oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
20 Huhtikuu 2024, 11:35:45 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vuosikatsastus on yhä tapetilla  (Luettu 80465 kertaa)
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #15 : 23 Heinäkuu 2009, 11:04:58 »

Sangen yllättävää, että katsastusala kannattaa ehdotusta. Näyttää kieltä

Tätä mä just tarkotan tolla uutisoinnilla. Sen sijaan että otettais lausunto taholta, joka olisi jopa päätöksenteossa mukana, kysellään asiaa henkilöiltä joilla nauta ojassa. Kun mua ainakin kiinnostaisi ihan oikeasti tietää, mikä on kupletin juoni.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #16 : 23 Heinäkuu 2009, 11:05:48 »

Haluaisiko Teemu / Juupe / joku muu joka ehtii ottaa yhteyttä Hesarin toimituksen ja käydä läpi katsastuksentorjuntapaprun oleelisimmat kohdat.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #17 : 23 Heinäkuu 2009, 11:26:56 »

Tehokkainta ja luontevinta lienee, että PJ:t meilaavat jutun toimittajalle tarjouksella tarjota lisätietoa ja juttuseuraa vaihtoehtoisista näkemyksistä. Jos toimittaja ei syty, homma menee kannanoton puolelle, ts. yleisönosastoon.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #18 : 23 Heinäkuu 2009, 11:43:07 »

Siinähän polkevat pakkasessa 60 uotta vanhaa Hurlikkaa käyntiin. Jos katastus tulee, mä en ainakaan laita siinä tilanteessa ristiä tikkuun, nauran vaan partaani kahvikuppi kädessä
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #19 : 23 Heinäkuu 2009, 15:14:29 »

Siinähän polkevat pakkasessa 60 uotta vanhaa Hurlikkaa käyntiin. Jos katastus tulee, mä en ainakaan laita siinä tilanteessa ristiä tikkuun, nauran vaan partaani kahvikuppi kädessä
Täähän on hauska idea. Se käyntiin polkaisu kun tuottaa joskus tuskaa lämpimälläkin.
Ja sitten vielä katsuriksi omien fyysisten mittojen vastakohta, niin saa hupia koko rahalla. Virnistää Virnistää
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #20 : 23 Heinäkuu 2009, 22:06:41 »

Laitoin palautetta, kiitos T-Bonelle avusta:
Lainaus
Tarvitaanko moottoripyörien vuosikatsastusta?

HS on muutamana viime päivänä kirjoittanut laajasti moottoripyörien vuosikatsastuksesta. Lehdessä ovat ääneen päässeet viranomaiset ja katsastusyrittäjät. Haluan tuoda esiin kolmannen osapuolen eli kuluttajien, tässä tapauksessa motoristien etujärjestön kannan tähän asiaan.

Moottoripyörien vuosikatsastukselle voidaan ajatella olevan neljänlaisia yhteiskunnallisia perusteita: liikenneturvallisuus, ympäristötekijät, omaisuusrikollisuuden torjunta ja verovalvonta.

Liikenneturvallisuus

Moottoripyörien liikenneturvallisuudesta on saatavilla runsaasti kotimaista ja kansainvälistä tutkimusaineistoa. Yleisenä johtopäätöksenä aineistosta voidaan esittää, että onnettomuuksiin joutuneista moottoripyöristä kiistaton valtaosa on ollut teknisesti moitteettomassa kunnossa.

Vain muutamassa tutkimuksessa moottoripyörien tekniset puutteet mainitaan onnettomuuksien osatekijöinä. Kattavimmassa Eurooppalaisessa tutkimuksessa (MAIDS) todetaan, että tekninen puute oli osatekijänä tutkituista onnettomuuksista 5,1 prosentissa. Lähes kaikki tapaukset liittyivät joko renkaiden (3,7 %) tai jarrujen (1,2 %) puutteelliseen kuntoon, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyöntiin.

On ilmeistä, että määräaikaiskatsastuksella ei voida puuttua renkaiden ja jarrujen kuntoon kuin satunnaisesti, sillä katsastusfrekvenssi osuu vain satunnaisesti yksiin renkaiden tai jarrukomponenttien vaihdon kanssa. Kärjistäen ilmaistuna tänään katsastettu rengas tai jarrupala voi huomenna olla kulumisen seurauksena lainvastaisessa kunnossa.

Ympäristötekijät

Moottoripyörien saastepäästö- ja melutasoa säännellään ensirekisteröintivaatimuksin: moottoripyörän on rekisteröintikatsastuksessa täytettävä käyttöönottoajankohtansa saastepäästö- ja melunormit. Ellei moottoripyörän rakennetta muuteta, päästötaso kasvaa moottoripyörän ikääntyessä vain vähäisessä määrin.

Moottoripyörien pakokaasupäästöt edustavat pientä murto-osaa Suomen tieliikenteen kokonaispäästöistä (VTT LIISA 2004). Moottoripyörien päästöjen käytönaikaisella valvonnalla ei voida saavuttaa havaittavissa olevaa ilmanlaadun paranemista.

Myöskään moottoripyörän melutaso ei pyörän ikääntymisen myötä käytännössä muutu. Sen sijaan se voi muuttua, jos pakoputkiston rakennetta muutetaan alkuperäisestä poikkeavaksi. Teoriassa tähän ongelmaan voitaisiin puuttua vuosikatsastuksella, mutta esiin nousee ainakin kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin muutetun pakoputkiston palauttaminen alkuperäiseksi on useimmissa pyörissä hyvin yksinkertainen toimenpide, joten on oletettavissa, että katsastukseen saavutaan alkuperäisellä pakoputkistolla. Toiseksi melunvalvonnan kustannukset allokoituisivat vuosikatsastuksen myötä myös niiden pyöränomistajien maksettaviksi, jotka eivät ole tehneet muutoksia pakoputkistoon.

Kummankin ongelman ratkaisemiseksi parempi menettelytapa olisi toimiva muutoskatsastusjärjestelmä, jota sovellettaisiin vain muutoksia tekeviin harrastajiin. Sama pätee toki kaikenlaatuisiin moottoripyörän rakenteen muutoksiin; liikenne- ja viestintäministeriö valmisteleekin parhaillaan moottoripyörien muutoskatsastukseen liittyvää uutta lainsäädäntöä, joka sisältää mm. muutoskatsastuksissa sovellettavat pakokaasupäästöjä ja melua koskevat raja-arvot.

Omaisuusrikollisuuden torjunta

Moottoripyörien vuosikatsastusten puolesta on esitetty, että katsastuksissa voidaan löytää varastettuja moottoripyöriä. Tätä argumenttia vastaan voidaan esittää yksinkertainen vastakysymys: veisikö kukaan moottoripyörää katsastukseen tietoisena siitä, että se on varastettu? Toisaalta moottoripyöriin kohdistuva omaisuusrikollisuus on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna erittäin vähäistä, joten huomattavaa yhteiskunnallista hyötyä katsastuksilla ei missään tapauksessa saavuteta tälläkään saralla.

Verovalvonta

Moottoripyöristä ei kanneta vuotuista ajoneuvoveroa, joten tällä perusteella katsastuksia ei voida puoltaa. Sen sijaan moottoripyöristäkin kannetaan autoveroa. Autovero kannetaan kuitenkin jo ensirekisteröinnin yhteydessä: moottoripyörää ei voida edes ensirekisteröidä, ellei autoveroa ole maksettu. Tässä suhteessa vuosikatsastuksella ei ole mitään merkitystä.

Teoriassa ainoa verovalvontaan liittyvä hyöty, joka katsastuksilla voitaisiin saavuttaa, koskee autoveron uudelleenkantoa moottoripyörän rakenteen muuttamisen johdosta. Moottoripyörän rakenteen muuttamista valvotaan jo nyt muutoskatsastuksen avulla. Autovero kannetaan uudelleen, jos enemmän kuin 50 prosenttia moottoripyörän osista vaihdetaan. On selvää, että tämäntyyppiset verotukselliset ongelmat koskevat hyvin pientä murto-osaa kaikista Suomeen rekisteröidyistä moottoripyöristä. Vuonna 2007 voimaan tulleen prosenttiosuuksien laskentaan liittyvän lainmuutoksen myötä ongelmat ovat entisestään vähentyneet. Näin ollen verovalvonnan kustannusten allokointi kaikille moottoripyörien omistajille ei missään nimessä ole perusteltavissa.

Johtopäätöksiä

Moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista seuraisi moottoripyöräilyn harrastajille vuositasolla kymmenien miljoonien eurojen kustannukset. On päivänselvää, että katsastuksista aiheutuvia kustannuksia vastaavia yhteiskunnallisia hyötyjä ei ole saavutettavissa millään yllä esitetyllä alueella. Moottoripyöräharrastajien onneksi liikenne- ja viestintäministeriö näyttää sisäistäneen tämän asian.

EU:n komission aloite moottoripyörien määräaikaiskatsastusten harmonisoinnista perustuu katsastusalan oman kattojärjestön CITA:n laatimiin tutkimuksiin. Ottaen huomioon, että yllä esitetyt havainnot katsastusten ajateltavissa olevista yhteiskunnallisista perusteista perustuvat verrattain laajaan puolueettomaan ja julkaistuun tutkimukselliseen lähdeaineistoon, voidaan kysyä, mikä mahtaa katsastusalalla olla mielessään.

Laajempi oppimäärä lähdetietoineen löytyy dokumentista ”Onko moottoripyörien määräaikaiskatsastus tarpeellinen?” http://www.mmaf.fi/documents/Karsastuksentorjuntajuttu050208Kopteri.rtf

Keskustelen mielelläni aiheesta kanssanne myös puhelimitse. Jos en vastaa olen todennäköisesti moottoripyöräilemässä.

Santtu Ahonen
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #21 : 24 Heinäkuu 2009, 07:01:55 »

hienoa palautetta!
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #22 : 28 Heinäkuu 2009, 12:05:41 »

Asia jatkuu, nyt se on muuttunut metelikeskusteluksi: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636 ...tuo nettiartikkeli on lehdessä ollutta versiota paljon lyhyempi.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #23 : 05 Elokuu 2009, 12:54:07 »

Asia jatkuu, nyt se on muuttunut metelikeskusteluksi: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135247971636 ...tuo nettiartikkeli on lehdessä ollutta versiota paljon lyhyempi.

Joopa joo.... kuten joku keskusteluissa sanoikin, joka vuodenajalle löytyy oma natisemisen kohteensa...kesällä näköjään moottoripyörät.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #24 : 05 Elokuu 2009, 13:02:11 »

Loistavaa tekstiä Santulta. Kiitos taas!
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #25 : 18 Elokuu 2009, 08:26:30 »

Joo-o. Seuraava uutinen selittänee, miksi vuosikatsastus on "silloin tällöin" tapetilla...

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24943
 Pyörittää silmiään
tallennettu

PeWe/WHMC
Uutislähteet
*****
Viestejä: 47


In brothers we trust.


« Vastaus #26 : 18 Elokuu 2009, 14:31:24 »

"Liikevoitto yltää siten lähes 30 prosenttiin suhteessa liikevaihtoon. Kovaääninen protestointi katsastuksen korkeista hinnoista ei siten ole tuottanut tulosta"

Ei oo ahneurella rajoja! Sitten kun toi moottoripyörien ja mopojen katsastus on saatu pakolliseksi niin eiköhän sitten laiteta samaan syssyyn polkupyörät ja polkuautot.

No mitäpä sitä marisemaan itsehän on kansa edustajansa valinneet, toisin aika ajoin tuntuu että noiden "edustajien" elämä on aika kaukana todellisesta elämästä,.

Pewe
tallennettu

PeWe/WHMC
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #27 : 18 Elokuu 2009, 14:46:52 »

Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 Huh
tallennettu

MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #28 : 18 Elokuu 2009, 19:10:37 »

Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 Huh


Taidettiin viimeinen vähintäänkin noin hyvällä katteella olevan palvelun ostaminen kriminalisoida vuonna 2006.  Virnistää
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #29 : 18 Elokuu 2009, 21:24:49 »

Tietääkö kukaan mitään muuta sellaista bisnestä, jossa kysyntä on saatu aikaan lakisääteisesti ja viivan alle jää kolmannes liikevaihdosta?
 Huh

Veikkaus (liikevaihto v.2008 1 474,8Milj€ ja tulos 449,1Milj€)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto