oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 14:59:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Amatörbygget?  (Luettu 16865 kertaa)
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« : 13 Kesäkuu 2013, 13:44:40 »

Mitenkäs Ruotsin "amatörbygget" -laitteiden, eli käsittääkseni sikäläisten omavalmisteiden kilpiin saaminen suomessa?
Esim ´68 leimattu shovel chopper. Käytössä ja liikenteessä. Jäykkä.
Mitenkä toi amatörbygget -homma ruotsissa toimii?
Kiitos.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 13 Kesäkuu 2013, 14:17:02 »

Onko mahdollista olla noin vanhaa omavalmistetta Ruotsissakaan? Mutta periaatteessa omavalmiste onnistuu kilpiin täällä jos se on riittävän vanha - tekninen vaatimustaso kun menee ensirekisteröintipäivän mukaan.
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #2 : 13 Kesäkuu 2013, 14:35:52 »

Eli onko niin, että Ruotsissakin amatorbyggg -laitteen ensirekisteröintipäiväksi merkitään leimauspäivä / rakennusvuosi / rekisteröintipäivä?
Ei siis pysty vanhan tekniikan perusteella leimaamaan vanhemmaksi?
Eli vaikka koko tekniikka olis ´73 mutta rakennusvuosi 2013, tulee papereihin 2013?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 13 Kesäkuu 2013, 18:45:26 »

Eli onko niin, että Ruotsissakin amatorbyggg -laitteen ensirekisteröintipäiväksi merkitään leimauspäivä / rakennusvuosi / rekisteröintipäivä?

On niin.

Mulla sattuu olemaan tommonen amatörbygge, ensirekisteröity Ruåtsissa 1982. Käyttöönottoajankohdan ansiosta sen leimaamisessa ei ollu ongelmia. Mutta se on yks ekoja Ruåtsissa leimattuja amatörbyggeja, SFRO aloitti sen homman muistaakseni juurikin 1982. Ei niitä sen vanhempia juuri oo olemassakaan.

Sen sijaan omavalmisteena voi saada Suomessa leimaan ulkomailla rakennetun prosenttivammaisen kapistuksen, joka ulkomailla on ollut kyseisen ulkomaan sääntöjen mukaan H-D:n (tai minkä lieneekin) identiteetillä laillisesti kilvissä. Sillä tavalla Suomessakin on kilvissä jokunen wanha omavalmiste.
tallennettu

JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu 2013, 19:52:35 »

Hmm, avaapas hieman lisää tätä kakkosvaihtoehtoa.
Eli esim. tällainen laite:
http://www.blocket.se/alvsborg/46_s_s_shovelhead_chopper_47471968.htm?ca=11&w=3

...voitaisiin saada omavalmisteeksi helposti (? ) Suomessa, vaikka noin äkkiseltään kuvasta katsottuna prosentit menisivätkin Suomessa tuollaiseksi rakennettuna yli?
Eli että Suomessa pyörä leimattaisiin omavalmisteeksi ( prosentit 0 ) ja vuosimalli olisi ´46?
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu 2013, 19:55:59 kirjoittanut JST-FXR85 » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 13 Kesäkuu 2013, 20:14:23 »

Melko tapauskohtaista tuo kakkosvaihtoehto. Pitäis nähdä ruåtsalainen rekisteriote, ennen kuin osaa sanoa mitään likimainkaan varmaa.

Rakkineen pitää siis olla lähtömaansa lainsäädännön mukaan laillisesti kilvissä kyseisessä maassa, mutta Suomen pykälien mukaan sen pitää olla prosenttivammainen. Tosta linkin vehkeestä en menis vannomaan, että se on Ruåtsalaisittaankaan laillinen, koska -46 osia ei ainakaan kuvien perusteella montaa ole.

Lisäksi edellytetään, että ulkomaisesta otteesta ei käy ilmi, milloin ne prossat ovat paukkuneet. Ruåtsin otteissakin on toisinaan merkintöjä muutoskatsastuksen ajankohdasta, jolloin homma ei välttämättä mee kuin Strömsössä.
tallennettu

JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #6 : 13 Kesäkuu 2013, 20:26:11 »

...eli siis Ruotsissakin on jonkinlainen prossasysteemi? Vai miten siellä määritellään, että ´46 on edelleen ´46 kaikkien muutostöiden jälkeen?
Onko tällainen rakennettu laite ruottalaisten "Ombyggt"?
Miksi muutosajankohta ei saa näkyä rekkariotteessa?
Mites verot + muut kulut tällaisessa tapauksessa?
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu 2013, 20:41:58 kirjoittanut JST-FXR85 » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 13 Kesäkuu 2013, 22:04:56 »

Jonkinlainen "prossasysteemi" on vähän joka maassa. Ruåtsissa sitä ei vain ilmaista prosentteina, vaan eräänlaisina murtolukuina. Joku merkittävä osakokonaisuus pitäisi olla alkuperäinen, muuten "prossat" ylittyy Ruåtsissakin. Toisaalta, parin tanskalaisen kanssa juteltuani jäin siihen käsitykseen, että niillä se vasta vittumaista on...

Jos muutosajankohta näkyy rekkariotteella, voidaan uuden omavalmisteidentiteetin syntyhetki todentaa ja silloin siitä tulee käyttöönottoajankohta.

Verotus on näissä arpapeliä. Ei pysty sanomaan mitään sellaista, joka takuulla pitäisi paikkansa, verotusta varten tulli kiskoo käyttöönottoajankohdat jonkun Stetsonista.
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #8 : 17 Kesäkuu 2013, 10:39:51 »

( siirsin tähän )

Moro.

Tästä taas päästään toiseen ikuisuuskysymykseen. Kun tuontipyörä on selkeesti muokattu yli 50% ja silti identiteetti on esim. 1976 HD, ja leimattu 1976 HD:na... papereissa ei näy muutakuin 1976 HD...? HD = Harley Davidson, ei siis omavalmiste HD.

Voiko veropaukku tulla uudelle omistajalle jotenkin takapakkia, vaikka kaikki verot ja maksut ovat selkeästi kaikkien protokollien mukaan maksettu??? Mutta pikkasenkin teitävä näkee että runko on ihan joku muu ja koneestakin on 80% jotain ihan muuta. Myös kaikki perusjutut on jotain ihan muuta...Ja pyörän on uittanut firma.

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 17 Kesäkuu 2013, 21:11:41 »

Ei siitä veroja kaiketi tule, jos muutettuja osia ei maahantuontikuntoon nähden ole yli 50 %. Sen sijaan identiteetin kanssa tulee mielenkiintoinen tenkkapoo. Monimutkainen juttu, johon mulla ei ole mitään suoraa vastausta.
tallennettu

JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #10 : 29 Kesäkuu 2013, 10:14:56 »

Palataanpa vielä aiheeseen...

Jos yrittää saada ruottalaisen 2009 mallin "amatörbygge" shovelin kilpiin Suomessa, niin mitä vaaditaan? Onko mahdollista?
Tollainen vehje ei varmaankaan ole ruotsissakaan saanut mitään e-tyyppihyväksyntää?
En ole ihan perillä näiden uudempien vaatimuksista.

-päästöt ( voidaanko mitata konttorilla, vai vaaditaanko tästä joku virallisempi tulos? ) Mites kokemuksen perusteella - onko shovelilla mahdollista alittaa arvoja?
-e-valot, vilkut
-e-peilit?
-mites äänenvaimentimet? Ei kai tarvi e-putkia, kun ei ole tyyppihyväksytty pyörä?
-melumittaus konttorilla? melutaso, kun ei ole e-hyväksytty pyörä?
-verotus oletettavasti jonkun saman vuosimallin mukaan, noin suurinpiirtein?
-mittari, ohjauslukko
-seisontajalalle joku ajonesto?
-muuta?

Kiitos.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 01 Heinäkuu 2013, 14:15:10 »

Voimassa olevan lain mukaan kaikkien tuon ikäisten pyörien tulee olla e-tyyppihyväksyttyjä. Eli homma kariutuu siihen. Käytännössä 1999 ja vanhemmat menee vielä helpomman kautta, 2003 asti on vielä kohtuuvaivalla leimattavissa mutta 17.6.2003 jälkeen homma menee jo masokismin puolelle Virnistää.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto