oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Heinäkuu 2024, 01:44:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse: Renkaanvaihto  (Luettu 129167 kertaa)
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« : 12 Joulukuu 2010, 17:41:27 »

Yleensä kun kaveriporukan saunaillassa tulee puheeksi moottoripyörän renkaanvaihto, monen miehen suusta tulee humalaisen itsevarmasti: ”Joo joo, onhan noita vaihdettu ihan paljain käsinkin, helppo homma!” Kuitenkin monesti itse vierestä seuranneena olen huomannut ettei renkaanvaihto ole kovinkaan monella kauhean hyvin hallinnassa. Yhden renkaan ympärillä saattaa häärätä viisi miestä ja vanhaa kumia yritetään irroittaa peltisaksilla leikkaamalla ja nyrkeillä hakkaamalla. Öhh... homma hanskassa, vai?

Sen takia esittelenkin tässä omat ohjeeni joilla jokainen pyöränropaaja pystyy vaihtamaan oman pyöränsä kumin pienellä opettelulla. Itse olen vaihtanut näillä konsteilla muutamia kymmeniä renkaita. Vaihtamani renkaat ovat olleet aina 110 – 200mm leveitä katu- tai krossipyörän kumeja, eli en takaa ohjeiden toimivuutta jos yrität vaihtaa 330mm läskiä tai anoppisi traktorin rengasta. Kun homma alkaa sujumaan, renkaan vaihtaa parhaillaan ”alta alle” kahdessakymmenessä minuutissa.

Ohjeisiin ei sitten sisälly uuden renkaan tasapainotusta! Jos haluat tasapainottaa vanteesi, vie se rengasliikkeesseen tai rakenna itsellesi tasapainotuspukki. Itse en ole ikinä kokenut tasapainotusta kuitenkaan normaalissa katuajossa tarpeelliseksi.

Työkalut hommaan ovat yksinkertaiset:
  • Etu- tai takapukki renkaan ilmaan nostamista varten, peruskamaa prätkätallilla
  • Työkalut joilla saat vanteen irti prätkästäsi
  • Venttiiliavain
  • Pistolapio tai pari pätkää kakkosnelosta
  • Astianpesuainetta (Fairy tms...)
  • Kaksi pientä rengasrautaa
  • Kompura renkaan täyttöä varten
  • Kaveri jeesaamaan, vittuilemaan ja juomaan tallisi oluet (ei pakollinen)

Aloitetaan. Oletan että jokainen saa nostettua pyöränsä pukille ja irroitettua vanteen pyörästään. Jos et osaa, kysy kaveriltasi tai äidiltäsi. Jos et omista pukkia, voit korvata pukin vaikka isolla puupölkyllä jonka päälle nostat pyöräsi pohjasta tai swingistä lepäämään.

1. Nyt ollaan tilanteessa jossa edessäsi on irtovanne ja vanteella on vanha kumi jonka haluat irti. Ensimmäisenä irroita vanteesta vetopakka mikäli sellainen pyörässäsi on.

2. Poista venttiilin suojahattu ja avaa venttiili kokonaan auki siihen tarkoitetulla venttiiliavaimella, niitä myy jokainen autotarvikeliike. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista jos kumi on valmiiksi puhki. Tarkoituksena on vain päästää renkaasta ilmat ulos. Tässä vaiheessa laita irtovanne makaamaan kyljelleen. Pistä alle pala vaneria tai pari lankunpätkää, se suojaa vannetta kolhuilta ja mahdollisesti jarrulevyä maahan kolistelulta.


3.1 Renkaan irroittaminen vanteelta on oma hommansa. Itse olen käyttänyt siihen kahta eri keinoa. Prätkäfestareilla kenttäolosuhteissa renkaita vaihtaessa irroitusapuna on aina ollut pelkkä pistolapio. Pistolapion terä asetetaan renkaan reunalle, hieman irti vanteesta. Pyydä kaveria pitämään jalalla vastakkaiselta puolelta rengasta paikallaan tai aseta vanne jonkun tason alle niin, ettei se pääse kippaamaan. Ota tukeva ote lapiosta, hyppää ja polkaise päättäväisesti. Joskus kumi irtoaa heti, joskus kun kumi on tiukassa, voi mennä pidempikin aika hyppiessä. Tässä kannattaa olla varovainen ja varata hieman tilaa ympärilleen. Tai sitten voi kokeilla seuraavaa, huomattavasti helpompaa tyyliä.

3.2 Aseta pistolapio samalla tavalla kuin aiemmassa kohdassa. Ota pätkä kakkosnelosta käteen ja aseta se pistolapion päälle. Kiilaa lankun toinen pää johonkin tukevasti, esimerkkikuvassa on käytetty tallin portaita. Pidä vannetta paikallaan kippaamisen estämiseksi ja paina kumi irti. Mitä pidempi lankku, sitä enemmän vipuvartta ja vähemmän vääntämistä. Huomaa että työkalut tässä voivat olla mitä tahansa, pistolapio ei ole pakollinen vaan sen voi korvata vaikka toisella lankunpätkällä. Näppärämpi sälli rakentaa putkesta hitsaamalla samalla periaatteella toimivan työkalun itselleen. Loppurengas irtoaa kevyesti vanteelta kun sen on ensin saanut irti yhdestä kohdasta. Tässä kohtaa käännä vanne ympäri ja toista sama renkaan toiselle puoliskolle.


4. Seuraavaksi hierotaan liukkaria renkaan reunoille. Kuivana tästä(kään) hommasta ei tule yhtään mitään. Reilusti liukkaria, ei kannata säästellä. Itse käytän fairya jonka olen laimentanut 1:1 vedellä ja laittanut suihkepulloon, on muuten todella kätevä. Hiero liukkaria renkaan sisä- ja ulkopinnalle, sen tulee auttaa vanteen ja renkaan, sekä rengasraudan ja renkaan väliseen kitkaan. Jos omistat sisäkumillisen vanteen, laita tässä vaiheessa sisäkumiin ilmaa sen verran että se pullistuu ihan aavistuksen, näin on helpompi välttyä siltä että sisäkumi jää rengasraudan ja vanteen väliin seuraavassa kohdassa.

5. Ota kaksi rengasrautaa ja laita ne kumin ja vanteen väliin tarpeeksi lähelle toisiaan, älä ahnehdi. Ala vääntämään kumia pala kerrallaan ylös vanteelta. Ota niin pieniä siivuja kuin vain pystyt. Jatka kunnes kumin toinen puoli on pois vanteelta. Tässä vaiheessa voit ottaa sisäkumin pois, mikäli sellainen löytyy.



Jatkuu muutaman viestin alempana...


* renkaanvaihto-1-2.jpg (32.32 kilotavua, 564x386 - tarkasteltu 35513 kertaa.)

* renkaanvaihto-3.jpg (30.16 kilotavua, 750x264 - tarkasteltu 34715 kertaa.)

* renkaanvaihto-4-5.jpg (32.58 kilotavua, 750x245 - tarkasteltu 33022 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu 2010, 22:30:42 kirjoittanut Ape » tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #1 : 13 Joulukuu 2010, 17:39:38 »

Tulossa piakkoin...
Tää oli hyvä viesti  Iskee silmää

Eipä sillä, hommassa on niksit, joita en oikeen osaa/muista käyttää tilanteen ns pamahtaessa päälle. Meinaa aina mennä toheloinniksi - voima ei riitä ja meinaa tulla vahinkoa. Uus sisuskumi meni puhki ku viimeksi vaihdoin. Suututti ku syypääki oli varma.

Eli mielenkiinnolla odotellessa.
tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #2 : 13 Joulukuu 2010, 20:12:27 »

Ruustukki toimii myös hyvin kaposempien kumien reunan painamiseen.
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #3 : 13 Joulukuu 2010, 20:31:09 »

hyvin selvitetty, ite olen niin vanha(!?!) ja laiska että käytän duunipaikan rengaskonetta...

tallennettu
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #4 : 13 Joulukuu 2010, 20:32:33 »

Tämä sama juttu löytyy jäsenkirjeestä 4/2010. Tänne voi koota omia niksejään aiheesta.
Kuvat on näköjään hitusen huonolaatuisia, sanokaa jos on liian suttuisia niin pistän paremmat.
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 14 Joulukuu 2010, 13:31:25 »

Apelle iso käsi täältä! Hieno juttu! Hymyilee
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #6 : 14 Joulukuu 2010, 17:47:12 »

Hyvä juttu  Hymyilee
tallennettu
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #7 : 14 Joulukuu 2010, 18:23:30 »

Jatkuu...


6. Nosta vanne pystyyn ja ota käteen yksi rengasrauta. Aseta rengasrauta vanteella olevan kumin ulkoreunan puolelta kumin ja vanteen väliin. Kampea kumia vanteelta rengasraudalla niin paljon kuin pystyt ja ota sen jälkeen vanteesta tukeva ote kädellä, samalla painaen polvella kumia alas- ja ulospäin. Tämä vaatii joskus paljon liukkaria, voimaa ja hermoa. Tässä vaiheessa vanha kumi lähtee vanteelta ja voit tehdä siitä vaikka koristeen tallin tai olohuoneen seinälle.


7.1 Laita vanne taas makaamaan lankkujen päälle kyljelleen. Levitä liukkaria runsaasti uuden renkaan kaikille reunoille, myös hieman sisäpinnalle, se helpottaa rengasraudan liikkumista. Katso renkaasta pyörimissuunta, se on merkittynä renkaan kylkeen. Aseta rengas vanteen päälle hieman toinen reuna edellä ja paina edellä menevä reuna vanteelle nopealla näppäisyllä. Melkein aina renkaan toisen puolen saa painettua vanteelle käsin, se riippuu täysin renkaan rakenteesta. Jotkut kun ovat löysempiä ja jotkut jäykempiä.

Jos kumi ei mene käsin painaen, käytä rengasrautaa hieman apuna kampeamalla rengasta. Kun kumi on puoliksi vanteella, asenna sisäkumi paikalleen, jos on tarve. Tässäkin kannattaa lisätä kumiin aivan aavistus ilmaa, se on helpompi käsitellä kun sisäkumi pysyy muodossaan ja sen lisäksi estät taas sisäkumin joutumasta rengasraudan ja vanteen väliin.


7.2 Paina kumin toinen puolikas vanteelle käsin niin pitkälle kuin pystyt. Ja nyt tulee tärkeä pointti! Paina jalalla tai polvella vanteelle painetun renkaan reuna vanteen keskelle uraan. Näin saat käyttöösi muutaman kriittisen lisäsentin renkaalle liikkumatilaa. Käytä kahta rengasrautaa ja väännä kumi vanteelle samaan tapaan kuin otit sen poiskin. Eli niin pieniä siivuja kerrallaan kuin pystyt, se on aina helpoin ja nopein tapa. Kun kampeat raudalla rengasta, muista painaa vastakkaiselta puolelta rengas vanteen uraan. Jatka tätä kunnes kumi on vanteella.


8. Asenna venttiili takaisin ja lisää kumiin ilmaa. Lisätessäsi ilmaa, tarkista että rengas on tiivisti vanteella joka kohdasta. Yritä oikoa mahdolliset rypyt ja raot renkaan ja vanteen välistä. Jos käytössäsi on jotain sotakonetta muistuttava tappajakompura, niin tällä ei ole niin väliä, tehokkaalla kompuralla rengas kyllä nousee vanteelle pienistä raoista huolimatta. Yksi keino saada hankalampi rengas tiivisti vanteelle on laittaa renkaan ympäri kuormaliina ja kiristää raot umpeen sillä. Tällä keinolla saa vaikka krossipyörän kumin streetfighterin vanteelle. Laita renkaaseen ilmaa kunnes se on noussut vanteelle molemmilta puolilta. Sen jälkeen voit asettaa kumiin haluamasi paineet. Heitä vetopakka kiinni ja asenna vanne pyörään takaisin. Jos et ole juopotellut tallilla kumia vaihtaessasi, voit ajaa grillille kehuskelemaan suorituksellasi. Kuvista huomasit ehkä että minä itse en käytä mitään suojia vanteen reunalla. Ja sen kyllä näkee vanteestakin, on nimittäin melko täynnä ruhjeita. Jos haluat, voit tehdä suojat vaikka muoviämpärin reunuksesta. Suojia saa myös kaupasta hyvin halvalla. Vaihtoehtoisesti voit vetää rengasraudan päälle jonkun kortsun suojaksi. Ja tietysti harjoittelu kannattaa aloittaa kaverin pyörällä ettei omaan vanteeseen tule skraaduja ja lommoja.

Jos et ymmärtänyt tekstistäni mitään, niin kannattaa yrittää tuijottaa kuvia silmä kuumana...

Yhteenveto
  • Paljon liukkaria!
  • Paina kumia aina uraan vastakkaiselta puolelta, saat lisää liikkumatilaa renkaalle.
  • Älä käytä liikaa voimaa. Jos homma ei toimi, tekniikka on väärä. Pienet rengasraudat riittävät hyvin.
  • Kun kampeat kumia rengasraudalla, ota niin pieniä siivuja kuin vain pystyt.
  • Aloita harjoittelu kaverin, naapurin tai puolisosi pyörällä ettet riko omaasi.
.


* Kohta 6.jpg (19.84 kilotavua, 599x207 - tarkasteltu 32917 kertaa.)

* Kohta 7.1.jpg (9.86 kilotavua, 289x214 - tarkasteltu 31619 kertaa.)

* Kohta 7.2.jpg (17.66 kilotavua, 601x191 - tarkasteltu 33268 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu 2010, 21:44:24 kirjoittanut Ape » tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #8 : 14 Joulukuu 2010, 18:26:19 »

Näköjään puuttui yhden sivun tekstit ja kuvat kokonaan. Eli siis loppupätkä uupui. Nyt on tekstit, kuvat laitan kun pääsen kotia. Ja katsotaan jos joku tuon uuden pätkän pystyy siirtämään edellisen jatkoksi. Oli pakko pätkäistä kun kaikki kuvat ei mahdu yhteen viestiin.

Ja hyvä jos tykkäätte! Varsinkin kun ei ollut edes koko juttu käsillä. Virnistää
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 14 Joulukuu 2010, 18:58:24 »

Ja hyvä jos tykkäätte! Varsinkin kun ei ollut edes koko juttu käsillä. Virnistää

On hyvä oppia ajoissa, että tykkääminen (kuten myös ei-tykkääminen) ei edellytä sitä, että todella lukisi jutun... Virnistää
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #10 : 14 Joulukuu 2010, 21:07:47 »

Kehoitus opetella toisen pyörällä ilahdutti.

Sisärenkaan venttiilin kinnaus vanneaukosta on ihmeen työläs juttu, silloin ku on pikkasen kierroksia jo päällä. Ite hyödyin suuresti ku ostin pikku vaijerin jonka toinen pää kiinnittyy vettiilin tilalle (voi semmosen tehdä itekki). Vaijeri pujotetaan venttiili aukosta, vipataan renkaan välistä vanteen ulkopuolelle ja kiinnitetään sisärenkaan venttiilin tilalle. Sitte vaan avitetaan sisuskumi paikoilleen samalla kevyesti vetämällä vaijerista. Sisuskumi kevyesti kiinni venttiilimutterilla ja loppu on helppo asetella paikoilleen.
tallennettu
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #11 : 14 Joulukuu 2010, 21:48:35 »

No nyt on koko turina paketissa kuvien kanssa. Ei pitäisi olla enää isompia mokia. Vielä kun noi tekstit saisi jotenkin parittelemaan keskenään.
Eikä ihme jos ei kokonaan jaksa lukea kun toi noin järisyttävän kokoinen pökäle ettei itsekkään jaksanut lukea. Virnistää
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 15 Joulukuu 2010, 14:58:01 »

Yksi kehitysehdotus jota yritin silloin jo ehdottaa siihen jäsenkirjeessä julkaistuun juttuun mutta ei tainnut ehtiä...

Kun rengasta lähdetään täyttämään sen nostamiseksi vanteen "pedille", älä vielä laita venttiilin sisäosaa paikalleen vaan syötä ilma suoraan siitä venttiilinreiästä sisään. Tämä siksi että kovemmalla vauhdilla sisään virtaava ilma vähentää kikkailua renkaan reunan alta pakenevan ilman kanssa - venttiilin sisäosa rajoittaa vaan turhaan ilman kulkua. Eli tarvii harvemmin noita kuormaliinavirityksiä tms. Sitten kun rengas on noussut vanteelle niin täyttöpistooli irti ja "sielu" ruuvataan paikalleen.

Muuten erinomainen artikkeli hommasta joka on nykyään jo katoavaa kansanperinnettä Virnistää!

Edit: Noita Eastwayn mainitsemia venttiilinvetimiä saa Biltemasta, samoin kuin kaikki muutkin renkaan vaihdossa tarvittavat kalut - edullisesti. Erityisesti biltsun pienet rengasraudat on ihan ehdottomat, näyttää helkkarin heppoisilta mutta muotoilu on niin optimaalinen että homma sujuu leikiten.



Vaikka toi on "vain" 350 mm pitkä niin silti se on paljon parempi kuin tällainen tukevampi 530 mm versio:

« Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu 2010, 15:03:08 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 15 Joulukuu 2010, 15:37:10 »

Haluaisiko joku laittaa tähän jatkoartikkelin: Tee-se-itse: Renkaan tasapainotus ja vaikeampi Tee-se-itse: Vanteen rihtaus
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #14 : 15 Joulukuu 2010, 17:21:05 »

...kun rengasta lähdetään täyttämään sen nostamiseksi vanteen "pedille", älä vielä laita venttiilin sisäosaa paikalleen vaan syötä ilma suoraan siitä venttiilinreiästä sisään...

...vaikka toi on "vain" 350 mm pitkä niin silti se on paljon parempi kuin...

Olihan tosta puhetta, mutta pääsi unohtumaan! Hyvä niksi ja pitääkin kokeilla sitä ensi kerralla.
Ja tosiaan noi lyhyemmät raudat on parempi valinta kuin pitkät. Lyhkäisiin kun ei saa niin helposti liikaa voimaa. Tommosella pitkällä raudalla saa väännettyä sekä vanteen että renkaan rikki aika helposti. Ja noi Bilteman raudat on muuten tosiaan hyvän malliset!
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto