oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
07 Lokakuu 2024, 16:18:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen  (Luettu 312410 kertaa)
topinpoika
Jr. Member
**
Viestejä: 13



« Vastaus #45 : 31 Toukokuu 2012, 11:31:26 »

Kiitos Hemuli vastauksesta, kytken idänihmeeseen sähköt ja sillä mennään. Hymyilee
tallennettu

Tutkimuksen mukaan Lucky Lukea lukeneiden lapset ovat sosiaalisempia kuin lakia lukeneiden lapset.
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #46 : 04 Syyskuu 2012, 07:33:58 »

01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
- tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
- kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
MaA Tpp 34 §, 392/57

01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
- kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
- lähi- ja kaukovalonheitin
- väri valkoinen tai vaaleankeltainen
- lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo.
- 50 - 120 cm korkeudella
- saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
ANA Tpp 73 §, 150/83

Luin raamattua väärinpäin. Keksin tuosta että -74 sivuvaunuun saan laitaa ajovalon, jossa on pitkä sekä lyhyt valo? Jos uudempi ku -84 niin lähivaloa ei saa käyttää?
tallennettu
macce76
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #47 : 01 Kesäkuu 2013, 15:05:42 »

Mites nykyisellään on takavalon asentaminen? Tarviko olla vielä keskilinjalla tai symmetrisesti kahdennettu molemmin puolin, vai voinko lätkästä kilpitelineeseen sivuun. Pyörä -97 vuosimallinen Virago.

Koitin katella treadeja mut kaikki on aika vanhoja.
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu 2013, 15:11:49 kirjoittanut macce76 » tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #48 : 01 Kesäkuu 2013, 23:59:33 »

Mites nykyisellään on takavalon asentaminen? Tarviko olla vielä keskilinjalla tai symmetrisesti kahdennettu molemmin puolin, vai voinko lätkästä kilpitelineeseen sivuun. Pyörä -97 vuosimallinen Virago.

Koitin katella treadeja mut kaikki on aika vanhoja.
Mun mielestä vastaus tähän annettu tän saman ketjun 3.viestissä

Lainauksessa mukana vain osa postista

Takalyhty
Jos takalyhtyjä on yksi, sen on sijaittava moottoripyörän keskilinjalla. Jos niitä on kaksi, niiden on sijaittava symmetrisesti samalla tasolla ja samalla etäisyydellä keskilinjasta. Minimiasennuskorkeus on 250 mm, maksimiasennuskorkeus 1500 mm maanpinnan yläpuolella. Seisontavalon pitää näkyä 80 asteen sektorilla molemmille sivuille, mutta jarruvalon osalta riittää 45 asteen sektori. Jos takalyhtyjä on kaksi, riittää näkyvyyden osalta 45 astetta sisäsivuille. Ylös- ja alaspäin näkyvyysvaatimus on 15 astetta. Jarruvalolle ei saa asentaa merkkivaloa, mutta seisontavalolle saa samoin edellytyksin kuin etulyhdyn kohdalla.

Saako takalyhdyn asentaa sivulle kiinnitetyn rekisterikilven yhteyteen? Uudemmissa moottoripyörissä ei saa, sillä yksipuolinen sivuasennus rikkoo voimassa olevissa määräyksissä säädettyä symmetriavaatimusta ja yleensä myös lyhdyn näkyvyysvaatimusta. Toisin sanoen takalyhdyn sivukiinnitys sellaisena, kuin sitä hyvin tavallisesti näkee, on uudemmissa moottoripyörissä kielletty5.

5Katsaus valaistuslainsäädännön historiaan paljastaa, että vaatimus takalyhdyn symmetrisestä asennuksesta tuli pakolliseksi vasta 1.1.1989 tai sen jälkeen käyttöönotettavissa moottoripyörissä, jolloin valaisinlaitteiden e-hyväksyntä tuli täysimääräisesti Suomessa voimaan. Käytännössä takalyhdyn sivukiinnitys on kielletty kuitenkin jo 1.1.1984 lukien, sillä näkyvyysvaatimus asetettiin tuolloin 80 asteeseen molemmille sivuille (ANA Tpp 74 §). Sen sijaan ennen 1.1.1984 käyttöönotetuissa moottoripyörissä vaadittiin ainoastaan 30 asteen sivusuuntaista näkyvyyttä, mikä merkitsee, että takalyhty voidaan tämän ikäisissä moottoripyörissä kiinnittää myös epäsymmetrisesti sivulle. Mitään moottoripyörää koskevaa vaatimusta takavalon symmetrisestä asennuksesta ei vanhemmista lainsäännöksistä käy ilmi (MAA Tpp 8 § 4-5 mom ja 34 § 1 mom g-kohta).
tallennettu
macce76
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #49 : 04 Kesäkuu 2013, 21:13:57 »

Njoo, niinkuin sanoin. Aika vanhaa tietoa mutta jos on edelleen paikkansapitävää niin ei sitten mitään.

Kiitokset.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #50 : 05 Kesäkuu 2013, 08:12:17 »

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Pikkuhannu
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #51 : 29 Kesäkuu 2013, 18:25:29 »

Koskeeko symmetriavaatimus sekä taka-, että jarruvaloa?
Omassa on nyt sivukilven päällä jarru- ja kilpivalo, takavalot vilkkujen kanssa molemmin puolin. Virnistää

Aiemmin oli normivilkut ja valot kilven päällä, ei setä sininen ainakaan osoittanut kiinnostusta, kun paikallisen mopoliikkeen pihassa seisoessani ohi ajoivat, olipa jopa mp-polliisi kyydissä.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #52 : 29 Kesäkuu 2013, 18:46:11 »

Koskeeko symmetriavaatimus sekä taka-, että jarruvaloa?

Jep
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Pikkuhannu
Newbie
*
Viestejä: 2



« Vastaus #53 : 29 Kesäkuu 2013, 19:47:16 »

Jep

No on se ainakin puolilaillinen... Näyttää kieltä

Mitenkäs jos laittaa lisäjarruvalon penkin taakse, vai saako jarruvalo ja takavalo olla erillään?

Ja tämäkin vasta jos tulee virkaintoilijoita tutkimaan...

Löytyyhän toki E-hyväksyttyjä vilkku-valo-jarruvalo toteutuksia, rahalla saa ja mopolla pääsee. Iskee silmää
tallennettu
Mattson
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #54 : 20 Joulukuu 2013, 10:13:47 »

Täytyy nyt kysyä vielä varmistus kun en onnistunut löytämään definitiivistä vastausta. Eli olen toteuttamassa '02 Triumph Daytonan takapään valaistuksen LEDein niin että aion vaihtaa koko valaisimen kahteen e-hyväksyttyyn LED valaisimeen joka pitäisi siis käsittääkseni olla ihan fine koska sinne ei siis laitea mitään ledipolttimoit orkkiksia korvaamaan vaan ihan "legit" ledivalaisimet. Samoin etuvalaisin on katreiden poiston yhteydessä korvattu kahdella halogeeniprojektorilla jotka myös varustettu tarvittavin leimoin, myös vissiin lain kirjaimen mukainen?  Tarkotus olis käydä kirjaamassa muutokset prujuihin ettei tartte tapella maantien päällä, ainoa mikä tällä hetkellä tökkii on etuvilkkujen näkymä sisäänpäin kun jää eturenkaan taakse tämänhetkiseltä paikaltaan sekä niistä puuttuvat e-merkinnät. Onko noi kuinka niuhoja olleet yleensä niistä, siskon minin olen ainakin katsastanut onnistuneesti kera led rekkarivalojen ja kysyin että eikös nää pitäis käydä niin sano että periaatteessa ei muttei he ole niihin puuttuneet, santarmeilla tietty suurin nuija vissiin tässäkin... nuo vilkut vaihtunee e-mrkittyihin jos löydän jostain vastaavat, yhdet olen tähän mennessä nähnyt yksityisellä ja hintaa 10-11x noiden eBay versioiden verran...
« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu 2013, 10:17:14 kirjoittanut Mattson » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #55 : 20 Joulukuu 2013, 12:10:12 »

vaihtaa koko valaisimen kahteen e-hyväksyttyyn LED valaisimeen
<snip>
Tarkotus olis käydä kirjaamassa muutokset prujuihin ettei tartte tapella maantien päällä

Valomuutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 mutta valojen on slti täytettävä määräykset näkyvyydeltään, merkinnöiltään jne. 
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Matu
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #56 : 02 Helmikuu 2014, 12:51:02 »

Luultavasti tämä ei ole sallittua, mutta tarkistaisin kuitenkin nyt asiantuntijaforumilta. Saako -85 vuosimallin moottoripyörässä olla kuvanmukaista keltaista etulyhtyä?

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1536649_652906294774278_80761604_n.jpg

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #57 : 03 Helmikuu 2014, 16:19:06 »

Ei se keltainen siitä laitonta tee.
tallennettu

Matu
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #58 : 03 Helmikuu 2014, 20:06:43 »

Viekas vastaus. Tekeekö siis joku muu aiitä laittoman? Iskee silm&#228;&#228;

Ajattelematta nyt sen kummemmin E-hyväksyntää,  saako moottoripyörässä olla etulyhtyä jossa keltainen lasi tai heijastuspinta?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #59 : 03 Helmikuu 2014, 20:18:18 »

Eikäkö kysymys oli viekas, koska ei siihen ton kuvan perusteella pysty vastaamaan. Kuten sanottu, etulamppu saa näyttää keltaista valoa. Eikä E-hyväksyntä tuon ikäisessä ole pakollinen.
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto