oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
10 Marraskuu 2024, 21:21:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vuosikatsastus on yhä tapetilla  (Luettu 101006 kertaa)
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« : 13 Huhtikuu 2009, 09:34:18 »

MMAF:n uutisissa on toisaalla pitkä ja perusteellinen keskustelu moottoripyörien vuosikatsastuksesta, löytyy tästä.

Kun meinasin vastata, tuli kommentti että yli 120 päivään ei ole aiheeseen vastattu, harkitse uuden aloittamista ja minähän harkitsin.  Iskee silmää

Pari päivää sitten tuli saksalaisen Biker Unionin lehti postissa, ja siinä on paljon juttua mm. FEMAn kokouksesta jossa järjestö on myös jasenenä. Tällä kertaa mielenkiinto keskittyi heti otsikkoon "TÜV in ganz Europa" eli katsastus koko Eurooppaan. ACEM (Euroopan moottoripyörä- ja osavalmistajien yhdistys) edustaja oli luennoinut, eli lobannut, taas koko EU:n käsittävää moottoripyörien säännöllistä katsastusta. Nythän ko. katsastus on pakollinen noin puolessa jäsenvaltioissa. ACEM:n lauselma oli, jotta katsastus tulee tapahtua ajokin omistajan kustannuksella tai moottoripyörään (vast) asennetun "On Board Diagnostig (OBD)" yksikön avulla. Jonka myös pyörän omistaja maksaa.
FEMA:n tutkimusten mukaan vain 0,3% onnettomuuksista johtuu teknisistä vioista.
Mitä ACEM sitten oikeastaan tällä haluaa parantaa?
Katsastus olisi tietty hyvin merkittävä rahanlähde pakallisille kassoille ja katsastusorganisaatiolle, ei parannusta moottoripyörien turvallisuudelle. Esmierkiksi kahdessa kolmasosassa EU:n jäsenmaita ei edelleenkään mitata kaksipyöräisten pakokaasupäästöjä. Eikä mittausmenetelmiäkään ole olemassa.
Kaksipyöräisiä ajoneuvoja on sensijaan 33 miljoonaa, kun otetaan mukaan myös skootterit ja mopot (max 50 cc), joita katsastus tietty myös toteutuessaan koskisi. Luvusta on muuten 49 % skootterieta ja lukumäärä lisääntyy, joten tuota ryhmää olisi hyvä saada myös etujärjestötoimintaan.
ACEM laskee, että tiukkenevien pakokaasurajonen myötä, myös moottoripyörät joutuvat pian CO2 päästöihin perustuvien verojen piiriin. Autoilla ko. arvo on 160, kun moottoripyörillä 110 g/km. Autojen päästöjä halutaan yhä alentaa voimakkaasti, joten kehitys koskenee myös kaksipyöräisiä.
Vielä vähän ACEM esittämää kaksipyöräisten onnettomuusstatistiikkaa, jossa mukana myöskin mopot ja skootterit. (Perustuvat MAIDS-tietokantaan). 72% johtuu inhimillisistä tekijöistä, pääosin siitä, että kaksipöräistä ei havaita tai tulkitaan väärin (mopot 69, mp 77%)! Eli syyllinen on toinen osapuoli. Pääasiassa törmätään autoon 85% mopoilla, 71% mp. 62% mp onnettomuuksista tapahtuu alle 50 km/h vauhdissa 5,4 yli 100 km/h nopeuksissa.

Alussa mainitsemassani toisessa katsastuskeskustelussa oli Bonen kysymys siitä, mitä katsastuksessa sitten voitaisiin tarkastaa. Ne hänen määrittelemänsä kohteet pitävät paikkansa. Omat pyörät käyvät joka toinen vuosi saksalaisessa katsastuksessa, ja vanhemmissa se on täysin silmämääräinen. Katsastaja tutkii jarruletkut, -palat,- levyt, nopeusmittarin, peilit, renkaat ja jos osia on vaihdettu otteesta poikkeavaksi, niin osien TÜV-hyväksynnän. Käyntiin moottoripyörää ei välttämättä laiteta. Tosin harva katsastaja kykyenee huomamaa mitään osien vaihtoa. Esim. jos renkaan vaihtaa 21-tuumaisesta 16-tuumaiseksi on parempi sanoa se, sillä yleensä sitä ei katsastuksessa huomata (omakohtainen kokemus). Saati sitten muita....
Uusimmissa pitää olla pakokaasut mitattuina. Mittaamiseen käytetään autoihin tarkoitettuja mittauslaitteita, jotka eivät kerro mitään moottoripyörän päästöistä. Mutta maksaa täytyy.
Bone toi esille myös pitkän listan katsastuksen mahdollisista hyödyistä. Niitä ei käy kieltäminen. Mutta nyt vaan näyttää, että pääsyynä kaksipyöräinen vuosikatsastukseen on raha, ei turvallisuus taikka edes ympäristötekijät, vaikka niillä asiaa koitetaan viedä eteenpäin.
Tämä katsastusasia on syytä pitää tarkkailussa myöskin Suomen moottoripyöräilyn edunvalvonnassa ja jokaisen moottoripöräilijän on tuki on tärkeä edunvalvontaa suorittavalle järjestölle, kuten esim. MMAF ja SMOTO.

Do you fight for your rights?

(Edit: Joitain kirjoitusvirheitä korjattu)
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu 2009, 13:33:13 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 13 Huhtikuu 2009, 10:21:39 »

Teimme asiasta hiljakkoin pari lausuntoa jotka löytyvät MMAF:n dokumenttiarkistosta, tässä suorat linkit: .
Dokumenteissa katsastuspakko ei ole suoraan tapetilla mutta epäsuorasti se olisi yksi seurauksista jos asiat etenevät kuten TUV esittää. Dokumentit loivat pohjan myös FEMA:n kannalle.

Uutinen yo. aiheesta: Vastaus komission kyselyyn sääntelyn tulevaisuudesta (3.3.2009).

Kannattaa lukaista myös samasta dokumenttiarkistosta löytyvä katsastuksentorjuntapapru (15.10.2008). Ym. dokumenteista saa hyviä argumentteja joiden avulla kukin voi lähestyä omaa MEPpiään asiallisesti.

Meillä on vakava resurssiongelmana täällä kotimaassa: Ei ole ketään kuka ehtisi näitä asioita kokopäiväisesti lobbaamaan ja näiden perään katsomaan. Ongelmana on vapaaehtoisvoimien riittävyys kun samalla pitää käydä myös ihan oikeissa töissä. SMOTO:lla ei (vielä) ole varaa palkata työntekijää vaikka sitä kaivataan nyt heti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 13 Huhtikuu 2009, 18:38:00 »

Karsastuksentorjuntajuttu on julkaistu Kopteri-lehdessä kokonaisuudessaan lähteineen päivineen. Kun asiaa perusteellisesti pohtii kaikki asianhaarat huomioon ottaen tulee vääjäämättä siihen lopputulemaan, että moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista ei mitenkään seuraa kustannuksia vastaavaa hyötyä.

Miksi asia sitten koko ajan on tapetilla? Eikö asian pitäisi olla aivan selvä? Ikävä kyllä, nykymaailman päätöksenteossa asioita ei aina päätetä menetelmällä "parhaat argumentit voittavat". On kovin tavallista, että asiat päätetään sen eduksi, jolla on suurimmat lihakset ja kovin ääni. Katsastusalalla on paljon rahaa käytettävissä lobbaamiseen. Meillä sitä rahaa ei ole, ja äänemmekin on kovin heikko. Ilman SMOTO:a se ei kuuluisi minnekään, ja SMOTO:n edustama otos moottoripyöräilyn harrastajista on sekin viime vuosina suhteellisesti heikentynyt.

Pian tulee aika, jolloin nykyiset edunvalvonta-aktiivit jäävät eläkkeelle näistä hommista. Omasta puolestani olisin toivonut, että seuraaville aktiiveille olisi voinut jättää perinnöksi hyvät eväät hommien hoitamiseksi. Se tarkoittaisi muun ohella edunvalvontajärjestöä, joka edustaa riittävän laajasti kaikenlaisia moottoripyöräilijöitä. Tältä osin toivomukseni näyttää jäävän toivomuksen asteelle. MMAF on hyvässä kunnossa ja muutenkin hyvä työkalu monien asioiden hoitamiseksi, mutta esimerkiksi määräaikaiskatsastuksen vastustamista silmällä pitäen se vain on aivan liian pieni putiikki ja edustaa muodollisesti vain rakentelijoita. Ja kuten Santtu asian osuvasti ilmaisee: niitä oikeita töitäkin täytyy vaan tehdä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 14 Huhtikuu 2009, 09:10:33 »

Komppaan vielä T-luuta. Kuten ylle latomistani linkeistä voi lukea, meillä on nyt argumentit ja taustatyö melko hyvin kasassa. Niiden lähettäminen eteenpäin on toki hoidettu mutta se ei riitä silloin kun vastapuolella on lähes rajattomasti näitä vastamielipiteen huutajia. Harrastajien puolelta puuttuu se, joka ehtii eri tahojen kanssa asiaa lobbaamaan eli tuomaan nämä harkitut ja toimivat argumentit esiin riittävän usein ja riittävän monessa eri paikassa. FEMA:lla on jonkin verran virtaa ja vääntövoimaa mutta myös täällä kotimaassa tarvitaan ammattitekijöitä. Kandidaatilla pitäisi olla hyvä uusien asioiden omaksumiskyky, sosiaalista silmää kanssakäymiseen erilaisten ihmisten ja joskus hyvinkin ärsyttävien näkökantojen kanssa sekä lehmän hermot ja pinna.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #4 : 13 Toukokuu 2009, 12:18:49 »

Kävimpähän taas paikallisessa saksalaisessa katsastuksessa -80 Shovelini kanssa. Kun jossain on uhottu "Saksan mallin" tuloa Suomeen, niin sen tulo pitää kyllä estää. En tiedä miksi koko katsastusrumba on täällä päässyt niin pahaksi, kuin se on. Kaikkein eniten hommassa ketuttaa sen byrokraattisuus ja rahastus. Näinkin vanhassa pyörässä piuää olla TÜV hyväksyttyä osaa ja jokaisesta vaihdetusta osasta ko. todistus mukana. Jo tuo osien TÜV hyväksyntä on sinällään rahastus, vaikka löytyy siitä kääntöpuoliakin. Ja kun sitten osan on vaihtanut ammattihenkilö tai on vaihdon hyväksynyt (maksaa), niin katsastaja kirjaa muutoksen, joka tietty maksaa sekin. Minullakin oli jo alunperin etujarruissa teräspunosletkut, mutta kun nyt tuli laitettua uusi, jossa oli kirkas muovi punoksen päällä, niin uusi hyväksyntäpaperi ja euroja lisää pöytään. Järjetöntä. Oikeastaan nyt pitäsi mennä vaihtamaan rekisteriote, jossa tuo muutos on mainittu ja taas se maksaa 40 Euroa lisää. Katsastus oli 81 Euroa, jossa 20 tuota kirjausmaksua. Eikä rekisteriotteen saanti ole mikään pikkujuttu, jonottamaan kaupungintalolle vuoronumeron kanssa, jos tuuria, pääset luukulle saman aamupäivän aikana. Iltäpäivisin virasto on kiinni.
Kyllä kannattaa miettiä valmiiksi myös sitä, miten katsastus tulisi suorittaa, jos se pitää kerran tehdä. Saksan mallia ei pidä missän tapauksessa kopioida, vaikka se rahasampona ja kyykytyksenä onkin mainio ja siten varmaan monia tahoja kiinnostava.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 13 Toukokuu 2009, 15:21:11 »

Ei sitä pidä tehdä ollenkaan. Muutoskatsastus kyllä, järkevissä rajoissa. Muttei vuosikatsastusta. On päivänselvää, että Suomessa se olisi vain ja ainoastaan rahastusautomaatti ja kyykyttämistapahtuma.
tallennettu

Luakkonen
Newbie
*
Viestejä: 3


WWW
« Vastaus #6 : 15 Toukokuu 2009, 14:33:50 »

Yhäkin tapetilla: tämän päivän sanomalehti Karjalainen tiesi kertoa, että vuosikatsastuspakko saattaa tulla voimaan jo 2010. (En löytänyt uutista lehden verkkosivuilta, joten linkkiä ei nyt ole..)

Hulluinta on, että juttuun haastateltu ylitarkastaja Maria Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriöstä tuntuisi olevan  enemmän terveen järjen puolella, ja toteaa mm. teknisten vikojen näyttelevän hyvin pientä osaa (3%, mistä lie luvun ottanut) onnettomuuksien aiheuttajana.

Kaiken hyvän ne uhkaa pilata.

Have mercy.

- Luakkonen
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #7 : 20 Heinäkuu 2009, 07:01:04 »

Tapetilta vuosikatsastusehdotus on nyt siirtynyt Komission käsittelyjärjestykseen. Päivän Hesarissa esiintyy ehdotusta kannattavia H-D-miehiä, yksi parrakas sentään vastaan (kiitos). Liikenne- ja viestintäministeriöllä on sen sijaan ryhtiä ja järki päässä, ja kanttia olla ehdotusta vastaan. Edunvalvonta-ahkeroinnin tulosta?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+ei+halua+mopojen+ja+perävaunujen+vuosikatsastuksia/1135247797825

« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu 2009, 09:12:22 kirjoittanut MMAF WebMaster » tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #8 : 20 Heinäkuu 2009, 09:10:55 »

Tämä on hyvä uutinen!

Varmaankin juuri edunvalvonta-ahkeroinnin tulosta, kiitokset ahkeroijille!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 21 Heinäkuu 2009, 22:27:33 »

Tapetilta vuosikatsastusehdotus on nyt siirtynyt Komission käsittelyjärjestykseen. Päivän Hesarissa esiintyy ehdotusta kannattavia H-D-miehiä, yksi parrakas sentään vastaan (kiitos). Liikenne- ja viestintäministeriöllä on sen sijaan ryhtiä ja järki päässä, ja kanttia olla ehdotusta vastaan.

On se maailma mennyt kummalliseksi, kun tuota oikein ajattelee... Järkyttynyt
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #10 : 22 Heinäkuu 2009, 16:26:32 »


Tuo vuosikatsastus voisi toisaalta selkiyttää pelisääntöjä siitä, mitä ja miten pyöriin saa tehdä. Jäisi ne tienvarsituumailut vähemmälle, jos alla on katastettu ja kelpuutettu laite.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 22 Heinäkuu 2009, 18:08:46 »

Tuo vuosikatsastus voisi toisaalta selkiyttää pelisääntöjä siitä, mitä ja miten pyöriin saa tehdä. Jäisi ne tienvarsituumailut vähemmälle, jos alla on katastettu ja kelpuutettu laite.

En usko. Pelisäännöt (huonot) ja muutoskatsastusvelvollisuus meillä on nyt jo, mutta ei sillä leimalla ole aina ollut mitään arvoa.
tallennettu

MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #12 : 23 Heinäkuu 2009, 09:08:45 »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Esitys+moottoripy%C3%B6rien+katsastuksesta+saa+kannatusta/1135247877204

Älämölö jatkuu.

Edittiä: Olis edes jotain järkipohjaista uutisointia asiasta.  Vihainen
« Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu 2009, 09:36:09 kirjoittanut MakeH » tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #13 : 23 Heinäkuu 2009, 09:17:30 »

Niin, myös LVM on pohtinut ja todennut, ettei (turhan) kyyläämiseen määrää kannata enää lisätä. Päinvastoin, esimerkiksi autojen katsastamisen määrää on pohdittu jopa vähennettävän nykytasosta.

Tämän päivän (23.7.) Hesarissa (linkki yllä) katsastusyrittäjät jo hierovat käsiään euron kiilto silmissä... Kaikkien muiden jo esitettyjen turhuuden turhuus -argumenttien ohella voidaan perustellusti todeta, että olisi myös kansantaloudellisesti tuottavuutta heikentävää alkaa silpaisemaan ihmisten aikaa ja massia tämmöiseenkin turhaan toimintaan. Byrokratian taakka on kaikkinensa jo ennestäänkin raskas hinattavaksi ja kustannettavaksi. Pärjää siinä sitten kilpailussa kiinalaisen kanssa... Kotimainen virkamieskunta alkaa ymmärtää tätä enenevässä määrin, työtaakkansa alle hautautuessaan. Sen sijaan EU-koneisto elää vain ja ainoastaan byrokratiasta, luo sitä lisää juuri itsensä vuoksi, ja tappaa kyllä aikanaan tämän mantereenpuolikkaan, ellei kelkkaa aleta kääntää.

Määräaikaiskatsastamisella olisi aivan varmasti ja ennen kaikkea rakenteluharrastamista lannistava vaikutus. Mitä tilalle? Keppanaa (nykyisen annoksen päälle)? Ja siitä porttiteorian mukaisesti kovempiin aineisiin: Sorbusta?

EHDOTUKSEN TOTEUTUMISESTA EI SEURAA MITÄÄN HYVÄÄ MP-HARRASTUKSELLE!!!
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 23 Heinäkuu 2009, 09:45:43 »

Sangen yllättävää, että katsastusala kannattaa ehdotusta. Näyttää kieltä
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto