oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
19 Maaliskuu 2024, 12:23:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?  (Luettu 109778 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 29 Lokakuu 2008, 00:00:11 »

Olen henkilökohtaisesti odottanut erilaisten vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen kaksipyöräprotojen ilmestymistä myös Suomeen.  Tällä tarkoitan mm. sähkö- ja hydraulimoottoreita, polttokennoja, hybriditeknologioita ja ylipäätään muita vaihtoehtoja perinteisten polttomoottoriratkaisujen sijaan.

Erityisesti sähkömoottori on heti alhaalta täyden vääntömomentin antavana mielenkiintoinen vaihtoehto voimanlähteeksi. Myös kierroslukua löytyy niin, että sopivalla vedolla vaihteistoa ei edes tarvita. Sopivalla muotoilulla moottorin voisi rakentaa vaikka takavanteen sisään täysin näkymättömäksi osaksi. Kiihtyvyydessä ongelmaksi muodostuu siis voiman siirto tiehen, kuten isoimmilla polttomoottoreillakin. Sähkömoottoreita on paljon tarjolla ja niillä vedetään kaikenlaista aina pienistä leluista täysimittaisiin vetureihin asti. Miksi ei siis myös prätkiä?

Kaikki tekniikka on olemassa, vain se kulkuenergian varastointi on todellinen ongelma. Lyijyakut painavat julmasti mutta kestävät käytössä. Muut akkuteknologiat ovat kevyempiä mutta vastaan tulee muut ominaisuudet joko latauksen hitauden, tärinänkeston, kosmisen kalliin hinnan tai muiden ongelmien takia.

Polttokenno pienellä akkupatteristolla höystettynä olisi hyvä ratkaisu mutta vetyä on vaikea säilöä turvallisesti riittävästi. Vedyn saannin kanssa on myös pieniä hankaluuksia, jos ei satu asumaan Kehä 1:llä AGA:n tankkauspisteen vieressä. Vetyähän voi tehdä myös itse mutta kukas haluaa prätkän lisäksi rakentaa oman reaktorin ja huoltoaseman? Myös tällöin toimintasäde rajoittuisi sen ainoan kotireaktorin mukaan, ellei harrastajia olisi paljon ja sopivin välein.

Hybridi jossa olisi pienehkö dieselpuksutin generoimassa sähköä voisi mukavasti tukeutua olemassaolevaan huoltoasemaverkostoon jolloin toimintasäde ei rajoitu. Mutta tällöin taas ongelmaksi muodostuu kaksi voimanlähdettä (lue = hinta), sekä tietty polttomoottorin ongelmat ympäristön suhteen.

Olemassa olevista vaihtoehtoisten voimanlähteiden prätkistä muistan Suomessa muutamia tapauksia; Yhden kopterin jossa oli julmasti autojen akkuja ja hissin sähkökone sekä toisen sähköskootterin jossa oli polttokenno takalaukussa. Muutama hydraulivedolla tehty enskakin on nähty, yhdessä jopa vetävä etupyörä. Muita ei nyt heti tule mieleen... Sensijaan maailmalla on jo paljon sähköprätkiä sekä muita erikoisempia ratkaisuja, osa jopa ihan sarjatuotannossa.

Lainsäädänölliseltä kannalta tällaista ennakkoluulotonta testaamista ja rakentelua ei valitettavasti tueta. Autoveroa maksetaan sähköprätkästä (autoverolaki, 6 §) 10 % tai 12 %. Tosin isommissa polttispeleistä vero-% on 20-23. Olisikin mielenkiintoista testata jos esim 1000cc mp:n muuttaa sähkökäyttöiseksi voiko "ylimääräisen" autoveron (ja ELV:n) hakea takaisin? Muuntelun osalta kyseessähän on koneen, pakoputkiston, voimansiirron jne vaihto (%-säännöt). Ja omavalmisteiden pykäliä ei kannata nyt esitellä, uudet kun ovat tulossa (ks. APU-2).

Nelipyöräpuolella ollaan jo vahvassa etunojassa: http://www.sahkoautot.fi/ ja sähkövetoisia skootterimopoja on ollut tarjolla jo pitkään ...ollaanko nyt mp-puolella kerrankin jäämässä autojen innovaatioiden jalkoihin?

Missä ovat kaikki ne kylähullut jotka ovat jo vuosia vieneet prätkien rakentelua?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 29 Lokakuu 2008, 08:27:15 »

Huhu kertoo että Pohjois-Helsinkiläinen harrastaja on yhdessä ystävänsä kanssa muuttamassa kadulle rekisteröityjä kevytmoottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Aihiot on jo hankittuna...

Santtu kyllä tuntee henkilön...
tallennettu
GaryP
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #2 : 29 Lokakuu 2008, 12:00:38 »

Mahtaako huhu saada faktaa taakseen? Olisi mukava kuulla asiasta oikeaa tietoa, ei vain epämääräistä "kyllä_te_tiedätte_mistä_ja_kenestä_puhutaan" kommenttia, jää kauhea epävarmuus vaivaamaan muutenkin puolihulluja motoristeja. Tai ei kai oikeat motoristit ole noista oikeasti kiinnostuneita, mutta tällainen tekniikasta ja sovelluksista innostunut kusee jännityksestä housuihinsa jos jää vaille lisätietoa...

Mistä saa halvalla voimakkaita sähkömoottoreita joilla voisi rakentaa lapselle ensimmäisen ajokin? Vinkkeja otetaan vastaan.
 Iskee silmää

Kari

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 29 Lokakuu 2008, 12:30:34 »

Tällaiset projektit ovat sen luokan salaisuuksia ettei niistä voi faktaa kertoa kuin rakentajan itsensä toimesta. Siihen asti joudumme pidättäytymään huhuissa. Virnistää
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 29 Lokakuu 2008, 13:02:16 »

Santtu kyllä tuntee henkilön...

Jeh, mielenkiintoinen tapaus. Siis se pyöräprojekti ;-) Kirjoittelin tuon artikkelini myös vähän sillä silmällä, että tämä Smart kaveri lataisi tänne hiukan juttua omasta projektistaan. Muut kylähullut toki yhtä tervetulleita omien horinoidensa kanssa.

Mistä saa halvalla voimakkaita sähkömoottoreita joilla voisi rakentaa lapselle ensimmäisen ajokin? Vinkkeja otetaan vastaan

Tuossahan tuli ylempänä jo vinkki: Hissin konehuoneesta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #5 : 30 Lokakuu 2008, 11:08:53 »

Huhu kertoo että Pohjois-Helsinkiläinen harrastaja on yhdessä ystävänsä kanssa muuttamassa kadulle rekisteröityjä kevytmoottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Aihiot on jo hankittuna...

Huhu ei ole aivan väärä.

Aihiot on olemassa (Cagiva Freccia 125) ja osiin purettuna. Osat on jotakuinkin valittu, mutta ei vielä tilattu.

Muovikuoret kätkenevät kivasti hassut sisukset Hymyilee

Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää. Yksittäinen suurin haaste on riittävän akkukapasiteetin kalustaminen edes jossain määrin järkevällä hinnalla. Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka. Ainakin toiseen yksilöön pyritään rakentamaan regeneraatio-ominaisuus (eli "jarruttaminen" lataa akkuja).

Olemme kutakuinkin laskeneet ettei pitäisi olla valtion rakentelupalkintoa tulossa, vaatimaton ajoneuvoveroseuraamus kylläkin (piikki 8%, sähköajoneuvo 10%).

Akkufirmojen sponsoreita kaivataan ...

Eli: Meitä on kaksi, joista toinen eli en minä on aktiivisempi.

Täydentelemme tänne varmaankin tietoja projektista sitä mukaa kun huvittaa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 30 Lokakuu 2008, 11:14:50 »

Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää.

Millä tekniikalla / komponenteilla / tuotteilla ajattelitte toteuttaa tehon säädön eli "kaasukahvan"?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #7 : 30 Lokakuu 2008, 12:07:38 »

oma dieselöintiprojekti pääsee alkuun tässä talven kylmetessä. B-vaihtoehto on hommata siihen vielä bi-fuel-systeemit, eli ajella osin biokaasulla (metaani) Helppoa, kun koelaitos nousee omaan pihaan, eli tankkkaus onnistuu kotona. Jos kaasuhomma prätkään jostain syystä kusee, aloitan biodieselin valmistuksen, ihan vain sen vuoksi, että se on mahdollista, eikä edes kovin vaikeaa.

Vaan aika ja lompsa sanelevat homman etenemistahtia, aika rutkasti. Sponsoreita kun näille vaihtoehtopolttoaineille ja niiden liikennekäyttökokeiluille ei ole ovella jonoksi asti.

Parilla tonnilla spinssia oma vehje olisi jo tien päällä.  Surullinen
tallennettu

kai se siihen sopii?
Sloper
Newbie
*
Viestejä: 4


B.S.A.


« Vastaus #8 : 05 Marraskuu 2008, 20:58:52 »

Vempuloitten sivuilla on vänkä värkki. Mikä mahtaa olla edullisin / helppo polttoaine höyryn tuottamiseen?

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=31899.0
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #9 : 05 Marraskuu 2008, 21:23:05 »

kaasuöljykäyttöinen höyrystin veikkaisin
tallennettu

kai se siihen sopii?
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #10 : 07 Marraskuu 2008, 23:47:32 »

mites tollasen tavan bensamosan muuttaminen nestekaasukäyttöseks? Siis semmoselle tavaralle jota saa jo useasta jakelupisteestä suomessa/maailmalla.
Nuitahan on tehty autohin jo iät ja ajat.
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #11 : 10 Marraskuu 2008, 20:12:40 »

Muutossarjalla, eli höyrystin jne palikat kaasarin kaulalle + pientä fixaamista säätöjen kanssa. Samointein sitten maakaasulle, eli voipi ajella bierukaasulla, eli metaanilla, eli myös biokaasuilla. On halvempaa. Eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Kaasut siis.

Vaan missä kuljettaisit ne kaasusäiliöt? Vaatii vähintään sivuvaunun ja voipi olla, että sanoopi katsastusmies muutoskatsastuksessa, jotta nietu. Kun ei täyty pykälät ja direktiivit paineastioiden ja kantavuuksien osalta.

Olisin omaa vehjettä hakiessani saanut siihen nestekaaulaitteet kylkiäisinä, muta jätin ottamatta. lienevät vieläkin myyjällä tallissa tallessa.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 20 Marraskuu 2008, 08:47:08 »

Tässäpä kiinnostuneille yksi semi-kaupallinen laakerointiratkaisu, tuosta ei puutu kuin ne sähkömoottorin käämit ja magneetit upotettuna osaksi vanneta:  http://www.osmos-wheel.com/pages/application_motos.asp?lang=en
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #13 : 03 Joulukuu 2008, 22:35:45 »

Äsken Jimppa-kanavalla esiteltiin tämmöisen puulaakin akkuteknologialtaan muka loikan muita edellä olevia laitteita (taustalla NASA-yhteistyötä, joka on taikonut ennenkin monenlaista avaruuden kautta kotiin ja keittiöön), ja valikoimassa on ihan meikäläisiä nykyrakennelmia näöltään (yök) vastaava sähköinen läskipersechopper:

http://www.hybridtechnologies.com/products

Härvelillä ajettiin ohjelmassa. Poronpurijaisiin sillä ei kyllä ryykästä Kehiltä tekniikan 'edistyneisyydestä' huolimatta yhdessä päivässä, tai pitää välillä nostaa ukkosenjohdatin kuusen latvaan. Kuuden tunnin latausaika verkosta suo reilun pitkät tupakkatauot. Soundi on varmaan rahalla saatava lisäominaisuus (mankka).

Aika painava laite, mikäli 224 kg tarkoittaa omaa massaa ilman kuskia, vaikka 'mosa', 'enska' ja 'loota' pitäisi ainakin olla kevyempää toteutusta kuin perinteisesti, eikä laite tartte meno- ja voiteluliemiä säiliöineen, imusarjaa, kaasaria, pakosarjaa, pakoputkia jne. Paksu pallo takana ainakin nostaa painoa suotta. Telkussa esiteltiin noin läppärin kokoisia akkuja, mutta toki jäi näyttämättä, että montako niitä on rinnakkain. Kai aika monta.
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu 2008, 07:40:40 kirjoittanut Juupe » tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #14 : 04 Joulukuu 2008, 12:43:25 »

Sähkö ei ole käyttöajopeln ratkaisu, ellei se kapasiteetti riitä pitkälle päivämatkalle ja lataus onnistu ns yön yli hommana, missä vain.

Jossain netin syövereissä törmäsin härveliin, johon oli istutettu sivu-/perävaunuun aggregaatti ja takarenkaassa oli navassa sähkömoottori.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto