oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Huhtikuu 2024, 02:21:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kohtauksia eräästä autovero-oopperasta  (Luettu 23147 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 235


« : 07 Tammikuu 2009, 17:48:22 »

Autovero-ooppera jatkuu 51 vuotta vanhasta historiastaan tutuilla linjoilla. Laki valmistellaan virkakabineteissa ja tuodaan viime tingassa eduskunnan käsiteltäväksi. Uusin lakiehdotus paketoitiin mm. vihreiden arvojen parantamisen alle. Jos sitten erehtyy tätä pakettia vastustamaan, niin leimautuu helposti ympäristöstä välinpitämättömäksi saastuttamisen kannattajaksi. Samalla vastustaja tulee sotkeneeksi valtion budjetin, sillä kysymys on ns. budjettilaista, joka on pakko käsitellä ennen kuin budjetista voidaan päättää. Tällaisessa tilanteessa eduskunnasta ei siis tahdo löytyä vastapainetta valtionvarainministeriön virkahenkilöiden toimille vaan lakimuutos nuijitaan enemmittä keskusteluitta läpi.

Lähes sama menettelytapa toteutuu vuodesta toiseen jokaisen autoverolain muutoksen yhteydessä. Milloinkaan ei ehditä keskustelemaan kunnolla muutosesityksen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista, saati sitten autoverolain muista ongelmista.

Motskareita koskevia muutoksia

Muutamia muutoksia on kuitenkin luvassa. Ensinnäkin ELV (autoveron arvonlisävero) poistuu, mutta itse autoveroa nostetaan vastaavasti. Toiseksi ns. mallikohtaisista veroprosenteista luovutaan ja kaikki niin uusina kuin käytettyinäkin verotettavat moottoripyörät verotetaan jatkossa suoraan lakiin kirjoitettujen veroprosenttien mukaan. Ennen vuotta 2003 valmistettujen prätkien laissa säädetty verokanta hieman kevenee kolme prosenttiyksikköä. Riippuen merkistä, mallista ja vuosimallista verorasitus saattaa hieman keventyä tai kiristyä. Prätkien kohdalla kovin suurista summista ei kuitenkaan ole kyse. Ikävin asia tässä on se, että myös vm. 1958 vanhemmat sekä vm. 1958-1973 prätkät verotetaan jatkossa laissa säädettyjen prosenttien mukaan. Koska vanhan raudan verotusarvo määritetään kuitenkin kuten ennenkin ikävähennysjärjestelmän mukaan, ei veroprosenttien kiristymisellä ole käytännössä suurta merkitystä.

Veron perustan muuttamisesta seuraa mielenkiintoinen tilanne käytettyjen maahantuonnin kannalta. Eurooppaoikeuden perusteellahan käytettyjen maahantuomisen yhteydessä ei veroa saa periä enempää, kuin on vastaavassa jo aikaisemmin maahantuodussa jäljellä. Nyt kun mallikohtaisista veroprosenteista luovuttiin, mutta mitään muuta muutosta veron perusteeseen (ajoneuvon rekisteröinti käytettäväksi liikenteeseen) ei tehty, voidaan perustellusti kysyä, täyttääkö uusi laki EU-oikeuden vaatimukset syrjimättömästä verokohtelusta.

Kapuloita muiden pinnoihin

Hallituksen esitys autoverolain muuttamiseksi oli totuttuun tapaan pitkähkö ja maallikolle käytännössä mahdoton ymmärtää. Yllä mainitun EU-oikeudellisen ongelman lisäksi siihen sisältyi useita muitakin ongelmia, mutta niihin ei eduskuntakäsittelyssä puututtu huolimatta siitä, että muutamat lausunnonantajat MMAF ja SMOTO mukaan lukien kiinnittivät niihin huomiota. Seuraavassa tiivistettynä pari otetta oopperan libretosta.

Ammatikseen käytettyjä ajoneuvoja maahantuovien kannalta lainmuutoksessa on koukku. Jos maahantuoja ei ole tullissa rekisteröity verovelvollinen niin autoveroa ei katsota arvonlisäverotuksessa läpikulkueräksi. Toisin sanoen pienkauppiaiden on tulevaisuudessa pakko joko rekisteröityä tulliin tai myydä ajoneuvo tax-freenä. Muuten he joutuvat maksamaan ALV:n myös autoverosta - siis siitä samasta autoverosta, jota lainmuutoksella jo korotettiin ALV:n osuuden verran. Tavallaan ALV kannetaan siis näissä tilanteissa autoveron osuudesta kahteen kertaan! Luonnollisesti tämä on EU-oikeuden mukaan tuonnin rajoitusta vaikutuksiltaan vastaava toimenpide, mutta moinen pikkuseikka ei tuntunut kiinnostavan sen enempää virkamiehiä kuin kansanedustajiakaan.

Verotusarvon (yleinen vähittäismyyntiarvo) osalta lakia täsmennettiin siten, että ajoneuvon oma kauppahinta ei missään tapauksessa voi enää olla verotusarvon määrittämisen lähtökohtana. Käytännössä tästä seuraa, että verotusarvo määräytyy todellisuudessa tullin lottokoneistossa, jonka toimintaa verovelvollisella ei ole tosiasiallista mahdollisuutta riitauttaa. Perustuslain mukaan veron määrästä ja perusteesta on säädettävä lailla. Koska verotusarvo ei tosiasiassa enää määräydy lain, vaan tullin lottokoneen toiminnan perusteella, jää mainittu perustuslain vaatimus toteutumatta.

Autovero, demokratia ja hyvän lainsäädännön ominaisuudet

Autoverolaki on masentavan osuva esimerkki siitä, miten lakeja ei pitäisi hyvin toimivassa yhteiskunnassa laatia. Lain sisällöstä päättävät käytännössä vain pari valtiovarainministeriön virkamiestä, joita kukin istuva ministeri puolustaa ja eduskunta toimii kumileimasimena. Hyvään lainvalmisteluun kuuluisi muun ohella kaikkien eri sidosryhmien kuuleminen, mutta autoverolain osalta tämä rajoittuu lähinnä epäviralliseen ja pitkälle salassapidettyyn keskusteluun suurten kaupallisten automaahantuojien kanssa. Veronmaksajalta ei koskaan kysytä yhtään mitään ja eurooppaoikeuden vaatimuksilla pyyhitään röyhkeästi takamuksia. Eduskuntaan lakiesitykset tuodaan aina “sopivasti ajoitettuina”, jolloin keskustelua ei koskaan ehditä käydä. Ja viimeisimpänä mausteena keitossa vähäisimmätkin keskusteluyritykset vaiennetaan leimaamalla toisinajattelijat fasismia muistuttavalla tavalla “budjettiänkyröiksi” tai vihreiden arvojen vastustajiksi.

Ei voi kuin ihmetellä, minkä vuoksi autovero-oopperan annetaan jatkua vuodesta toiseen samanlaisena demokraattisen päätöksenteon irvikuvana. Verokertymän turvaaminen ei kelpaa syyksi, sillä sama verokertymä voitaisiin kerätä myös oikeudenmukaisesti toimivalla ja laajapohjaiseen keskusteluun perustuvalla lainsäädännöllä. Jostain syystä näin ei kuitenkaan tahdota tehdä millään päätöksenteon portaalla, vaan veronmaksaja saa rämpiä suossaan ilman yhdenkään lainsäädännöstä päättävän tahon apua. Tämän selostuksen päätteeksi onkin paikallaan siteerata erään moottoripyöräalan yrittäjän viranomaisille osoittamaa loppulausahdusta eräästä muutaman vuoden takaisesta tilaisuudesta:

HÄVETKÄÄ!


Edellinen uutinen aiheesta: Valtioneuvosto ehdottaa muutoksia autoverolakiin (6.11.2008)
tallennettu
PeWe/WHMC
Uutislähteet
*****
Viestejä: 47


In brothers we trust.


« Vastaus #1 : 08 Tammikuu 2009, 13:10:55 »

Ou jee!

Eppu Normaalia siteeratakseni: "niin paljon meille luvattiin, mutta vain paskaa nenään tökättiin"

Tuntuu aivan käsittämättömältä että vuodesta toiseen nämä veroasiat säilyvät aikalailla samoina. Toki tehdään verouudistuksia mutta käsittääkseni vero vain muuttaa nimeään tai kantopaikkaa. Käytännössä kannettava vero säilyy vähintään samana tai yleensä vähän jopa nousee.

Em. koskee montaa muutakin veroasiaa kuin pelkästään autoveroa.

Olemmeko me Suomen kansalaiset niin lampaita että tyydymme vain mutisemaan, mutta asialle emme mitään tee?

Olisko aika nousta talvisodan hengessä barrikaadeille?

Kevättä odotellessa!

PeWe
tallennettu

PeWe/WHMC
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #2 : 09 Tammikuu 2009, 07:49:43 »

Yhtään veroja tai niiden kantamistapaa rakastamatta on kuitenkin todettava, että sekä autojen että prätkien autovero on laskenut viimeisten 5 (?) vuoden aikana, uusilla autoilla useaan otteeseen ja uusilla prätkillä äkkiseltään muistellen ainakin kerran. Lisäksi käytettyjen verotusta on eu:tettu alaspain ja jokunen muu veron määräämisen järkevöitys on saatu aikaan käytettyjen puolella. Veroja on leikattu vain siivu kerrallaan mutta kuitenkin. Tietenkin, kun korkealta lähdetään, niin siivu kerrallaan alaspäin edeten matka on pitkä. Onnistumiset ovat olleet työläitä, mutta työtä on hetkittäin palkittu. Kiitos mm. MMAF-ahkeroinnille.

Toivottavaa toki olisi, että viimeisimmän verolakiehdotuksen mitä ilmeisimmät kämmit kiltisti korjattaisiin virkatyönä, emmekä varmastikaan vastusta sitä, että veroja hiukan taas alennettaisiin vaikkapa verotuksen helpottamiseksi (!).
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 09 Tammikuu 2009, 08:51:15 »

Tuo MMAF:n slogan 'moottoripyörien rakentelun vero alas!' ei tarkoita absoluuttista vaatimusta verotuksesta luopumisesta tai edes sen keventämisestä. Se tarkoittaa sitä, että rakentelun seurauksena epämääräisen satunnaisesti saatavat veromätkyt pitää poistaa. Verotuksesta on tehtävä läpinäkyvää ja eurooppayhteensopivaa. Verotuksen vaikutus mm. rakenteluun pitää olla ennakoitavissa. Rakentelulle ei saa määrätä erillistä lisäveroa.

Vasta toissijaisena toiveena on verotuksen yleisen tason keventäminen. Tosin tässähän on tiedossa, että valtio imaisee omansa sitten jostain muualta (polttoaineet, vakuutukset, vuotuiset maksut jne).

MMAF:n reilun 11v olemassaolon aikana myös verotukseen ja erityisesti rakentelun ja verotuksen suhteeseen on saatu merkittäviä parannuksia. Prosenttitaulukoiden uudelleenkirjoitus lienee toistaiseksi merkittävin. Tosin samassa kategoriassa merkittävämmän tittelistä painii myös käytettyjen ja omavalmisteiden verotusarvojen määräytymisen saaminen oikeudenmukaiseksi (tämä näkyy veronalennuksina).

Joka tapauksessa kaikki nämä parannukset on mahdollistanut koko maan järjestäytyneiden motoristien yhteistyö, jossa MMAF on saanut muilta motoristiyhteisöiltä tietyn segmentin asiantuntijan roolin.
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu 2009, 08:54:08 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 09 Tammikuu 2009, 10:02:25 »

Uusien prätkien vero laski vuonna 2003. Sen jälkeen verorasitus uusien kohdalla ei ole muuttunut. Tuolloin itse veron osuuden laskua merkittävämpi asia oli kuitenkin järjestelmän muuttuminen läpinäkyväksi, minkä seurauksena uusien prätkien hinnat putosivat usein paljonkin enemmän kuin itse veron osuus putosi. Tätä voi pitää yhtenä tärkeimmistä saavutuksista SMOTO/MMAF-yhteistyössä.

Käytettyjen verorasitus sen sijaan ei välttämättä ole laskenut. Ikävähennysjärjestelmän poistumisen johdosta useiden käytettyjen prätkien vero itse asiassa kaksinkertaistui, mistä käydään vieläkin oikeutta. Ennakkotapaus on tällä hetkellä vireillä KHO:ssa ja saattaa siirtyä sieltä EY-tuomioistuimeen...

Rakentelun seurauksena kannettava vero on nykyään erittäin harvinainen ilmiö. Prossataulukoiden ja käytettyinä maahan tuotujen muutosprosenttien uudistamisen jälkeen systeemi on varsin ennakoitava. Näyttää siltä, että harrastajakunta on asian myös sisäistänyt, koska prosenttien ylittämisen perusteella en ainakaan minä ole kuullut yhtään prätkää verotetun moneen vuoteen. Prossataulukoiden muutos, ulkomailta tuotujen saattaminen saman prosenttikohtelun piiriin sekä kalliin kanta-ajoneuvotarkastuksen poistuminen ovat niin ikään SMOTO/MMAF-yhteistyön tuloksia.

Prosenttipuolella jäljellä oleva ongelma on korjauskielto eräissä tilanteissa, koska rikki mennyttä osaa ei saa korvata samanlaisella osalla ilman prosenttien menettämistä. Tämän asian korjaaminen edellyttäisi autoverolain muuttamista. Otin asian esille syksyllä eduskunnassa, mutta vielä lakia ei tältä osin muutettu. Siemenet on kuitenkin kylvetty, joten rohkenen odottaa asiassa edettävän kevväämmällä.

Omavalmistepuolella tulli on suhtautunut myötämielisesti ajatuksiimme verotusarvon määräytymisestä. Tämän seurauksena omavalmisteiden verot ovat olleet niin maltillisia kuin se lain puitteissa on mahdollista. Voi tietenkin kysyä, onko oikein kantaa monta tuhatta euroa veroa siitä, että joku rakentaa itse itselleen moottoripyörän. Mielestäni ei, mutta asiaan on vallitsevan ympäristövouhotuksen ilmapiirissä sangen vaikeaa vaikuttaa.

Eespäin sorron tiellä... pienin askelin!
tallennettu

Korson Welles
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #5 : 27 Tammikuu 2009, 10:52:59 »

Käsittämätöntä venkoilua! Ei mahdu pieneen päähän, ketä tommonen ooppera edes oikeasti hyödyttää, vai onko sittenkin kyseessä se kuuluisa eskon puumerkki "kapuloita hippien rattaisiin" -mentaliteetilla, tai sitten ihan vaan silkka ilkeys ja antipatiat yksityisiä moottoriajoneuvoja vastaan? Ja onko nyt niin, että ne pari elämänsä suojatyöpaikkaan - josta näitä kuspäitä ei kampea koskaan pois kukaan eikä mikään - päässeet valmistelevaa virkamiestä kuuluvat -60-70 -lukulaisvasemmistoradikaalivalistusopetuksen saaneisiin Kekkoslovakian lapsiin? Vai onko mahdollisesti jompikumpi tahi jopa molemmat kärsineet traumatisoivan rasvattoman perspanon jonkun ajoneuvoharrastajan tai jopa ammatikseen käytettyjä ajoneuvoja maahantuovan iso-aseisen henkilön toimesta?

Ääh, oli tarkootus kirjailla aiheesta enempikin, vieläpä asialinjalla paremmin pysyen, mutta aina nää jutut alkaa ottaa pattiin sevverran, ettei enää huvita mikään! Paitsi siteerata tähän loppuun Juankosken Suurta Miestä: "...maakravut ohjaavat valtiolaivaa/ihmetellen, mikä lastia vaivaa..."
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 14 Helmikuu 2009, 13:21:15 »

nyt "hurja" liikenneministerimme haluaisi luopua(?) autoverosta ja verottaa autojen(mopojen myös) käyttöä,jollakin "systeemillä"...en jaksanut lukea hänen nerokkaita ajatuksiaan,sillä hän hoiti rekkajono ongelman todella tehokkaasti pois,tosin joku epäili maailman laajuisella taantumalla olevan asian kanssa tekemistä,mutta kuitenkin,jos näin käy että autovero poistuu,niin eikö samalla pidä tehdä rakentelu säädökset uusiksi?.jos ei ole veroa,niin eikö osienvaihto prosentit voi heittää romukoppaan?...lisäksi tulli voi keskittyä etsimään huumehia ja kyttäämään salakuljettajia,saisivat juosta pitkin pajukkoja paukkurauta kädessä,sen sijaan,että kirjotuspäydän takana miettivät "verokohtelua",jonkun turaparran pyörälle...vieläkö radioista poistuisi soittolistat ja kaikki iskelmäbiisit sovittaisi aarno raninen,niin tässä maassa olisi hyvä elää...
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #7 : 15 Maaliskuu 2010, 17:37:42 »

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/03/15/ministerio-sai-pyyhkeita-tuontiautojen-verotuksesta/20103809/139
http://www.okv.fi/43/OKV_2_50_2008.pdf
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #8 : 16 Maaliskuu 2010, 11:47:39 »

Jää nähtäväksi onko apulaisoikeuskanslerin sanomisilla muutakin kuin uutisellista arvoa...

mm
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 04 Huhtikuu 2010, 09:30:04 »

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32155
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto