oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
17 Syyskuu 2019, 21:32:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hanke autojen mustista laatikoista  (Luettu 14913 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 12 Tammikuu 2007, 16:54:34 »

Lentokoneista tuttu mustan laatikon käsite on hiljalleen uimassa ajoneuvoteollisuuteen. Brysselissä on nyt ensimmäistä kertaa tosissaan nostettu pöydälle tämä ajatus. Komission SAMOVAR tutkimuksen perusteella mustan laatikon käyttöönotosta autoissa voisi olla merkittäviä turvallisuushyötyjä. EU:n parlamentilla onkin käynnissä suunnitelma, jonka mukaan mustat laatikot tulisivat pakollisiksi ainakin uusiin autoihin jo vuonna 2009.

Itse asiassa merkittävässä osassa uusista autoissa on jo nyt tällainen”musta laatikko”. Boksi kerää ja tallentaa telemetristä tietoa ja se on yleensä asennettu esimerkiksi turvatyynyjen yhteyteen osaksi auton turvajärjestelmiä. Kerättyä tietoa voidaan käyttää esimerkiksi takuun seurannan tai onnettomuustutkinnan yhteydessä.

Esimerkiksi Hollannissa noin 65 %:ssa ja USA:ssa noin 20 %:ssa autoista tällainen musta laatikko on jo valmiiksi asennettuna. Englannissa on valmisteltu suunnitelmia vakuutusmaksujen kytkemisestä mustalla laatikolla kerättäviin ajotietoihin. Ylinopeus tai muu törttöily on helposti todennettavissa tällaisen tiedonkeruun avulla.

Loppuvuodesta Suomessa uutisoitiin suunnitelmasta kerätä ajotietoja uuden eurooppalaisen GPS–tyyppisen paikannusjärjestelmän avulla. Tuleva käyttövero perittäisiin sitten sen perusteella, milloin ja missä autolla on ajettu.

Näitä järjestelmiä ei ole julkisesti yhdistetty mutta lopputulos on helppo arvata. Järjestelmästä on hyvin pieni askel viranomaisten ja valmistajien haikailemiin ISA-ratkaisuihin (Intelligent Speed Adaptation), joissa ajoneuvo ei esimerkiksi suostu kulkemaan kuin enintään suurinta sallittua nopeutta ja muunlaiset poikkeamat säännöistä voitaisiin tilittää sakkoina suoraan omistajan tililtä. Ajoneuvo voi myös kieltäytyä liikkumasta ruuhka-aikaan alueella, jos ruuhkamaksuja ei ole maksettu. Viranomaisten olisi myös hyvin helppo kerätä tietoa siitä, missä kukin on milloinkin liikkunut.

Jos järjestelmä säädetään koko laajuudessaan pakolliseksi, on erittäin todennäköistä, että se tulee myös moottoripyörille. Tämän lisäksi suuri osa motoristeista liikkuu pakon edessä ainakin osan vuodesta autolla. Koska ISA-bokseja valmistettaisiin massoittain se olisi helppo säätää takautuvasti pakolliseksi myös kaikille vanhoille ajoneuvoille. Asia siis koskee myös meitä motoristeja!

Monimutkaisissa järjestelmissä on aivan takuuvarmasti myös aina virheitä. Jokainen, joka on joutunut tieto- tai identiteettivarkauden kohteeksi, menettänyt luottotietonsa vahingossa tai muuten yrittänyt korjata kaikkitietävää byrokratian datapankkia tietää, miten voimaton yksittäinen ihminen on tällaisen edessä.
Valvottu orwellilainen yhteiskunta ei liene motoristienkaan haaveissa. Motoristijärjestöjen ohella monet kansalaisoikeusjärjestöt ovat erittäin huolissaan tästä kehityksestä. Olemmeko valmiit uhraamaan kansalaisvapautemme ja yksityisyyden suojamme elektronisesti valvotun liikenneturvallisuuden hyväksi?

Onneksi MMAF:n jäsenet ovat SMOTO:n kautta myös Eurooppalaisen kattojärjestömme FEMA:n (Federation of European Motorcyclists Organizations) jäseniä. FEMA:lla on palkkalistoillaan ammattilobbareita. ISA-suunnitelmia seurataankin Brysselissä todella tarkisti. Asiasta kuulunee valitettavasti lisää.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 23 Tammikuu 2007, 10:52:35 »

Lisää ja taustoja:
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 23 Tammikuu 2007, 10:58:25 »

Autoilijoita verotetaan käytön mukaan? Eikös se pitäisi näkyä jo polttoaineen hinnassa? Hullua puuhaa, vai vielä GPS-paikannuksella aletaan seuraamaan autoilijoita, alkaa vaikuttamaan isoveljen puuhilta enemmänkin kuin käytön laskutuksen kohdistamiselta.

Kari
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 25 Tammikuu 2007, 15:39:38 »

Eu on koonnut tutkimuslaitosten tekemiä kustannushyöty-laskelmia erilaisista "älykkäistä" liikenneturvallisuutta parantavista ratkaisuista. ISA:n eli automaattisen nopeuden säädön on laskettu tuovan satsatut eurot takaisin kolminkertaisena ja mustan laatikon 7-kertaisena.

Tämän perusteella kumpaakaan ei kuitenkaan olla tekemässä pakolliseksi ja mustan laatikon hyödyt onkin jäsenmaiden toimesta kyseenalaistettu ja turvallisuushyötyjä pidetään lähinnä nimellisinä. Miten säästää ihmishenkiä tieto jo toteutuneiden onnettomuuksien ajoneuvojen nopeuksista ym:sta. Yleensä tieto vähältä piti tapauksissa kun jää joka tapauksessa kuljettajan "mustaan laatikkoon" ja toisilla tiedosta seuraa oppimista ja toisilla ei auta vaikka vähältä piti tapauksia sattuisi päivittäin. Kustannus-hyöty laskelmat näyttäisivät perustuvan osassa tutkimuksia olettamuksiin täydellisestä oppimisesta. Tällaiseen voidaan ehkä päästä lentoliikenteessä, mutta tuskin kumipyöräpuolella.

ISA sen sijaan etenee jo päätöksentekoportaassa, mutta tällä hetkellä vain mahdollisuutena hyödyntää vapaaehtoisesti jo tietyissä autoissa olevaa automaattista nopeudensäätöä kytkemällä se paikkatietoon perustuviin nopeusrajoituksiin. Tässäkin on samoja hyötyjen laskemisen ongelmia kuin mustan laatikon osalta. Suoriin kustannuksiin on laskettu vain ajoneuvoon asennettavat laitteet (esimerkissä 500-2000 eur), mutta itse nopeusrajoitusalueiden digitalisoinnin ja käytettävän infran on tutkimuksissa ajateltu ilmeisesti tulevan jostain yhteiskunnan varojen ulkopuolelta.

Useimmiten laskelmat tarkentuvat sitä tarkemmiksi, mitä lähempänä toteutumista hankkeissa ollaan ja suuri paino itse toteuttamisessa on yleisellä hyväksyttävyydellä. Tuutista on tulossa lisää selvityksiä, joista jo päältä näkee yksinkertaistamisen ongelmat. Toisaalta ilman yksinkertaistuksia hankkeissa ei päästä edes liikkeelle.

Älykkäiden ratkaisujen listalla oli myös kuolleen kulman peilit kuorma-autoille. Tämä hanke on läpäissyt yleisen hyväksyttävyyden ja kustannus-hyötylaskelmat ja on toteutuksen alla. Tämä hanke myös aidosti hyödyttää motoristeja.

Insinöörit ovat kautta aikojen kehitelleet mitä omituisinta tekniikkaa ja se syntyykö näille tekniikoille aitoa tarvetta on kuitenkin lopulta kiinni ihmisten valmiuksista sitä käyttää ja sen käyttöä rahoittaa.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #4 : 25 Tammikuu 2007, 19:30:18 »

kuolleen kulman peilihän on käsittääkseni ollut pitkään pakollinen (sanotaan että hollannissa,en nyt muista missä)...hyödyllä on myös haittansa,mitä isommiksi peilit,tai niiden määrä kasvaa,sen enemmän jää "katvetta" niiden taakse...
ennen kuljettaja menetti auton hallinnan,nykyään on päinvastoin...
auto menettää kuljettajan hallinnan ja loput luetaan lehdestä...
autoa,rekkaa,moottoripyörää ajetaan "perseellä"...anus kertoo sen,
milloin aletaan muuttua matkustajaksi,ei siinä auta eps,abs tai edes smp...itselläni on ollut etuoikeus ajaa moottoripyörillä ja autoilla jarvien jäällä,hiekkamontuilla,ym "suljetuilla" paikoilla...rekoilla on ollut liukkaankelin kurssit,ennakoivan ajon tunnit ym.härdellit...
mutta kun tosi paikka tulee,niin se on "herran haltuun"...
massa ja kitka määrää suunnan,siinä saa olla mustat laatikot kovalevy punaisena kirjoittamassa...
muistaakseni Juha Kankkunen sanoi,että kilpa-autoilussa tarkeintä on löytää rajansa...ja niitä ei löydä muuten ylittämällä ne...
ja ihminen on niin kumma eläin,että hän etsii rajojaan muun liikenteen seassa ja lehdet saa palsta senttimetrejä...
eräässä amerikkalaisessa dokumentissa onnettomuustutkia sanoi,että
auto-onnettomuus sattui viimeeksi 1930luvulla,sen jälkeen kaikki ovat olleet pelkkiä kolareita...kallista hintaa ihmiskunta maksaa "vapaudestaan liikkua"...ja ihminenhän on se heikoin lenkki,
sillä mikään kone ei voi korvata inhimillistä typeryyttä...
itsekkin lähden huomenna taas ilman turvavyötä kohti pitkäripaista,
tietoisena siitä mitä voi tapahtua,mutta "eihän minulle mitään käy"
asenne voittaa,kun käynnistää moottorin...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 26 Huhtikuu 2007, 14:03:13 »

Lisätietoa ja uusia uutisia:
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #6 : 26 Huhtikuu 2007, 22:12:01 »

Jaa että seuranta hirvittää? No hirvittää hirvittää, kansalaisen vapautta se heikentää, kukaan ei ole kohta enää free man ja nameless lonely rider niinkuin vielä nyt...vai onko sittenkään? Harva sattuu muistamaan, että esimerkiksi se addiktoivasti joka paikkaan mukana kulkeva matkapuhelimeksi kutsuttu Ison Veljen Röyhkeä Salajuoni suo myös seurata liikkeitämme ja niiden ajankohtaa suit sait. Tiettävästi ominaisuutta myös hyödynnetään, eli tämä on meillä arkipäivää...ja tähän vempaimeen liittyvällä maailmanlaajuisella innostuksella on vieläpä tahkottu päivän leipää moneen mökkiin suomenniemellä... Saatikka että esimerkiksi täällä netissä tyhjänpäiväisesti hillumisesta jää jäljet Keskusseurantajärjestelmään sieltä poimittavaksi tuomiolle saattamista varten. Että yksityisyyttä ja yksityisyyttä.

Lehtien kirjoittelua ei kannata aina ottaa kovin kirjaimellisesti. Pitävät tuntipalkalla yllä kauhun tunnelmaa ja science fictionia koska tasapäinen kansa siitä niin kovasti haluaa kiihoittua. Se että LVM ottaa uteliaisuuttaan ja ajan tasalla pysyäkseen selvää sellaisesta, joka on jossain muualla jo yleistä arkipäivää tai lähitulevaisuutta, ei tarkoita etteikö meillä edelleenkin Parlamentti päättäisi muun muassa tämmöisten asioiden eteenpäin viemisestä, asiaa useilta kanteilta ensin punniten (kuinka moni muuten jätti taas äänestämättä, aikamoista riskin ottoa...). Voipa siis lehtien maalailuista tulla jollain aikavälillä jossain muodossa totta, tai jäädä tulematta.

Ei sen puoleen että yhteiskunnallisen kansalaisohjauksen kehityksessä olisi miltään osin mitään erityisen hauskaa näköpiirissä. Ei, pääasiallisesti tylsää ja ikävää vaan. Viinastakin pitää vielä ilo pois pelottelemalla huikan ottajaa beelsebuubimaisilla ennustuksilla pullon kyljestä juuri kallistuskulmassa silmään paistaen...

Veikko Huovisen novellissa maalaissälli muuten väisteli yläilmoista elämäänsä luuraavia satelliitteja kulkemalla mahdollisimman pitkälti räystäiden alla ja sakean kuusen katveessa, avointa maisemaa vältellen. Eipä niinkään huono ajatus.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 27 Huhtikuu 2007, 10:28:02 »

Eikä se Konstakaan ihan tyhmä jätkä ollut...

Jos joku päättää perustaa Suomeen anti-autoritäärisen puolueen, jonka ideologiaan kuuluu kaikenlaisen valvonnan, kyttäämisen, tiedonkeruun ynnä muun veroja maksavien kansalaisten elämään vaikuttavan holhoamisen vastustaminen, allekirjoittaneesta saa aktiivisen jäsenen!
tallennettu

leesseri
Vieras
« Vastaus #8 : 29 Huhtikuu 2007, 11:57:58 »

5 centin kolikoita on vain sen takia levityksessä,että niillä kerätään kansalaisten DNA rekisteriin...noh,tuo oli vain "salaliitto"teoriaan,mutta totuus on,että valvonnan ja monimutkaisten säännösten lisääntyminen lisää myös ns.underground toimintaa...esimerkkinä autoverotus...keitä on ne henkilöt jotka haraa vastaan?...eu tuomioistuimesta tulee vapauttavaa päätöstä,mutta mitään muutosta ei tapahdu...paljonko tämä on tullut suomenvaltiolle maksamaan?.aikoinaan "veronkierron" takia kiellettiin itsekantavien korinvaihdot.mitä tapahtui?.ei mitään muuta,kuin runkonumeroiden vaihtaminen yleistyi ja taas valtiolta jäi verotulot saamatta...pykälät ja säännökset pitäisi olla sellaisia,että olisi kannustavaa tehdä niiden mukaisia härveleitä...maksaa niistä asiaan kuuluvat maksut...mutta ei,joku "taho" vänkää vastaan... työnipuolesta olen aina ihmetellyt venäjän viranomaisten outoja "pykäliä"...mutta armas suomi lähenee säädösviidakkoineen päivä päivältä lähemmäksi tuota "isoa karhua"...valvontaan palatakseni,niin ehdotan anaaliluotaimia ja antennia otsaan suomen eduskunnalle...tuo porukka voisi testata "isovelivalvoo" järjestelmää 4vuoden ajan ja sitten päättää otetaanko se käyttöön...minusta tuo olisi inhimillistä,koska eihän millään eläimellä voisi moista testata...se olisi sairasta...mutta aika näyttää mitä tuleman pitää...
tallennettu
Sumaha
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #9 : 26 Kesäkuu 2007, 14:05:10 »

Myös Turun sanomissa on uutisoitu aiheesta:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-05-14,104:2:458798,1:0:0:0:0:0:

Sinänsä omituinen puolustus laitteistotoimittajalta tuo lopussa oleva:
Lainaus
"- On väärä käsitys, että ajoneuvoa koko ajan seurattaisiin. Laite kerää kyllä tietoa, mutta vain laskutustieto on tarpeen lähettää eteenpäin."

Jos laite kerää tietoa missä liikun, loukkaa se yksityisyyttäni, vaikka sitä ei sillähetkellä lähetetä eteenpäin! Jos taas tietoa ei kerätä, niin miten varmistetaan virhetilanteessa verotuksen oikeellisuus?
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #10 : 27 Kesäkuu 2007, 16:05:49 »


Jos joku päättää perustaa Suomeen anti-autoritäärisen puolueen, jonka ideologiaan kuuluu kaikenlaisen valvonnan, kyttäämisen, tiedonkeruun ynnä muun veroja maksavien kansalaisten elämään vaikuttavan holhoamisen vastustaminen, allekirjoittaneesta saa aktiivisen jäsenen!

Käypä katsomassa http://www.typ.fi/ ja jos asian muuten koet omaksesi, voi http://www.effi.org/ jäsenyys ja aktivismi koskettaa sydäntä ja lompakkoa.

Ensimmäisestä lainattua: "Kansalaisella on oltava oikeus yksityisyyteen sekä liikkumisvapaus ilman valvontaa myös tietoverkoissa, mikäli häntä ei epäillä vakavasta rikoksesta. Hänellä on myös oltava oikeus nimettömyyteen näin halutessaan; yksityisyyttä loukkaavia rekistereitä ei saa kerätä ilman henkilön suostumusta. Vain erittäin vakava rikosepäily on syy näiden oikeuksien rajoittamiseen ja jäljittäminen tulee tällöinkin tapahtua vain poliisiviranomaisen toimesta. Kansalaisella tulee olla vastuu omista teoistaan, mutta samalla kuitenkin oikeus elää omaa elämäänsä ilman minkään instanssin turhanpäiväistä holhousta. Suomalaisen yhteiskunnan tulee tulevaisuudessakin perustua luottamukseen epäluottamuksen sijaan."

Toisesta lainattua: "Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia."

Vaikka molempien "porukoiden" suurin aktivismi pyöriikin muun kuin moottoripyöräilyn ympärillä, on kuitenkin ihmisiä koskevat sähköiset rekisterit sun muut asialistalla.

MotoJussi & California K

tallennettu
Sumaha
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #11 : 16 Heinäkuu 2007, 13:41:19 »

Eipä ainakaan effi reagoinut juuri mitenkään, vaikka olin yhteydessä heihin  Surullinen
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto