oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Syyskuu 2017, 22:34:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tomi's Custom Garage tukee MMAF:n toimintaa vuonna 2014
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 9
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: ITS kutittelee ikävästi - Isoveli valvoo  (Luettu 98078 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 430



« : 09 Toukokuu 2011, 12:55:10 »

ITS eli Intelligent Transport Systems (liikenteen älyjärjestelmä) nostaa Euroopassa jatkuvasti päätänsä. Sitä markkinoidaan kuluttajille hiljalleen erilaisina palveluina sekä ympäristön ja turvallisuuden parannushankkeina. Myös nykymuotoinen ajoneuvojen verotus joka pohjaa pääosin hankinnan, omistamisen ja polttoaineen verotukseen on tiensä päässä, varsinkin jos halutaan ohjata kansalaisten hankintoja ja käyttötapoja ympäristön kannalta nykyistä parempiin vaihtoehtoihin verotuksen keinoin.

Liikenteen kokonaisverotuksesta ei nähdäkseni käydä missään kunnollista kokonaisvaltaista keskustelua johon myös kuluttajat tai edes kuluttajien etujärjestöt voisivat ottaa osaa. Liikenteen (verotuksen) kehityshankkeita, tietulleja, veromuutoksia ja vaikkapa otsikon mukaista ITS:ää ajetaan sisään yksittäisinä hankkeina ja vieläpä usein kovin teknologiapainotteisesti.

Nykymallilla myös sähköajoneuvojen käyttäminen on verotukselliselta kannalta ’liian halpaa’, täysi tankki kun maksaa vain muutamia euroja. Järjestelmää on muutettava ja kehitettävä ennen kuin sähköajoneuvoista tulee oikeasti yleisiä ja suosittuja, tai valtion verotuloihin tulee liian iso lovi.

Kotimaisia ITS-hankkeita

Liikenneministeriö on ehdottanut, että yksityisautoilu on hinnoiteltava kilometriperusteisesti (HS 17.1.2011). Ajatuksen takana on saattaa voimaan ruuhkamaksut sekä edistää ITS-pohjaisen järjestelmän kehittämistä. Uusin koukku ITS:n ajamiseksi on eräänlainen kaaharilukko (HS 8.5.2011). Ministeriöllä ja TraFi:lla on menossa (verovaroin kustannettu ja kallis) pilotti jossa näitä järjestelmiä testataan Trafi:n omissa autoissa.

Trafi:lla on myös motoristeille oma pilottihanke. Oivallisesti nimetty EcoIST-hankkeen ajatuksena on kehittää moottoripyörille soveltuva ”turvallinen ja ympäristöystävällinen liikenne” (EcoIST). Hanke on jaettu kolmeen vaiheeseen. Ekassa vaiheessa paikkatietoa kerätään jo keskitetysti (joka on iso ongelma yksityisyydelle) ja tavoitteena on kerätä liikkumistietoa (!) ja antaa kuljettajalle entistä parempaa tietoa ajotavoista ja kulutuksesta. Toisessa vaiheessa pyörään ja ajoasuun integroidaan 112 eCall systeemi joka onnettomuustilanteessa hälyyttää automaattisesti apua. Kolmannessa vaiheessa moottoripyörä varustetaan liikenteen suoriteperustaisen maksamisen edellyttämillä laitteistoilla.

Kaikenlaisia hankkeita (katsastuspakko, roplauskielto, ITS jne.) ajetaan liikenneturvallisuuden ja ympäristön parantamisen argumenteilla. Asiaa kritisöivä ja vastustava tulee näennäisesti vastustaneeksi turvallisuusparannuksia tai ympäristön parantamishankkeita, mikä on poliittisesti arkaluontoista. Koska jokaisella hankkeella on nykyään nämä samat myyntiargumentit pitää siis kysyä, mitä osa-aluetta liikenneturvallisuuden tai ympäristön parantamisen osa-alueilla halutaan korjata ja mikä olisi siihen oikeasti kustannustehokkain keino. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei saa uhrata muita tärkeitä periaatteita, kuten esimerkiksi vapaan yhteiskunnan, mielipiteen ja liikkuvuuden oikeusperiaatteita tai vaikkapa verotuksen läpinäkyvyyden ja ennakoitavuuden tarvetta.

Mitä haittaa ITS:stä sitten olisi?

ITS on itse asiassa kaksipuolinen käsite joista tässä on ollut esillä vain toinen. ITS perustuu ajoneuvojen liikkumistiedon keskitettyyn keräämiseen erilaisia tarpeita varten: Liikennejärjestelmän kehittäminen, verotus, ruuhkamaksut, sakottaminen ja vaikkapa henkilöhaut onnistuvat tältä pohjalta vaivattomasti. Se toinen puoli on sitten ajoneuvon automatisoitu reagoiminen ITS:n antamaan palautteeseen, esimerkiksi autojonojen ja ruuhka-aikojen tai vaikkapa tien lähistöllä liikkuvien hirvien takia nopeusrajoitukset joita ajoneuvolla ei voikaan ylittää, mutkakohtaisia nopeuden pudotuksia, ajoneuvo ei kulje kiellettyyn ajosuuntaan, tieltä poistuminen ei ole mahdollista ja tuhansia muita vaihtoehtoja joita ei vielä ole edes keksitty.

Kaikkeen kerättyyn tietoon pätee aina muutama nyrkkisääntö: 1) Kerättyä tietoa ei varmuudella saa koskaan pois ja 2) kerätylle tiedolle kaikkein houkuttelevin ja todennäköisin ensimmäinen käyttö on tiedon väärinkäyttö. ITS:n puolustajat heittävät tähän usein, että onhan meillä jo nyt tällaisia tiedon keruun keskitettyjä järjestelmiä vaikkapa terveydenhuollon tai jokaisen ihmisen taskussa olevan kännykkäjärjestelmän kautta.

Potilastietojen vuotamisten ja väärinkäyttöjen lähihistoriaa ei tarvinne selitellä. Myös mobiiliverkko on luonteeltaan erilainen kuin ITS olisi: Tieto on hajallaan toisistaan erillisten operaattoreiden järjestelmissä, viranomaisella ei ole siihen suoraa pääsyä, kuluttaja voi halutessaan käyttää vaikka prepay -anonyymiliittymää tai jopa sulkea koko puhelimen pois päältä. Sen sijaan suunniteltu ITS olisi lakisääteinen ja pakollinen, kiinteästi jokaiseen ajoneuvoon liitetty järjestelmä jonka tiedonkeruu ja –käsittely olisi keskistettyä.

Jokainen historiaa tunteva tietää, kuinka nopeasti yhteiskuntajärjestelmä voi muuttua vapaasta demokratiasta totalitääriseksi hirmuhallinnoksi. Kaatuneiden kommunistivaltioiden turvallisuuspoliiseissa nähtiin paljon vaivaa huomattavasti vaatimattomampien seurantajärjestelmien luomiseksi. Luotua valvontajärjestelmää on erittäin vaikea purkaa pois jos poliittinen tilanne Suomessa tai muualla Euroopassa vähitellen tai muuttuisi. Tällainen järjestelmä hirmuhallinnon käsissä olisi todellinen painajainen, ja ennaltaehkäisevästi meillä onkin jo voimassa mm. laki yksityisyyden suojasta sekä tietosuojalaki. Myös perustuslaki takaa jokaisen kansalaisen yksityisyyden ja koskemattomuuden.

Onneksi sentään ainakin tietosuojavaltuutettu näyttää olevan hereillä. Hänen mukaansa kaavailtu GPS-pohjainen seurantajärjestelmä olisi vakava uhka yksityisyyden suojalle. Tässä yhteydessä on myös hyvä havainnoida Hesarin linja: Kaikki ITS:ää edistävät positiiviset uutiset näytetään uutisoitavan hanakasti. Tällainen virkakriittinen vapaan lehdistön uutisoima ITS:n kannalta negatiivinen asia nousi kuitenkin otsikoihin maakuntalehdissä (HS 1.2.2011).

Järjestelmän saatua kritiikkiä tietosuojavaltuutetulta asian tiimoilta elettiin hiljaiseloa muutamia kuukausia (joka ylittää kansalaisten mediamuistin rajat). Sitten pöydälle tuodaan kaaharilukko. Muistaako kukaan miten DNA-rekisteriä tai sormenjälkiä kerättiin aluksi vain rajoitettua käyttöä, esim. biopasseja varten. Ja miten näitä luotaessa varoittavat tuomaat huutelivat, että kohta tästä tulee jokapäiväistä ja pian vaaditaankin kaikkien kansalaisten rekisterin luomista ja käyttöä myös muihin, ennalta kovasti kiellettyihin tarkoituksiin? Näin se yksityisyyden suoja murenee ja vahtaajavaltio kehittyy ihan huomaamatta.

On muuten sinänsä mielenkiintoista, että liikenneministeriöstä esitetään ehdotuksia verotuksen malliksi kilometripohjaisuutta. Tämä verotuspolitiikkahan on eduskunnan tehtävä, ja sen toteuttaminen valtionvarainministeriön heiniä. Kilometripohjainen verotus suosisi suurissa väestö- ja työpaikkakeskittymissä asuvia hyvätuloisia kansalaisia. Tällaisen verotusmallin ohjaustavoite esimerkiksi turvallisempiin ja vähemmän kuluttaviin ajoneuvoihin ei toteutuisi.

Toinen asia on, että miksi Suomi on tällaisen kehityksen kärkimaana? Miksi meidän veroilla kehitetään ja testataan globaaliin käyttöön järjestelmää, joka ei ole edes kuluttajien edun mukaista. Ja pitäisikö SMOTOn pyrkiä mukaan työryhmään asiaa valmistelemaan? Toisaalta ei haluttaisi olla mukana edistämässä tällaisten järjestelmien edistymistä, toisaalta niihin vaikuttaminen on lähes mahdotonta ulkopuolelta käsin.

Miten ITS voisi olla hyväksyttävissä?

Olen keskustellut suoraan ITS-kehittäjien kanssa siitä miten tällainen järjestelmä olisi helposti toteutettavissa ilman näitä yksityisyyden suojan ongelmia. Tämä vaatisi ajoneuvoon asennettavalta ITS-boksilta hieman kaavailtua enemmän älyä siten, että laskentaa ei tehtäisi keskitetysti vaan boksi tekisi sen ja jatkuvan liikkumistiedon mukaan raportoisi vain esimerkiksi kustannuksia. Jostain syystä tällainen avoimempi järjestelmä ei kuitenkaan ole pilotteja masinoivien ja ohjaavien virkamiesten vaatimuslistalla.

ITS:n adaptoituvaa puolta, siis sitä että osa ajoneuvon ohjaamisesta annetaan ITS-järjestelmän vastuulle ohi kuljettajan vastuuta, ei nykytegnologian avulla ole ratkaistavissa moottoripyöräilijöitä tyydyttävällä tavalla. Mutta erilaiset kaksipyöräisten luistonesto- ja hallintajärjestelmät kehittyvät nekin huimaa vauhtia, joutunemme palaamaan myös tähän osaan ITS:ää vielä tällä vuosikymmenellä.

Kuvat


Indagon valmistama ITS-boksi mahtuu taskuun


Järjestelmään voi tehdä useita erilaisia hakuja


Ruuhkka-alueen sisä- ja ulkopuolella ajetut metrin on helppo erotella toisistaan


Joka ikinen tie, paikka ja aika logataan.


Tietoja voidaan jakaa myös kellonaikojen suhteessa.


Jokaisen ajoneuvon paikka tiedetään joka hetki.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #1 : 09 Toukokuu 2011, 20:10:46 »

Tämän touhun kulissien takana asuu sen luokan PETO, että oksat pois. Se on nimeltään GVSV, eli Globaali Vipstaakkelien ja Softan Väkisinkauppa (enkuksi GFSVS Global Forced Sales of Vipstacles and Softa).

Jotakuinkin jokaisella sektorilla niin tuotantokoneisto kuin ihmisten elämä pakotetaan bittiohjattujen vimpainten ja ohjelmistojen orjuuteen. Orjuutus tapahtuu myymällä päätöksentekijöille vimpainten avulla saavutettavia kauniita tavoitteiden toteuttamisvisioita ja huimia tehokkuushyötyjä. Joku vimpainten ja softan Kuukkeli tämän kaiken takana tähtää käärivänsä aivan saatanallisesti tuohta. Tästä prosessista on ihmisten elämän parantamispolitiikka hyvin hyvin kaukana. Kuten se myös loitontaa meidät mielekkäästä elämästä.

Juupe
Peace & Love Maker
tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #2 : 09 Toukokuu 2011, 20:17:45 »

Tuo EcoIST hienosti kiteyttää sen, mikä näiden asioiden "markkinoinnissa" on vialla. "Turvallisuus ja ympäristöystävällisyys" luetaankin "tiedonsiirto- ja paikannusjärjestelmä, ajotavan seuranta, moottoripyörän liikkeitä ja nopeuden muutoksia mittaava, rekisteröivä ja välittävä laitteisto, moottoripyörän ja kuljettajan äkillisiä liikkeitä rekisteröivä ja analysoiva ratkaisu sekä liikenteen suoriteperustaisen maksamisen edellyttämä laitteisto."
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 09 Toukokuu 2011, 20:37:00 »

Foucault ei itsekään ymmärtänyt, miten oikeassa oli teoksessaan "Tarkkailla ja rangaista".
tallennettu

annek
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #4 : 09 Toukokuu 2011, 21:17:45 »

Näitä kyttäyksen kaupallisia sovelluksiakin on jo useampia, tässä nyt vaan yksi: https://www.pocum.com/Public/fi/Introduction/GPS.aspx?gclid=CN7O8PnI26gCFQWDDgodenLf6A

Ensimmäinen ajatus tietysti on että nytpä loppuu vaivalloinen kilometrien kirjaaminen, mutta mutta  Vihainen
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 430



« Vastaus #5 : 10 Toukokuu 2011, 08:59:23 »

Jos Orwell on jo luettu niin suosittelen toista hiuksia nostattavaa luettavaa:

Kirjailija: Ben Elton
Kirjan nimi: Blind Faith
Kieli: English, ei taida ola olemassa suomenkielistä versiota?
ISBN: 978-0593058008 (first edition, hardback)

Kirjassa kuvataan yhteiskuntaa jossa oman elämän tapahtumien, paikkojen ja kokemusten jakaminen osa yhteiskunnan perustoiminnallisuutta. Kuka tahansa vvoi seurata ketä tahansa, milloin vain. Ja kaikki talletetaan, indeksoidaan ja linkitetään ristiin. Koulutus on lopetettu, tilalla on uskonto. Pelottava kirja...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #6 : 11 Toukokuu 2011, 07:34:13 »

Jos Orwell on jo luettu niin suosittelen toista hiuksia nostattavaa luettavaa:

Kirjailija: Ben Elton
Kirjan nimi: Blind Faith
Kieli: English, ei taida ola olemassa suomenkielistä versiota?
ISBN: 978-0593058008 (first edition, hardback)

Kirjassa kuvataan yhteiskuntaa jossa oman elämän tapahtumien, paikkojen ja kokemusten jakaminen osa yhteiskunnan perustoiminnallisuutta. Kuka tahansa vvoi seurata ketä tahansa, milloin vain. Ja kaikki talletetaan, indeksoidaan ja linkitetään ristiin. Koulutus on lopetettu, tilalla on uskonto. Pelottava kirja...

tuohan on jo totta, te feisbuukkaajat fariseukset  Virnistää
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 430



« Vastaus #7 : 12 Toukokuu 2011, 08:53:48 »

Näitä kyttäyksen kaupallisia sovelluksiakin on jo useampia

Tässä toinen: http://www.tramigo.net/t22_moto.asp

Tämäkin on Suomalainen tuote. Sama teknologia voi siis tuottaa kuluttajalle jotain arvokastakin, kuten tässä tapauksessa vaikka varkaille ikävän yllätyksen. Kysehän on siitä kuka tietoa kerää, ja mihin tarkoitukseen.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
annek
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #8 : 12 Toukokuu 2011, 20:40:04 »

^Ja tämä http://www.maxtech.fi/index.php?doc=5_products/3_drivers_journal.link.php Suomalaiset näemmä tykkäävät näistä.

Ero on kait siinä että keräätkö itse sitä tietoa (esim. juuri varkaustapauksissa) vai keräävätkö sitä erinäiset isovelitahot, halusit tai et.
tallennettu
Vallu
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #9 : 15 Toukokuu 2011, 10:33:46 »

Santun artikkeli on erinomainen. Haluamatta puuttua sen sisältöön nostan esiin kysymyksen, miten tällainen kehitys on mahdollista?
Jos kansamme poliittinen johto on valveutunutta, eikä kannata moista kehitystä, niin sehän loppuu siihen. Eli kääntäen, me olemme valinneet sellaisen eduskunnan kun itse olemme halunneet. Suomen kansa  nimenomaan rakastaa kieltoja, määräyksiä ja tiukasti kontrolloivaa virkavaltaa.
Kuvaavaa oli viime vaalit. Kauhea meteli joistakin takauksista ym. mitkä kuitenkin ovat melkoisen mitättömiä asioita kokonaisuutta arvioitaessa. Näin meitä johdatellaan näppärästi sivuraiteille.

Nostan vielä esiin yhden omituisen yksityiskohdan, liikenteen verottamisen. Puhutaan käytön verottamisesta ja ympäristön suojelusta etc. ja niitä varten tarvittavasta tekniikasta. Milestäni tämäkin asia on jo käytössä eli keksitty. Sen nimi on polttoainevero! Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat veroa. Mitä enemmän saastutat eli kulutat, sitä enemmän maksat veroa. Mihin peppuun tarvitaan jotain satelliittijärjestelmää?
tallennettu
Kkallioj
Full Member
***
Viestejä: 51


« Vastaus #10 : 16 Toukokuu 2011, 16:18:49 »

Puhutaan käytön verottamisesta ja ympäristön suojelusta etc. ja niitä varten tarvittavasta tekniikasta. Milestäni tämäkin asia on jo käytössä eli keksitty. Sen nimi on polttoainevero! Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat veroa. Mitä enemmän saastutat eli kulutat, sitä enemmän maksat veroa. Mihin peppuun tarvitaan jotain satelliittijärjestelmää?

Tässä varmaan ennakoidaan sitä, että jonain päivänä ei välttämättä ole polttomoottoreita, ainakaan kaikilla.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 16 Toukokuu 2011, 19:29:23 »

Mihin peppuun tarvitaan jotain satelliittijärjestelmää?

Vallu-vaari on sen verran kokenut mies, että osaa tähän vastata itsekin. Mä en pysty, muuten katkeaa joku verisuoni päästä. Pyörittää silmiään
tallennettu

MakeH
Full Member
***
Viestejä: 52


« Vastaus #12 : 16 Toukokuu 2011, 21:30:56 »

Tässä varmaan ennakoidaan sitä, että jonain päivänä ei välttämättä ole polttomoottoreita, ainakaan kaikilla.

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1586.0

niin tässäkin  Näyttää kieltä
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 430



« Vastaus #13 : 21 Toukokuu 2011, 07:55:21 »

Imperiumin  vastaisku:
Satelliittipaikannuksen saa sekaisin häirintälaitteella
21.5.2011 0:27, Aleksi Moisio, Helsingin Sanomat

Internetin keskustelupalstoilla puhutaan yhä useammin laitteista, joilla on mahdollista häiritä gps-signaalia.

Tällainen laite toimii siten, että se lähettää ympäristöön häirintäsignaaliaan, joka peittää alleen satelliiteista saapuvan heikon gps-signaalin. Tämä puolestaan johtaa siihen, etteivät lähistöllä sijaitsevat paikannuslaitteet toimi.

Kiinnostus gps-häirintälaitteita kohtaan on kasvanut muun muassa pääkaupunkiseudun liikenteeseen suunniteltujen ruuhkamaksujen takia.

Osassa suunnitelmista on ehdotettu, että mahdollinen ruuhkamaksujärjestelmä voisi pohjautua gps-paikannukseen.

Viranomaiset torjuvat yksiselitteisesti gps-paikannuksen häiritsemisen. Viestintäviraston radiotarkastusyksikön päällikkö Pentti Lindfors sanoo häirintälaitteiden olevan laittomia.

Lindforsin mukaan Viestintäviraston tietoon on tullut muutamia tapauksia, joissa gps-häirintälaitteita on käytetty. Tapaukset ovat yleensä liittyneet rikoksiin. Rikolliset ovat yrittäneet peittää jälkensä tai estää jäljittämästä kaappaamaansa arvo-omaisuutta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
streamliner
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #14 : 24 Toukokuu 2011, 10:56:05 »

Google.com -> GPS Jammer.

Noin 50 euroa ja postimaksu.



Myös youtubesta löytyy miten häirintälaite toimii käytännössä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 9
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto