oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Huhtikuu 2024, 15:45:33 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: jäykkäperäksi muutettua katsastamassa  (Luettu 107613 kertaa)
el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 28 Tammikuu 2010, 16:13:57 »

Morjens vaan kaikille, tässäpä eka postaus tälle laudalle:

Menin eilen paikalliselle konttorille näyttämään projektia että sais muutokset otteeseen.
Laite on -72 honda cb 500 four. Keulakulma kallistettu ja runko muutettu jäykkäperäksi.
Noh, katsurit tarkisteli maalaamatonta runkoa hyväksyvästi nyökkäillen. Kaikki oli jees,
sitten vaan paperihommiin. Prosenttien kanssa ei ollut ongelmia, avuliaan katsastusmiehen kanssa
laskimme muutosprosentteja ja pääsimme tulokseen 39% muutettu- 61% originaal.
Keulakulmaksi tuli 41 astetta ja 4-asteisilla t-kappaleilla akseliväliä 196 cm. Härveli oli valmiiksi rekisterissä erikoisehdolla:
"korjattu ajoneuvo, vaihdettujen osien määrä 25%." Osaluetteloa ei otteessa ole.

Elikkä sitten vaan paperit kuntoon.

Mutta. Tämähän vaikuttaa liian helpolta.

Hetkinen, sanoi katsastusmies. Pykälä 9:

3. Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa
erityyppiseksi sekä L3e-, L4e-ja L5e-luokan
ajoneuvon taka-akselin muuttaa jousittamattomaksi.
Jarrujen tulee tällöin täyttää vähintään
13 §:n vaatimukset.

Pykälä 13: Jarrujen testaus. Tätä ihmetteli myös katsastaja, ja soitti trafiin, o.s. akeen.
Tänään tuli tietoa trafista: ylitarkastaja, DI Otto Lahti ilmoitti jotta jarrutus täytyy todellakin testata,
asia on varsin yksiselitteinen.

En tiedä miten etelässä, mutta Pohojanmaalla on 22 astetta pakkasta. Piikkirattaat ja pilkkihaalari? Virnistää
Elikkä: kuka testaa, missä testaa, mitä maksaa?
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu 2010, 10:26:52 kirjoittanut el pee » tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 28 Tammikuu 2010, 16:53:21 »

jaahas. voimaantulleen apu2:n mukaan jos akseliväli on yli 2m ja/tai keulakulma on loivempi kuin 47 astetta (pumppukeula), niin silloin pitää suorittaa erillisiä testejä, joissa tutkitaan mm jarrut.
tässä tapauksessahan kumpikaan raja ei ylity, vaan koko katsastusprosessi täytyy hoitua konttorilla. lähtökohtaisesti alkuperäiset jarrut pitäisi hyväksyä ilman muttia. jos vannekoot ovat kasvaneet, silloin jarruteho saattaa pienentyä, ja voidaan edellyttää tehokkaampia jarruja, mutta käytännössä kai ei ole testauksia ollut tapana vaatia. ei ainakaan jos vanteet ovat orggiskokoiset...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 28 Tammikuu 2010, 17:30:29 »

Vanteet, jarrut ja navat on tosiaan originaalit.
Ja tätähän sitä oikein porukalla konttorilla ihmeteltiin, ei tule ekana jarrujen testaus mieleen kun ei niitä ole muuteltu.
Samaa mieltä olen että koko homma pitäis saada hoidettua konttorilla.
Tässä tapauksessa ei ole kyllä pahaa sanaa sanottavana konttorin hekilökunnasta, apua kyllä on saanut nyt ja aiemminkin.


Trafin perustelut tähän jarrutestiin:

"jarrutestissä tutkitaan pyörän yleistä hallittavuutta jarrutuksen aikana, mistä halutaan varmistua
 muutettaessa pyörän jousitusta oleellisesti."

« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu 2010, 17:35:04 kirjoittanut el pee » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 28 Tammikuu 2010, 20:37:23 »

Tosta pykälästä kysyin ministeriön tulkintaa jo ennen kuin laki tuli voimaan. Vastaus oli, että jarrut tulee testata "tarvittaessa". Mikä aiheuttaa sellaisen tarpeen, mulla ei ole aavistustakaan. Taka-akselin muuttaminen jäykäksi ei sitä sellaisenaan voi aiheuttaa, testi olisi pelkkä muodollisuus.

Vääntämiseksi menee. Otto Lahdesta en ole kuullutkaan, mutta TraFi:sta löytyy kyllä järkiperäisestikin ajattelevia ihmisiä. Kattellaan, josko jotain voisi tehdä asialle.

Edit: totta on, että jarrutestissä tutkitaan myös pyörän yleistä hallittavuutta jarrutuksen aikana. Asialla on kuitenkin merkitystä vasta, kun akseliväli ja/tai keulakulma kasvavat aikuisiksi. Tästä syystä testausvaatimus ehdotettiin APU II-raportissa ulotettavaksi vasta yli kaksimetrisiin tai yli 47 astetta kallistettuihin teleskooppikeuloihin.
« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu 2010, 20:42:07 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #4 : 28 Tammikuu 2010, 21:01:09 »

Tattista vaan, T-Bone,
Tämä sama probleemi tulee muillekin taatusti eteen. Liekkö olin ensimmäinen tänä vuonna tähän törmännyt.
Huomenna soittelen Testmill Pentanovalle ja kyselen tuosta testauksesta: miten tapahtuu käytännössä,
ja mitä maksaa. Pitääköhän siitä ny sitten testata molemmat vai pelkkä takajarru? Se selvinnee huomenna katsastuskonttorilta.
Kylähulluna varmaan pitävät jo siellä. Virnistää

Kävi jo mielessä nakata rojekti liiterin taa, mutta tämähän käy niin mielenkiintoiseksi että tämä katotaan loppuun asti.
Voin laitella tänne lisää infoa miten kopteriprojekti "Pykälä 13" etenee.
Pykälä 13. Taidan maalata tuon tankin kylkeen.

Jos jollakin tietoa testauslaitoksista jotka ko. testausta harjoittaa, niin kertokaa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 28 Tammikuu 2010, 21:32:55 »

Kyllä elävästi muistan keskustelleeni säätämisvaiheessa juuri tämäntyyppisestä muutoksesta niin, että jarrutestiä ei vaadita jäykkäperämuutoksille jos mitat pysyvät sallituissa rajoissa.

Mutta tietty virkapäät joille asia ei ole tuttu pyrkivät aina tulkitsemaan kaiken mahdollisimman tiukasti...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 28 Tammikuu 2010, 21:38:45 »

Testmill Pentanova on toistaiseksi ainoa, jolla on valtuudet testata. MMAF:n lupaprosessi on vielä vaiheessa.

Tässä vaiheessa en ottaisi vielä mihinkään testiputiikkiin yhteyttä. Koetetaan ensin sopia jostain järkiperäisemmästä tulkinnasta. Jäykkäperämuutos ei vaikuta jarrujen suorituskykyyn tai jarrutustapahtuman aikaiseen hallittavuuteen mitenkään, sen sijaan etujousituksen muutokset voivat sitä tehdäkin. Katsotaan siis, vieläkö TraFi:sta löytyy järkeä.
tallennettu

el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #7 : 28 Tammikuu 2010, 22:12:16 »

Jep, ei tässä ollukkaan meininki vielä testipäivää sopia. Hymyilee
Onkohan meininki suorittaa testaus tässä tapauksessa ajamalla vai kenties takajarrun osalta dynossa.
Tämä asettaa mielestäni autot ja pyörät eriarvoiseen asemaan taka-akseliston ja jarrujen muutoksia tutkittaessa.
Huono se on pyörää talvella radalla testata. Autonhan voi tarkastaa nosturilla ja dynossa.

Etujousituksessa ei ole muita muutoksia kuin että tuubit on pitemmät. alapäät on alkuperäiset.
tallennettu
jarza
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #8 : 20 Maaliskuu 2010, 09:20:28 »

Onko tämä asia edennyt? tarviiko jarrut testata?
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #9 : 20 Maaliskuu 2010, 11:45:30 »

Lainaus: "Testi suoritetaan suurimpaan teknisesti sallittuun massaan kuormitetulla ja kuormittamattomalla ajoneuvolla."

Lainaus 2: "Häipymistestissä pyörällä jarrutetaan etu- ja takajarrulla yhdessä vähintään 10 jarrutusta peräkkäin nopeudesta 100 km/h vakiojarrutusvoimalla, jolla saavutetaan vähintään keskimääräinen hidastuvuus 3,0 m/s2 ja kiihdyttäen välittömästi takaisin alkunopeuteen. Jarrutusten välin on oltava 1000 m ja ajoneuvo voidaan kääntää testiradalla ennen kiihdytystä uudestaan alkunopeuteen.

Tämän haluan nähdä, kun se suoritetaan 50-luvun yksipyttysellä brittipyörällä. Painoa kuormattuna voi olla 400kg ja tehoa 15 - 20 kW. Tarvitsee tosi pitkän testiradan. Miten mahtaa tuo kuormitus tapahtua ? Laitetaanko testaajalle kiviä reppuun vai vedetäänkö kakspäällä ?
tallennettu
el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #10 : 20 Maaliskuu 2010, 13:38:46 »

Jeps, soitin tuonne Testmill Pentanovalle ja kysyin kuinka tämä testaus takajarrun osalta suoritetaan, ilmeisestikkään
kun ei ole tarkoitus testata kuin hallittavuutta takajarrun osalta.

Testissä testaaja kiihdyttää pyörän nopeuteen 60km tunnissa josta pyörä jarrutetaan pysähdyksiin.
Jos testaaja, pyörä tai kumpikaan ei lennä maata kiertävälle radalle, testi on hyväksytty.
Maksaa arviolta jonkun satalappusen.


Ai niin, jos oisin viime vuoden puolella käynyt konttorilla tuota muutosta leimauttamassa,
oisin selvinny 8 prossan menetyksellä ilman testaushässäkkää. Virnistää
« Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2010, 13:45:00 kirjoittanut el pee » tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #11 : 20 Maaliskuu 2010, 14:12:39 »

Maksaa arviolta jonkun satalappusen.


Ai niin, jos oisin viime vuoden puolella käynyt konttorilla tuota muutosta leimauttamassa,
oisin selvinny 8 prossan menetyksellä ilman testaushässäkkää. Virnistää


Niin ja olisi jäänyt jokunen satalappunen bensaan, viinaan, naisiin tai vaikka tuhlaukseen.
tallennettu
el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #12 : 20 Maaliskuu 2010, 14:22:21 »

Niin ja olisi jäänyt jokunen satalappunen bensaan, viinaan, naisiin tai vaikka tuhlaukseen.


Juurikin näin. Virnistää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 21 Maaliskuu 2010, 22:02:45 »

Älkää nyt hätäilkö, siellä on vielä metritolkulla lunta maassa eikä ajamaan pääse vielä vähään aikaan. Eiköhän tähän saada ihan järkiperäinen tulkinta koska ei tuo jarrutestin vaatiminen hyödytä ketään. Malttia.
tallennettu
VALU
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #14 : 17 Huhtikuu 2010, 18:17:28 »

Moro!

Kävin torstaina Raision K1 konttorilla muutoskatsastamassa jäykäksi muutettua pannua -62(akselinväli 175cm), prosenttien osalta kaikki oli kunnossa, mutta sitten ne alkoi vaatimaan jarrutestiä, muuten ei mene katsastuksesta läpi. Katsastusmies soitti vielä Trafiin Ahti Kalliomäelle ja se vahvisti että kaikki jotka muutetaan jäykäksi, niiltä vaaditaan jarrutesti.
Katsastusmies oli kuitenkin reilu ja niin sanotusti keskeytti katsastuksen ja ei merkannut tietokantaan tätä katsastusta ja antoi rekisteriotteen takasin ja sano että "unohdetaan tämä katsastus toistaiseksi" ja ajele omalla vastuulla. Kun saat jarrutestin testattua, tuo siitä todistus niin saat muutoskatsastuksen voimaan eikä tarvi tuoda pyörää enää näytille.
Pannussa on orggis mehurumpujarru takana ja rumpu edessä, sillä on mahdottomuus saada testejä läpi.
Onko joku saanut muutokset leimaan uuden lakimuutoksen jälkeen? jos, niin ilmoita konttori, niin käyn siellä leimaamassa.



T:Valu
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto