oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 14:39:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Äänimerkinantolaite 1997 pyörässä?  (Luettu 13824 kertaa)
jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« : 14 Maaliskuu 2012, 13:16:32 »

Moi. Koitin haeskella töötti-pykäliä, mutta huonolla menestyksellä..

Minkämoinen laite vaaditaan näin uudessa pyörässä?

Jos on oltava sähkökäyttöinen, onko käyttökytkimelle direktiivejä? En moista laitetta käytä, niin kytkimenkin voisi jemmata näkymättömiin.

-Jake-
tallennettu
TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu 2012, 21:00:19 »

Tämmönen löytyi:

14.06.1995 tai sen jälkeen tyyppikatsastetun (UUSI TYYPPI) mopon, L2-luokan ajoneuvon, moottoripyörän ja
L5-luokan ajoneuvon
- äänimerkinantolaitteen tulee vastata EY-direktiivin 93/30/ETY tai E-säännön nro 28/01
vaatimuksia. ARVA 128 §, 149 § 773/94, MpA liite 1 kohta 34
ARVA 126b §, 128 §, 149 § 773/94, 290/98, MpA liite 1 kohta 34

Kaksi erillistä merkinantojärjestelmää hyväksytään ehdolla, että ne toimivat vain erikseen tai vain
samanaikaisesti.


Toivottavasti jotain apua.
Proot eli santtu, hemuli ja t-bone vois kans kommentoida koska mun viesteihin näis laki-asiois ei ole luottamista.......
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu 2012, 21:20:44 »

Ja sitte meillä on kopterilain 19 §, jossa lausutaan näin:

Lainaus
EY- tai E-hyväksytyn äänimerkinantolaitteen tilalle ajoneuvoon voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä yhtenäistä ja jatkuvaa ääntä tuottava äänimerkinantolaite, jonka tuottaman äänitason ajoneuvoon asennettuna on todettu olevan 93―112 dB(A). Mittaukseen sovelletaan 14 §:n vaatimuksia mittauslaitteistolle ja -ympäristölle ja mittaus suoritetaan 0,5―1,5 m korkeudelta ja 7 m etäisyydeltä ajoneuvon edestä.

Noilla vaatimuksilla mihin tahansa vekottimeen voidaan hyväksyä kuskin lisäksi toinen torvi muutoskatsastuksessa.

On se sinänsä hauska vaatimus tuo torvi. En muista, että olisin sitä koskaan tarvinnut mihinkään. Shovelista äänimerkinantolaite mallia "honk honk" tipahti jonnekin Hausjärven seudulle. Menetin lähes 5 euroa.
tallennettu

TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu 2012, 21:33:50 »


 aaarhgt Virnistää
 siinähän se vastaus oli silmien edessä ja minäkun yritin päteä. enhän mä edes kerennyt löytää noita ARVAja.
 nyt meni kopterilaki suosikkeihin.
 cheers T-bone sivistämisestä!
tallennettu
jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #4 : 19 Maaliskuu 2012, 09:30:51 »

Hohk honk siis käy, mutta käykö kilikili? Ja voiko sen jemmata näkymättömiin?
tallennettu
jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #5 : 26 Maaliskuu 2012, 07:59:39 »

Niin ja mitenkä sen kytkimen asennus? Kuinka piiloon sen saa asentaa?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 27 Maaliskuu 2012, 10:42:41 »

Noh. 1997 vaatimustasoon kuuluu määre "yhtäjaksoista ääntä". Siispä honkytonk, ca-chooga ym. vastaavat kilikilit eivät enää käy.

Mitä taasen tulee nappulan sijaintiin, niin kylläpä siitäkin on olemassa määräys. Perustuu johonkin UNECE:n E-sääntöön, jossa sanotaan, että honkytonknappulan pitää olla stongassa oikean käden puolella. Ellen nyt väärin muista. Lisäksi siinä pitää olla symboli, jonka perusteella typerämpikin voi päätellä, että tosta painamalla kuuluu honkytonk.

Nää on taas niin näitä. Tekis mieli sanoa, että laita se honkytonk nappuloineen johonkin ja ajele onnellisena kohti auringonlaskua. Mut en tietenkään niin sano... Näyttää kieltä
tallennettu

motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #7 : 27 Maaliskuu 2012, 11:57:17 »

Voipi tuollainen säädös olla mutta eivät sitä monetkaan näköjään noudata. Mun pyörissä on kaikissa äänimerkinantolaitteen käyttönamiska vasemmalla peukalolla hoidettavaa mallia. Sekavuutta aiheuttaa vielä että eri mallien välillä se on siinä nupikassa mistä normaalisti vilkku palautetaan tai vilkku on siinä missä pitääkin mutta äänimerkin painike katkaisijazydeemin alapinnalla.
Uusimmassa pyörässä on itse äänimerkki sellaisessa paikassa ettei sen vaatimaton sirahdus sieltä mihinkään kuulu. Mutta onpa olemassa jos joku sitä vielä joskus tiedustelelisi.

Liitekuvassa normaali eurooppalainen äänimerkkikäytäntö. Uusissa vilkkunupikka ja töötinnappi on tosin vaihtanut paikkaa.


* normal-horn-signal-controls.jpg (173.02 kilotavua, 489x388 - tarkasteltu 1246 kertaa.)

* breva_1100+gauges_viewa.jpg (2.02 kilotavua, 80x55 - tarkasteltu 1575 kertaa.)
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #8 : 28 Maaliskuu 2012, 09:09:25 »

mullakin on epäilys siitä oikealla puolella sijainnista.

-99 fillari, vasurilla sanoo piiiiiiiiiip ja oikeella puolella jos samasta kohtaa painaa kuuluu karmee rusahdus kun starttia painelee....Siis pyörän käydessä.
tallennettu
jatok
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #9 : 28 Maaliskuu 2012, 10:05:01 »

Jaha. Eli jesarilla joku lirpukka stongaan katastuksen ajaks. Voi hesus.

Niin ja HD-sportin katkaisijahan on vasemmalle kädelle..
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto