oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Huhtikuu 2024, 20:01:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: jäykkäperäksi muutettua katsastamassa  (Luettu 107712 kertaa)
el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #45 : 07 Helmikuu 2011, 17:39:29 »

Lainaan itseäni. Tämän kirjoitin 18.4.2010. Tuossahan muuttuu jousitustyyppi, mutta eikö springerissä ja teleskoopissa ole kierrejousi molemmissa ?

Itse aattelisin teleskoopilla kahta sisäkkäistä putkea.

Onkohan tuo tänään päivätty soveltamisohje tehty siksi, ettei nyt vaan katsasteta keulan vaihtoja ilman jarrutestejä?

En tiie, jotenki ei jaksa enää edes ottaa pattiin, lähinnä huvittaa. Cool
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #46 : 07 Helmikuu 2011, 19:51:31 »

Hehe... Osataan sitä mekin saivarrella, tarpeen tullen... Virnistää

Jos multa joku katsuri vaatis jarrutestiä siksi, että olisin sattunut vaihtamaan risukeulan teleskooppiin tai päinvastoin, väittäisin kivenkovaan, että jousitustyyppi ei ole muuttunut... Hymyilee leveästi
tallennettu

el pee
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #47 : 07 Helmikuu 2011, 20:11:43 »

Mitenkäs tuo trikeksi muuttamisen kanssa oli? Nyt näkyy olevan näin:

"Kaksipyöräisen moottoripyörän muuttaminen kolmipyöräiseksi rinnastetaan jousitustyypin muuttamiseen."

Eli pykälä 13 mukainen jarrutesti kutsuu.


T-Bonen kanssa samaa mieltä tuossa risu/pumppukeulahommassa, jousi kuin jousi! Virnistää

Tuossa vielä nuo uudet soveltamisohjeet, jos ette jaksa selata taaksepäin.  Järkyttynyt

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F83525B-E3F3-447E-9C7E-F8FD00E60680/0/TRAFI_32515_03040303_2010.pdf
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu 2011, 12:04:41 kirjoittanut el pee » tallennettu
ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #48 : 27 Helmikuu 2011, 20:55:09 »

Eli jos asentaa trike-kitin tai muuten muuttaa trikeksi niin pitää varata viishunttinen jarrutestaukseen? Kun kyseessä jousitustyypin muutokseksi katsottava toimenpide?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #49 : 28 Helmikuu 2011, 10:44:09 »

Eli jos asentaa trike-kitin tai muuten muuttaa trikeksi niin pitää varata viishunttinen jarrutestaukseen? Kun kyseessä jousitustyypin muutokseksi katsottava toimenpide?

Pelkkä jarrutesti on vähän halvempi.

Mutta kyllä, trikemuutos on jarrutestattava. Tosin muistakin syistä kuin jousitustyypin muutoksen ansiosta, siinähän muuttuu muun ohella ajoneuvoluokka.

Jos jostain löytyy esimerkiksi TÜV-hyväksytty valmis muutossarja, sellaisen mukana tulee todennäköisesti paperi jarruista. Tällöin erillistä testiä ei tarvita.
tallennettu

jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #50 : 28 Helmikuu 2011, 19:10:20 »

Lainaan vähän topiccia: Onko keväälle/kesälle suunnitteilla testauksia eteläiseen Suomeen?
tallennettu
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 235


« Vastaus #51 : 28 Helmikuu 2011, 22:03:49 »

Lainaan vähän topiccia: Onko keväälle/kesälle suunnitteilla testauksia eteläiseen Suomeen?

Suora lainaus toisesta ketjusta:
"Etelä-Suomessa testiä tarvitsevat laittakoot mailia teemu@testmill.fi "
www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1397.0
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu 2011, 22:10:18 kirjoittanut MMAF Puheenjohtaja » tallennettu
sporttivartti
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #52 : 18 Toukokuu 2011, 16:14:42 »

Olisi Helsingin suunnalta yksi jäykistelty sprinkkukeulainen Sportti jarrutestin tarpeessa – haaveena saada paperit kuntoon ennen Norrtäljen reissua. Ilmeisesti uusi testilaite piti olla käytössä huhtikuun lopulla, onko tullut viivästyksiä tms, naksuttelin mailiakin aiemmin aiheesta. Onko "testipäivästä" tms ollut puhetta lähiajoille?

« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu 2011, 14:52:37 kirjoittanut sporttivartti » tallennettu
sporttivartti
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #53 : 27 Toukokuu 2011, 14:52:22 »

Jarrutesti done, kiitos toteuttajille. Pitänee treenailla iltaisin jousipuristimella että jos minäkin saisin HD:n orggiksen sprinkkuetujarrun vielä jokupäivä lukkoon Hymyilee Jarrupaprut (ja lasku Cool) saapunee lähihetkinä - tästä rohkaistuneena soittelin Hertsikan karsastuskonttorille ja kyselin josko pyörän voisi käydä näyttämässä muilta osin ja tuoda jarrupaperin kun saapuu (small panic kun Norrtäljet jne lähenee uhkaavasti...) - oli luurissa ok ja eikun näytille sovittuun aikaan... Eipäs käynytkään enää paikanpäällä aloittaa katsastusta ilman papereita - mikä toisaalta oli helvetinmoinen onni koska yrittivät kyniä 220 euroa(!!!) "laajasta muutoskatsastuksesta" (jäykistetty perä + joustotyypin muutos keulassa). Nopea puhelinrumba antoi vertailuhinnaksi muille konttoreille 50-80 eur joten erotushinnalla voi hyvin kattaa viikonlopun eliksiirit... Kandee kysellä muutoshinnat(kin) etukäteen!

Edit: Löytyiskö sixpackilla mallasta vakkarivaimentimet Sportster-käyriin londeen? Voin koukata vloppuna pk-seudulta.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu 2011, 14:56:56 kirjoittanut sporttivartti » tallennettu
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #54 : 29 Toukokuu 2011, 00:04:36 »



Edit: Löytyiskö sixpackilla mallasta vakkarivaimentimet Sportster-käyriin londeen? Voin koukata vloppuna pk-seudulta.


ei kai mopoa konttorilla täydy käyntiin laittaa noita perämuutoksia katsastaessa.
tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #55 : 29 Toukokuu 2011, 20:15:21 »


ei kai mopoa konttorilla täydy käyntiin laittaa noita perämuutoksia katsastaessa.

Eikös katsastajan velvollisuuksiin periaatteessa kuulu tarkistaa mopon kunto muutenkin, vaikka katsastaisi vain yhtä muutosta? Kysynkin, että mitä muutoksen yhteydessä saa katsuri vaatia?
tallennettu
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #56 : 29 Toukokuu 2011, 23:37:51 »

Eikös katsastajan velvollisuuksiin periaatteessa kuulu tarkistaa mopon kunto muutenkin, vaikka katsastaisi vain yhtä muutosta? Kysynkin, että mitä muutoksen yhteydessä saa katsuri vaatia?

Kun oman mopon runkomuutosta katsastin 2010 keväällä oli mopo peräkärryssä koko toimituksen ajan. Ystävällinen katsastaja kyseli mitä muutoksia mopoon on tehty ja kirjasi kertomani muutokset ja näin saatiin prosentit ja ajoluvat kuntoon.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #57 : 01 Kesäkuu 2011, 09:21:09 »

Jos katsastaja huomaa pyörässä myös muita muutoskatsastukseen velvoittavia muutoksia on hän velvollinen katsomaan myös ne. Ja TraFin menettelyohjeessakin korostetetaan koeajon merkitystä.

Mulla on yhdet orkkisvaimentimet Tattarisuolla jos sellaisia kaivataan.
tallennettu
sporttivartti
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #58 : 02 Kesäkuu 2011, 00:25:18 »

Jäykkä springer-Sportster -98 muutoskatsastettu menestyksekkäästi Vantaalla hintaan 45 euroa. Meni mukavan mutkattomasti. Mukana oli jarrutestin laput, hitsaustodistus, oma selvitykseni vaihdetuista osista, mitat jätöstä akseliväliin ja tulostetut prosenttilaskut joista oli näppärä monistaa asiat konttorin paperille. Orggisputket HD:n vaimentimilla, valtavat peilit, iso takaheijastin ja ketjusuoja eivät ainakaan vaikeuttaneet asiaa.

Otteessa seisoo keulakulma, muutosprosentit, mainitaan jäykkä taka-akseli ja keulan jousitustyypin muutos.

Kiittää kaikkia osallisia.
tallennettu
TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #59 : 17 Elokuu 2011, 14:21:13 »

aye
Käytin eilen mopoa muutoskatsastuksessa paikallisessa (toki puhelinsoitolla kilpailutin ;halvin 43 euroa). Paikan päällä konttoristi sanoi et katsastaja haluaa puhua mun kaa. Joten katsastajan luo joka sanoi et tutkii koko pyörän, noh sehän mulle sopi ihan hyvin. Ilmoitin etukäteen katsastajalle et olin aamulla liikenneonnettomuudessa kun dösä tuli kolmion takaa eteen,  joten jarrupedaali on murtunut ja takavalo ei toimi. Kysyi onko pakokaasutestiä tehty ,johon sanoi ettei ole eikä tehdä koska kyseessä orkkisputket.
Takaisin kassalle jossa konttoristi sanoi  97 euroa,johon minä et en maksa kuin 43 euroa joka puhelimessa sanottiin tai konttori vaihtuu. Kävi neuvottelemassa jonkun kaa ja maksoin 43 euroa.
Jarrutestin tulokset oli lähetetty testmill/pentanovan toimesta etukäteen konttorille(Kiitos Ari  W ja MMAF) joten lähettiin tutkimaan mopoa. Ensimmäinen kommentti oli et etulokasuoja puuttuu ja siitä sitten pieni riita päälle koska en tätä hyväksynyt. Kerroin kaivavani factat esiin, ni nälväili MMAFista…
 hylkysuoritukset siis oli:
-Roiskesuoja puuttuu edessä
-Rekisterikilven sijoitus virheellinen(ei mitannut mitenkään)
-Rekisterikilven valo ei hyväksyttyä tyyppiä(ei ensin huomannut edes koko valoa,semmonen ”pultti-ledi”)
-Takaheijastin (jeba, olin semmoisenkin laittanut ihan katsastajan mieliksi ) ei hyväksyttyä tyyppiä
-Takavalo ei hyväksyttyä tyyppiä
-Suuntavalo ,sijoitus virheellinen edessä vas. ja oikealla.( fack, olin laittanut HD:n orkkis etuvilkut, ne saatananmoiset moukarit, joten tää tuli aikas yllätyksenä. On meinaan semmoset stobovalot et kun sen lyö päälle ni koko talli vilkkuu..)

Jeps, suurin osahan näistä täysin omia mokia kun en niitä E merkintöjä tarkkaillut osia laittaessani enkä mittanauhan ja astemitan  kera asentanut .
Ainoot mitkä harmitti oli etulokari ja etuvilkut ja se et merkkas alkukäyrät vaihdetuksi (kun kerroin et oon rälläköinyt sen välikappaleen irti) sekä ettei mun vitsinä laitettu takaheijastin saanut hymyä huuliin.hahaha
Katsastajaa ei siis kiinnostanut lainkaan runkomuutos(jonka kerroin olevan omaa tekoa) eikä vilkkujen/valojen toimivuus. Pelkästään E merkinnöillä mennään…lisäksi katsastaja jätti merkkaamatta muutamat aivan selvät muutokset. Akselivälin kyllä mittas.
Älkää nyt pyörtykö;  mut todellakin sanoin et eiköhän merkata prossat oikein,  koska mun säkällä tuolla liikenteessä mut pysäyttää semmoinen mies, joka oikeasti ymmärtää näistä ja näkee nyt merkkaamattomat muutokset samointen. Aika hyvä ilme katsastajalla. Hahahahaha
Mielestäni katsastaja oli oikein asiallinen(poislukien nuo mielipide-erot lain tulkinnoista) ja sanoikin et ”pilkunviilaaminen”  johtuu Trafista (huoli omasta työpaikasta?).

Helpostihan mä saan noi muutokset tehtyä (kuukausi aikaa) mut laitoin tän jutun tänne et seuraava kuka menee niin ei samoja mokia tee.  Näin jälkiviisaana olisi pitänyt lueskella tarkemmin näitä sivuja…hahahaha. Niinhän se Dönnerikin sanoo et lukeminen kannattaa aina (ja varsinkin luetun ymmärtäminen)
ps. etulokarista olen jo tulostanut laki/ynnä muuta tekstiä , joten sen voi unohtaa
Rakkaudella teke
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto