita jokainen jäsenmaa, voi velvoittavista ajankohdista huolimatta hyväksyä rekisteriin direktiivin ulkopuolella (tyyppien ns. hännät ym. poikkeukset), mutta joiden rekisteröintiä tai vaatimuksenmukaisuutta Suomi tai muut jäsenmaat eivät ole velvoitettuja tunnustamaan.

 Eli Suomessa 1.1.2007 jälkeen rekisteriin hyväksyttyihin ajoneuvoihin sovelletaan direktiiviä sellaisenaan, eikä vastaavana ajankohtana muualla käyttöönotettua ajoneuvoa kohdella sen lievemmin, vaikka se olisi jossain toisessa maassa lievemmin vaatimuksin rekisteriin kelvannutkin!! Tammikuussa pykäliä rukattiin Suomessa täsmällisempään muotoon (24/2007) ja nyt meilläkin poikkeuksen muodostavat ne ajoneuvotyypit, joita valmistaja on selvittänyt myytäväksi Euroopan unionissa vuosittain enintään 5 000 yksikköä. Näihin sovelletaan uusissa päästömääräyksissä siis päivämäärää 1.1.2008.

Lisätietoja kaipaavalle:
Päästörajoitukset sisältyvät direktiivin 97/24/EY lukuun 5 ja varsinaiset päästörajat on säädetty tämän muutosdirektiivillä 2002/51/ETY. Koska eur-lex on kivasti solmussa juuri tämän direktiivin osalta, niin tällä hetkellä parhain tietolähde uusista vaatimuksista on koonnos/consolidated version eli päivitetty direktiivin 97/24/EY versio, joka pitää sisällään myös käytönaikaista päästötasoa ja merkintää koskevat uusitut vaatimukset (jos jaksaa koko luvun kahlata läpi). Kyseinen luku 5 alkaa sivulta 226 ja sivulta 250 löytyy uudet päästöraja-arvot. Linkki direktiiviin:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1997/L/01997L0024-20060328-fi.pdf

AKE:sta löytyy tietoa 5000 kappaleen kiintiössä hyväksytyistä moottoripyöristä TÄÄLTÄ, joka on hyödyllistä selvittää siis ENNEN maahantuontia tai rekisteröimättömän ajoneuvon ostoa

edit1ja2: täsmennys alle 5000 kpl myytäviin tyyppeihin

« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu 2007, 10:21:01 kirjoittanut rautis » tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #1 : 10 Tammikuu 2007, 12:44:23 »

Kiitos. Tämä on rivimotoristin ymmärrettävissä olevaa ja informaatiota jonka tyyppistä olemme pitkää kaivanneet.

Huomioin tämän kohdan jota pidän itse asiassa asioita tai rakentelua helpottavana.

--- klip
Ensimmäistä kertaa tyyppihyväksynnän yhteydessä ajoneuvolle on tehty tarvittavat testit ja ilmoitettu myös käytönaikainen päästötaso, jota voidaan valvoa tienvarsitarkastuksissa – klap

Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä että laitteet eivät voi olla kovin kalliita tai vaikeakäyttöisiä. Muuten tienvarsitarkastus ei kuitenkaan toimisi. Silloin myös harrastajilla ja korjaamoilla on mahdollisuus hankkia ko. laitteet ja pitää myös rakennellut pyörät  asianmukaisessa kunnossa.

Samoin loppuu spekulointi sillä onko ko. vaimentaja laillinen tai ei. Usko että tarviketeollisuus tuo markkinoille hyvän valikoiman laillisia vaimentimia heti kun siihen on mahdollisuus.

- hanski-


tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 10 Tammikuu 2007, 14:28:29 »

Kiitämme suuresti tästä informaatiosta, josta emme tosin lainkaan pidä...

Kommentaaria pikaisesti.

1) Jos ymmärsin oikein, käytönaikainen päästöraja on direktiivin mukaan vain hiilimonoksidille (CO) ja sekin määritellään tyyppihyväksynnän yhteydessä merkki- ja mallikohtaisesti. Hienoa, tästä se soppa syntyy, kun raja-arvoja ryhdytään tienvarsitarkastuksissa arpomaan.

2) Tyypin II testi (käytönaikainen valvonta) edellyttää jatkokappaletta pakoputken päähän. Jos pyörässä on useampi pakoputki, ne pitää ensin yhdistää ja sitten laittaa se jatkoadapteri. No, tämän me tiesimmekin, tuli kokeiltua tuota mittaustapaa ihan käytännössä. Vaan siinäpä on katsastuskonttoreille oiva rahanreikä, kun hommaavat kaikkiin pyöriin soveltuvat adapterit jokaiselle konttorille... kuka mahtaakaan olla lopullinen maksumies?

3) Tässä on nyt otettu seuraava askel suuntaan, jossa uusia teknisiä vaatimuksia ulotetaan taannehtivasti moottoripyöriin. Jäämme "kiinnostuneina" odottamaan, mitä tuleman pitää jatkossa.

4) Tulen hulluksi.

5) Rakenteluharrastajien kannattaa tosiaan pysyä kaukana uusista pyöristä. Muutenkin kuin vain tämän päästöasian vuoksi. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen kanssa vielä jotenkin pärjää. Helpompaa on ennen vuotta 1991 käyttöönotettujen kanssa. Vielä yksi tärkeä vuosiluku on 1984, jota ennen käyttöönotettujen rakentelua häiritsevät lähinnä kotimaista laatua olevat rajoitteet. Jos ... sanoisinko ... päättäjien tavoitteena on kannustaa moottoripyöräkannan säilyttämistä ikääntyneenä, ennustan, että tavoitteessa tullaan onnistumaan hyvin.

6) Waaralan Wintteri syventyy jatkossa ensisijaisesti bluesin syvänsiniseen olemukseen. Blues on muuttanut puuvillapelloilta Brysseliin, ja se leviää sieltä käsin ympäri Eurooppaa nopeammin kuin musta surma.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 10 Tammikuu 2007, 17:24:52 »


3) Tässä on nyt otettu seuraava askel suuntaan, jossa uusia teknisiä vaatimuksia ulotetaan taannehtivasti moottoripyöriin. Jäämme "kiinnostuneina" odottamaan, mitä tuleman pitää jatkossa.

Ei tässä mitään kuitenkaan taannehtivasti ole säädetty. Säädökset on annettu 2002 ja ne tulivat voimaan viimeisessä vaiheessa 1.1.2007. Se että voimaantulosta oli säädetty ennen raja-arvojen ja testisyklien määrittämistä taas on vaan Brysselin juridiikkaa..

Lainaus
4) Tulen hulluksi.

 Hymyilee leveästi Oireistoon avuksi: TuplaW:lle vielä spesiaaliongelma säädöksen kansallisessa toimeenpanossa 2002, jota voi selvittää paremman tekemisen puutteessa. Ongelma ei aktivoidu ennen kuin joku rahtaa kyseistä poikkeusta soveltaneen ensimmäisen pyörän Suomeen.

Lainaus
5) Rakenteluharrastajien kannattaa tosiaan pysyä kaukana uusista pyöristä. Muutenkin kuin vain tämän päästöasian vuoksi. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen kanssa vielä jotenkin pärjää. Helpompaa on ennen vuotta 1991 käyttöönotettujen kanssa. Vielä yksi tärkeä vuosiluku on 1984, jota ennen käyttöönotettujen rakentelua häiritsevät lähinnä kotimaista laatua olevat rajoitteet. Jos ... sanoisinko ... päättäjien tavoitteena on kannustaa moottoripyöräkannan säilyttämistä ikääntyneenä, ennustan, että tavoitteessa tullaan onnistumaan hyvin.

Pitää muistaa, että direktiivejä sovelletaan, jos yksittäistä ajoneuvoja koskevaa kansallista lainsäädäntöä ei ole olemassa. Tätä lainsäädäntöä ei kai ole periaatteessa estettä valmistella, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Lainaus
6) Waaralan Wintteri syventyy jatkossa ensisijaisesti bluesin syvänsiniseen olemukseen. Blues on muuttanut puuvillapelloilta Brysseliin, ja se leviää sieltä käsin ympäri Eurooppaa nopeammin kuin musta surma.

Mitä vikaa bluesissa...yritän näet oppia espoolaiseksi jääkiekkokannattajaksi Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 10 Tammikuu 2007, 21:41:38 »

Juuri nyt en jaksa tutkia hypoteettisia ongelmia... Näyttää kieltä

Omavalmisteet ovat oma lukunsa tuon vaatimustason suhteen. Omavalmisteita koskeva lainsäädäntö on ehdottomasti tarpeellinen. Mutta vain sellaisena, että vaatimustasosta on kohtuudella mahdollista selvitä. Noita uusimpia päästövaatimuksia ei harrastuspohjalta juuri läpäistä.

Jos rakenteluaihiona toimii sarjavalmisteinen rakkine, pätee kohdan 5) ohje. Esimerkiksi päästöihin vaikuttavia muutoksia ovat jo takarenkaan koon tai välityssuhteiden muuttaminen. Se merkitsee, että muutoksia voi toteuttaa hyvin rajallisesti. Uusi maalipinta... jee! Virnistää

Eri asia on, jos laissa sallitaan rakenteen muuttaminen niin, että alkuperäisestä vaatimustasosta tingitään. Vaan enpä usko tämän ajatuksen poliittiseen kantavuuteen.

On sinänsä kivaa, että tarvikepakoputketkin pitää jatkossa tyyppihyväksyttää. Mutta jos ajatellaan sitä, mikä tässä rakentelussa on se "clue", niin sehän on pyörän muuttaminen persoonallisen näköiseksi. Se, että samanlaisia tyyppihyväksyttyjä tarvikeputkia on 100 000 muussakin pyörässä, ei liene kovin persoonallista. Käsin tehtyjä, yksilöllisiä osia on uusiin pyöriin jatkossa sangen hankalaa laittaa. Itkee

Blues ja jääkiekko eivät missään tapauksessa kuulu samaan asiayhteyteen. Cool
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 11 Tammikuu 2007, 14:04:34 »


Eri asia on, jos laissa sallitaan rakenteen muuttaminen niin, että alkuperäisestä vaatimustasosta tingitään. Vaan enpä usko tämän ajatuksen poliittiseen kantavuuteen.


Erillisrekisterin tarpeellisuudesta puolesta ja vastaan, reunaehdoista ym. pitäisi ehkä keskustella ennen motoristien ulkopuolelle jättäytymistä, omassa topicissaan.

tallennettu
Don Quijote
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #6 : 19 Tammikuu 2007, 11:04:19 »

Se merkitsee, että muutoksia voi toteuttaa hyvin rajallisesti. Uusi maalipinta... jee! Virnistää

Jep, mutta vain vesiohenteisilla maaleilla toteutettuna... Virnistää
tallennettu
Helinä
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #7 : 22 Tammikuu 2007, 18:29:15 »

Ja nyt ei taas(kaan Iskee silmää ) naisen logiikka riitä eli jos te viisaammat ystävällisesti vääntäisitte rautalangasta lyhyesti mitä tämä soppa vaikuttaa -07 vuosimalliin H-D:n kohdalla.

 Siis ajelenko kenties autuaan tietämättömänä typerän onnellinen hymy sievällä naamallani syksyyn asti jonka jälkeen joku ilonpilaaja tulee kertomaan että nyt kuule tarttis pistää moottori suunnilleen viimeistä mutteria myöten uusiksi jos meinaat vielä ens kesänäkin ajella. Eli remonttia heti isolla rahalla, kaikennäköisiä kilkkeitä ettei prutku vaan savuta liikaa tai käyttäydy muutenkaan sopimattomasti...vai onko moponi katukelpoinen tällaisenaan vielä lähivuosinakin?

Ilmeisesti ei ainakaan kannata haaveilla mistään suuremmista muutoksista tällaisen -07 mallin suhteen.


« Viimeksi muokattu: 22 Tammikuu 2007, 18:34:24 kirjoittanut Helinä » tallennettu
Jukka Toukonen
Jr. Member
**
Viestejä: 16


XS650 über alles http://www.xs650.fi


WWW
« Vastaus #8 : 22 Tammikuu 2007, 19:38:12 »

"1.1.2007 tai sen jälkeen kaikkia ensimmäistä kertaa käyttöön otettavia moottoripyöriä koskevista uusista päästörajoituksista."

Vuosimalli moottoripyörille kulkee hieman eri tahtia kuin kalenterivuosi. Vuoden -07 mallisia pyöriä on todennäköisesti valmistettu syyskuusta alkaen ja todennäköisesti myytykin. Eli jos olet ehtinyt jo ennen 1.1.2007 ottamaan käyttöön pyöräsi (vaikka se olisi 2007 mallinen), niin nämä päästömääräykset eivät koske sitä.

Jollen nyt sitten ole taas ihan väärin ymmärtänyt...

tallennettu
Helinä
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #9 : 22 Tammikuu 2007, 19:56:26 »

Pyöräkauppani on vasta "vaiheessa" eli mitään papereita esim ei ole tehty koska mopo luuhaa yhä jossain Sumekon jemmoissa.. Eli olen pulittanut tästä vasta tämän "varaus-tilaus-etukäteissumman" joka vähennetään kokonaishinnasta.

Se tässä alkoi hermostuttaa että pitääkö näihin uusiin pyöriin heti tehdä jotain "muka-parannuksia" että se pysyy ....no.. miten sen nyt voi ilmaista...laillisena? Kiva tehdä konkurssi kahdesti peräkkäin Epävarma

Vaikuttaa monilta osin lähinnä motoristien simputtamiselta.
tallennettu
Helinä
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #10 : 22 Tammikuu 2007, 20:15:22 »

Tämä käytännössä merkitsee vastuun siirtymistä vaatimuksenmukaisuudesta 1.1.2007 (osin jo 1.1.2006) jälkeen tehtaalta sille, joka haluaa rekisteröidä tällaisen pyörän ensimmäistä kertaa.

Siis tämä. Eli jos ostan" direktiivikelvottoman" pyörän vuosimallia -07 niin mitkä seuraukset on odotettavissa.? Vai onko uudet H-D:t ylipäätään direktiivikelvottomia? Sorry jos jankutan mutta ei oikein meinaa iskostua umpiluuhun mikään kapulakieli.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #11 : 23 Tammikuu 2007, 08:48:53 »

Jos myyjä luovuttaa ajokin sinulle rekisteröitynä, kaikki on kohdallaan. Mielenkiinnosta kannattaa kuitenkin selvittää, minkä tason päästönormeja kyseiseen pyörään rekisteröidessä sovellettiin. Tämä rajaa pitkälle mahdolisuutesi tehdä siihen muutoksia (lain sisällä). Eli pääsääntönä pyöräsi tulee täyttää tulevinakin vuosina ne vaatimukset, jotka sitä koskivat rekisteröidessä. Pyörää ei siis tarvitse päivittää uusiin tulevien vuosien standardeihin (ellei Bill Gates vaihda alaa).
2007 päästörajat on 50-70 % tiukemmat kuin ennen eli uutta pyörää ei varmaan kannata takuunkaan puolesta lähteä kauheasti valmistajan viitoittamaa tietä kauemmas modifioimaan.
tallennettu
Helinä
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #12 : 23 Tammikuu 2007, 09:17:22 »

Kiitos!  Virnistää

Juuri tätä tietoa kaipasin.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 23 Tammikuu 2007, 09:18:17 »

Tekninen vaatimustaso määräytyy käyttöönottopäivän, ei vuosimallin mukaan. Tämä sen takia, että teknisiä määräyksiä ei yleensä voi säätää takautuvasti. Tämän takia rakentajat yleensä myös suosivat vanhempia ajoneuvoja joiden tekninen vaatimustaso on matalampi.

Jos ostat uuden pyörän niin se täyttää melko varmasti voimassaolevat määräykset. Jos uutta pyörää muunnellaan ennen käyttöönottoa (tai sen jälkeen) täytyy sen silti täyttää käyttöönottopäivän mukaiset vaatimukset. Käytettyjen pyörien osalta tilanne on aivan sama, pitää tietää tuo käyttöönottopäivä ja sitten se täyttääkö muutos nuo vaatimukset.

Tämä kaikki siis pykälien valossa. Käytönnässä on tuikitavallista, että sekä käytettyihin että uusiin on vaihdettu (jopa jo ennen ensirekisteröintiä!) esim. äänenvaimentajat ja imusarjat "kalifornian ahdistuksen" poistamiseksi. Näiden muutoksien vaatimustenmukaisuudesta ei kuitenkaan aina ole tietoa. Vaikka peli täyttäisikin vaatimukset sitä ei usein voi todistaa koska harvat tarvikevalmistajat hoitavat tyyppihyväksyntäpaperit kuntoon (kallista!).

Asiaa ei juurikaan valvota koska koko homma koetaan melko turhaksi pykälänipotukseksi harrastajien, kauppiaiden, konttoreiden ja valvovan viranhaltijan puolella. Tyyppihyväksyntä on tyypillisesti suunniteltu tehtaan massavalmistuksen tarpeisiin ja siten se toimii myös eräänlaisena kaupan esteenä rajoittaen ketkä pääsevät markkinoille ajoneuvojen osia valmistamaan. Suurimpien valmistajien etunahan on tehdä tyyppihyväksaynnästä kallista ja monimutkaista niin, että esim. XY-merkin lisävarusteita ja osia ei voisi valmistaa juuri kukaan muu kuin XY. Tämä ei ole yhtenevä tavoite harrastajien edun kanssa.

Onko sulla Helinä nyt kysymys siis se, että haluat ostaa uuden HD:n mutta haluat samalla samantien vaihtaa siihen rökärit ja 15kg muuta roipetta? Selvensikö ylläoleva...?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #14 : 23 Tammikuu 2007, 09:37:37 »

Niin ja yksi yksinkertainen vastaus on, että kun ostat pyörän luotettavalata suomaliselta kauppiaalta voit luottaa siihen että pyöräsi täyttää kaikki tarvittavat määräykset.

Hanski
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto