oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
30 Huhtikuu 2024, 01:53:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jos näin olisi käynyt sivistysvaltiossa, kuinka valittaa asiasta?  (Luettu 33401 kertaa)
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« : 03 Kesäkuu 2008, 18:20:14 »

Muokattu 19.11.2008:

Tapaus on loppuun käsitelty, joten myös tämä aloitusviesti saa hävitä bittiavaruuteen.

« Viimeksi muokattu: 19 Marraskuu 2008, 20:29:24 kirjoittanut Jugi » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 03 Kesäkuu 2008, 18:57:33 »

Unohtivat sakottaa kilven puutteellisesta näkyvyydestä takaviistoon oikealle Virnistää ...

No, leikki leikkinä. Näitä tapauksia on kuulunut taas tänä kevään huolestuttavan paljon - eikä pelkästään Helsingissä. Se että tässä kuvitellussa tapauksessa on kieltämättä ollut muutama seikka jotka eivät aivan täsmää ajoneuvojen rakenteesta annetun asetuksen kanssa niin ei kyllä mikään noista oikeuta kilven viemiseen.

On muuten hienot antennisiepparit tuon kuvitellun pyörän putkissa - tuonne kun työntää Mondeon piiskan niin sinne se myös jää Virnistää ...

Tuosta rangaistusvaatimuksesta - ensimmäinen kerta kun näen että joku saa sakkoa äänenvaimennuksesta, yleensä se on tullut vaimennuksen puuttumisesta...
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu 2008, 18:59:29 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 04 Kesäkuu 2008, 09:32:29 »

Aijai. Tässä on mahdollisesti käytetty kilpien poistoa rangaistustoimena jollainen se ei saa olla. Annettujen tietojen valossa muukin asenne ja valmius hoitaa asia ns. oikein on ollut heikkoa.

Tämänkaltaisissa tapauksissa pitäisi tehdä tutkintapyyntö (ei siis rikosilmoitusta). Tällöin poliisi joutuu tutkimaan, onko kyseisen operaation tehnyt virkamies mahdollisesti tehnyt virkavirheen. Samalla tulee sitten se toinenkin puoli tarinasta kirjattua paperille. Tästä ei yleensä seuraa muuta kuin paperityötä kyykyttäjälle, mutta se on omiaan nostamaan myös ns. kyykytyskynnystä eli ensi kerralla asiallisen palvelun saaminen on todennäköisempää.

Tämä projekti on yhä voimissaan: MMAF kerää tietoa rakentelun perusteella annetuista sakoista (4.6.2007). Nostamme näitä ongelmakohtia esiin eri palavereissa virkamiesten kanssa, anonyymisti jos harrastaja niin haluaa.

Asiaton kyykytys on saatava loppumaan!
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 04 Kesäkuu 2008, 12:36:02 »

Nyt kun AKE:n järjestelmiin on poliisin mahdollista kirjata korjauskehoitus ja sitä voidaan näin myös valvoa tien päällä huolimatta siitä, että otteelle paikan päällä käsin kirjoitetut merkinnät koira söisi, vessa vetäisi tmvs., niin tämän pitäisi alkaa näkyä valvonnassa. Tosin toimistotyötähän se teettää..

Vilkut saattoivat silti olla vaaralliset. Itse olen meinannut tulla päälle, joten heiluttakaa myös kättä ainakin minun edessäni, jos on pakko noilla kärpäsenkakan kokoisilla vilkuilla pyöriänsä "varustaa".  Virnistää
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 04 Kesäkuu 2008, 12:45:35 »

Vilkut saattoivat silti olla vaaralliset. Itse olen meinannut tulla päälle, joten heiluttakaa myös kättä ainakin minun edessäni, jos on pakko noilla kärpäsenkakan kokoisilla vilkuilla pyöriänsä "varustaa".

Ajatko sä sitten kaikkien 'vilkuttomien' volvobemarikuskien päälle? Vai onko kyse jostain muusta päällekarkauksesta?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 04 Kesäkuu 2008, 13:55:13 »

Vain jos teho-painosuhde alittaa omani. Mutta yleensä heiluttavat iloisesti jos olen edes aikeissa Virnistää
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu 2008, 13:56:47 kirjoittanut rautis » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 05 Kesäkuu 2008, 00:11:56 »

Sopperi (vaikka kustomihan toi oikeestaan vielä on  Virnistää) on poliisille aina kiinnostava pamputuskohde. Ajatus kytillä kulkee jotenkin niin, että tuonnäköisestä pyörästä on pakko löytyä puutteita ja että niillä ajavat yhteiskuntakelvottomat heittiöt. Siispä on perusteltua käyttää tarjolla olevia kyykytyskeinoja, sakkoa ja kilven vientiä.

Vaikka uusi liikennetietojärjestelmä mahdollistaa tietojen kirjaamisen muuallekin kuin otteelle, ei tämä tietokantapuljaus nosta riittävästi kyykyttäjän egoa. Tästä syystä en usko käytännön tien päällä muuttuvan; ne kytät, jotka asiasta ymmärtävät riittävästi, eivät nykyäänkään kyykytä pikkuasioiden takia, mutta joillekin kyykyttäminen on elämä.

Laissa lukee, että poliisi voi estää ajoneuvon käytön poistamalla siitä rekisterikilven. Samoin laissa kuitenkin lukee, että jos ajoneuvo ei aiheuta vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle, poliisi voi kilven viennin sijasta määrätä ajoneuvon katsastettavaksi määräajassa. Toisin sanoen laki jättää poliisille harkintavaltaa. Harkintavallan käytössä poliisia velvoittavat ns. yleiset hallinto-oikeudelliset periaatteet, joista tähän caseen soveltuu erityisesti suhteellisuusperiaate. Sen mukaan poliisin toimien tulee olla oikeassa suhteessa niillä tavoiteltuihin päämääriin, tässä tapauksessa liikenneturvallisuuden ylläpitämiseen.

Annettujen tietojen valossa tässä olisi ollut edellytykset pelkälle katsastusmääräykselle ja sakolle, mutta kilpien vienti on ilmeistä liioittelua. Oikeudellisin termein kyse on harkintavallan väärinkäytöstä.

Poliisin toimista voi valittaa, mutta se on aina raskas tie. Ainoa yleisesti ehkä toimiva keino vähentää kyykyttämistä on järjestää poliisin ja harrastajajärjestöjen kesken keskustelutilaisuuksia, joissa koetetaan päästä yhteisymmärrykseen lain puitteissa toimivista pelisäännöistä. Yksi tällainen keskustelutilaisuus meillä on ensi viikolla stadin poliisin kanssa, toivottavasti siitä on hyötyä.
tallennettu

Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #7 : 05 Kesäkuu 2008, 09:24:32 »

Vähän kakspiippunen juttu, kumpi parempi. Se vuotuinenkatsastus vai tää perinteinen tienvarsikatsastus. Ja kun toivottavasti tää vanha tapa jatkuu, niin joskus tulee ongelmaksi toi ehtiminen johonkin (esim töihin). Toki se vituttaa kun kohdalle sattuu, myös allekirjoittanutta.
Se että oliko jätskikauppiaan toiminta kohtuullista, on eri asia, mutta kai jokainen myöntää että noilla vilkuilla ei oikeasti tee mitään. Niitä ei nää kukaan päivällä. Kellermanneista pitäis sakottaa jo ihan sen takia, että ne on järkyttävän näköisiä. Pilaa ympäristöä.

Ja se käsien heiluttelu ei kovasti jeesaa. Ihmiset ei oikeasti tiedä mitä sillä tarkoitetaan.
Vähintään kerran viikossa kotitieltä himan pihaan kääntyessä, kun heilutan kättä, auto lähtee ohittaa. Luulevat että näytän, että "mee ohi". Oon meinaa käyny kysymässä...

Motskarilla ajo on hengelle hupaa hommaa. Kuuluu lajiin.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 05 Kesäkuu 2008, 09:40:43 »

Yksittäinen poliisi edustaa toisten silmissä aina koko poliisijoukkoa ja yksittäinen motoristi koko motoristijoukkoa. Ne kenen on "onnistanut" saada hyvää kohtelua poliisin taholta ja vain sen korjauskehoituksen, soisi myös moraalisesti kokevan olevansa siihen myös velvoitettu. Kyse tuskin on siitä ettei paperinkorvikkeena riu'ulla voisi käyttää vaikka voikukan lehtiä. Poliisin istuminen kenttäajan jälkeen toimistolla kirjaamassa koneelle sellaista, mikä paperilla on jo kirjattu ei hyödytä yhteiskuntaa millään tavoin. Seuraukset kantaa kuitenkin aina toinen motoristi. Jatkuvaa keskustelua ei siten tarvita vain motoristit-poliisi akselilla vaan yleisesti myös motoristi-motoristi ja poliisi-poliisi akselilla. Soisin tähänkin raikasta asennetta, mikäli järjestelmän rakentaminen etenee motoristitoiveita kuunnellen ja yhteisestä ymmärryksestä. Kaikki säännöt eivät tälläkään hetkellä ole tyhmiä ja puutteet toisaalla eivät anna lupaa olla niistä muista piittaamaton.
tallennettu
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #9 : 06 Kesäkuu 2008, 12:43:59 »

Tämähän on aiheuttanut keskustelua, se on hyvä homma. Muutama asia kannattaa kuitenkin huomioida tähän tapaukseen liittyen:

- Vilkut ovat E-hyväksytyt, eikä vilkkujen koko vaikuttanut sakkopäätökseen millään tavalla. Kyse oli ainoastaan vilkkujen sijoittelusta.
- Äänenvaimennuksen puuttumista ei todettu millään menetelmällä, poliisi kuitenkin osasi sanoa korvakuulolta ettei putkissa ole äänenvaimennusta vaikka sellainen tosiasiassa on. Tässäkin tapauksessa sakon perusteena ja uudelleenkatsatukseen määrättessä perusteena oli nimenomaan äänenvaimennuksen puuttuminen, ei desibelirajojen rikkominen. Tähän liittyen kiinnostaisi tietää että onko suorilla putkilla ajaminen kiellettyä, jos äänenpaine pysyy kuitenkin määrättyjen desibelirajojen sisäpuolella? Ja toisaalta voiko -88 pyörään vaihtaa orkkisputkien tilalle laillisesti ylipäänsä minkäänlaisia pakoputkia?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 06 Kesäkuu 2008, 12:53:12 »

...onko suorilla putkilla ajaminen kiellettyä, jos äänenpaine pysyy kuitenkin määrättyjen desibelirajojen sisäpuolella?

Ei ole. Eri asia miten suorilla putkilla päästään alle nykyisten rajojen muuten kuin sähkömoottorilla...

...Ja toisaalta voiko -88 pyörään vaihtaa orkkisputkien tilalle laillisesti ylipäänsä minkäänlaisia pakoputkia?...

Voi, ainoastaan melurajat pitää alittaa ja ne pystyy mittaamaan vaikka katsastuskonttorilla jos epäilyksiä on. Vasta 01.01.1991 eteenpäin tulee enemmän harmeja päästövaatimusten myötä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu 2008, 18:14:28 »

Nyt kun AKE:n järjestelmiin on poliisin mahdollista kirjata korjauskehoitus ja sitä voidaan näin myös valvoa tien päällä huolimatta siitä, että otteelle paikan päällä käsin kirjoitetut merkinnät koira söisi, vessa vetäisi tmvs., niin tämän pitäisi alkaa näkyä valvonnassa. Tosin toimistotyötähän se teettää..

Tämänpäiväisen palaverin perusteella opimme, että poliisi ei itse voi kirjata AKE:n järjestelmään yhtään mitään. Poliisi voi kirjoittaa asiasta jonkinlaisen raportin ja faksata sen AKE:een, jossa joku kirjaa sen tietokantaan sitten kun kerkiää. Tämä tieto osittain selittää, miksi kilpiä lähtee ja miksi sakkoja tulee. Poliisi totesi itsekin, että mahdollisuus kirjata korjauskehotukset suoraan tietokantaan vähentäisi varmasti sekä sakkojen että kilpien viennin määrää. Mutta kun sitä mahdollisuutta ei ole.

Ihan vain vinkiksi järjestelmänikkareille... Cool Pyörittää silmiään
tallennettu

Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #12 : 18 Kesäkuu 2008, 18:00:52 »

Homma jatkuu..

Pyörän laittomuudet korjattu ja suunta kohti katsastuskonttoria.

Lopputulos: Hylätty
Syy: Pakoputki ei E-hyv mallia (tai US EPA 80/82Db)

Soitin asiasta itseäni viisaammalle, joka totesi ettei E-hyväksyntää tarvita tuon ikäisessä pyörässä (-88). Soitto konttorille ja pitkällisen inttämisen jälkeen katsastaja myönsi ettei tosiaankaan tarvita mutta katsastusta ei voida kyseisellä konttorilla suorittaa koska ohiajotestiä ei voida siellä tehdä.

Mulla on nyt siis ehkä laillinen pyörä mutta sitä ei vaan voida todentaa.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 18 Kesäkuu 2008, 19:59:27 »

...pitkällisen inttämisen jälkeen katsastaja myönsi ettei tosiaankaan tarvita...

Ajattele kuinka monelle tämä sama homma on mennyt läpi? Ilman että he ovat mitenkään kyseenalaistaneet katsastusmiehen väitettä? Tai että heillä olisi joku tuttu joka auttaisi miestä mäessä?

Alkaa huolestuttamaan katsastusmiesten ammattitaidon taso tänä päivänä - ja vielä enemmän se, että he eivät voi myöntää jos eivät ole varmoja jostain vaan ennemmin kieltävät kaiken olettaen että asiakas ei ole perillä pykälistä. Mihin tällaisista asioista voi valittaa?
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #14 : 19 Kesäkuu 2008, 10:08:45 »

AKE valvoo konttoreita.

LVM valvoo AKEa.

LVMää (ja sitä kautta AKEa) valvovat mm. eduskunta ja edusvallan ylimmät oikeusviranomaiset.

Koko ketjua valvovat kansalaiset (mutta ei enää Karpo).

Siinä on valinnanvaraa, että mihin valittaa. Koska ketju on kovin pitkä, ei kukaan ota asiakseen / kanna vastuuta. Tässä kyllä sinänsä jutun aihetta MP-parlamenttiin.

Juupe

Miksi Marsista etsitään vettä? Eikö sieltä pitäisi etsiä kaljaa?
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto