oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 02:10:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hallintalaitteiden muutoksista  (Luettu 33043 kertaa)
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« : 30 Toukokuu 2008, 20:28:38 »


Vanhaa ruohonleikkuria  korjaillessa, "asiantuntijan" jäljiltä, alkoi kiusaamaan ajatus siitä, onko miten sallittua muuttaa pyörän hallintalaitteita, eli lähinnä kytkin ja kaasu omille polkimilleen, kuten on autossa (=sivaripyörä, ei ole tarvetta saada töppösiä maahan)

Joudun joka tapauksessa näyttämään mopoa konttorilla, kun moottori ja käyttövoima vaihtuvat, eli kerjäänkö vain ikävyyksiä, jos hieman parantelen alkuperäistä konstruktiota?

Automaatti(variaattori)vaihteistosta ei sitten tässä vaiheessa puhuta mitään, vielä.

tallennettu

kai se siihen sopii?
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 31 Toukokuu 2008, 13:42:38 »

kytkimen muokkaamisesta jalkakäyttöiseksi tuli konttorilla vain maininta (ohoh!). pitää olla kuitenkin vasemmalla jalalla käytettävä. kaasu voi olla toinen juttu...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #2 : 31 Toukokuu 2008, 14:30:35 »

hmm en siis ole idean kanssa yksin.

Miten muokkasit kytkimen pedaalille?

Ennakkoon en uskalla hirveämmin konttorilta kysellä, on sen verran mielenkiintoisia muutoksia menossa. Lakitekstissä ei mielestäni puhuta hallintalaitteiden toimintatavoista. Eli onko oltava käsi- tai jalkakäyttö. Mainitaan, että pitää olla tarkoituksenmukaiset (=eli turvalliset?)

tallennettu

kai se siihen sopii?
leesseri
Vieras
« Vastaus #3 : 31 Toukokuu 2008, 15:52:02 »

käsittääkseni ei saa muutella mitenkään...laki estää jalkakytkimen ja käsivaihteen laittamisen jälkikäteen,eli pitää olla tehtaalla lähtenyt moisena ja paperit vuodelta ennen sotia...en vaa saa päähäni sitä pykälää,joka tämän estää...olikohan jotkut ecu säädökset tai jotain...
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu 2008, 08:46:16 kirjoittanut leesseri » tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 03 Kesäkuu 2008, 12:41:25 »

itse toteutin muutoksen vuoden 1984 fillariin, jalkakytkin on vaijerikäyttöinen niinkuin oli käsiversiokin. vivut rakentelin jotka sopivasti vaijeria nyhtää. ehkä vähän on-off mutta kaikkeen tottuu jos hengissä pysyy?

sen ajan lakiteksteissä on maininta siitä että jos pyörässä on jalkakytkin, sen tulee olla vasemmalla jalalla käytettävä. ilmeisesti jottei tule tottumattomalle äkkijarrutuksia...

omalla kohdalla ainakin katsurilla oli muita juttuja sormella osoiteltavaksi niin jäi kytkin aika vähälle huomiolle.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 03 Kesäkuu 2008, 13:10:03 »

Hallintalaitteiden hyväksyntävaatimus on tullut voimaan 14.6.1999, mutta voimassaolevayksittäishyväksyntä/muutoskatsastusvaatimuksena on vastaavuus direktiivin/E-säännön yleisiin vaatimuksiin eli seuraavilla kriteereillä onnistuu uudempiinkin (poimittu suoraan E-säännöstä, joten hiukan tankeroista):

6. ERITYISVAATIMUKSET
  • 6.1 Moottorin hallintalaitteet
    • 6.1.1 Käynnistys
      6.1.1.1 Moottorin sytytysvirran kytkin: Jos kyseessä on kiertokytkin, sen on liikuttava myötäpäivään
      virta pois -asennosta virta käytössä -asentoon.
      6.1.1.2 Käynnistyskytkin: Käynnistyskytkintä varten ei ole erityisvaatimusta.
      6.1.1.3 Yhdistetty virta-käynnistyskytkin: Jos kyseessä on kiertokytkin, sen on liikuttava myötäpäivään virta pois -asennosta virta käytössä -asennon kautta käynnistysasentoon.
    • 6.1.2 Nopeus
      6.1.2.1 Nopeuden hallintalaite: Moottorin nopeutta on säädettävä käsikäyttöisellä hallintalaitteella.
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen oikealla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: ohjaustankoihin asennettu kierrettävä kädensija.
      Kiertosuunta: vastapäivään nopeuden lisäämiseksi.
    • 6.1.3 Pysäytys
      6.1.3.1 Moottorin pysäytys: Ajoneuvon moottori voidaan pysäyttää päävirtakytkimen (6.1.1.1 kohta) tai paineenalennusventtiiliin perustuvan hallintalaitteen (jäljempänä oleva 6.1.3.2 kohta) sijaan vaihtoehtoisesti moottorin virransyötön katkaisevalla hallintalaitteella.
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen oikealla puolella.
      6.1.3.2 Käsikäyttöinen paineenalennuksen hallintalaite
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustangoissa.
      Hallintalaitteen tyyppi: vipu tai kierrettävä kädensija, jonka ehtona on se, että se on yhdistetty nopeuden hallintalaitteeseen (oikealla puolella).
  • 6.2 Jarrut
    • 6.2.1 Etu(pyörän)jarru
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen oikealla puolella etuosassa.
      Hallintalaitteen tyyppi: käsivipu.
    • 6.2.2 Taka(pyörän)jarru
      6.2.2.1 Käsikäyttöisellä kytkimellä varustetut ajoneuvot
      Hallintalaitteen sijainti: rungon oikealla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: poljin.
      6.2.2.2 Ajoneuvot, joissa ei ole käsikäyttöistä kytkimen hallintalaitetta
      6.2.2.2.1 Ajopolkimilla varustettujen ajoneuvojen on täytettävä vaatimus, ja sen voivat täyttää astinlaudalla varustetut ajoneuvot ja ajoneuvot, joissa jalkatuet on yhdistetty mitoitusnopeudeltaan enintään 100 km/h olevaan astinlautaan.
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen vasemmalla puolella etuosassa.
      Hallintalaitteen tyyppi: käsivipu.
      6.2.2.2.2 Kaikki muut ajoneuvot
      Hallintalaitteen sijainti: rungon oikealla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: poljin.
      6.2.2.3 Tämän säännön 6.2.2.1 ja 6.2.2.2.1 kohdassa asetetut vaatimukset eivät saa miltään osin kieltää ajopolkimilla varustetun mopon varustamista taka(pyörän)jarrulla, jonka toiminta perustuu ajopolkimien avulla toimivaan vapaapyörälaitteeseen.
    • 6.2.3 Yhteistoimintajarru: Tämän säännön 6.2.1 ja 6.2.2 kohdassa asetetut vaatimukset eivät saa miltään osin kieltää ajoneuvon varustamista yhteistoimintajarrulla (ks. 2.12 kohta).
      Hallintalaitteen sijainti ja tyyppi: 6.2.1 ja 6.2.2 kohdassa määritetyt.
    • 6.2.4 Seisontajarru: Seisontajarrua varten ei ole erityisvaatimusta.
      Hallintalaitteen tyyppi: käsivipu tai poljin.
  • 6.3 Voimansiirto
    • 6.3.1 Kytkin: hallintalaite
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen vasemmalla puolella etuosassa.
      Hallintalaitteen tyyppi: käsivipu.
      Huomautus: Mainittu vaatimus ei saa kieltää kytkimen ja vaihteensiirron yhteisen jalkavipuhallintalaitteen käyttöä kytkimen käyttölaitteena.
    • 6.3.2 Vaihteensiirron hallintalaite
      6.3.2.1 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteesta riippumattomasti käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaitteen sijainti: rungon vasemmalla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: jalkavipu tai keinuvipu.
      6.3.2.1.1 Jalkavivun tai keinuvivun etuosan ylöspäisellä liikkeellä vaihdetaan vaihteita asteittain ajonopeuden lisäämiseksi ja alaspäisellä liikkeellä vastaavasti ajonopeuden vähentämiseksi. Lisäksi on oltava erillinen ja selvä vapaa-asento.
      6.3.2.1.2 Jalkakäyttöisen vaihteensiirron hallintalaitteen eteen- tai taaksepäinen liike on myös sallittu. Tällöin jalkavivun taaksepäisellä liikkeellä vaihdetaan vaihteita asteittain nopeuden lisäämiseksi ja eteenpäisellä liikkeellä vastaavasti nopeuden vähentämiseksi. Lisäksi on oltava erillinen ja selvä vapaa-asento.
      6.3.2.2 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteen yhteydessä käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen vasemmalla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: ohjaustankoihin asennettu kierrettävä kädensija.
      6.3.2.2.1 Kädensijan vastapäiväisellä kiertoliikkeellä vaihdetaan vaihteita asteittain ajonopeuden lisäämiseksi ja myötäpäiväisellä kiertoliikkeellä vastaavasti ajonopeuden vähentämiseksi. Lisäksi on oltava erillinen ja selvä vapaa-asento
  • 6.4 Valaisimien ja merkinantolaitteiden hallintalaitteet
    • 6.4.1 Äänimerkinantolaite
      6.4.1.1 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteesta riippumattomasti käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen vasemmalla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: nappi.
      6.4.1.2 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteen yhteydessä käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaiteen sijainti: ohjaustankojen oikealla puolella.
      Hallintalaitteen tyyppi: nappi.
    • 6.4.2 Valaisimet
      6.4.2.1 Valokytkin
      Jos kyseessä on kiertokytkin, kytkimen myötäpäiväisellä kiertoliikkeellä sytytetään asteittain ensin ajoneuvon seisontavalot ja sitten ajoneuvon ajovalot. Tämä ei saa estää muiden asentojen sisällyttämistä kytkimeen, jos muut asennot osoitetaan selvästi. Valokytkin voidaan haluttaessa yhdistää virtakytkimeen.
      6.4.2.2 Kauko- ja ohitusvalokytkin
      6.4.2.2.1 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteesta riippumattomasti käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen vasemmalla puolella.
      6.4.2.2.2 Ajoneuvot, jotka on varustettu kytkimen hallintalaitteen yhteydessä käytettävällä vaihteensiirron hallintalaitteella
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustankojen oikealla puolella.
      6.4.2.3 Valomerkinantolaite: Tämän laitteen hallintalaitteen on oltava kauko- ja ohitusvalokytkimen rinnalla, tai sen on sisällyttävä kauko- ja ohitusvalokytkimeen sen lisätoimintona.
    • 6.4.3 Suuntavalokytkin
      Hallintalaitteen sijainti: ohjaustangoissa.
      Hallintalaite on suunniteltava niin, että kuljettajan paikalta katsottuna hallintalaitteen vasemmanpuoleisen osan käyttäminen tai vasemmalle suuntautuva liike sytyttää vasemmanpuoleiset suuntavalot ja oikealle suuntautuva liike vastaavasti oikeanpuoleiset suuntavalot. Hallintalaite on merkittävä selvästi siten, että siinä osoitetaan se ajoneuvon puoli, jonka
      suuntavalot hallintalaite sytyttää
  • 6.5 Polttoaineensyötön hallintalaitteet
    • 6.5.1 Kylmäkäynnistyslaite: Hallintalaite on sijoitettava siten, että se on kohtuullisesti ja kätevästi kuljettajan käytettävissä.
    • 6.5.2 Käsikäyttöinen polttoaineen sulkulaite. Hallintalaitteessa on oltava erilliset ja selvät pois käytöstä-ja käytössä-asennot sekä vara-asento (jos polttoaineen varasäiliö on käytettävissä). Hallintalaitteen on oltava käytössä-asennossa, kun se osoittaa polttoainesäiliöstä moottoriin kulkevan polttoainevirran suuntaan, pois käytöstä -asennossa, kun se osoittaa kohtisuorasti polttoainevirran suuntaa vastaan, ja vara-asennossa (jos on käytettävissä), kun se osoittaa polttoainevirran suuntaa vastaan.
      6.5.2.1 Jos ajoneuvossa on käytettävissä polttoaineen varasäiliö, kuljettajan on voitava kytkeä hallintalaite vara-asentoon istuma-asennossa

tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #6 : 03 Kesäkuu 2008, 14:32:05 »

No onpas tekstiä...

Elikkäs tuon nojalla saan viritellä kytkimen ja vaihteiston toimimaan siten, että vaihdevipua painaessa myös kytkin toimii. Tai mitä sitä rakentamaan. ko paketti on olemassa: Dneprin vaihdelootassa se on jo ihan tehtaan varusteena.

Mutta että sähköpuolen kytkimien kiertosuunta on oikein määrätty. Ja polttoainehanan kanssa.

No hyvä tietää. Joka tapauksessa.

Kiitos
tallennettu

kai se siihen sopii?
serious-sam
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #7 : 09 Kesäkuu 2008, 14:50:52 »

Mites tuo laki sitten suhtautuu noihin kytkin ja jarruvipuihin? Tarviiko niissä olla ne pallot päissä vai saako nuo kahvat lyhentää, jos hioo päätä nätiksi ja pyöreiksi? En äkkiseltään löytänyt mitään mainintaa ainakaan, että pallot pitää olla.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 09 Kesäkuu 2008, 15:06:44 »

Pitää olla pallot. Jos katsot suurempien tarvikevalmistajien kahvoja niin niissäkin on sellaiset.

Mutta - jos nyt katkot kahvat ja hiot päät näteiksi niin mikä on todennäköisyys että niistä jossain tulee sanomista?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #9 : 09 Kesäkuu 2008, 18:27:31 »

Tarviiko niissä olla ne pallot päissä vai saako nuo kahvat lyhentää, jos hioo päätä nätiksi ja pyöreiksi? En äkkiseltään löytänyt mitään mainintaa ainakaan, että pallot pitää olla.
Ulkonevista osista niin lyhyesti kuin nyt nainen voi asian ilmaista:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=159.0
tallennettu
serious-sam
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #10 : 09 Kesäkuu 2008, 18:28:43 »

No se todennäköisyys on sitä luokkaa, että kaverilta lähti kilvet pyörästä... oli siitä puuttunut peilit ja etuvilkut eivät poliisien mukaan näkyneet sivulle. Samalla olivat tosiaan sanoneet myös nuo kahvat. Kiinnostaisi löytää vaan se lakipykälä missä tuo sanotaan.

Edit: siihenhän se vastaus tuli samaan aikaan. Kiittää ja kumartaa!  Hymyilee
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu 2008, 18:44:43 »


Ajoneuvoissa ei saa olla esiintyöntyviä teräviä osia tai ulokkeita opastettiin aikoinaan autokoulussa lakitekstiä opetettaessa. Koskee nokkakoristeista ovenkahvojen ja puskurien kautta antenneihin jne jne palikoihin.

Ja auttaahan se kahvanpään pallukka myös otteenpitoa?

Mistä juohtuikin mieleen, että kenen on vastuu, jos liikkeessä myytävänä olevassa pyörässä on tuunausosat tmv vastoin lakia ja se myydään asiakkaalle? Kävin ohimennen katsastamassa käytettyjä ja pisti parista vehkeestä silmään selkeästi aivan liian pienet peilit ja taatusti väärinasennetut vilkut. Voi olla vaikeaa selittää ostostaan, jos sattuu olemaan ihan heti nurkalla ratsia menossa.

tallennettu

kai se siihen sopii?
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #12 : 10 Kesäkuu 2008, 16:49:44 »

Pitää olla pallot. Jos katsot suurempien tarvikevalmistajien kahvoja niin niissäkin on sellaiset.

Mutta - jos nyt katkot kahvat ja hiot päät näteiksi niin mikä on todennäköisyys että niistä jossain tulee sanomista?

noista palloista vielä!
suurin osa siisteistä kliineistä kahvoista on tehty ilman noita palloja.!
tarvikeluetteloja kun selailee niin on paljon kahvoja joista pallot puuttuu...
itse pidän pallottomia hienompina kuin pallollisia. ja olen omaan rojektiin sellasia siistejä pallottomia kahvoja ajatellut.
eikö niitä tosiaan saa laittaa? onko kyseistä pykälästä tingitty koskaan?
enkä tarkoita mitään vaarallisia kahvoja vaan hienoja vaan.
kaikki tietää ketkä enemmän kahvoja nähneet,ettei kaikki pallottamat ole vaarallisia...
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu 2008, 16:52:50 kirjoittanut teemu » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #13 : 10 Kesäkuu 2008, 17:57:00 »

Näin sanoo siis edellisen linkkini mukaan direktiivi, jonka yleisiä vaatimuksia tulee noudattaa. Erikseen "pallukoita" ei tarvitse, jos koko vipu mahtuu pyöreän määritelmään. Tulkinnat tekee sitten tarkemmin konttori tai poliisi.

Kytkin- ja jarruvipujen päiden on oltava havaittavasti pyöreät ja niiden kaarevuussäteen tulee olla vähintään 7 mm.
Kyseisten vipujen ulkoreunojen kaarevuussäteen on oltava vähintään 2 mm. Mitat tarkastetaan vipujen ollessa vapaa-asennossa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #14 : 11 Kesäkuu 2008, 06:59:10 »

eikö niitä tosiaan saa laittaa?

Kahvojen pallopykälähän ei voi koskea sellaisia pyöriä, jotka on otettu käyttöön ennen ko. pykälän voimaantuloa. Ja sitäkin ennen on kielletty 'terävät ulokkeet'. En nyt jaksa kaivella kaikkia mahdollisia päivämääriä kun en tiedä mitä rajaa tässä etsitään <vink>

Vaikka se kahvan pää ei nyt täyttäisi aivan tarkasti pykälän märitelmää niin tuskin siitä sanomista tulee jos se ei paista silmään varsinaisena pistimen teränä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto