oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
05 Joulukuu 2019, 22:35:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mukana metelissä!  (Luettu 105952 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #75 : 05 Toukokuu 2012, 22:26:41 »

Melkoisia eroja on konttorilla saatu noin kaukana olevasta heijasteesta. Tänään oltiin T-Bonen kanssa mittailemassa ääniä eräässä pyöräalan liikkeen järjestämässä tapahtumassa - yhtä pyörää kun mitattiin niin en ensin huomannut että omistaja olikin hiipinyt T-Bonen viereen kurkkimaan mittaria kun itse hääräsin kierroslukumittarin ja kaasukahvan kanssa. Suurikokoinen ukko seisoi suoraan pakoputken takana. Pyysin häntä siirtymään pykälien vaatiman kolmen metrin päähän ja uusimme mittauksen. Oli siinä kuitenkin eroa - kokonainen yksi desibeli.
tallennettu
Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #76 : 06 Toukokuu 2012, 08:00:11 »

Melkoisia eroja on konttorilla saatu noin kaukana olevasta heijasteesta. Tänään oltiin T-Bonen kanssa mittailemassa ääniä eräässä pyöräalan liikkeen järjestämässä tapahtumassa - yhtä pyörää kun mitattiin niin en ensin huomannut että omistaja olikin hiipinyt T-Bonen viereen kurkkimaan mittaria kun itse hääräsin kierroslukumittarin ja kaasukahvan kanssa. Suurikokoinen ukko seisoi suoraan pakoputken takana. Pyysin häntä siirtymään pykälien vaatiman kolmen metrin päähän ja uusimme mittauksen. Oli siinä kuitenkin eroa - kokonainen yksi desibeli.

Lienee hieman liioitellut tuota 10m etäisyyttä, mutta 12 db eron väittivät mitanneet 2 eri laillisella mittauksella.

Pitänee joka tapauksessa alkaa rakentamaan jotain pelle peloton virityksiä omaan putkistoon, kun huilujakaan ei sinne saa ellei katko putkia.

Kuinka paljon huilut vaimentaa suurinpiirtein?

Mittasivat eilen kaverilta 117db ja sallittu on 106.
Vaimentaako huiluilla 11db vai pitääkö vielä alkaa uusia putkia suunnittelemaan?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #77 : 06 Toukokuu 2012, 12:20:21 »

Mittasivat eilen kaverilta 117db...

Siis ketkä mittasivat tällaisen lukeman, mistä pyörästä ja millä putkilla? Oikeilla mittauskierroksilla me ei olla saatu tollasia lukemia mistään vehkeestä, vaikka eilenkin tuli muutama aika pahuksen kovaääninen härveli mitattua.
tallennettu

Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #78 : 06 Toukokuu 2012, 17:53:12 »

Siis ketkä mittasivat tällaisen lukeman, mistä pyörästä ja millä putkilla? Oikeilla mittauskierroksilla me ei olla saatu tollasia lukemia mistään vehkeestä, vaikka eilenkin tuli muutama aika pahuksen kovaääninen härveli mitattua.

Fxr oli peli ja ihan konttorin mittarilla.
Huilut sisään ja tänään uusi testi ja 98db.

Aika huikea pudotus, ja sounditkin muuttui muhkeammiksi kun terävä säkätys katosi.

Putket jotkut tarvikemallit, lyhyet ja suorat.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #79 : 06 Toukokuu 2012, 20:09:43 »

Aika erikoisia lukemia, täytyy sanoa. Oman kokemukseni perusteella epäilen kumpaakin lukemaa.
tallennettu

Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #80 : 06 Toukokuu 2012, 20:28:44 »

Aika erikoisia lukemia, täytyy sanoa. Oman kokemukseni perusteella epäilen kumpaakin lukemaa.

En tiiä, en ollut paikalla ite.
Sama virallinen mittari, samassa paikassa mitattu saman katsastusinsinöörin toimesta eilen ja tänään.
tallennettu
AAS
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #81 : 06 Toukokuu 2012, 20:37:27 »

En tiiä, en ollut paikalla ite.
Sama virallinen mittari, samassa paikassa mitattu saman katsastusinsinöörin toimesta eilen ja tänään.

Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.
tallennettu
Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #82 : 06 Toukokuu 2012, 20:45:10 »

Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.

Eikös noissa mittauksissa ole juuri tarkoitus että kaasu käännetään nopeasti pois?

Kyllä se julman terävä-ääninen vekotin oli, mutta tuo suuri pudotus kyllä kummastuttaa, mutta tuskin montaa päivää tarvii odottaa että poliisit tarkistusmittaa tuloksen Hymyilee
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #83 : 06 Toukokuu 2012, 21:08:00 »

Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.

Joo, tää vois kyllä selittää asiaa. Tai siis, ampuu se putkeen niillä huiluillakin jos on ampuakseen, mutta huilu leikkaa.

Saa olla tosin silti aika tehokas huilu, jos lyhyistä drag-tyyppisistä piipuista saa alta sadan desibelin tuloksen. Kyllä ne yleensä on siinä 105-110 dB(A) korvilla, vaikka on jonkinlaista huiluakin sisällä.
tallennettu

Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #84 : 06 Toukokuu 2012, 22:50:24 »

Joo, tää vois kyllä selittää asiaa. Tai siis, ampuu se putkeen niillä huiluillakin jos on ampuakseen, mutta huilu leikkaa.

Saa olla tosin silti aika tehokas huilu, jos lyhyistä drag-tyyppisistä piipuista saa alta sadan desibelin tuloksen. Kyllä ne yleensä on siinä 105-110 dB(A) korvilla, vaikka on jonkinlaista huiluakin sisällä.

Kokeili kuulemma vähän ylikierroksillakin ja alta 99 jäi?
Mutta kuitenkin luulisi että jää polliisimittauksissakin alta 106.

Huilut oli jostain toisista putkista irti leikatut mallit, ei mitään tietoa mitkä.

Kai se on haettava itsekin huomenna jotkut että tässä tohtii ajella.
Ottaa vaan päähän kun pitää leikata putkia jotta saa ne asennettua.
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 93


« Vastaus #85 : 07 Toukokuu 2012, 07:49:40 »

Ettei totuus unohtuisi kaijusta ja esteiden vaikutuksista äänen etenemiseen melua mittaillessa. Voipi äkkiä 3db nousta tuo meluarvo jos este on sopivan matkan päässä mittauspisteestä. http://koti.welho.com/slemmett/tieto/akustiikka.htm
http://users.metropolia.fi/~laakj/Perusteoria/Akustiikkaa.pdf
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #86 : 07 Toukokuu 2012, 14:24:21 »

Millä Seban tapauksessa todennettiin kierrokset? Yhdyn T-Bonen väittämään mittaustuloksien virheellisyydestä - lauantaina mitattiin niin järkyttävää meteliä pitäneitä härveleitä että oksat pois eikä niistäkään tullut maksimissaan kuin 113 dB. Oikeilla kierroksilla mitattuna. Kun kunnolla antaa runtua niin vakioputkistakin saa 110 dB.

Alle sadan desibelin äänet on jo sitten todella hiljaiset - kaverin laukkupyörässä on sellaiset pienet tuhinat ja sekin antoi jo 95 dB(a) @ 2600 rpm.
tallennettu
Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #87 : 07 Toukokuu 2012, 15:01:34 »

Millä Seban tapauksessa todennettiin kierrokset? Yhdyn T-Bonen väittämään mittaustuloksien virheellisyydestä - lauantaina mitattiin niin järkyttävää meteliä pitäneitä härveleitä että oksat pois eikä niistäkään tullut maksimissaan kuin 113 dB. Oikeilla kierroksilla mitattuna. Kun kunnolla antaa runtua niin vakioputkistakin saa 110 dB.

Alle sadan desibelin äänet on jo sitten todella hiljaiset - kaverin laukkupyörässä on sellaiset pienet tuhinat ja sekin antoi jo 95 dB(a) @ 2600 rpm.

En tiedä mittauskierroksia tai miten on mitattu, mutta sitä 117db en itse epäile, niin raa'at saundit oli kyllä, mutta en kyllä tuohon 98db oikein usko itsekään.

Huilut on melkein "suorat", vain 1 lipare sisällä estämässä ilmaa niin kuulostaa vähän hurjalta laskulta.

Ostin tänään huilut, ja ne on "tukittu" ristiinrastiin niin ettei läpi näe.
Nyt ois kiva kun ois mittari niin voisi suuntaa-antavasti mittailla vaikutusta.
tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #88 : 07 Toukokuu 2012, 21:10:27 »

Konttorilla voi ukot laittaa saastemittausharvelin johdon tulpanjohtoon ja kattoa silla kierrosluvun.

Vaan mites se nayttaa jos on dualfire, eli antaa tuplamaaraa kipinaa? Nayttaa tupla kierrokset?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #89 : 07 Toukokuu 2012, 21:45:41 »

Periaatteessa just noin. Käytännössä voi näyttää vähän mitä sattuu. Luotettavia tulpanjohdosta mittaavia vehkeitä tuntuu olevan hankala löytää - näin kertoi tänään polliisi... Virnistää
tallennettu

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto