oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
29 Maaliskuu 2024, 00:31:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste takahäkki  (Luettu 16138 kertaa)
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« : 15 Tammikuu 2007, 00:57:49 »

Eli olen muuttanut Yamaha FZR600 pyöräni perää. Aikaisemmin rautaiset takahäkki ja runko olivat yhtä puuta, mutta uusi versio muodostuu cnc-jyrsityistä alumiinisista levyistä, jonka rautaiset vastakiinnikkeet on hitsattu runkoon.

Ymmärtääkseni katsastuksen kulku on aika katsastaja-kohtaista, mutta yleisesti olen kuullut että se menisi näin:

Käydään näyttämässä hitsaussaumat katsastusmiehelle ennen maalausta. Maalauksen jälkeen muutoskatsastus, jossa näyttää lujuuslaskelmat ja muutaman kuvat rakenteluvaiheista, ja käytännön testaus ympäri pihaa ja rynkytetään häkkiä, että ei löydy välyksiä. Sitten vain merkintä rekkariin.

Riittääkö lujuuslaskelmiksi yksinkertaiset sauvavoimat ja alumiinin ja raudan vetolujuudet per neliömillimetri, vai pitääkö tehdä 3D-mallit ja muuta vastaavaa ajanhaaskausta.

Onko kokemuksia?? Vaikuttaako pyörän vuosimalli (E-tyyppihyväksynnät jne?).

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 15 Tammikuu 2007, 11:36:41 »

Tämä on aihe, johon liittyvä tutkimus meillä on meneillään. Valmistunee joskus, toivottavasti...

Käytännössä riittänee selvitys kiinnityskorvakkeiden hitsauksessa käytetyistä lisäaineista ja hitsisaumojen silmämääräinen tarkastelu ennen hiontaa/maalausta. Mutta tämä vaihtelee tosiaan konttoreittain. Lisäksi kopterilaissa periaatteessa kielletään korvakkeiden kiinnittäminen runkoon hitsaamalla, mutta tätä kieltoa ei käytännössä näytetä noudatettavan.
tallennettu

Don Quijote
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #2 : 16 Tammikuu 2007, 00:25:10 »

Lisäksi kopterilaissa periaatteessa kielletään korvakkeiden kiinnittäminen runkoon hitsaamalla, mutta tätä kieltoa ei käytännössä näytetä noudatettavan.

Tämä korvakkeiden hitsauskielto on aina mua ihmetyttänyt?? Rungot on pääsääntöisesti kasattu hitsaamalla, kaikki kiinnikkeet on yleensä hitsattu runkoon, runkomuutokset tehdään yleensä hitsaamalla jne.
Miksi ihmeessä sitten tarpeelliset lisäkiinnikkeet pitäisi esim. ruuvaamalla tai liimalla kiinnittää? Miten jonkun korvakkeen kiinnihitsaaminen eroaa rungon muusta hitsaamisesta?? Ei ymmärrä... Pyörittää silmiään
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 16 Tammikuu 2007, 09:53:55 »

Tämä korvakkeiden hitsauskielto on aina mua ihmetyttänyt??

Tätä ei ole monikaan ymmärtänyt. Itse olen ajatellut tätä niin, että lainsäätäjä on halunnut rajoittaa ylipäätään rungon muuntelua. Jos esimekiksi lokasuojan tai koneen korvakkeita ei voi hitsailla niin tuo rajoitus täyttää tehtävänsä. Kyseessä olisi siis epäsuora rakentelukielto, samaan tyyliin kuin autoverotuksesta johtuva korjauskielto tai päästömääräyksistä johtuva -91 uudempien ahtamiskielto.

Tuota korvakkeiden hitsausta on tulkittu melko "vapaasti", siis käytännössä koneen, tankin, lokasuojien, jalkatappien jne. välttämättömät korvakkeet on voinut rauhassa hitsailla paikoilleen. Todistukset ja työmenetelmäselvitykset konttorista riippuen tietysti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto