MMAF:n uutisissa on toisaalla pitkä ja perusteellinen keskustelu moottoripyörien vuosikatsastuksesta,
löytyy tästä.Kun meinasin vastata, tuli kommentti että yli 120 päivään ei ole aiheeseen vastattu, harkitse uuden aloittamista ja minähän harkitsin.
Pari päivää sitten tuli saksalaisen Biker Unionin lehti postissa, ja siinä on paljon juttua mm. FEMAn kokouksesta jossa järjestö on myös jasenenä. Tällä kertaa mielenkiinto keskittyi heti otsikkoon "TÜV in ganz Europa" eli katsastus koko Eurooppaan. ACEM (Euroopan moottoripyörä- ja osavalmistajien yhdistys) edustaja oli luennoinut, eli lobannut, taas koko EU:n käsittävää moottoripyörien säännöllistä katsastusta. Nythän ko. katsastus on pakollinen noin puolessa jäsenvaltioissa. ACEM:n lauselma oli, jotta katsastus tulee tapahtua ajokin omistajan kustannuksella tai moottoripyörään (vast) asennetun "On Board Diagnostig (OBD)" yksikön avulla. Jonka myös pyörän omistaja maksaa.
FEMA:n tutkimusten mukaan vain 0,3% onnettomuuksista johtuu teknisistä vioista.
Mitä ACEM sitten oikeastaan tällä haluaa parantaa?
Katsastus olisi tietty hyvin merkittävä rahanlähde pakallisille kassoille ja katsastusorganisaatiolle, ei parannusta moottoripyörien turvallisuudelle. Esmierkiksi kahdessa kolmasosassa EU:n jäsenmaita ei edelleenkään mitata kaksipyöräisten pakokaasupäästöjä. Eikä mittausmenetelmiäkään ole olemassa.
Kaksipyöräisiä ajoneuvoja on sensijaan 33 miljoonaa, kun otetaan mukaan myös skootterit ja mopot (max 50 cc), joita katsastus tietty myös toteutuessaan koskisi. Luvusta on muuten 49 % skootterieta ja lukumäärä lisääntyy, joten tuota ryhmää olisi hyvä saada myös etujärjestötoimintaan.
ACEM laskee, että tiukkenevien pakokaasurajonen myötä, myös moottoripyörät joutuvat pian CO2 päästöihin perustuvien verojen piiriin. Autoilla ko. arvo on 160, kun moottoripyörillä 110 g/km. Autojen päästöjä halutaan yhä alentaa voimakkaasti, joten kehitys koskenee myös kaksipyöräisiä.
Vielä vähän ACEM esittämää kaksipyöräisten onnettomuusstatistiikkaa, jossa mukana myöskin mopot ja skootterit. (Perustuvat MAIDS-tietokantaan). 72% johtuu inhimillisistä tekijöistä, pääosin siitä, että kaksipöräistä ei havaita tai tulkitaan väärin (mopot 69, mp 77%)! Eli syyllinen on toinen osapuoli. Pääasiassa törmätään autoon 85% mopoilla, 71% mp. 62% mp onnettomuuksista tapahtuu alle 50 km/h vauhdissa 5,4 yli 100 km/h nopeuksissa.
Alussa mainitsemassani toisessa katsastuskeskustelussa oli Bonen kysymys siitä, mitä katsastuksessa sitten voitaisiin tarkastaa. Ne hänen määrittelemänsä kohteet pitävät paikkansa. Omat pyörät käyvät joka toinen vuosi saksalaisessa katsastuksessa, ja vanhemmissa se on täysin silmämääräinen. Katsastaja tutkii jarruletkut, -palat,- levyt, nopeusmittarin, peilit, renkaat ja jos osia on vaihdettu otteesta poikkeavaksi, niin osien TÜV-hyväksynnän. Käyntiin moottoripyörää ei välttämättä laiteta. Tosin harva katsastaja kykyenee huomamaa mitään osien vaihtoa. Esim. jos renkaan vaihtaa 21-tuumaisesta 16-tuumaiseksi on parempi sanoa se, sillä yleensä sitä ei katsastuksessa huomata (omakohtainen kokemus). Saati sitten muita....
Uusimmissa pitää olla pakokaasut mitattuina. Mittaamiseen käytetään autoihin tarkoitettuja mittauslaitteita, jotka eivät kerro mitään moottoripyörän päästöistä. Mutta maksaa täytyy.
Bone toi esille myös pitkän listan katsastuksen mahdollisista hyödyistä. Niitä ei käy kieltäminen. Mutta nyt vaan näyttää, että pääsyynä kaksipyöräinen vuosikatsastukseen on raha, ei turvallisuus taikka edes ympäristötekijät, vaikka niillä asiaa koitetaan viedä eteenpäin.
Tämä katsastusasia on syytä pitää tarkkailussa myöskin Suomen moottoripyöräilyn edunvalvonnassa ja jokaisen moottoripöräilijän on tuki on tärkeä edunvalvontaa suorittavalle järjestölle, kuten esim. MMAF ja SMOTO.
Do you fight for your rights?
(Edit: Joitain kirjoitusvirheitä korjattu)