oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
28 Maaliskuu 2024, 16:33:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rakentelu asiaa  (Luettu 22792 kertaa)
jarsin
Newbie
*
Viestejä: 7


« : 10 Tammikuu 2007, 19:51:58 »

Muutama peruskysymys rakentelujuttuihin liittyen:

- Rekisterikilvenhän saa sijoittaa pyörän sivulle asianmukaisella kilpivalolla varustettuna mutta:
-Mikä on tulkinta kilven kulmasta ja paikasta akseliin nähden?
-Takavalo oltava pyörän keskilinjalla? Entäs jos se on kuitenkin sivulla kilpitelineessä,
  jos ei ole esteettisesti tai rakeenteellisesti mahollista sijottaa keskelle, lähteekö kilvet?
 Vai pitäisikö olla samanlainen takavalo myös toisella puolen pyörää?
-mikä on nykyvaatimus vilkkujen koosta ja paikasta, riittääkö E11 hyväksyntä?
-Onko tangonpäävilkut lailliset, vaaditaanko lisäksi takavilkut?
-Saanko vaihtaa jarrulevyt vastaavankokoisiin laser tai vesileikattuihin "omatekeleisiin"?

Kiitoksia etukäteen vastauksista!

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 10 Tammikuu 2007, 21:25:49 »

Rekisterikilven saa sijoittaa sivulle, kunhan se täyttää näkyvyysvaatimukset. Muistaakseni sen pitää näkyä esteettömästi 20 asteen sektorilla molempiin suuntiin, mikä edellyttää sivukiinnityksen tuomista riittävän taakse. Kilpeä saa kallistaa alareunastaan taaksepäin enintään 30 astetta.

Takavalon pitäisi tosiaan olla keskilinjalla, tai vaihtoehtoisesti se pitäisi kahdentaa symmetrisesti myös toiselle sivulle. Rekisterikilven valon ei tarvitse olla ryhmässä takavalon kanssa, joten periaatteessa kahdentaminen on mahdollista toteuttaa suhteellisen siististi. Kilpien ei pitäisi lähteä, vaikka valoja olisi vain yksi sivussa, mutta määräystenvastainen rakenne se on, joten sakkoja voi tulla. MMAF:n käsityksen mukaan sivuasennus pitäisi näkyvyysvaatimusten täyttyessä sallia, koska rakenne on sangen yleisesti käytössä sen lainvastaisuudesta huolimatta, mutta sitä ei ole missään osoitettu todellisuudessa liikenneturvallisuutta vaarantavaksi.

Vilkkujen koon määrää E-hyväksyntä. Sitä direktiiviä on parisataa sivua, joten en jaksa sitä nyt lukea. Jos komponentti on vilkuksi E-hyväksytty, se on silloin ok.

Vilkkujen asennusvaatimuksia on paljon. Ulkomuistista (joka toisinaan on huono):
- minimikorkeus 35 senttiä maasta, maksimikorkeus 120 senttiä
- etuvilkkujen minimietäisyys toisistaan 24 senttiä linssien sisäreunoista, takavilkkujen 18 senttiä
- takavilkkujen etäisyys pyörän taaimmaisesta kohdasta on kanssa määritelty, en nyt muista paljonko se oli... taka-akselin kohdalla noin suurin piirtein... tangonpäävilkut eivät kelpaa takavilkuiksi tästä syystä
- näkyvyysvaatimukset muistaakseni 30 astetta molempiin suuntiin; tämäkin saattaa estää tangonpäävilkkujen käytön takavilkkuina

Jarrukomponenttien vaihtaminen on mutkikas juttu. Jos jarrut on tyyppihyväksytty, raukeaa tyyppihyväksyntä periaatteessa, kun mikä tahansa jarrukomponentti, esimerkiksi jarrupalat, vaihdetaan alkuperäisestä poikkeavaan. Koska tätä on kuitenkin mahdotonta valvoa mitenkään, ei asiaan ole puututtu, ellei ole tehty jotain ilmeisen katastrofaalisia virityksiä.

Mielestäni voit vaihtaa levyt samankokoisiin omatekeleisiin. Muista kuitenkin, että jarrupalojen ja -levyjen materiaalien tulee synkata keskenään, kaikki palat eivät sovi kaikille levyille. Santtu (tai joku muu) kaivanee jostain linkin, jossa oli asiasta tietoa.

Tsekkaan noita asennusvaatimuksia jossain välissä tarkemmin, niin ei tartte pelata ulkomuistin varassa... Epävarma

tallennettu

Lapa
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #2 : 11 Tammikuu 2007, 01:26:09 »

Rekisterikilven saa sijoittaa sivulle, kunhan se täyttää näkyvyysvaatimukset. Muistaakseni sen pitää näkyä esteettömästi 20 asteen sektorilla molempiin suuntiin, mikä edellyttää sivukiinnityksen tuomista riittävän taakse. Kilpeä saa kallistaa alareunastaan taaksepäin enintään 30 astetta.


Kuinka tarkka on tuon kilven kulman kanssa? On tarkoitus sijoittaa se tuohon takalokasuojan päälle. Olen kuullut että jos kilpi näkyy kun menet kyykkyyn ja pystyt lukemaan kilven niin se kelpaisi... Huh
Pitäisiköhän alkaa muuttamaan telinettä vai odottelisiko tuomita virkavallalta.... Pyörittää silmiään
tallennettu

Ei ole helppoa silloin kun on vaikeaa....
Sammy
Newbie
*
Viestejä: 7



« Vastaus #3 : 11 Tammikuu 2007, 09:14:57 »

Kuten W W jo vastasi, kilpeä saa kallistaa alareunastaan taaksepäin 30 astetta, eteenpäin 15 astetta (vrt. fighteripyörien pysty gyntteriperse). Omakohtaisia kokemuksia virkavallan kans on kilpikulma-asioista sen verran, että osa kieltää ehdottomasti sivukilpitelineen, osa taas hyväksyy sen kunhan näkyvyys on oikea. Eli virkavallan edustajilla ei välttämättä ole eksaktia tietoa asiasta. Puhumattakaan pyörän äänistä...
tallennettu

Fullhand Finland, Northern Chapter, Oulu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 11 Tammikuu 2007, 09:40:41 »

Joo, ainakin katsastusmääräyksiä on kilven sivukiinnityksistä polliisit jakaneet. Ja sitten konttorilla on todettu, että kaikki on kunnossa...

Toivottavasti poliisi keksii lukea tätä palstaa. Virnistää

Kallistuskulman osalta ovat olleet tiukkoja. Ymmärrän tavallaan syynkin: jotkut laittavat kilven jemmaan siten, että se ei näy oikein mihinkään. Siksi kilven kiinnitykseen halutaan puuttua kovalla kädellä.
tallennettu

Sammy
Newbie
*
Viestejä: 7



« Vastaus #5 : 11 Tammikuu 2007, 11:07:57 »

Kilpikulmasta ja äänistä ois hauska tarina kerrottavana, mutta typistän sen näin. Viime kesäkuun lopussa ajoin ratsiaan, otteeseen merkintä väärästä kilpikulmasta ja jumalaton moraalisaarna vaihdetuista vaimentimista. Sain luvan ajaa, kunnes dB-mittarit tulevat käyttöön kahden viikon sisään (aika pitkä pariviikkoinen, eipä ole mittauksia Oulun alueella tehty vieläkään).

Pari viikkoa tästä eteenpäin ajelin vaimon kans peräkkäin, Liikkuvan prätkä ajoi kantaan ja pysäytti. Sheriffi katseli molemmat mopot ja totesi, että jospa tuo kilpikulma korjautuis näin sanomalla ja vaimon pyörään kannattaa laittaa kilpivalo samalla (sivuteline, liian takana eli näkyvyys vähemmän kuin se 20 astetta). Ääniä kuunneltiin ja siihenkin tuli kommentti, että "Hyvältähän nuo kuullostaa." Ei kysynyt papereita pyöristä tai kuskeilta, vältyin sakoilta sillä kertaa.

Siltä reissulta ajelin suoraan tallille ja värkkäsin heti kilpikulman kohillensa.
tallennettu

Fullhand Finland, Northern Chapter, Oulu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 11 Tammikuu 2007, 16:52:08 »

Kaikenlaista muutoksista, myös jarrumuutosten osalta päätöskaavio: http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto