oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
08 Joulukuu 2019, 11:05:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mukana metelissä!  (Luettu 106177 kertaa)
erakko
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #15 : 20 Huhtikuu 2012, 09:39:35 »

Aika aktivoitua.

Herää kysymys esim mikäpähän mahtaapi olla 127 koneen kierrosalue. Tahtoopi 6000 olla sille liikaa? Entä jos on kiellamittari ja kone alkaa pätkimään rajaoittimeen esim 4200kiekan kohdalla  Pyörittää silmiään mitäs siitä seuraa?Huh
Poitsulla 1000 rauttis. Kiekkamittari on. Jos rajoittaa värssyt vaikka 5000kiekkaan?? Ei ota enempää..........

Pari tarkentavaa kysymystä:
1. Missä laitteessa tämä 127 on kiinni?
2. Onko se muutoskatsastettu ja jos on ni onko katsastuksen yhteydessä pitänyt toimittaa jonkinlainen dokumentti ko moottorin tehosta?

Koneen kierrosalue lienee selviävän valmistajan dokumenteista. Jos laitat rajoitimen 4200 rpm ni siitä seuraa se että alkaa pätkiä kierroksia siinä kohtaa,epäoleellinen asia äänten mittauksen kannalta paitsi jos sulla maksimitehon kierrokset yli 8400rpm..
Sama itseasiassa pätee tuohon rautikseenkin.
tallennettu
Thomson
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #16 : 21 Huhtikuu 2012, 10:28:10 »

Muista Jussi kuitenkin että vaikka ne kierrokset ja desibelit löytyy jo 90-luvun puolenvälin jälkeen valmistettujen tyyppikilvestä, niin valvontamittauksessa niitä käytetään vasta 17.6.2003 jälkeen rekisteröityjen osalta. Sitä vanhempien mittaus tehdään edelleen puolella maksimitehon kierrosluvusta ja rajat 103/106 dB(a) vuosimallin mukaan.

Onko näin vaikko mopo olisi EY-tyyppihyväksytty mutta rekisteröity ENNEN 17.6.2003? Kaikki äkkiä löytämäni Trafin dokumentit tekee rajauksen nimenomaan tyyppihyväksynnän mukaan..
tallennettu
ATP
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #17 : 21 Huhtikuu 2012, 11:19:10 »

Foorumin keskustelusta "MMAF Forum > Keskustelut > Pykälät ja vaatimukset > Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa" sivulta 1:

Tuo tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.


Edit: virheellinen tieto korjattu.

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #18 : 21 Huhtikuu 2012, 12:00:20 »

Koskee uusia tyyppihyväksyntiä kuten tuossa yllä asianmukaisesti lausuttiin.
tallennettu
ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #19 : 21 Huhtikuu 2012, 13:21:59 »

Kyllä gyyt osaa. Pojan kaverin piikkiä olivat mittailleet ja koska vanha teelmä CB-twinistä kyseessä, niin ei ole tarraa apuna. Oli tullut 16v nuormiehen ja gyiden välille oikeen riitasointua koska gyyt oli sitä mieltä että jos huipputehon kirrokset ei ole tiedossa niin ohjeet on että mitataan 90%:lla huippukierroksista. Ohjehan on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa, katsotaan huipputehon kierrosluvuksi tuo 90% maksimista ja siitä puolella mitataan. Oli sitten tullut toinen partio paikalle ja sit oli tilanne rauennut ilman sakkoja tai sanktioita kun möly oli ollut 101db päädytyillä kierroksilla.
tallennettu
Thomson
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #20 : 21 Huhtikuu 2012, 13:55:54 »

Koskee uusia tyyppihyväksyntiä kuten tuossa yllä asianmukaisesti lausuttiin.

Eli rautalangasta vääntäen; tyyppihyväksytyn mopon valvontaraja on tyyppikilpeen merkattu, rekisteröintipäivämäärästä riippumatta? Ja vaimentimen pitää vielä olla tyyppihyväksytty?
Toisaalta taas päästöistä puhuttaessa vaimentimen tyyppihyväksyntää vaadittaisiin vasta EURO2:n myötä.

Siis, jos tyyppihyväksytyn mopon rekisteröintipäivä on esim 2002 alkupuolella (EURO1), kelpaa päästöjen puolesta hyväksymätön vaimennin, muta melujen takia vain hyväksytty vaimennin?   Huh

Vai?



tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 93


« Vastaus #21 : 21 Huhtikuu 2012, 17:45:15 »

Niin kysymyksessä on vielä rekisteröimätön uusi omavalmiste 127 kuutiotuuman mylly. Jos ilmoitan että maksiki kiekat on 3800 varvia ja pistän dynon sytkäpoksin tälle alueelle rajoittimen niin eiks se oo sitten siinä
tallennettu
Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #22 : 22 Huhtikuu 2012, 07:10:59 »

Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.



Joo eli 94 malli on kyseessä ja tarroista ei löytynyt, siksi kysyin
tallennettu
stressman
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #23 : 22 Huhtikuu 2012, 13:43:04 »

Kyllä gyyt osaa. Pojan kaverin piikkiä olivat mittailleet ja koska vanha teelmä CB-twinistä kyseessä, niin ei ole tarraa apuna. Oli tullut 16v nuormiehen ja gyiden välille oikeen riitasointua koska gyyt oli sitä mieltä että jos huipputehon kirrokset ei ole tiedossa niin ohjeet on että mitataan 90%:lla huippukierroksista. Ohjehan on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa, katsotaan huipputehon kierrosluvuksi tuo 90% maksimista ja siitä puolella mitataan. Oli sitten tullut toinen partio paikalle ja sit oli tilanne rauennut ilman sakkoja tai sanktioita kun möly oli ollut 101db päädytyillä kierroksilla.

"Huippukierrokset" on liukuva käsite. Ainakin omissa laitteissa punarajan saa laittaa mihin haluaa (alle 20000 rpm) ja sekä mittarin näyttämää, että kierrostenrajoittimen tasoa voi säätää. Muutenkin pyörän oman kierroslukumittarin käyttäminen sakotuksen perusteena on enemmän kuin kyseenalaista. Mittarihan ei ole pakollinen varuste, eikä sen tarvitse näyttää oikein. Jossain CB125:ssa taisi olla jopa kitkavetoinen mittari, jonka tarkkuus on enemmän kuin kyseenalainen?
tallennettu
ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #24 : 22 Huhtikuu 2012, 23:32:50 »

"Huippukierrokset" on liukuva käsite. Ainakin omissa laitteissa punarajan saa laittaa mihin haluaa (alle 20000 rpm) ja sekä mittarin näyttämää, että kierrostenrajoittimen tasoa voi säätää. Muutenkin pyörän oman kierroslukumittarin käyttäminen sakotuksen perusteena on enemmän kuin kyseenalaista. Mittarihan ei ole pakollinen varuste, eikä sen tarvitse näyttää oikein. Jossain CB125:ssa taisi olla jopa kitkavetoinen mittari, jonka tarkkuus on enemmän kuin kyseenalainen?

Ohje kuitenkin lienee Trafilta ja se on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa niin huipputehon kierroksiksi katsotaan 90% maksimikierroksista ja tästä puolella mitataan äänenpaine. Oikeasti tuossa tienvarsimittauksessa on paljonkin epäkohtia, mutta kun innokkaalle kytälle annetaan mittari handuun ja jonkinmoinen ohjeistus, niin sehän haluu poimia kilpiä ja skrivata sakkoja. Valtaosassa möykkäputkellisista V2-putkirunkopyöristä ei ole varvikelloa, joten hauska nähdä miten gyyt määrittää mittailukierroksia, omassa valitettavasti mokoma varuste, siis varvikello, on. Pitäisköhän laittaa katkaisijan taakse?
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #25 : 23 Huhtikuu 2012, 07:47:31 »

Tuommoinenko sen "testiradan" kuuluu olla?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/

Jaa, taitaa olla kyse eri mittauksesta. Hee.

« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu 2012, 07:49:48 kirjoittanut Juupe » tallennettu
stressman
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #26 : 23 Huhtikuu 2012, 07:48:21 »

Valtaosassa möykkäputkellisista V2-putkirunkopyöristä ei ole varvikelloa, joten hauska nähdä miten gyyt määrittää mittailukierroksia, omassa valitettavasti mokoma varuste, siis varvikello, on. Pitäisköhän laittaa katkaisijan taakse?
Osalla partioita on ilmeisesti käytössä kiihtyvyysantureita, jotka kiinnitetään magneetilla koneen kylkeen - ainakin, jos koneesta löytyy magneettista materiaalia. Näiden mittareiden tyypistä tai niiden tarkkuudesta ei luonnollisestikaan saa tietoa, koska ne todennäköisesti eivät täytä direktiivin vaatimusta kierrosluvun mittaustarkkuudesta (mittalaite itsessään on kyllä tarkka, mutta mittaustapa ei). Niiden mittaus perustuu kiinnityskohdan värähtelyyn, jonka oletetaan muuttuvan suorassa suhteessa koneen kierroslukuun, eikä riippuvan kiinnityskohdan omista resonanssitaajuuksista tai musta herätteistä.
tallennettu
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #27 : 23 Huhtikuu 2012, 09:35:31 »

Tuommoinenko sen "testiradan" kuuluu olla?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/

Jaa, taitaa olla kyse eri mittauksesta. Hee.



Melko viileetä tilitystä ylikonstaapeli Risto Maksimaiselta Liikkuvasta poliisista. Lainaus linkin jutusta...
"- Kun pakoputkistoon tehdään muutoksia, pyörä pitäisi muutoskatsastaa. Jos arvot ylittyvät, seurauksena on päiväsakkoja ja pyörästä poistetaan rekisteritunnus sekä määrätään katsastettavaksi, Maksimainen luettelee."

Että tällaisella asenteella kohti kesää  Vihainen
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Imohtep
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #28 : 23 Huhtikuu 2012, 10:02:34 »

Melko viileetä tilitystä ylikonstaapeli Risto Maksimaiselta Liikkuvasta poliisista. Lainaus linkin jutusta...
"- Kun pakoputkistoon tehdään muutoksia, pyörä pitäisi muutoskatsastaa. Jos arvot ylittyvät, seurauksena on päiväsakkoja ja pyörästä poistetaan rekisteritunnus sekä määrätään katsastettavaksi, Maksimainen luettelee."

Että tällaisella asenteella kohti kesää  Vihainen

Eli, aletaanko näistä kilpien poistoista keräämään listaa?

Ei luulisi olevan liikennettä vaarantava rike, josta kilvet pitää poistaa...
tallennettu
Thomson
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #29 : 24 Huhtikuu 2012, 16:25:13 »

Tää on niin hieno aihe, että hämmennetään vielä...
Trafin ohjeessa sanotaan notta:
>>
Jos ajoneuvo on hyväksytty liikenteeseen EURO2 (97/24/EY muutettuna 2002/51/EY) tai uudemmilla
päästövaatimuksilla saa siihen vaihtaa ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon käytettäväksi
tarkoitetun e-hyväksytyn pakojärjestelmän, varaosakatalysaattorin, moottorin muutossarjan
tai moottorin viritysosan.
>>

Mutta onkos näitä tyyppihyväksyntiäkin vielä eri tasoisia? Jos otteessa lukee kohdassa "Tyyppihyväksyntänumero" E4*92/61 jne , onko tämäkin sellainen tyyppihyväksyntä, joka estää muiden kuin tyyppihyväksyttyjen osien käytön? Vai estääkö vasta tuo 2002/51 -tasoinen tyyppihyväksyntä muiden kuin tyyppihyväksyttyjen osien käytön?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto