oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 10:21:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: rakennussarjat  (Luettu 12111 kertaa)
maurini
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 05 Helmikuu 2007, 14:22:57 »

Onko kellään kokemuksia jenkeistä saataviaen rakennussarja -custompyörien katsastuksesta /veroista.Meneekö omavalmiste pyörien kategoriaan ??

mauri
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 05 Helmikuu 2007, 15:17:07 »

menee omavalmisteisen piikkiin moiset.(uskon vahvasti)...
kävimme paikallisella konttuurilla näyttämässä jenkkiläistä runkoa,
jossa oli meistettty valmistajan toimesta numerosarja,joka osoittaa,
että runko täyttää kyseisen osavaltion(?)normit...tästä on muutamia vuosia aikaa,ja en muista mitä nimikettä(joku jenkki standardi se oli)
siitä käytettiin,mutta sellaista ei hyväksytä suomessa...
noh,kyseinen pyörä on kyllä sittemmin nähnyt suomalaista maantietä kylliksi,mutta kilven "hankinta" prosessia en tässä mainitse...
autojen rakennussarjat meni ennen korinvaihdon piikkiin,mutta sillekkin valtio taisi tehdä stopin...
jatko kysymyksenä viisaimmilleni esittäisin,että onko EU:ssa mitään direktiiviä näistä runko hommista?.onko jossain päin suurta ja mahtavaa EU:ta joku paja,joka tekee laillisia runkoja?.
jos on,niin runkohan pitäisi olla laillinen myös suomessa(noh tiedän,että täällä ne ei ole)...mutta noin periaatteesta...
tuo aikaisempi esimerkkini jenkkipajan rungosta oli normaali hd:n runkoon nähden panssarivaunu...halkaisia jotain 30mm-33mm,
seinämäpaksuus 2mm paremmanpuolen...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 05 Helmikuu 2007, 15:28:08 »

Rakennussarjat eivät ole EY-tyyppihyväksyttyjä, joten sellaisista kasattu läjä hyväksytään rekisteriin yksittäisenä ajoneuvona. Yksittäisille ajoneuvoille on joitakin lievennyksiä teknisissä vaatimuksissa, mutta esimerkiksi pakokaasupäästöistä vaaditaan täysi direktiivin mukainen vaatimustenmukaisuusselvitys, joka maksaa ziljardin, mutta onneksi niitä ei saa mistään.

Itse tehtyä runkoa koskevia vaatimuksia ei oo direktiiveissä, eikä oikeastaan Suomen laissakaan. MMAF:lla on työn alla putkirakenteista kehtorunkoa koskevan suunnittelumallin tekeminen. Kun homma joskus valmistuu, sen perusteella voi hyväksyä itse tehtyjä runkoja, jos viranomainen antaa asialle siunauksensa.

Noin yleisesti ottaen voi sanoa, että H-D-tyyppisten putkirunkojen runkomatsku on suhteellisen vahvasti ylimitoitettua jopa silmällä pitäen sitä, että vekottimet on suunniteltu ihmisten käyttöön. Omavalmisteisten runkojen osalta tämä on kuitenkin vain hyvä asia, sillä haittapuolena on vain muutamalla kilolla lisääntynyt paino, jolla ei yleensä sopperi- tai popperihommissa ole paljoa merkitystä. Hyötynä on sitten se, että kovin kummoisia laskelmia ei rungon lujuudesta ole tarpeen esittää. Ja jos haluaa painosta tinkiä, voi aina laihduttaa sen kymmenen kiloa vyötäröltään... Virnistää

Vahvaa tekoa on myös rungon rakenne, hypoteesimme mukaan runko on myös rakenteeltaan niin vahva, että periaatteessa se jopa sallii yksittäisen hitsin murtumisen. Mutta tämä asia on vielä tutkinnan alla.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto