oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Huhtikuu 2024, 10:09:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sucker Punch Sally  (Luettu 15270 kertaa)
pistons49
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 01 Maaliskuu 2009, 16:29:49 »

Moro!

Aihetta on varmaankin puitu täällä vähintään riittävästi, mutta ettei tarviis onkia yhtä tietoa sieltä ja toista täältä...

Kiinnostaisi hankkia usasta otsikossa mainittu pyörä (malleista joko bobber tai slim) mutta mitä kaikkea sitä pitää (ah niin ihanassa pykälävaltiossamme) vääntää, että sellaisen saisi täällä rekisteröityä? Onnistuuko rekisteröinti ollenkaan vaikka ns. omavalmisteena tai sitten sellaisenaan mitä tuo pyörä jo on? Usassahan noita on tien päällä ja rekisterissä vaikka kuinka paljon.

Ja onko kenelläkään kokemuksia miten verottaja (tulli) muistaa kohdella tuollaisissa tapauksissa? Vaikka pyörä about Harleyta vastaava (tekniikka jne), niin kun ei sitten taida olla autoverotusta varten ns. vertailu-mopoa.

Lähinnä siis kiinnostaa tietää mitä kaikkea lippulappua pitäisi esittää rekisteröitäessä (koneesta+muusta tekniikasta, päästöt, mahdollisia tietoja rungosta jne) Huh Ja mitenköhän verot tulis tuollaisessa määräytymään?

Vai kaatuuko ajatus jo alkumetreillä saada siis tuollainen rekisteriin? Tarrakilvillä jne ajo ei kiinnosta, vaan halu olis saada tuollainen kilpiin (siis jos verojen ym. viranomaisten puolesta järkevissä puitteissa mahdollista)....

Niille, joille merkki ei mitään sano, niin http://www.suckerpunchsallys.com/
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 01 Maaliskuu 2009, 17:40:41 »

Omavalmisteen arvonmääritys: MMAF:n lausunto oma- ja piensarjavalmisteisen moottoripyörän verotusarvosta  (2.7.2003) ...ja tämän ehdotuksen mukainen 25% alennussääntö on voimassa ja tullin ohjeissa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 01 Maaliskuu 2009, 19:51:02 »

No mutta eihän tuo ole omavalmiste, vaan sarjavalmiste. Arvonlisäverotuksessa ja tullauksessa verotusarvo tuollaiselle on ostohinta + rahti. Autoverotuksessa verotusarvo taasen on käypä arvo Suomessa veroineen, eli ostohinta + rahti + tulli + arvonlisävero + autovero. Alv on 22 %, tulli jotain 6-8 % ja autovero 1.4.2009 alkaen 24,4 %. Karkeasti arvioiden lopullinen hinta veroineen on suurinpiirtein ostohinta x 2. (Offtopic: virallista tullin ohjetta omavalmisteiden verotusarvon määrittelystä ei ole, mutta verotuskäytäntöä on.)

Rekisteröinnissä tarvitaan todistus ainakin päästöistä, melusta, EMC:stä ja jarruista, mahdollisesti myös muutamasta muusta pikkuasiasta kuten nopeusmittari. Näistä päästöpaperi lienee se hankalin asia, Evoluutiokoneilla näyttävät olevan, eikä katalysaattoreista taida olla puhettakaan...

Jos tilaisi tuollaisen jollain EURO 3-hyväksytyllä koneella pakoputkineen, saattaisi homma onnistua.
tallennettu

sparepk
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #3 : 02 Maaliskuu 2009, 18:22:07 »

Ei hitto,kyllä pitää myöntää,että on se tosiaan lotto voitto kun on syntynyt tänne suomeen  Iskee silmää
tallennettu

ei se satu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 02 Maaliskuu 2009, 20:30:53 »

En tiedä, millä ilveellä noita saa Amerikassa kilpiin, mutta tuollaisenaan eivät kyllä täytä sikäläisiäkään pykäliä. Kai siellä on joku oma systeemi pikkupajojen tekemisille.

Tuollaisenaan nuo vehkeet eivät myöskään mene kilpiin monissa muissakaan EU-valtioissa. Niin että ei tämä yksin Suomen ongelma ole.
tallennettu

pistons49
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #5 : 03 Maaliskuu 2009, 01:59:22 »

Noh.. kiitoksia kaikille vastanneille.. Täytynee unohtaa asia ja keskittyä H-D:n etsintään. Onneks Usassa tuota tarjontaa riittää ja vieläpä näinä aikoina..

Jos on lottovoitto syntyä Suomeen, niin kyllä ainakin moottoripyöräharrastajat on saanu kolme oikein ja lisänumeron...  Näyttää kieltä

Olis kieltämättä mukava ajatus tuollainen Sally hankkia, mutta niin arvelinkin, että pykäläviidakkoon saattaa kaatua (päästöt jne).
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #6 : 03 Maaliskuu 2009, 08:44:26 »

Ymmärtääkseni oma-/piensarjavalmisteen tuonti on sitä 'iisimpää' mitä iäkkäämpi leima siinä on. Elikkä vaikka varsinainen tuotantobuumi ajoittuukin hankalasti pykälien kiristymisen vuosiin, niin kai Burgerlandiassa (with extra meiouniis änd dabl tsiis) tehtiin oma- ja piensarjavalmisteita jo männä vuosina. Sellaisten etsintä ja tuonti, viranomaisten sekä isojen maahantuojien kiusalla, olisi mukava juttu maamme prätkäkannalle. Papruläjän sietänee olla paksu ja leimoja täynnänsä.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 03 Maaliskuu 2009, 10:33:48 »

No ei tää Suomen systeemi nyt niin hankala ole, jos vertaa muualle eurooppaan löytää kyllä hankalampiakin. Vaikeinta on kun vaaditaan jotain mutta ei osata kertoa mitä se tarkemin on ja miten sen voisi osoittaa. Tämä puolihan rupeaa olemaan jo ihan hyvällä mallillä täällä kotopohjolassa.

Onkos muuten tietoa noista Sucker Punch Sallyistä, että meneekö ne piensarjavalmisteina vai onko kyseessä sittenkin vain muutamat yksittäiskappaleet? Missä menee raja tällaisten kanssa? Voi nimittäin olla, että jotain tiettyä mallia ei hienoista www-sivuista riippumatta myydä vuodessa kuin muutama kappale. Voiko esim vuonna 2007 myydyt olla omavalmisteita koska niitä oli vai pari kappaletta mutta 2008 jo piensarjavalmisteita? Onko tämä valmistajan itsensä määriteltävissä?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 04 Maaliskuu 2009, 15:30:59 »

Tällä hetkellä ei loppujen lopuksi ole väliä, onko tuo sarja-, piensarja- vai omavalmiste: kaikkia koskee sama päästövaatimus.

Jos APU 2:n ehdotukset omavalmistepykäliksi toteutetaan, tuo ei siltikään täytä omavalmisteen määritelmää, eikä se siten pääse kevyempien vaatimusten soveltamisalan piiriin.

Amerikantuonteihin tulee lähiaikoina joitakin helpotuksia, mutta nekään eivät koske päästövaatimuksia, sikäli kuin tiedän.
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #9 : 05 Maaliskuu 2009, 10:20:48 »

Asiaa sivuten,

Meneekö svedujen amatörreggad omavalmisteena ja sinne miedompaan pykäläasteikkoon?
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 05 Maaliskuu 2009, 11:26:12 »

Jos APU 2 toteutetaan, niin kyllä menee.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto